| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Gastronomi Uygulamalarının Temelleri | TRZ425 | 7 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TURİZM İŞLETMECİLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Örgün, yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Öznur CUMHUR DEĞİRMENCİ (Yıl: 2025 - 2026) Doç. Dr. Nurdan SEVİM (Yıl: 2024 - 2025) Dr. Öğr. Üyesi Öznur CUMHUR DEĞİRMENCİ (Yıl: 2023-2024) Dr. Öğr. Üyesi Öznur CUMHUR DEĞİRMENCİ (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Öznur CUMHUR DEĞİRMENCİ |
| Amaç |
Turizm işletmelerinin bir parçası olan gastronomi ve gastronomi uygulamalarıyla ilgili temel bilgilerin verilmesi. |
| Ders İçeriği |
Gastronomiyle ilgili kavramlar, turizm ve gastronomi bağlamında uygulamalar, kişi ve toplumların lezzet algıları ve yiyecek seçimlerini etkileyen faktörler, yiyecek ve içeceklerin özelliklerini algılamaya yarayan duyular. |
| Ders Kaynakları |
Gastronomi ve Turizm (Kavramlar – Uygulamalar – Uluslararası Mutfaklar – Reçeteler) Hülya Kurun, Demet Bağıran Özşeker, 2016, Detay Yayıncılık, Ankara.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 1 | 2 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 13 | 26 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 2 | 6 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
| Final | Final | 8 | 1 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersin amacı, kapsamı ve işleyişinin tanıtılması; gastronomi ve turizm bağlamına yönelik genel bir giriş. | Ders |
| 2 | Gastronomiyle ilgili kavramlar | Tartışmalı Ders Ders |
| 3 | Gastronominin farklı boyutları ve turistik ürün olarak gastronomi | Tartışmalı Ders |
| 4 | Sürdürülebilirlik ve gastronomi | Tartışmalı Ders |
| 5 | Yerel ve küresel bakış açısıyla gastronomi | Tartışmalı Ders |
| 6 | Gastronomide akımlar (moleküler gastronomi, gastrofizik, nörogastronomi, fonksiyonel gıdalar, yenilebilir böcekler, organik tarım, yeşil restoranlar, slow food vb.) | Tartışmalı Ders |
| 7 | Gastronomi ile ilgili akımlar (moleküler gastronomi, gastrofizik, nörogastronomi, fonksiyonel gıdalar, yenilebilir böcekler, organik tarım, yeşil restoranlar, slow food vb.), Ara sınav | Tartışmalı Ders |
| 8 | Ara sınav | Tartışmalı Ders |
| 10 | Gastronomi ile ilgili akımlar (moleküler gastronomi, gastrofizik, nörogastronomi, fonksiyonel gıdalar, yenilebilir böcekler, organik tarım, yeşil restoranlar, slow food vb.) | Tartışmalı Ders |
| 10 | Gastronomi ile ilgili akımlar (moleküler gastronomi, gastrofizik, nörogastronomi, fonksiyonel gıdalar, yenilebilir böcekler, organik tarım, yeşil restoranlar, slow food vb.) | Tartışmalı Ders |
| 11 | Coğrafi işaretler | Tartışmalı Ders |
| 12 | Gıdaların kalite özelliklerinin incelenmesi; tüketici algısı ve duyusal analiz yöntemlerinin değerlendirilmesi | Tartışmalı Ders |
| 13 | Kişilerin lezzet algıları ve lezzet algılarına etki eden faktörler | Tartışmalı Ders |
| 14 | Gastronominin geleceği ve turizme etkisi | Tartışmalı Ders |
| 15 | Öğrenci ödevlerinin sınıf ortamında sunulması ve tartışılması | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Kişi ve toplumların lezzet algılarını ve yiyecek seçimlerini etkileyen faktörleri değerlendirmek | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Turizm ve gastronomi bağlamındaki kavramları öğrenmek ve değerlendirmek. | Ödev / Proje Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Gastronominin temel ilkelerini tarih, kültür ve coğrafya gibi tüm açılardan değerlendirmek. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kişi ve toplumların lezzet algılarını ve yiyecek seçimlerini etkileyen faktörleri değerlendirmek | 4 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | - | - | ;
| Turizm ve gastronomi bağlamındaki kavramları öğrenmek ve değerlendirmek. | 5 | 5 | 5 | 2 | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 | 3 | - | - | - | ;
| Gastronominin temel ilkelerini tarih, kültür ve coğrafya gibi tüm açılardan değerlendirmek. | 5 | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 | 3 | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 4,67 | 3,67 | 3 | 1,33 | 3 | 2,33 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1,33 | 1,33 | 2,33 | 2,33 | - | - | - |