| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Tüketici Davranışları | TRZ319 | 5 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TURİZM İŞLETMECİLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Formal eğitim, yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Merve DOĞAN (Yıl: 2025 - 2026) Dr. Öğr. Üyesi Merve DOĞAN (Yıl: 2024 - 2025) Dr. Öğr. Üyesi Zeynep YAMAÇ ERDOĞAN (Yıl: 2023-2024) Dr. Öğr. Üyesi Merve DOĞAN (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Merve DOĞAN |
| Amaç |
Bu dersin amacı, tüketim ve tüketici ile ilgili temel kavramları, tüketicilerin karar süreçlerini ve satın alma davranışlarını etkileyen temel faktörleri açıklamak ve öğrencilerin tüketici davranışlarını analiz ederek uygun pazarlama stratejileri geliştirme becerilerini kazanmalarını sağlamaktır. |
| Ders İçeriği |
Bu ders kapsamında tüketim ve tüketici ile ilgili temel kavramlar, tüketici davranışının ilişkili olduğu disiplinler, tüketicilerin rolleri ve karar tipleri, tüketici satın alma karar süreci ile davranışı etkileyen içsel, dışsal ve durumsal faktörler, pazar bölümlendirme, hedef pazar seçimi ve konumlandırma stratejileri ele alınacaktır. |
| Ders Kaynakları |
Odabaşı, Y., Barış, G. Tüketici Davranışı, MediaCat Yay, 13. Baskı.
Tüketici Davranışları, Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları, 2019 Solomon, M. R. (2020). Tüketici Davranışı: Satın Alma, Sahip Olma ve Varoluş, İstanbul: Nobel Yayınları. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2018 - 2019 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 4 | 8 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
| Final | Final | 5 | 1 | 5 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 3 | 1 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Öğrencilerle tanışma, ders içeriği ve dersin işlenişi hakkında bilgi verme | Ders |
| 2 | İşletmelerin varlık nedenleri, tüketim, tüketici ve müşteri kavramları, tüketicilerle ve tüketici davranışı ile ilgili özellikler | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Tüketici davranışlarının ilişkili olduğu bilimler ve disiplinler | Ders Tartışmalı Ders |
| 4 | Tüketici satın alma sürecini etkileyen öncül durumlar, durumsal, sosyal ve fiziksel ortam, zamansal faktörler, bu faktörlerin tüketici davranışlarına etkisi | Ders Tartışmalı Ders |
| 5 | Tüketici satın alma davranışıyla ilgili farklı bakış açıları, tüketici davranışı modelleri, tüketici satın alma karar süreci ve sürecin aşamaları | Ders Tartışmalı Ders |
| 6 | Tüketici satın alma sürecini etkileyen öncül durumlar, durumsal faktörler, zamansal faktörler, sosyal ve fiziksel ortamlar | Ders Tartışmalı Ders |
| 7 | Tüketici davranışlarının pazarlamadaki yeri ve önemi, pazar bölümlendirme, hedef pazar belirleme tanımları, ilişkili kavramlar ve stratejiler, sınav hakkında bilgi verme | |
| 8 | Ara sınav | Ders |
| 9 | Ara sınav değerlendirmesi, öğrencilerden sınav ile ilgili geri bildirim alma, sınav sorularının yanıtlanması | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Pazar bölümlendirme ve hedef pazar belirleme konularının tekrar edilmesi, konumlandırma ve konumlandırma stratejilerinin açıklanması | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| 11 | Tüketici davranışını etkileyen içsel/psikolojik faktörler(motivasyon, bellek ve öğrenme, algılama ve duyum, tutumlar ve inan, kişilik ve benlik, yaşam tarzı) | Ders Tartışmalı Ders |
| 12 | Kültür kavramı, kültür türleri, tüketici davranışını etkileyen kültürel faktörler | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| 13 | Tüketici davranışlarında grup etkileri, tüketici davranışlarını etkileyen grup türleri | Ders Tartışmalı Ders |
| 14 | Öğrenci sunumları, sunum sonrası soru-cevap ve geri bildirim verme | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| 15 | Öğrenci sunumları, sunum sonrası soru-cevap ve geri bildirim verme. Genel dönem değerlendirmesi ve final sınavı hakkında bilgi verme | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Tüketim ve tüketici ile ilgili temel kavramları açıklar, tüketicilerin farklı rollerini ve farklı karar tiplerini ayırt eder | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Tüketici davranışlarının farklı disiplinlerle ilişkilerini ayırt ederek tüketici davranışının pazarlamadaki ve önemini açıklar, tüketicinin farklı karar verme, satın alma ve davranış yaklaşımlarını/modellerini ayırt eder. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Tüketici karar verme sürecinin aşamalarını ve farklı karar tiplerini açıklayarak tüketici karar verme sürecini etkileyen içsel, dışsal ve durumsal faktörleri ayırt eder. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Pazar bölümlendirme, hedef pazar seçimi ve konumlandırma faaliyetlerinde tüketici davranışı verilerini yorumlar, uygun pazarlama stratejileri geliştirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tüketim ve tüketici ile ilgili temel kavramları açıklar, tüketicilerin farklı rollerini ve farklı karar tiplerini ayırt eder | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | 5 | 3 | - | - | 3 | 4 | - | - | ;
| Tüketici davranışlarının farklı disiplinlerle ilişkilerini ayırt ederek tüketici davranışının pazarlamadaki ve önemini açıklar, tüketicinin farklı karar verme, satın alma ve davranış yaklaşımlarını/modellerini ayırt eder. | - | - | - | 5 | - | - | - | - | 4 | 5 | 4 | - | - | - | - | - | - | ;
| Tüketici karar verme sürecinin aşamalarını ve farklı karar tiplerini açıklayarak tüketici karar verme sürecini etkileyen içsel, dışsal ve durumsal faktörleri ayırt eder. | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | 3 | 4 | 4 | ;
| Pazar bölümlendirme, hedef pazar seçimi ve konumlandırma faaliyetlerinde tüketici davranışı verilerini yorumlar, uygun pazarlama stratejileri geliştirir. | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | 4 | 4 | - | 4 | ;
| Ortalama Değer | - | - | 1,25 | 4,75 | - | - | - | - | 1 | 5 | 1,75 | - | - | 1,75 | 2,75 | 1 | 2 |