EN
  • Anasayfa
  • CGB413 Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi (2025 - 2026 / 7. Yarıyıl)
  • EN
CGB413 - Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi CGB413 7 2 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
ÇOCUK GELİŞİMİ
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Tuba MUMCU
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Tuba MUMCU
Amaç

Okul öncesinden ilkokula geçişte okula uyum ile ilgili faktörler hakkında bilgi kazandırmak ve erken okuryazarlığın desteklenmesi hakkında bilgi ve beceri edindirmek.

Ders İçeriği

Okula uyumun tanımı ve uyumu etkileyen bireysel, ailesel ve çevresel faktörler, okula uyumun boyutları (fiziksel, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula uyumu etkileyen sosyal-duygusal faktörler, ilköğretim programlarının boyutları ve özellikleri, ilkokula geçişte uyum çalışmaları, okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi, fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme, okuma yazmaya hazırlık uygulamaları

Ders Kaynakları Polat Ö. (2020) Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi, Ankara: Anı Yay. Polat, Ö. (2010). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık Etkinlikleri. İstanbul: İlkadım Yayınevı Zembat, R., Tunçeli, H. İ. ve Akşin Yavuz, E. (2019). Erken çocuklukta eğitim programları ve uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık. MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 1 10
Kısa Sınav 2 10
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 14 196
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 198
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,76
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin tanıtımı ve kaynaklar hakkında bilgi verilmesi Tartışmalı Ders
2 Okula hazırbulunuşluk, okul olgunluğu tanımı ve etkileyen faktörler Tartışmalı Ders
3 Çocukların okula hazırbulunuşlukları için gerekli olan bilişsel, fiziksel, dilsel, sosyal ve duygusal beceriler ve öz düzenlemenin gelişimi Tartışmalı Ders
4 Okula uyum programının genel amaçları ve aşamaları, okula uyum etkinlikleri hazırlama, uygulama ve bu etkinlikleri değerlendirme Tartışmalı Ders
5 Okula uyum sürecinde ailelerin rolü ve sorumlulukları. Aileye yönelik rehberlik hizmetleri Tartışmalı Ders
6 Okula hazırbulunuşluğun değerlendirilmesi ve ilgili araştırmaların incelenmesi Tartışmalı Ders
7 Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları. Tartışmalı Ders
8 Okuma yazma becerilerinin gelişimi ve okuma yazma kazanımını etkileyen etmenler. Ev ve okulda okur-yazarlık ortamı ve materyalleri. Tartışmalı Ders
9 Erken okuryazarlık becerileri: sözel dil ve sözcük bilgisi Tartışmalı Ders
10 Erken okuryazarlık becerileri: Sesbilgisel farkındalık Tartışmalı Ders
11 Erken okuryazarlık becerileri: Alfabe ve harf bilgisi Tartışmalı Ders
12 Erken okuryazarlık becerileri: Yazı farkındalığı Tartışmalı Ders
13 Erken okuryazarlık becerilerini değerlendirme yöntemleri Tartışmalı Ders
14 Erken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde aileyi yönlendirme Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Okula hazır bulunuşluk/okul olgunluğu kavramlarını tanımlar. Yazılı Sınav Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Çocukların okula hazırbulunuşluklarını değerlendirir, temel eğitime hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir, okula uyum sürecinde ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini planlar ve yürütürler. Sözlü Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili bilgi edinirler. Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili teorileri öğrenirler. Sözlü Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2
Okula hazır bulunuşluk/okul olgunluğu kavramlarını tanımlar. - - 1 1 5 - - - - - - - - - -
Çocukların okula hazırbulunuşluklarını değerlendirir, temel eğitime hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir, okula uyum sürecinde ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini planlar ve yürütürler. - - 5 - - - - - - - - - - - -
Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili bilgi edinirler. Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili teorileri öğrenirler. - - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - 2 0,33 1,67 - - - - - - - - - -