Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yaşlılarla Sosyal Hizmet | SHİ211 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | SOSYAL HİZMETLER |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yakup SUBAŞI |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Yakup SUBAŞI |
Amaç |
Yaşlı bireylerle çalışan sosyal hizmet çalışanının sorumluluklarını neler olduğunu, yaşlı bireylerle çalışma sürecinde dikkat edilecek hususların neler olduğunu ve yaşlı bireylerin yaşamını değerlendirebilmeyi kavrayabilmek. |
Ders İçeriği |
Yaşlılık tanımı, Yaşlılıkta bireysel ve toplumsal yaşam, Sosyal hizmette yaşlı refahı alanı, Yaşlılar için sosyal hizmet uygulamaları, Yaşlı, sosyal hizmet uzmanı ve sosyal hizmet süreci, Yaşlı birey ile çalışma, Yaşlının ailesi ve yakınlarıyla çalışma, Diğer sosyal destek sistemleri ile çalışma, Yaşlılara yönelik sosyal hizmetler, Yaşlılar için kurumsal bakım, Yaşlılara yönelik sosyal politika analizi, Yaşlıların yaşam kalitesinin iyileştirilmesi. |
Ders Kaynakları |
Kalınkara, V. (2019). Yaşlılık Yeni Yüzyılın Gerçeği. Ankara: Nobel Yayınevi.
Kalınkara, V. (2016). Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. Ankara: Nobel Yayınevi. Şentürk, Ü. (2020). Yaşlılık Sosyolojisi Yaşlılığın Toplumsal Yörüngeleri. Bursa: Dora Basım ve Yayınevi. Kalınkara, V. (2019). Yaşlılık Disiplinlerarası Yaklaşım, Sorunlar, Çözümler. Ankara: Nobel Yayınevi. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 35 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Toplam | 45 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %55 |
Toplam | %55 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %45 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %55 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
20
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
20
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
20
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
20
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
20
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 4 | 16 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 1 | 1 | 1 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 2 | 2 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 1 | 2 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 1 | 2 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Konuk Konuşmacı | 1 | 1 | 1 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 2 | 2 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
Final | Final | 12 | 1 | 12 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,73 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Yaşlılıkla İlgili Temel Kavram ve Kuramlar | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Demografik Değişim Dinamikleri ve Yaşlı Nüfus | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Yaşlılık ve Sağlık | Ders Tartışmalı Ders |
4 | Yaşlı Bireylerle İletişim | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Yaşlı İhmali ve İstismarı | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Yaşlılık Politikaları | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Yaşlı Hakları | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Yaşlılara Sunulan Hizmetler | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Yaşlılarla Çalışmada Etik Açıdan Önemli Hususlar | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Yaşlılarla Çalışmada Etik Açıdan Önemli Hususlar | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Yaşlı Ayrımcılığı-Baby Bomm Kuşağı | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Yaşlılık ve Yalnızlık | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Yaşlılık ve Göç | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Yaşlılık Olgusuna İlişkin Güncel Tanımlar ve Tartışmalar | Ders Tartışmalı Ders |
14 | Genel Değerlendirme | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci yaşlılık ile ilgili kavramları açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrenci yaşlılık dönemi kuramlarını açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci tüm dünya için geçerli olan demografik yaşlanma eğilimini neden-sonuç ilişkisi içinde öğrenerek üretilen politikaların işlevlerini sosyal hizmet bakış açısıyla tartışabilir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci yaşlı bireylerin sahip oldukları hakları koruyan ulusal ve uluslararası yasal dayanakları incelemekte ve hak ihlallerini tartışabilmektedir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci yaşlılık dönemine özel sosyal, bilişsel, duyuşsal ve tinsel nielikler hakkında bilgi sahibi olarak ihtiyaç değerlendirmesi yapabilir ve temin yollarını bulabilir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci yaşlılık ile ilgili kavramları açıklayabilir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenci yaşlılık dönemi kuramlarını açıklayabilir. | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenci tüm dünya için geçerli olan demografik yaşlanma eğilimini neden-sonuç ilişkisi içinde öğrenerek üretilen politikaların işlevlerini sosyal hizmet bakış açısıyla tartışabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenci yaşlı bireylerin sahip oldukları hakları koruyan ulusal ve uluslararası yasal dayanakları incelemekte ve hak ihlallerini tartışabilmektedir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenci yaşlılık dönemine özel sosyal, bilişsel, duyuşsal ve tinsel nielikler hakkında bilgi sahibi olarak ihtiyaç değerlendirmesi yapabilir ve temin yollarını bulabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | 1,4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |