| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hellen Numismatiği | ARK313 | 5 | 3 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | ARKEOLOJİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Haralambos NİKOLAYİDİS |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Arkeolojik kontekstleri tarihleme hususunda önem arz eden sikkelerin mümkün olduğu kadar kapsamlı ve pratik bir şekilde öğretilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders kapsamında öğrencilerimize antik Yunan ve Roma sikkelerini tanımlama ve değerlendirme konusunda donanım sağlamak hedeflenmektedir. |
| Ders İçeriği |
Ders akışı sikkenin icat edilmeden önce ticaret ve alım satım araçları ile başlamakta olup sikkenin icadı, tanımı ve numismatik bilimi ve araştırmaları ele alınmaktadır. İleriki derslerde sikke çalışma yöntemleri esas alınarak kronolojik olarak farklı sikke grupları üzerine çalışmalar sunulmaktadır. |
| Ders Kaynakları |
Karwiese, S. (2004). Antik Nümizmatiğe Giriş. İstanbul.
Morrisson, C. (2002). Antik Sikkeler Bilimi. Nümismatik. Gene Bir Bakış. İstanbul. Tekin, O. (2008). Antik Nümismatik ve Anadolu. İstanbul. Carradice, I., Price, M. (2001). Hellen Dünyasında Sikke. İstanbul. Harl, K. W. (2002). Kazılarda Bulunan Sikkelerin Tanımlanması İçin Rehber. Roma (M.S. 238-498). İstanbul. Baydur, N. (1998). Roma Sikkeleri. İstanbul. Howgego, C. (2013). Sikkelerin Işığında Eski Çağ Tarihi. İstanbul. Finley, M. I. (2007). Antik Çağ Ekonomisi. İstanbul. Laiou, A. E., Morrison, C. (2007). Bizans Ekonomisi. İstanbul. Tulay, A. S. (2001). Genel Nümizmatik Sözlüğü. İstanbul. |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 5 | 5 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 11 | 11 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,94 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Numismatiğe giriş; sikkenin ve numismatiğin tanıtımı, belgeleme ve çalışmalar, defineleri, sikke kaynakları ve veri tabanları | Ders |
| 2 | Sikke öncesi ödeme araçları | Ders |
| 3 | Sikkenin icadı ve ilk sikkeler; Küçük Asya’da sikke darbının başlangıcı ve yöntemler | Ders |
| 4 | Sikke birimleri, dolaşımı ve bağlantıları, darp merkezleri ve madenler | Ders |
| 5 | Sikkenin yayılması; Hellas, Makedonia ve Thrakia | Ders |
| 6 | Magna Graecia: Güney İtalya ve Sicilya | Ders |
| 7 | İonia ve Aiolis bölgeleri sikkeleri | Ders |
| 8 | Troas, Mysia ve Bithynia bölgeleri sikkeleri | Ders |
| 9 | Karia ve Lykia bölgeleri sikkeleri | Ders |
| 10 | Pamphylia, Pisidia ve Kilikia bölgeleri sikkeleri | Ders |
| 11 | Pontos ve Paphlagonia bölgeleri sikkeleri | Ders |
| 12 | Kıbrıs ve Girit sikkeleri | Ders |
| 13 | Pers sikkeleri | Ders |
| 14 | Genel tekrar ve önemli bilgilerin pekiştirilmesi | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerimizin Yunan ve Roma sikkelerini tanımlamaları ve değerlendirmeleri beklenmektedir. Öğrencilikleri süresince veya mezuniyetlerinin ardından katılım sağlayacakları arkeolojik kazı ve yüzey araştırmaları sırasında tespit edecekleri sikkeleri önce tanımlamak, tanımlayamamaları durumunda uygun literatürden bulabilmek ve daha sonra belgeleyerek kataloglamasını yapabilir seviyede olacak şekilde bir ders planı oluşturulmuştur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerimizin Yunan ve Roma sikkelerini tanımlamaları ve değerlendirmeleri beklenmektedir. Öğrencilikleri süresince veya mezuniyetlerinin ardından katılım sağlayacakları arkeolojik kazı ve yüzey araştırmaları sırasında tespit edecekleri sikkeleri önce tanımlamak, tanımlayamamaları durumunda uygun literatürden bulabilmek ve daha sonra belgeleyerek kataloglamasını yapabilir seviyede olacak şekilde bir ders planı oluşturulmuştur. | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 |