| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Beslenme İlkeleri ve Menü Planlama | TRZ312 | 6 | 3 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TURİZM İŞLETMECİLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Örgün, yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Öznur CUMHUR DEĞİRMENCİ (Yıl: 2025 - 2026) Dr. Öğr. Üyesi Öznur CUMHUR DEĞİRMENCİ (Yıl: 2024 - 2025) Dr. Öğr. Üyesi Öznur CUMHUR DEĞİRMENCİ (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Öğrencilere beslenme, menü planlama, menü geliştirme, menü pazarlama hakkında bilgiler sunarak menü yönetmeye yönelik teorik altyapıyı sağlamak. |
| Ders İçeriği |
Besin ve beslenmeyle ilgili temel kavramlar, beslenme ilkeleri, enerji gereksinimleri, gıda bileşenleri, menüyle ilgili öğelerin değerlendirilmesi, menü ve pazarlama ilişkisi, işletmelere yönelik menü planlama. |
| Ders Kaynakları |
Beslenme İlkeleri ve Menü Planlama, Ayşe Baysal, Nazife Küçükaslan, 2009, Ekin Basım Yayın.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 13 | 39 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 1 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 3 | 3 | 9 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Final | Final | 7 | 1 | 7 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,12 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersin amacı, beslenme olgusu. | |
| 2 | Beslenmeye Genel Bakış. | |
| 3 | Enerji dengesi ve kilo yönetimi. | |
| 5 | Temel besin öğeleri ve besin grupları. | Tartışmalı Ders |
| 5 | Temel besin öğeleri ve besin grupları. | Tartışmalı Ders |
| 6 | Sağlıklı ve dengeli beslenme için gerekli besinler ve özellikleri. | Tartışmalı Ders |
| 7 | Yiyecek içecek işletmelerinde menü planlama ve geliştirme, Ara sınav | Tartışmalı Ders |
| 8 | Yiyecek içecek işletmelerinde menü planlama ve geliştirme. | |
| 8 | Yiyecek içecek işletmelerinde menü planlama ve geliştirme. | |
| 10 | Menü planlamasında araştırmalar, ihmaller, önemli sorunlar ve menü türleri. | Tartışmalı Ders |
| 11 | Menü kartları. | |
| 12 | Menü ve pazarlama . | |
| 13 | Standart Reçeteler. | |
| 14 | Gıda israfı. Dünyada ve yiyecek içecek işletmelerinde gıda israfını azaltmaya yönelik girişimler. |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Menü planlamasını ve menüyle ilgili ögeleri değerlendirebilir ve yönetebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sağlıklı ve dengeli beslenme hakkında bilgi sahibidir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Turizm sektörü bünyesinde menü tasarımı geliştirebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Besin ve beslenmeyle ilgili temel kavramları açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Menü ve pazarlama ilişkisi hakkında bilgi sahibidir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Menü planlamasını ve menüyle ilgili ögeleri değerlendirebilir ve yönetebilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 | 2 | - | - | - | ;
| Sağlıklı ve dengeli beslenme hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 2 | - | - | - | ;
| Turizm sektörü bünyesinde menü tasarımı geliştirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 | 2 | - | - | - | ;
| Besin ve beslenmeyle ilgili temel kavramları açıklar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 1 | 2 | - | - | - | ;
| Menü ve pazarlama ilişkisi hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 | 2 | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 4,2 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3,4 | 2,2 | 2 | - | - | - |