Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele | SAY423 | 7 | 2 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN |
Ders Veren | |
Amaç |
Öğrencilerin madde ve davranışsal bağımlılıkların epidemiyolojisini, risk etmenlerini, tanı–tarama araçlarını ve kanıta dayalı müdahaleleri öğrenerek; sağlık sistemi içinde bağımlılıkla mücadele hizmetlerini planlama, örgütleme, finanse etme, izleme–değerlendirme ve kalite iyileştirme bakışlarıyla yönetebilmelerini sağlamak. Ayrıca etik, insan hakları ve mevzuat boyutlarını dikkate alarak toplum temelli önleme programları tasarlayabilecek yeterlik kazandırmak. |
Ders İçeriği |
1. Bağımlılık Kavramı ve Başetme 2. Toplumda bağımlılık yaygınlığı ve risk altındaki grup 3.Toplumda bağımlılık yaygınlığı ve risk altındaki grup 4.Bağımlılığın Biyolojisi ve Fizyolojisi 5. Bağımlılığı Açıklayan Kuramlar 6. Sigara (Tütün) Bağımlılığı ve Başetme 7. Alkol Bağımlılığı ve Başetme 8. Madde Kullanım Bozukluğu ve Başetme 9. Teknoloji Bağımlılığı ve Başetme 10.Davranışsal Bağımlılıklar ve Baş Etme 11.Bağımlılığın Birey, Aile ve Topluma Etkileri 12. Bağımlılığın Fiziksel, Psikolojik ve Sosyal Sağlığına Etkileri 13. Türkiye’de ve Dünyada Bağımlılığın Önlenmesi ve Tedavisine Yönelik Hizmetler 14. Bağımlılıkta Yasal ve Adli Konular |
Ders Kaynakları |
Aydın, D., Erzen, E., & Kısaç, İ. (2024). Bağımlılık ve bağımlılıklarla mücadele: Bağımlılık türleri, nedenleri ve çözüm önerileri. Kronik Kitap.
merican Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.; DSM-5-TR). American Psychiatric Publishing. |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bağımlılık Kavramı ve Baş etme | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
2 | Toplumda bağımlılık yaygınlığı ve risk altındaki grup | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
2 | Toplumda bağımlılık yaygınlığı ve risk altındaki grup | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
4 | Bağımlılığın Biyolojisi ve Fizyolojisi | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
5 | Bağımlılığı Açıklayan Kuramlar | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
6 | Alkol Bağımlılığı ve Baş etme | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
7 | Sigara (Tütün) Bağımlılığı ve Baş etme | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
8 | Madde Kullanım Bozukluğu ve Baş etme | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
9 | Teknoloji Bağımlılığı ve Baş etme | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
10 | Davranışsal Bağımlılıklar ve Baş Etme | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
11 | Bağımlılığın Birey, Aile ve Topluma Etkileri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
12 | Bağımlılığın Fiziksel, Psikolojik ve Sosyal Sağlığına Etkileri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
13 | Türkiye’de ve Dünyada Bağımlılığın Önlenmesi ve Tedavisine Yönelik Hizmetler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
14 | Bağımlılıkta Yasal ve Adli Konular | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bağımlılık türlerini ve temel göstergeleri (prevalans, insidans, yük) tanımlar ve güncel verileri yorumlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Sosyo-demografik/çevresel etkenlere göre risk altındaki grupları belirler ve önceliklendirir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bağımlılığın nörobiyolojik süreçlerini ve ana kuramsal modelleri (BDT, öğrenme, sosyo-bilişsel, BPS, MI) özetler ve vaka ile ilişkilendirir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DSM-5/ICD-11 ölçütlerini ve basit tarama araçlarını (AUDIT, DAST, ASSIST, CAGE) uygun vakaya uygular. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Motivasyonel görüşme ve kısa müdahale adımlarını standart bir mini-protokol halinde uygular. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Tütün, alkol ve opioid kullanım bozukluğunda temel farmakolojik seçenekleri endikasyon-izlem çerçevesinde seçer. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Tütün, alkol, madde ile teknoloji/davranışsal bağımlılıklarda kişiye özgü baş etme/rehabilitasyon planı tasarlar. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımlılık türlerini ve temel göstergeleri (prevalans, insidans, yük) tanımlar ve güncel verileri yorumlar. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Sosyo-demografik/çevresel etkenlere göre risk altındaki grupları belirler ve önceliklendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bağımlılığın nörobiyolojik süreçlerini ve ana kuramsal modelleri (BDT, öğrenme, sosyo-bilişsel, BPS, MI) özetler ve vaka ile ilişkilendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
DSM-5/ICD-11 ölçütlerini ve basit tarama araçlarını (AUDIT, DAST, ASSIST, CAGE) uygun vakaya uygular. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Motivasyonel görüşme ve kısa müdahale adımlarını standart bir mini-protokol halinde uygular. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Tütün, alkol ve opioid kullanım bozukluğunda temel farmakolojik seçenekleri endikasyon-izlem çerçevesinde seçer. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Tütün, alkol, madde ile teknoloji/davranışsal bağımlılıklarda kişiye özgü baş etme/rehabilitasyon planı tasarlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | 0,71 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |