Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Heterosiklik Kimya I | KIM5014 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | KİMYA - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mustafa ARIK |
Ders Veren | |
Amaç |
Heterosiklik Bileşiklerin fiziksel ve kimyasal özelliklerinin öğretilmesi, sentez yöntemlerinin ve biyolojik sistemlerdeki rolünün kazandırılması. Basit ve kompleks heterohalkalı sistemlerin öğretilmesi. Bazı spesifik heterosiklik bileşiklerin tanıtılması ve sentezlerinin tasarlanması. |
Ders İçeriği |
Giriş, Aromatik ve aromatik olmayan heterohalkalı sistemler, yapıları ve başlıca özellikleri Halkalaşma Sentezleri Heterohalkalı sistemlerin sistematik adlandırılmaları ve sınıflandırılması ve özellikleri. Bir heteroatomlu beş üyeli halka sistemleri: İki veya daha fazla heteroatomlu beş üyeli halka sistemleri: Bir heteroatomlu altı üyeli halka sistemleri, İki veya daha fazla heteroatomlu altı üyeli halka sistemleri Heterohalkalı bileşiklerin önemi ve kaynakları. Piridin ve Türevleri, Pirilyum Tuzları ve İlgili Bileşikler, |
Ders Kaynakları |
Advanced Organic Chemistry, Part A and B, New York, Carey F. A., Sundberg, R. J., 1984,
Heterohalkalı Bileşikler, KTÜ Yayınları, 1985, A. A. İkizler Heterosiklik Kimya", 3rd Ed., Addison Wesley Longman, Singapore, 1998. T. L. Gilchrist. Derleme özet ders notları, S. Türe |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş, heterosiklik bileşiklerin adlandırılmasında IUPAC kuralları (Heterohalkalı sistemlerin sistematik adlandırılmaları: monoçiklik, birleşmiş, köprülü ve spiro bileşikler) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
2 | Heteroaromatik sistemlerin sınıflandırılması başlıca fiziksel-kimyasal ve spektroskopik özellikleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
3 | Piridin ve türevlerinin yapıları ve özellikleri (Piridin türevlerinin elde ediliş yöntemleri ve reaksiyonları) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
4 | Heterohalkalı sistemlerin sentezleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
5 | Heteroatomlu beş üyeli halka sistemleri: Pirroller, Furanlar,Tiyofenler ve Benzo türevleri, Fiziksel ve kimyasal özellikleri, sentezleri ve reaksiyonları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
6 | Heteroatomlu beş üyeli halka sistemleri: Pirroller, Furanlar,Tiyofenler ve Benzo türevleri, Fiziksel ve kimyasal özellikleri, sentezleri ve reaksiyonları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
7 | İki heteroatomlu beş üyeli halka sistemleri: Diazoller, Oksazoller, Tiyazoller ve Benzo türevleri, Fiziksel ve kimyasal özellikleri, sentezleri ve reaksiyonları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
8 | Ara Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
9 | Üç ve daha fazla heteroatomlu beş üyeli halka sistemleri: Triazoller ve Benzo türevleri, Tetrazoller, Oksadiazoller, Tiyadiazoller, Fiziksel ve kimyasal özellikleri, sentezleri ve reaksiyonlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
10 | Tek-heteroatomlu altı üyeli halka sistemleri: Piridinler ve Benzo türevleri, Pirilyum ve Tiyopirilyum tuzları, Fiziksel ve kimyasal özellikleri, sentezleri ve reaksiyonları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
11 | İki heteroatomlu altı üyeli heterosiklik sistemler: Diazinler, Oksazinler, Tiyazinler, Fiziksel ve kimyasal özellikleri, sentezleri ve reaksiyonları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
12 | İki heteroatomlu altı üyeli heterosiklik bileşikler: Diazinler, Oksazinler, Tiyazinler, Fiziksel ve kimyasal özellikleri, sentezleri ve reaksiyonları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
13 | Üç ve daha fazla heteroatomlu altı üyeli heterosiklik bileşikler: Triazinler, Tetrazinler, Oksadiazinler ve Oksatiyazinler, Fiziksel ve kimyasal özellikleri, sentezleri ve reaksiyonları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
14 | Diazoller, Oksazoller ve İzoksazoller, Tiyazoller, İzotiyazoller ve Triazoller | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
15 | Dönem sonu sınavı (Final) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Heterosiklik aromatik ve non-aromatik bileşiklerin yapılarını ve karekterizasyonu yapabilmek | Yazılı Sınav Sunum / Seminer Ödev / Proje | Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü Tartışmalı Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Heterosiklik bileşiklerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini ve en önemli reaksiyonlarını açıklayabilmek | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Heterosiklik bileşiklerin sentezlenmelerinde kullanılan yöntemleri açıklayabilmek | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Çeşitli sistemlerde bulunan heterohalkalı bileşikleri sentezleyebilme becerisine sahip olmak. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Sözlü Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Heterosiklik aromatik ve non-aromatik bileşiklerin yapılarını ve karekterizasyonu yapabilmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Heterosiklik bileşiklerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini ve en önemli reaksiyonlarını açıklayabilmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Heterosiklik bileşiklerin sentezlenmelerinde kullanılan yöntemleri açıklayabilmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çeşitli sistemlerde bulunan heterohalkalı bileşikleri sentezleyebilme becerisine sahip olmak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |