EN
  • Anasayfa
  • SAY423 Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele (2025 - 2026 / 7. Yarıyıl)
  • EN
SAY423 - Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele SAY423 7 2 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
SAĞLIK YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Sabahat COŞKUN
Ders Veren
Amaç

Öğrencilerin madde ve davranışsal bağımlılıkların epidemiyolojisini, risk etmenlerini, tanı–tarama araçlarını ve kanıta dayalı müdahaleleri öğrenerek; sağlık sistemi içinde bağımlılıkla mücadele hizmetlerini planlama, örgütleme, finanse etme, izleme–değerlendirme ve kalite iyileştirme bakışlarıyla yönetebilmelerini sağlamak. Ayrıca etik, insan hakları ve mevzuat boyutlarını dikkate alarak toplum temelli önleme programları tasarlayabilecek yeterlik kazandırmak.

Ders İçeriği

1. Bağımlılık Kavramı ve Başetme 2. Toplumda bağımlılık yaygınlığı ve risk altındaki grup 3.Toplumda bağımlılık yaygınlığı ve risk altındaki grup 4.Bağımlılığın Biyolojisi ve Fizyolojisi 5. Bağımlılığı Açıklayan Kuramlar 6. Sigara (Tütün) Bağımlılığı ve Başetme 7. Alkol Bağımlılığı ve Başetme 8. Madde Kullanım Bozukluğu ve Başetme 9. Teknoloji Bağımlılığı ve Başetme 10.Davranışsal Bağımlılıklar ve Baş Etme 11.Bağımlılığın Birey, Aile ve Topluma Etkileri 12. Bağımlılığın Fiziksel, Psikolojik ve Sosyal Sağlığına Etkileri 13. Türkiye’de ve Dünyada Bağımlılığın Önlenmesi ve Tedavisine Yönelik Hizmetler 14. Bağımlılıkta Yasal ve Adli Konular

Ders Kaynakları Aydın, D., Erzen, E., & Kısaç, İ. (2024). Bağımlılık ve bağımlılıklarla mücadele: Bağımlılık türleri, nedenleri ve çözüm önerileri. Kronik Kitap.
merican Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.; DSM-5-TR). American Psychiatric Publishing.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Bağımlılık Kavramı ve Baş etme Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
2 Toplumda bağımlılık yaygınlığı ve risk altındaki grup Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
2 Toplumda bağımlılık yaygınlığı ve risk altındaki grup Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
4 Bağımlılığın Biyolojisi ve Fizyolojisi Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
5 Bağımlılığı Açıklayan Kuramlar Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
6 Alkol Bağımlılığı ve Baş etme Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
7 Sigara (Tütün) Bağımlılığı ve Baş etme Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
8 Madde Kullanım Bozukluğu ve Baş etme Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
9 Teknoloji Bağımlılığı ve Baş etme Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
10 Davranışsal Bağımlılıklar ve Baş Etme Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
11 Bağımlılığın Birey, Aile ve Topluma Etkileri Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
12 Bağımlılığın Fiziksel, Psikolojik ve Sosyal Sağlığına Etkileri Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
13 Türkiye’de ve Dünyada Bağımlılığın Önlenmesi ve Tedavisine Yönelik Hizmetler Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
14 Bağımlılıkta Yasal ve Adli Konular Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bağımlılık türlerini ve temel göstergeleri (prevalans, insidans, yük) tanımlar ve güncel verileri yorumlar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Sosyo-demografik/çevresel etkenlere göre risk altındaki grupları belirler ve önceliklendirir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bağımlılığın nörobiyolojik süreçlerini ve ana kuramsal modelleri (BDT, öğrenme, sosyo-bilişsel, BPS, MI) özetler ve vaka ile ilişkilendirir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DSM-5/ICD-11 ölçütlerini ve basit tarama araçlarını (AUDIT, DAST, ASSIST, CAGE) uygun vakaya uygular. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Motivasyonel görüşme ve kısa müdahale adımlarını standart bir mini-protokol halinde uygular. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tütün, alkol ve opioid kullanım bozukluğunda temel farmakolojik seçenekleri endikasyon-izlem çerçevesinde seçer. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tütün, alkol, madde ile teknoloji/davranışsal bağımlılıklarda kişiye özgü baş etme/rehabilitasyon planı tasarlar. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Bağımlılık türlerini ve temel göstergeleri (prevalans, insidans, yük) tanımlar ve güncel verileri yorumlar. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Sosyo-demografik/çevresel etkenlere göre risk altındaki grupları belirler ve önceliklendirir. - - - - - - - - - - - - - - -
Bağımlılığın nörobiyolojik süreçlerini ve ana kuramsal modelleri (BDT, öğrenme, sosyo-bilişsel, BPS, MI) özetler ve vaka ile ilişkilendirir. - - - - - - - - - - - - - - -
DSM-5/ICD-11 ölçütlerini ve basit tarama araçlarını (AUDIT, DAST, ASSIST, CAGE) uygun vakaya uygular. - - - - - - - - - - - - - - -
Motivasyonel görüşme ve kısa müdahale adımlarını standart bir mini-protokol halinde uygular. - - - - - - - - - - - - - - -
Tütün, alkol ve opioid kullanım bozukluğunda temel farmakolojik seçenekleri endikasyon-izlem çerçevesinde seçer. - - - - - - - - - - - - - - -
Tütün, alkol, madde ile teknoloji/davranışsal bağımlılıklarda kişiye özgü baş etme/rehabilitasyon planı tasarlar. - - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer 0,71 - - - - - - - - - - - - - -