| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sağlığın Geliştirilmesi | SAY421 | 7 | 2 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN (Yıl: 2023-2024) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN |
| Amaç |
Sağlığı geliştirme kavramı ve sağlığı geliştirme stratejileri ile ilgili temel düzeyde bilgi sağlayarak, öğrencinin olumlu sağlık davranışlarına sahip olması konusunda farkındalık kazanmasıdır. |
| Ders İçeriği |
Bu ders; Sağlıkla ilgili temel kavramlar ve sağlık tanımları, Sağlık eğitimi, sağlığı koruma ve geliştirme kavramları, Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri), Okul-Çocuk Sağlığını Geliştirme Programları, İş Sağlığını Geliştirme Programları, Risk Gruplarında Sağlığı Geliştirme, Kadın Sağlığının Geliştirilmesi Yaşlı Sağlığının Geliştirilmesi Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları –Beslenme, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Tütün/Alkol/Madde Kullanımı, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Fiziksel Aktivite, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Stres Yönetimi konularını içermektedir. |
| Ders Kaynakları |
Ayaz-Alkaya S. (2017).Sağlığın Geliştirilmesi, , Ankara: Hedef CS Basın Yayın,
Pender NJ, Murdaugh CL, Parsons MA. (2025). Health promotion in nursing, New Jersey: Pearson Education, |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 14 | 14 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 14 | 14 |
| Final | Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,94 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Sağlıkla ilgili temel kavramlar ve sağlık tanımları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 2 | Sağlık eğitimi, sağlığı koruma ve geliştirme kavramları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 3 | Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri), | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 3 | Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri), | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 5 | Okul-Çocuk Sağlığını Geliştirme Programları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 6 | İş Sağlığını Geliştirme Programları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 7 | Risk Gruplarında Sağlığı Geliştirme | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 8 | Ara sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 9 | Kadın Sağlığının Geliştirilmesi | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 10 | Yaşlı Sağlığının Geliştirilmesi | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 11 | Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları –Beslenme | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 12 | Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Tütün/Alkol/Madde Kullanımı, | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 13 | Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Fiziksel Aktivite | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| 14 | Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Stres Yönetimi | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Sağlığı koruma ve geliştirme kavramlarını bilir | |||
| Davranış değişim süreci ve etkileyen faktörleri açıklar. | |||
| Sağlıklı yaşam biçimi davranışları kazandırmaya yönelik olarak sağlık programlarını planlar | |||
| Sağlıklı yaşam biçimi davranışları kazanmanın önemini bilir | |||
| Sağlığı koruma ve geliştirme kavramlarını bilir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sağlığı koruma ve geliştirme kavramlarını bilir | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
| Davranış değişim süreci ve etkileyen faktörleri açıklar. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Sağlıklı yaşam biçimi davranışları kazandırmaya yönelik olarak sağlık programlarını planlar | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Sağlıklı yaşam biçimi davranışları kazanmanın önemini bilir | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,75 | 4,75 | 4 | 4,5 | 4,75 | 4,25 | 4,25 | 3,75 | 4,25 | 4,25 | 4,25 | 4,75 | 4,5 | 5 | 5 |