Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kromatografik Yöntemler | KIM5028 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | KİMYA - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hülya SİLAH |
Ders Veren | |
Amaç |
Kromatografik analiz ve ayrıştırma işlemlerinin temel ilkelerini ve işlemlerini sunmak, analitik laboratuarlarda organik maddelerin oluşturduğu karışımlardan olan bileşenleri saf olarak ayrılmasına yönelik ayırma tekniklerini seçmek ve doğru olarak uygulayabilmektir. Kromatografik işlemler ve işletim sırasında karşılaşılacak problemlere yönelik çözüm yolları gösterip analiz sonucu elde edilen kromatogramların yorumlarını öğretmektir. Ayrıca, her geçen gün gelişmekte olan kromatografik analiz yöntemleri ve tekniğini daha geniş ve farklı alanlarda da kullanılabileceğini öğretmektir. Örneğin, herhangi bir kromatografik sistem ile analiz edilemeyen bir örnek türevlendirilerek o sisteme uygun özellikler kazandırılır ve analizi bu sayede mümkün olur. |
Ders İçeriği |
Analitik ayırma yöntemleri ve kromatografiye giriş/ fiziksel ayırma yöntemleri, kromatografinin teorisi ve kromatografik ayırma yöntemleri, Düzlemsel Kromatografi ile ayırma çeşitleri, teorisi ve uygulamaları, kolon kromatografisi ile ayırma teorisi ve uygulamaları, preparatif gaz kromatografisi ile ayırma teorisi ve uygulamaları, sıvı kromatografisi ile ayırma çeşitleri, teorisi ve uygulamaları, İnce tabaka Kromatografisi (TLC), kağıt kromatografisi , Yüksek işlevli sıvı kromatografisi ( HPLC ), elektroforez ve elektrokromatografi, super kritik akışkan Kromatografisi |
Ders Kaynakları |
Enstrümantal Analiz İlkeleri, Prof. Dr. Esma Kılıç, Prof. Dr. Fitnat Köseoğlu, Prof. Dr. Hamza Yılmaz
Kromatografi, E. Heftman, 6th Ed. Elsevier Science, 2005 Derleme ders notları, Dr. S. Türe Enstrümantal Analiz, Prof. Dr. Atilla Yıldız, Prof. Dr. Ömer G. Bilim Yayıncılık (1998) Modern Sıvı Kromatografisine Giriş, Lloyd R. Snyder, Joseph J. Kirkland ve John W. Dolan, Wiley-Blackwell, 2009 İleri Ayırma Bilimi Kursu, Prof. Dr. P. Sandra, Ghent Üniversitesi, Belçika. Temelleri Analitik Kimya II, Sekizinci Baskı (2004), Kılıç E. ve Yılmaz H., Thomson Brooks/Cole Publishing, ABD, Bilim Yayıncılık, Ankara |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Analitik ayırma yöntemlerinin amacı,sınıflandırılması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
2 | Kromatografiye giriş: Tanımı ve Teorisi, Kromatografik yöntemlerin temel ilkeleri, kromatografinin sınıflandırılması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
3 | Kolon kromotografisi, incetabaka kromotografisi, kağıt kromotografisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
4 | Mikroekstraksiyon Yöntemleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
5 | Kromatografik ayırma yöntemlerinde orta basınç ve flash kromotografi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
6 | Kromatografik ayırmayı etkileyen faktörler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
7 | Düzlemsel kromatografi ile ayırma ve uygulamaları,sutun kromatografi ile ayırma | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
8 | Ara sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
9 | Gaz Kromatografisi; sistemi ve kolonlar, dedektörler, analitik gaz kromotografisi,preparative gaz kromatografisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
10 | Adsorpsiyon Kromatografisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
11 | İyon Değiştirme Kromatografisi, Gradient ve isokratik ayırma teknikleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
12 | Sıvı kromatografisi uygulamaları, Sıvı kromatografisi ile ayırma | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
13 | Süperkritik akışkan kromatografisi ile ayırma ve uygulamaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
14 | Kapiler Elektroforez ve Kapiler Elektrokromatografi ile ayırma | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
15 | Dönem sonu sınavı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kromatografik yöntemler ve bu yöntemlerin prensipleri hakkında bilgi kazanır | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Öğrenciler, analitik ayırma yöntemlerinin hem temel hem de pratik yönlerini kazanacaktır | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Kalite kontrol proseslerinde uygun ayırma yönteminin seçimini öğrenecektir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Kromatografik yöntemlerde kullanılan dedektörlerin speksifik özelliklerini öğrenir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Her bir kromatografik sistemin cevap verebileceği örneklerin spesifik özelliklerini öğrenir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kromatografik yöntemler ve bu yöntemlerin prensipleri hakkında bilgi kazanır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler, analitik ayırma yöntemlerinin hem temel hem de pratik yönlerini kazanacaktır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kalite kontrol proseslerinde uygun ayırma yönteminin seçimini öğrenecektir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kromatografik yöntemlerde kullanılan dedektörlerin speksifik özelliklerini öğrenir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Her bir kromatografik sistemin cevap verebileceği örneklerin spesifik özelliklerini öğrenir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |