| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Eski Anadolu Türkçesi Metinlerinden Seçmeler | TDE6006 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - DR |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. İbrahim TAŞ |
| Ders Veren | |
| Amaç |
1. 13.-15. yüzyıl Batı Türkçesi metinleri ve dil özellikleri konusunda öğrencileri bilgilendirmek; 2. Metinler üzerinden Eski Anadolu Türkçesinin dil özelliklerini pekiştirmek; 3. Öğrencileri Eski Anadolu Türkçesi metinlerini çözümleyebilir duruma getirmek. |
| Ders İçeriği |
13-15. yüzyıl Batı Türkçesinin dil özellikleri ve metinleri. |
| Ders Kaynakları |
ERCİLASUN, Ahmet Bican: Türk Dili Tarihi: Ankara 2005. Akçağ Yay.
Mustafa TATÇI, Yunus Emre Külliyâtı Risâletü’n-Nushiyye Tenkitli Metin, H Yayınları, İstanbul, 2008. GÜLSEVİN, Gürer: Eski Anadolu Türkçesinde Ekler: Ankara 1997. Mustafa Özkan, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, İstanbul 2000 Kemal Yavuz, Garib-name (1-2 Cilt), TDK Yay., 2000 Mecdut Mansuroğlu, “Eski Osmanlıca”, Tarihî Türk Şiveleri, Ankara 1998: 247-276 Mustafa TATÇI, Risâletü’n-Nushiyye, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 1991. Hatice Şahin, Eski Anadolu Türkçesi, Ankara 2003. Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay., İstanbul 1946 Gürer Gülsevin, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, TDK Yayınları, 1997 Faruk Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, 2005 GÜLSEVİN, Gürer – BOZ, Erdoğan: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2004. Gazi Kitabevi. ÖZKAN, Mustafa: Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi: İstanbul, 1995. İbrahim Taş, Yusuf Zeliha, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 42, İstanbul, 2008 TİMURTAŞ, F. Kadri: Eski Türkiye Türkçesi: İstanbul 1994. Enderun Kitabevi. ŞAHİN, Hatice: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2003. Akçağ Yayınları. TURAN, Zikri: Eski Anadolu Türkçesinde Ünlü Uzunlukları: Malatya 1993. Açıksöz Yayınları. ERCİLASUN, Ahmet Bican: Türk Dili Tarihi: Ankara 2005. Akçağ Yay. Mustafa TATÇI, Yunus Emre Külliyâtı Risâletü’n-Nushiyye Tenkitli Metin, H Yayınları, İstanbul, 2008. GÜLSEVİN, Gürer: Eski Anadolu Türkçesinde Ekler: Ankara 1997. Mustafa Özkan, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, İstanbul 2000 Kemal Yavuz, Garib-name (1-2 Cilt), TDK Yay., 2000 Mecdut Mansuroğlu, “Eski Osmanlıca”, Tarihî Türk Şiveleri, Ankara 1998: 247-276 Mustafa TATÇI, Risâletü’n-Nushiyye, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 1991. Hatice Şahin, Eski Anadolu Türkçesi, Ankara 2003. Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay., İstanbul 1946 Gürer Gülsevin, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, TDK Yayınları, 1997 Faruk Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, 2005 GÜLSEVİN, Gürer – BOZ, Erdoğan: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2004. Gazi Kitabevi. ÖZKAN, Mustafa: Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi: İstanbul, 1995. İbrahim Taş, Yusuf Zeliha, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 42, İstanbul, 2008 TİMURTAŞ, F. Kadri: Eski Türkiye Türkçesi: İstanbul 1994. Enderun Kitabevi. ŞAHİN, Hatice: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2003. Akçağ Yayınları. TURAN, Zikri: Eski Anadolu Türkçesinde Ünlü Uzunlukları: Malatya 1993. Açıksöz Yayınları. |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Eski Anadolu Türkçesinin ana hatlarıyla tanıtımı, dersin içeriği ve kaynaklar hakkında genel bilgi | |
| 2 | Eski Anadolu Türkçesinin yazım ve ses özellikleri | |
| 2 | Eski Anadolu Türkçesinin yazım ve ses özellikleri | |
| 5 | Eski Anadolu Türkçesinin biçim bilgisi | |
| 5 | Eski Anadolu Türkçesinin biçim bilgisi | |
| 6 | Yunus Emre’nin Risaletü’n-nushiye adlı eserinden bir bölümün okunup incelenmesi | |
| 6 | Yunus Emre’nin Risaletü’n-nushiye adlı eserinden bir bölümün okunup incelenmesi | |
| 8 | Ara Sınav/Yunus Emre’nin Risaletü’n-nushiye adlı eserinden bir bölümün okunup incelenmesi | |
| 11 | Garib-name'den bir bölümün okunup incelenmesi | |
| 11 | Garib-name'den bir bölümün okunup incelenmesi | |
| 11 | Garib-name'den bir bölümün okunup incelenmesi | |
| 14 | Şeyyad Hamza’nın Yusuf u Züleyhasından seçilmiş bir bölümün okunup incelenmesi | |
| 14 | Şeyyad Hamza’nın Yusuf u Züleyhasından seçilmiş bir bölümün okunup incelenmesi | |
| 14 | Şeyyad Hamza’nın Yusuf u Züleyhasından seçilmiş bir bölümün okunup incelenmesi |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Dönemin söz varlığı konusunda bilgisini arttırır | Ödev / Proje | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Öğrenciler, haftalık çalışma ödevleriyle bu bilgi ve becerilerini pekiştirir | Ödev / Proje | Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Metinleri okuma, açıklama, metin üzerinde dil incelemesi yapabilme becerisi kazanır. | Ödev / Proje | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
| Dönemin önemli şahıslarını ve eserlerini tanıyabilir | Ödev / Proje | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Öğrenciler, 13. ve 15. yüzyıla ait Batı Türkçesi metinleri ve dil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dönemin söz varlığı konusunda bilgisini arttırır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Öğrenciler, haftalık çalışma ödevleriyle bu bilgi ve becerilerini pekiştirir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Metinleri okuma, açıklama, metin üzerinde dil incelemesi yapabilme becerisi kazanır. | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Dönemin önemli şahıslarını ve eserlerini tanıyabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Öğrenciler, 13. ve 15. yüzyıla ait Batı Türkçesi metinleri ve dil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 1,4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |