Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çocuk ve Dijital Medya | CGB316 | 6 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Eda AKPINAR DOĞAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu ders ile öğrencilerin, çocuk ve dijital medya ürünleri arasındaki ilişkileri inceleyen medya kuramları çerçevesinde şiddet, zorbalık, çocuk hakları gibi konuların açıklaması; çocuğun gelişiminde medyanın etkisini ilişkilendirmesi; medya ve çocukluk obezitesini ilişkilendirmesi; Çocuk hakları penceresinden medya ürünlerinin değerlendirilmesi, dijital medyaya erişim ve kullanımda aile ve okulun rolünü açıklaması, okulöncesi çocuklarının dijital okuryazarlığının geliştirilmesine yönelik bilgi ve farkındalığın sağlanması, öğrencilerin yapay zeka ve web2 araçları ile dijital eğitim materyalleri üretme becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Bu ders; Medya ve dijital medyaya yönelik kavram ve tanımlar (medya, dijital medya, kitle iletişim araçları, yeni medya, dijital okuryazarlık, medya okuryazarlığı, sosyal medya, sanal topluluklar, dijital ayak izi...), Medya türlerinin açıklanması (görsel, işitsel, basılı, dijital medya), Dijital medya ürünleri. Stop Motion tekniği ile dijital eğitim materyali üretilmesi, Çocuk ve dijital medya ürünleri arasındaki ilişkileri inceleyen medya kuramları, Çocuğun gelişiminde medya etkisi bağlamında medya ve şiddet, Çocuğun gelişiminde medya etkisi bağlamında medya zorbalık, dijital zorbalık kavramlarının anlatılması, Medya ve dijital medya ürünlerinin ve çocuk hakları açısından değerlendirilmesi, çocuk haklarının medya yolu ile korunması ve yaygınlaştırılması, Çocuk sağlığı açısından medyanın etkisi, çocukluk obezitesi, metal ve fiziksel etkiler, Çocuklukta dijital bağımlılık., Dijital medyaya erişim, dijital medya kullanımı bağlamında ailenin rolü, Dijital medya erişiminde çocuk gelişimcinin rolü. Yapay zeka araçları ile dijital eğitim materyalleri üretme, Web2 araçları ile dijital eğitim materyalleri üretme (Canva, Kahoot, Live Workshetts, Wordwall, Educaplay, Animated Drawing, Plotagon, Story Jumper, E book Creator...), Öğrenciler tarafından üretilen dijital eğitsel materyallerin değerlendirilmesi konularını içermektedir. |
Ders Kaynakları |
Hari, J. (2022). Çalınan dikkat: Neden odaklanamıyoruz? (B. E. Aksoy, Çev.) (320 s.). İstanbul: Metis Yayınları.
Kılıç, Ş. (Ed.). (2021). Çocuk ve medya. Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786257676427 Üstündağ, A. (Ed.). (2020, 5 Aralık). Çocuk ve ekran: Dijital medya ve çocuk gelişimi (145 s.). Eğiten Kitap. ISBN 978-6257083959 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 14 | 196 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 198 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,76 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Medya ve dijital medyaya yönelik kavram ve tanımlar. Medya, dijital medya, kitle iltişim araçları, yeni medya, dijital okuryazarlık, medya okuryazarlığı, sosyal medya, sanal topluluklar, dijital ayak izi...) | Ders |
2 | Medya türleri- Görsel, işitsel, basılı, dijital medya. Dijital medya ürünleri. Stop Motion tekniği ile dijital eğitim materyali üretilmesi. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
3 | Çocuk ve dijital medya ürünleri arasındaki ilişkileri inceleyen medya kuramları | Ders Tartışmalı Ders |
4 | Çocuğun gelişiminde medya etkisi bağlamında medya ve şiddet. | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Çocuğun gelişiminde medya etkisi bağlamında medya zorbalık, dijital zorbalık. | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Medya ve dijital medya ürünlerinin ve çocuk hakları açısından değerlendirilmesi, çocuk haklarının medya yolu ile korunması ve yaygınlaştırılması. | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Çocuk sağlığı açısından medyanın etkisi, çocukluk obezitesi, metal ve fiziksel etkiler. | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Çocuklukta dijital bağımlılık. | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Dijital medyaya erişim, dijital medya kullanımı bağlamında ailenin rolü. | Ders Tartışmalı Ders |
10 | Çocukluk döneminde medya okuryazarlığı ve dijital okuryazarlık becerileri | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Dijital medya erişiminde okulun ve öğretmenin rolü. Dijital çağda sınıf ortamları ve öğretmen yeterlilikleri. | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Yapay zeka araçları ile dijital eğitim materyalleri üretme. | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
13 | Web2 araçları ile dijital eğitim materyalleri üretme. | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
14 | Öğrenciler tarafından üretilen dijital eğitsel materyallerin değerlendirilmesi. | Ders Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Medya ve dijital medyaya yönelik temel kavramları ve tanımları açıklar. | Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Medya türlerini ayırt eder ve dijital medya ürünlerini tanımlar. | Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Çocuk ve dijital medya ürünleri arasındaki ilişkiyi inceleyen medya kuramlarını analiz eder. | Sözlü Sınav | Sınıf Dışı Çalışma Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Medyanın çocuk gelişimi üzerindeki etkisini ve medyada yer alan şiddet, zorbalık ve dijital zorbalık kavramlarını değerlendirir. | Ödev / Proje | Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Medya ve dijital medya ürünlerini çocuk hakları açısından değerlendirir; çocuk haklarının medyada korunması ve yaygınlaştırılmasını açıklar. | Sözlü Sınav | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Aile ve okulun dijital medya erişimi ve kullanımı bağlamındaki rollerini açıklar. | Yazılı Sınav | Problem Çözme Vaka Çalışması | Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler |
Yapay zeka ve Web 2.0 araçları kullanarak dijital eğitim materyalleri üretme becerisi geliştirir. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Özel Destek / Yapısal Örnekler Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması | Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Çocuklukta dijital bağımlılık literatürünü inceleyerek konu hakkında bilinç oluşturur. | Yazılı Sınav | Problem Çözme Vaka Çalışması | Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ 1 | PÇ 2 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Medya ve dijital medyaya yönelik temel kavramları ve tanımları açıklar. | 5 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
Medya türlerini ayırt eder ve dijital medya ürünlerini tanımlar. | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
Çocuk ve dijital medya ürünleri arasındaki ilişkiyi inceleyen medya kuramlarını analiz eder. | 5 | 2 | 1 | 5 | 2 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
Medyanın çocuk gelişimi üzerindeki etkisini ve medyada yer alan şiddet, zorbalık ve dijital zorbalık kavramlarını değerlendirir. | 5 | 2 | 3 | 1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | ;
Medya ve dijital medya ürünlerini çocuk hakları açısından değerlendirir; çocuk haklarının medyada korunması ve yaygınlaştırılmasını açıklar. | 5 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | ;
Aile ve okulun dijital medya erişimi ve kullanımı bağlamındaki rollerini açıklar. | 5 | 2 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 5 | 2 | 3 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | ;
Yapay zeka ve Web 2.0 araçları kullanarak dijital eğitim materyalleri üretme becerisi geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | ;
Çocuklukta dijital bağımlılık literatürünü inceleyerek konu hakkında bilinç oluşturur. | 5 | 2 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 2,75 | 3,25 | 2,62 | 2,88 | 3,5 | 4,12 | 3,88 | 3,5 | 4,12 | 3,88 | 3 | 3,62 | 4,25 | 3,5 |