| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Biyoistatistik | SAY307 | 5 | 2 + 1 | 5,0 |
| Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN |
| Amaç |
Sağlık bilimleri alanında yürütülen araştırmalarda, uygun istatistiksel yöntemlerin seçimini ve uygulanmasını kavrayarak; veri toplama–temizleme–analiz–yorum–raporlama döngüsünü SPSS başta olmak üzere paket programlarla doğru, geçerli ve yeniden üretilebilir biçimde yürütebilecek; sonuçları klinik/sağlık yönetimi bağlamında kanıta dayalı olarak yorumlayıp raporlayabilecek yetkinliği kazandırmaktır. |
| Ders İçeriği |
Sağlık Bilimlerinde Biyoistatistiğe Giriş Tanımlayıcı İstatistik ve Dağılımlar (Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri) Problem seçme Araştırmanın amaç, soru ve hipotezlerini belirleme Evren ve Örneklem Veri türleri/Veri toplama yöntemleri SPSS' te veri girişi tanımlama, düzenleme ve analiz yöntemleri Parametrik Testler Parametrik Olmayan Testler Kategorik Veriler: Ki-kare Testleri Korelasyon ve Doğrusal Regresyon Lojistik Regresyon Güvenilirlik, Geçerlik ve Ölçek Analizi Araştırma Tasarımı, Örneklem Büyüklüğü ve Rapor Yazımı |
| Ders Kaynakları |
Uygulamalı İstatistik 1
Ali Yıldırım, Hasan Şimşek, 2008, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara Erhan Ayşan, 2009, İnternet Desteğinde Bilimsel Makale ve Tez Yazımı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul Osman Hayran, 2012, Sağlık Bilimlerinde Araştırma Ve İstatistik Yöntemler, Nobel Tıp Kitabevi Semra Erdoğan, Nursen Nahcivan, Nihal Esin (2014), Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul Sabahat Güven Tezcan (2017), Temel Epidemiyoloji, Hipokrat Kitabevi,Ankara Niyazi Karasar, 2008, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Kitabevi, Ankara |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Uygulama 1 | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 14 | 28 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 14 | 14 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 14 | 14 |
| Final | Final | 1 | 14 | 14 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,14 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Sağlık Bilimlerinde Biyoistatistiğe Giriş | Ders |
| 2 | Tanımlayıcı İstatistik ve Dağılımlar (Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri) | Ders |
| 3 | Problem seçme Araştırmanın amaç, soru ve hipotezlerini belirleme | Ders |
| 4 | Evren ve Örneklem | Ders |
| 5 | Veri türleri Veri toplama yöntemleri | Ders |
| 6 | SPSS' te veri girişi tanımlama, düzenleme ve analiz yöntemleri | Ders |
| 7 | Parametrik Testler | Ders |
| 8 | Ara sınav | Ders |
| 9 | Parametrik Olmayan Testler | Ders |
| 10 | Kategorik Veriler: Ki-kare Testleri | Ders |
| 11 | Korelasyon ve Doğrusal Regresyon | Ders |
| 12 | Lojistik Regresyon | Ders |
| 13 | Güvenilirlik, Geçerlik ve Ölçek Analizi | Ders |
| 14 | Araştırma Tasarımı, Örneklem Büyüklüğü ve Rapor Yazımı | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Tanımlayıcı ve çıkarımsal analiz yapabilir. Bulguları raporlayabilir ve yorumlayabilir. | |||
| Araştırmanın amacını, sorularını ve test edilebilir hipotezlerini sağlık bilimleri bağlamında kurabilir/değerlendirebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| SPSS’te veri girişini, temizlemeyi ve düzenlemeyi yapabilir. | |||
| Bilimsel araştırma sonuçlarının rapora dönüştürülmesini öğrenebilir. | |||
| Veri analizi ve veri analizinde kullanılan uygun istatistiksel test ve modelleri uygulayabilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tanımlayıcı ve çıkarımsal analiz yapabilir. Bulguları raporlayabilir ve yorumlayabilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ;
| Araştırmanın amacını, sorularını ve test edilebilir hipotezlerini sağlık bilimleri bağlamında kurabilir/değerlendirebilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| SPSS’te veri girişini, temizlemeyi ve düzenlemeyi yapabilir. | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | ;
| Bilimsel araştırma sonuçlarının rapora dönüştürülmesini öğrenebilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | ;
| Veri analizi ve veri analizinde kullanılan uygun istatistiksel test ve modelleri uygulayabilir. | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | ;
| Tanımlayıcı ve çıkarımsal analiz yapabilir. Bulguları raporlayabilir ve yorumlayabilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ;
| Araştırmanın amacını, sorularını ve test edilebilir hipotezlerini sağlık bilimleri bağlamında kurabilir/değerlendirebilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| SPSS’te veri girişini, temizlemeyi ve düzenlemeyi yapabilir. | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | ;
| Bilimsel araştırma sonuçlarının rapora dönüştürülmesini öğrenebilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | ;
| Veri analizi ve veri analizinde kullanılan uygun istatistiksel test ve modelleri uygulayabilir. | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 3,6 | 3,6 | 4 | 4 | 4,1 | 3,8 | 3,4 | 5 | 3,5 | 3,8 | 4 | 3,6 | 3,8 | 5 | 5 |