Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Davranış Bilimleri | TRZ116 | 2 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TURİZM İŞLETMECİLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Örgün, yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Merve DOĞAN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Serhat AYDIN |
Amaç |
Öğrencileri iş hayatında insan davranışlarının altında yatan nedenleri, toplumsal, kişisel ve sosyal psikolojik yönden tahlil edebilme yeteneğine kavuşturmak için çeşitli davranışsal konular hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır. Yüksekokul mezunu bir öğrenci her durumda insanlarla iç içe olacaktır. Dolayısıyla ders insanın davranışları ve davranışlarını etkileyen unsurları anlamaya yöneliktir. |
Ders İçeriği |
Davranış bilimleri ve sosyoloji, psikoloji, sosyal psikoloji ve benzeri davranış bilimleriyle ilişkili bilim dalları işlenecektir. Ardından davranış bilimleri ile ilgili temel kavramlar ve insan davranışını etkileyen unsurlar ele alınacaktır. |
Ders Kaynakları |
Davranış Bilimleri, Prof.Dr. Salih Güney, Nobel Yayınevi, 2022
Davranış Bilimlerine Giriş (Ed. Bilhan Kartal), Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları, 2012 Davranış Bilimleri I (Ed. Ayşe Çiğdem Kırel & Zerrin Sungur Taşdemir), Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları, 2012 Davranış Bilimleri II (Ed. Leman Bilgin & Aytül Ayşe Çengiz), Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları, 2012 Peppers, D. ve Rogers, M. (2013), (Çev. Pınar Şengöz), Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM), Optimist Yayın Dağıtım Odabaşı, Y. (2015), Satış ve Pazarlamada Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM), Aura Kitapları Bakırtaş, H., Yılmaz, R.A., Özmen, M. ve Barış, G. (Ed. Timur, N. ve Barış, G.), (2013), Müşteri İlişkileri Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Açık Öğreti Fakültesi Yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 2 | 4 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 10 | 20 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 12 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 2 | Kısa Sınav 2 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,94 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve tanışma | Sözlü Tartışmalı Ders |
1 | Tanışma, ders tanıtımı ve dersi işleyiş hakkında bilgi verme | Ders |
2 | Davranış bilimleri ile ilgili temel kavramlar, davranış bilimleri ile ilgili bilim dalları. | Sözlü |
2 | Tüketici ve müşteri kavramları, MİY'in ortaya çıkışı ve gelişimi, | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
3 | Kültür ve kültürle ilgili kavramlar, kültür çeşitleri | Sözlü |
3 | MİY'in türleri, MİY'in temel unsurları, MİY'e ilişkin yanlış kanılar | Ders Tartışmalı Ders |
4 | Sosyal etki ve uyma davranışı | Sözlü |
4 | İletişim kavramı, iletişim sürecinin temel öğeleri, iletişim biçimleri (Sözlü, sözsüz, yazılı iletişim), dinleme ve dinlemeyi etkileyen engeller | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Sosyal yapı, sosyal ilişkiler ve roller | Sözlü |
5 | Önceki haftanın tekrarı, müşterilerle sözlü ve sözsüz iletişim, müşterilerle yazılı iletişim, müşterileri dinleme, MİY'de iletişimin önemi | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Sosyal kurumlar | Sözlü |
6 | Hizmet kavramı ve hizmet endüstrisi, hizmetlerin özellikleri, hizmetlerin Pazarlanması, müşteri hizmetleri, MİY ve hizmetlerin ilişkisi | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Konu tekrarı ve sınava hazırlık | Grup Çalışması Sözlü |
7 | Konu tekrarları ve ara sınava hazırlık dersi, sınav hakkında bilgi verme | Ders |
8 | Psikolojiye giriş, duyum, algı ve algılama | Sözlü |
8 | Hizmet kalitesi kavramı, Hizmet kalitesinin boyutları, hizmet kalitesi boşluk modeli, kaliteli hizmet sunumunun çıktıları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
9 | Güdüler ve duygular | Sözlü |
9 | müşteri tatmini, müşteri bağlılığı, müşteri değeri ve müşteri yaşam boyu değeri kavramları | Ders Tartışmalı Ders |
10 | Duygular (tekrar), zeka ve duygusal zeka | Sözlü |
10 | MİY planlaması, MİY faaliyetlerinde kullanılan araçları, iyi bir MİY için önem verilmesi gereken konular, örgüt kültürü, müşteri odaklı örgüt kültürü kavramları, müşteri odaklılık | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Kişilik ve benlik | Sözlü |
11 | Sadakat programları ve amaçları, sadakat programlarında ödüller, sadakat programlarının etkinliği | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Benzetim |
12 | Tutumlar ve ön yargı | Sözlü |
12 | Pazarlama kampanyaları ve reklam kampanyaları kavramları, pazarlama kampanyası planlama ve geliştirme süreci, kampanyanın uygulanması, kampanya sonuçlarının analiz ve kontrolü, kampanya geri bildirimi, örnek pazarlama kampanyaları | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
13 | Öğrenme ve öğrenme kuramları | Sözlü |
13 | MİY'de karşılaşılan sorunlar, satın alma öncesinde yaşanabilecek sorunlar, satın alma esnasında yaşanabilecek sorunlar, satın alma sonrasında yaşanabilecek sorunlar, şikayet yönetimi, şikayetleri çözme süreci, örnek olaylar | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
14 | Genel tekrar | Sözlü |
14 | Markaların MİY uygulamaları ile ilgili öğrenci ödev sunumları | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
14 | Markaların MİY uygulamaları ile ilgili öğrenci ödev sunumları | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sosyal etki ve uyum davranışı, sosyal yapı, sosyal ilişkiler ve roller ile sosyal kurumlar gibi sosyolojik kavramlar ve bunların insan davranışı üzerindeki etkilerini açıklayabilme | |||
Kültür ve kültürle ilişkili kavramları ve kültür çeşitlerini açıklayabilme | |||
Davranış bilimi ile ilgili temel konu ve kavramlar ile ilişkili bilim dallarını ve disiplinleri açıklayabilme | |||
Algı, tutum, güdüler, duygular, zeka, kişilik ve benlik, öğrenme gibi psikolojiyle ilişkili kavramları açıklayabilme | |||
Psikoloji bilimi, gelişimi ve özelliklerini ayırt edebilme ve açıklayabilme | |||
İletişim ve müşterilerle iletişim, müşterilerle ilişki kurma, müşterilerle ilişkileri sürdürme ve müşterileri elde tutmaya yönelik kazanımlar elde eder | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Pazarlama kampanyalarını ve müşteri sadakat programlarını tanır, sadakat programlarındaki farklı ödül türlerini ayırt edebilir. | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Müşteri ilişkileri ile ilgili temel kavram, süreç ve faaliyetleri tanımlar. Müşteri ilişkileri yönetiminin işletmeler için önemini kavrar. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Başarılı bir müşteri ilişkileri yönetimi sisteminin sahip olması gereken özellikleri anlar. Satış öncesi, sırası ve sonrası ortaya çıkabilecek sorunlar hakkında bilinçlenerek etkili şikayet yönetiminin önemini kavrar. | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Hizmet kavramını ve özelliklerini, hizmet kalitesinin boyutlarını, kaliteli hizmet sunumunun çıktıları olarak bağlılık ve tatmin kavramlarını öğrenir. | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sosyal etki ve uyum davranışı, sosyal yapı, sosyal ilişkiler ve roller ile sosyal kurumlar gibi sosyolojik kavramlar ve bunların insan davranışı üzerindeki etkilerini açıklayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Kültür ve kültürle ilişkili kavramları ve kültür çeşitlerini açıklayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Davranış bilimi ile ilgili temel konu ve kavramlar ile ilişkili bilim dallarını ve disiplinleri açıklayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Algı, tutum, güdüler, duygular, zeka, kişilik ve benlik, öğrenme gibi psikolojiyle ilişkili kavramları açıklayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Psikoloji bilimi, gelişimi ve özelliklerini ayırt edebilme ve açıklayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
İletişim ve müşterilerle iletişim, müşterilerle ilişki kurma, müşterilerle ilişkileri sürdürme ve müşterileri elde tutmaya yönelik kazanımlar elde eder | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Pazarlama kampanyalarını ve müşteri sadakat programlarını tanır, sadakat programlarındaki farklı ödül türlerini ayırt edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Müşteri ilişkileri ile ilgili temel kavram, süreç ve faaliyetleri tanımlar. Müşteri ilişkileri yönetiminin işletmeler için önemini kavrar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Başarılı bir müşteri ilişkileri yönetimi sisteminin sahip olması gereken özellikleri anlar. Satış öncesi, sırası ve sonrası ortaya çıkabilecek sorunlar hakkında bilinçlenerek etkili şikayet yönetiminin önemini kavrar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Hizmet kavramını ve özelliklerini, hizmet kalitesinin boyutlarını, kaliteli hizmet sunumunun çıktıları olarak bağlılık ve tatmin kavramlarını öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |