EN
  • Anasayfa
  • AŞÇ107 Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına Giriş (2023-2024 / 1. Yarıyıl)
  • EN
AŞÇ107 - Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına Giriş
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına Giriş AŞÇ107 1 3 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
AŞÇILIK
Derece Seviye Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Sözlü, Tartışmalı Ders, Soru ve Cevap
EBS Koordinatörü Öğr. Gör. Cevdet SÖKMEN
Ders Veren Öğr. Gör. Aybike Nur ALBAYRAK
Amaç

Yiyecek, pişirme, mutfak, yemek gibi bazı temel kavramların öğrencilere tanıtımları ile başlayan ders; yiyeceğin kültürel anlamlarını ve bunların neyin yenilip/yenilmeyeceğini nasıl etkilediğini, öğünlerdeki değişimleri, yemek zamanlarının ve içme alışkanlıklarının eskiden günümüze nasıl değiştiğini, mutfağın evrimini ve ağırlama geleneğinin gelişimini incelemektedir. Tarihsel olayların insanın neyi, niçin, nasıl yediğini nasıl etkilediğini açıklayarak tarih, kültür ve yiyeceği birbirine bağlayan ders çok-kültürlü bir yaklaşım ile temel tarihsel olaylar ve bu olaylardan farklı toplumların mutfak geleneklerinin niçin ve nasıl etkilendiğine yönelik ilişkileri ortaya koymaktır.

Ders İçeriği

Gastronomi, Gastronomi Terminolojisi, Gastronominin Türleri, Gastronomi Tarihi, Rafine Mutfak ve Diğer Mutfak Akımları, Gündelik Hayat ve Gıda, Mutfakta Profesyonellik, Yiyecek ve Beslenme Tarihi, Tarih Öncesi Çağlarda Beslenme, Tarih Çağlarında Beslenme, Mutfak Hiyerarşisi, Mutfak Planlaması, Uygarlıklar ve Gastronomi, Gastronomi ve Etkileşim İçinde Olduğu Diğer Bilim Dalları, Yiyecek İçecek Tarihi, Yemek ve Kültür, Gastronomi ve Yeni Beslenme Eğilimleri, Yiyecek ve İçecek Sektöründe Yeni Akımlar.

Ders Kaynakları Deniz Gürsoy'un Gastronomi Tarihi
Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, (2017). Mehmet Sarıışık, Detay Yayıncılık
Gastronomi Tarihi- Anadolu Üniversitesi Yayınları
Gastronomi ve Yiyecek Tarihi
Lezzetin Fizyolojisi ya da Yüce Mutfak Üzerine Düşünceler
Açıldığı Öğretim Yılı 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Panel 1 8 8
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 10 10
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 5 1 5
Final Final 6 1 6
Toplam İş Yükü (Saat) 85
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,33
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Gastronomi Kavramı
2 Gastronomi ve Kültür-Dünden Bugüne Gastronomi
3 Antik Çağlarda Beslenme
4 Ateşin İcadı ve Yemek Pişirme
5 Tarih Öncesi Uygarlıklarda Gastronomi
6 Tek Tanrılı Dinlerin Gastronomiye Etkisi- Gastronomi ve Yeni Beslenme Eğilimleri
7 Kültürler İçinde Karakteristik Gıdalar
8 Ara Sınav (Vize) (Tekrar)
9 İslamiyet Öncesi Türk Mutfak Kültürü
10 Orta Çağ Avrupa Mutfağı
11 Rafine Mutfağın Doğuşu
12 Yenilikçi Mutfak ve Avangart Akımı
13 Moleküler Gastronomi ve Global Mutfak
14 Yiyecek İçecek Sektöründe Yeni Akımlar
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Yiyecek içecek sektöründeki yeni akımlar ile ilgili bilgi edinimi
Gastronomi kavramının nasıl oluştuğuna ve tarihsel sürecine hakimdir.
Gastronomi terminolojisi içinde geçen tüm kavramları öğrenmiştir.
Gastronomi ve yeni beslenme eğilimleri ile ilgili bilgi edinimi
Gastronomi ile alakalı bilim dalları ve disiplinler hakkında bilgi sahibidir.
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Yiyecek içecek sektöründeki yeni akımlar ile ilgili bilgi edinimi - - - - - - - - - - - -
Gastronomi kavramının nasıl oluştuğuna ve tarihsel sürecine hakimdir. - - - - - - - - - - - -
Gastronomi terminolojisi içinde geçen tüm kavramları öğrenmiştir. - - - - - - - - - - - -
Gastronomi ve yeni beslenme eğilimleri ile ilgili bilgi edinimi - - - - - - - - - - - -
Gastronomi ile alakalı bilim dalları ve disiplinler hakkında bilgi sahibidir. - - - - - - - - - - - -