| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Erken Okuryazarlık | CGP221 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Sözel ve slayt sunumları |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Zeynep APAYDIN DEMİRCİ (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Dr. Zeynep APAYDIN DEMİRCİ |
| Amaç |
Bu dersin amacı okul öncesi öğretmen adaylarının okula hazırbulunuşluğu açıklayabilmelerini ve değerlendirmelerini;, çocukların kendi içlerindeki ve birbirleri ile aralarındaki farklılıkları göz önünde bulundurarak, çocukları ilkokula hazırlayıcı ve okul öncesi programlarından ilkokula geçişlerini kolaylaştırıcı etkinlikler planlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır. |
| Ders İçeriği |
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme. |
| Ders Kaynakları |
Kümmerling, B. (2015). Erken Okuryazarlık: 0-3 Yaş Arası Çocuk Kitapları. Koç Üniversitesi Yayınları.
Parpucu, N., & Dinç, B. (2018). Okul Öncesi Eğitimde Bir Erken Okuryazarlık Becerisi: Fonolojik Farkındalık. Anı Yayıncılık. Kümmerling, B. (2015). Erken Okuryazarlık: 0-3 Yaş Arası Çocuk Kitapları. Koç Üniversitesi Yayınları. Parpucu, N., & Dinç, B. (2018). Okul Öncesi Eğitimde Bir Erken Okuryazarlık Becerisi: Fonolojik Farkındalık. Anı Yayıncılık. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 10 | 20 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 5 | 5 |
| Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | 2 | 5 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 5 | 5 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,06 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Erken Okuryazarlık Becerilerinin Tarihsel Gelişimi | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 2 | Sözel Dil Becerisi ve Erken Okuryazarlık | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 3 | Okuma ve Yazma, Erken Okuryazarlık Etkinlikleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 4 | Sınıf Ortamında Bulunması Gereken Özellikler, Erken Okuryazarlık Becerilerinin Desteklenmesinde Öğretmenin ve Ailenin Rolü | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 5 | Erken Okuryazarlık Becerilerinin Değerlendirilmesi, Çocuk Edebiyatının Çocuğun Gelişimine Katkısı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 6 | Çocuk Kitaplarının Dış ve İç Yapı Özellikleri, Farklı Yaş Grubundaki Çocuk Kitaplarının İncelenmesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 7 | Ara sınav+Çocuk Kitaplarının Dış ve İç Yapı Özellikleri, Farklı Yaş Grubundaki Çocuk Kitaplarının İncelenmesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 8 | Yaş Grubuna Uygun Kitap Seçiminde Ailelere ve Eğitimcilere Öneriler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 9 | Erken Okuryazarlık Gelişimini Destekleyici Unsurlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 10 | Erken Okuryazarlık Becerilerinin Değerlendirilmesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 11 | Aile ve Okuryazarlık Programları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 12 | Çocukların Erken Okuryazarlığa İlişkin Motivasyonları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 13 | İki Dilli Çocuklarda Erken Okuryazarlık | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 14 | Erken Okuryazarlığa İlişkin Etkinlik Örnekleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenciler okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri bilir ve açıklar. | |||
| Öğrenciler okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini bilir ve açıklar. | |||
| Öğrenciler fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimini bilir ve açıklar. | |||
| Öğrenciler Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı) sürecini bilir. | |||
| Öğrenciler okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirmeyi bilir ve uygular. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenciler okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri bilir ve açıklar. | 3 | 5 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | ;
| Öğrenciler okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini bilir ve açıklar. | 3 | 5 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | ;
| Öğrenciler fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimini bilir ve açıklar. | 3 | 5 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | ;
| Öğrenciler Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı) sürecini bilir. | 3 | 5 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | ;
| Öğrenciler okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirmeyi bilir ve uygular. | 3 | 5 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | ;
| Ortalama Değer | 3 | 5 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - |