EN
  • Anasayfa
  • TDE6006 Eski Anadolu Türkçesi Metinlerinden Seçmeler (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TDE6006 - Eski Anadolu Türkçesi Metinlerinden Seçmeler
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Eski Anadolu Türkçesi Metinlerinden Seçmeler TDE6006 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - DR
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. İbrahim TAŞ
Ders Veren
Amaç

1. 13.-15. yüzyıl Batı Türkçesi metinleri ve dil özellikleri konusunda öğrencileri bilgilendirmek; 2. Metinler üzerinden Eski Anadolu Türkçesinin dil özelliklerini pekiştirmek; 3. Öğrencileri Eski Anadolu Türkçesi metinlerini çözümleyebilir duruma getirmek.

Ders İçeriği

13-15. yüzyıl Batı Türkçesinin dil özellikleri ve metinleri.

Ders Kaynakları ERCİLASUN, Ahmet Bican: Türk Dili Tarihi: Ankara 2005. Akçağ Yay.
Mustafa TATÇI, Yunus Emre Külliyâtı Risâletü’n-Nushiyye Tenkitli Metin, H Yayınları, İstanbul, 2008.
GÜLSEVİN, Gürer: Eski Anadolu Türkçesinde Ekler: Ankara 1997.
Mustafa Özkan, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, İstanbul 2000
Kemal Yavuz, Garib-name (1-2 Cilt), TDK Yay., 2000
Mecdut Mansuroğlu, “Eski Osmanlıca”, Tarihî Türk Şiveleri, Ankara 1998: 247-276
Mustafa TATÇI, Risâletü’n-Nushiyye, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 1991.
Hatice Şahin, Eski Anadolu Türkçesi, Ankara 2003.
Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay., İstanbul 1946
Gürer Gülsevin, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, TDK Yayınları, 1997
Faruk Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, 2005
GÜLSEVİN, Gürer – BOZ, Erdoğan: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2004. Gazi Kitabevi.
ÖZKAN, Mustafa: Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi: İstanbul, 1995.
İbrahim Taş, Yusuf Zeliha, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 42, İstanbul, 2008
TİMURTAŞ, F. Kadri: Eski Türkiye Türkçesi: İstanbul 1994. Enderun Kitabevi.
ŞAHİN, Hatice: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2003. Akçağ Yayınları.
TURAN, Zikri: Eski Anadolu Türkçesinde Ünlü Uzunlukları: Malatya 1993. Açıksöz Yayınları.
ERCİLASUN, Ahmet Bican: Türk Dili Tarihi: Ankara 2005. Akçağ Yay.
Mustafa TATÇI, Yunus Emre Külliyâtı Risâletü’n-Nushiyye Tenkitli Metin, H Yayınları, İstanbul, 2008.
GÜLSEVİN, Gürer: Eski Anadolu Türkçesinde Ekler: Ankara 1997.
Mustafa Özkan, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, İstanbul 2000
Kemal Yavuz, Garib-name (1-2 Cilt), TDK Yay., 2000
Mecdut Mansuroğlu, “Eski Osmanlıca”, Tarihî Türk Şiveleri, Ankara 1998: 247-276
Mustafa TATÇI, Risâletü’n-Nushiyye, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 1991.
Hatice Şahin, Eski Anadolu Türkçesi, Ankara 2003.
Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay., İstanbul 1946
Gürer Gülsevin, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, TDK Yayınları, 1997
Faruk Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, 2005
GÜLSEVİN, Gürer – BOZ, Erdoğan: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2004. Gazi Kitabevi.
ÖZKAN, Mustafa: Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi: İstanbul, 1995.
İbrahim Taş, Yusuf Zeliha, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 42, İstanbul, 2008
TİMURTAŞ, F. Kadri: Eski Türkiye Türkçesi: İstanbul 1994. Enderun Kitabevi.
ŞAHİN, Hatice: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2003. Akçağ Yayınları.
TURAN, Zikri: Eski Anadolu Türkçesinde Ünlü Uzunlukları: Malatya 1993. Açıksöz Yayınları.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Eski Anadolu Türkçesinin ana hatlarıyla tanıtımı, dersin içeriği ve kaynaklar hakkında genel bilgi
2 Eski Anadolu Türkçesinin yazım ve ses özellikleri
2 Eski Anadolu Türkçesinin yazım ve ses özellikleri
5 Eski Anadolu Türkçesinin biçim bilgisi
5 Eski Anadolu Türkçesinin biçim bilgisi
6 Yunus Emre’nin Risaletü’n-nushiye adlı eserinden bir bölümün okunup incelenmesi
6 Yunus Emre’nin Risaletü’n-nushiye adlı eserinden bir bölümün okunup incelenmesi
8 Ara Sınav/Yunus Emre’nin Risaletü’n-nushiye adlı eserinden bir bölümün okunup incelenmesi
11 Garib-name'den bir bölümün okunup incelenmesi
11 Garib-name'den bir bölümün okunup incelenmesi
11 Garib-name'den bir bölümün okunup incelenmesi
14 Şeyyad Hamza’nın Yusuf u Züleyhasından seçilmiş bir bölümün okunup incelenmesi
14 Şeyyad Hamza’nın Yusuf u Züleyhasından seçilmiş bir bölümün okunup incelenmesi
14 Şeyyad Hamza’nın Yusuf u Züleyhasından seçilmiş bir bölümün okunup incelenmesi
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Dönemin söz varlığı konusunda bilgisini arttırır Ödev / Proje Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Öğrenciler, haftalık çalışma ödevleriyle bu bilgi ve becerilerini pekiştirir Ödev / Proje Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Metinleri okuma, açıklama, metin üzerinde dil incelemesi yapabilme becerisi kazanır. Ödev / Proje Problem Çözme Önceden planlanmış özel beceriler
Dönemin önemli şahıslarını ve eserlerini tanıyabilir Ödev / Proje Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Öğrenciler, 13. ve 15. yüzyıla ait Batı Türkçesi metinleri ve dil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Dönemin söz varlığı konusunda bilgisini arttırır - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler, haftalık çalışma ödevleriyle bu bilgi ve becerilerini pekiştirir - - - - - - - - - - - - - - -
Metinleri okuma, açıklama, metin üzerinde dil incelemesi yapabilme becerisi kazanır. 2 - - - - - - - - - - - - - -
Dönemin önemli şahıslarını ve eserlerini tanıyabilir - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler, 13. ve 15. yüzyıla ait Batı Türkçesi metinleri ve dil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ortalama Değer 1,4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1