Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi | CGB413 | 7 | 2 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuba MUMCU |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Tuba MUMCU |
Amaç |
Okul öncesinden ilkokula geçişte okula uyum ile ilgili faktörler hakkında bilgi kazandırmak ve erken okuryazarlığın desteklenmesi hakkında bilgi ve beceri edindirmek. |
Ders İçeriği |
Okula uyumun tanımı ve uyumu etkileyen bireysel, ailesel ve çevresel faktörler, okula uyumun boyutları (fiziksel, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula uyumu etkileyen sosyal-duygusal faktörler, ilköğretim programlarının boyutları ve özellikleri, ilkokula geçişte uyum çalışmaları, okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi, fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme, okuma yazmaya hazırlık uygulamaları |
Ders Kaynakları |
Polat Ö. (2020) Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi, Ankara: Anı Yay.
Polat, Ö. (2010). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık Etkinlikleri. İstanbul: İlkadım Yayınevı
Zembat, R., Tunçeli, H. İ. ve Akşin Yavuz, E. (2019). Erken çocuklukta eğitim programları ve uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Kısa Sınav 2 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 14 | 196 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 198 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,76 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve kaynaklar hakkında bilgi verilmesi | Tartışmalı Ders |
2 | Okula hazırbulunuşluk, okul olgunluğu tanımı ve etkileyen faktörler | Tartışmalı Ders |
3 | Çocukların okula hazırbulunuşlukları için gerekli olan bilişsel, fiziksel, dilsel, sosyal ve duygusal beceriler ve öz düzenlemenin gelişimi | Tartışmalı Ders |
4 | Okula uyum programının genel amaçları ve aşamaları, okula uyum etkinlikleri hazırlama, uygulama ve bu etkinlikleri değerlendirme | Tartışmalı Ders |
5 | Okula uyum sürecinde ailelerin rolü ve sorumlulukları. Aileye yönelik rehberlik hizmetleri | Tartışmalı Ders |
6 | Okula hazırbulunuşluğun değerlendirilmesi ve ilgili araştırmaların incelenmesi | Tartışmalı Ders |
7 | Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları. | Tartışmalı Ders |
8 | Okuma yazma becerilerinin gelişimi ve okuma yazma kazanımını etkileyen etmenler. Ev ve okulda okur-yazarlık ortamı ve materyalleri. | Tartışmalı Ders |
9 | Erken okuryazarlık becerileri: sözel dil ve sözcük bilgisi | Tartışmalı Ders |
10 | Erken okuryazarlık becerileri: Sesbilgisel farkındalık | Tartışmalı Ders |
11 | Erken okuryazarlık becerileri: Alfabe ve harf bilgisi | Tartışmalı Ders |
12 | Erken okuryazarlık becerileri: Yazı farkındalığı | Tartışmalı Ders |
13 | Erken okuryazarlık becerilerini değerlendirme yöntemleri | Tartışmalı Ders |
14 | Erken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde aileyi yönlendirme | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Okula hazır bulunuşluk/okul olgunluğu kavramlarını tanımlar. | Yazılı Sınav | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Çocukların okula hazırbulunuşluklarını değerlendirir, temel eğitime hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir, okula uyum sürecinde ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini planlar ve yürütürler. | Sözlü Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili bilgi edinirler. Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili teorileri öğrenirler. | Sözlü Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ 1 | PÇ 2 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Okula hazır bulunuşluk/okul olgunluğu kavramlarını tanımlar. | - | - | 1 | 1 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Çocukların okula hazırbulunuşluklarını değerlendirir, temel eğitime hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir, okula uyum sürecinde ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini planlar ve yürütürler. | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili bilgi edinirler. Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili teorileri öğrenirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | 2 | 0,33 | 1,67 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |