| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Mekansal Analiz | COĞ6005 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | COĞRAFYA - DR |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serpil MENTEŞE |
| Ders Veren | Doç. Dr. Serpil MENTEŞE |
| Amaç |
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) yazılımı ile mekânsal bilgilerin bilgisayar ortamında işlenmesinin, analizinin ve elde edilecek sonuçların haritalandırılmasının temel prensiplerinin anlaşılmasını sağlamaktır. |
| Ders İçeriği |
CBS’nin tanımı ve coğrafya içindeki yeri, Coğrafi veri ve soyutlanması, CBS’nin bileşenleri, CBS ile mekansal analiz teknikleri, CBS ile kartografik tasarım |
| Ders Kaynakları |
TUROĞLU,H.,2000,Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Temel Esasları, Çantay Kitabevi
Lee, L., Wong, W.S. (2001) Statistical Analysis with ArcView GIS. John Wiley & Sons Inc. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
10
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
60
|
|
Uygulama Dersleri
|
20
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 14 | 14 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 4 | 14 | 56 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 14 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,14 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | CBS'ye Giriş | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 2 | Koordinat sistemleri | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 3 | Harita Projeksiyonları | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 4 | Veri girişi, veri tabanı oluşturulması | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 5 | Tematik haritaların üretilmesi, veriden veri türetilmesi | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 6 | Sorgulamalar yapılması | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 7 | Mekansal Verilerin Temsili ve Organizasyonu | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 8 | Ara Sınav + Mekansal Verilerin Temsili ve Organizasyonu | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 9 | Mekansal Veri İşleme | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 10 | Mekansal modelleme | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 11 | Mekansal Veri Analizi | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 12 | Sürekli Yüzey Oluşturma | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 13 | Bölge ve Hücre Bazlı Analizler | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 14 | Yoğunluk Analizleri | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Coğrafi Bilgi Sistemlerinin temel kavramlarını ve yapısını tanıyabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Coğrafi Bilgi Sistemleri ile veri girişi yaparak mekânsal analizler yapabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Mekânsal analizler sonucunda elde edilecek sonuçları haritalandırabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Coğrafi Bilgi Sistemlerinin temel kavramlarını ve yapısını tanıyabilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ;
| Coğrafi Bilgi Sistemleri ile veri girişi yaparak mekânsal analizler yapabilir. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ;
| Mekânsal analizler sonucunda elde edilecek sonuçları haritalandırabilir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,33 | 4,33 | 4 | 4,33 | 4,33 | 4,67 | 4,33 | 4,67 | 4,67 | 4,67 |