| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Gıda Mikrobiyolojisi | GKA104 | 2 | 3 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | GIDA KALİTE KONTROLÜ VE ANALİZİ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Eren YURTDAŞ (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler ve gıdaların mikrobiyal kalitesi ve gıdalarda mikroorganizmaların kontrolü konularında öğrenciye bilgi kazandırılması. |
| Ders İçeriği |
Gıdalarda indikatör, saprofit ve patojen mikroorganizmalar, et ve et ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar, süt ve süt ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar, konserve gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar, meyve-sebze ve meyve-sebze ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar, gıda muhafaza ilkeleri. Gıda mikrobiyolojisi laboratuvarı temel kurallar ve malzemelerin tanıtılması, besiyerleri hakkında bilgi, sterilizasyon, ekim metotları ve gıdaların mikrobiyolojik analizleri. |
| Ders Kaynakları |
Ünlütürk, A. ve Turantaş, F. (2003). Gıda Mikrobiyolojisi. 3. bs. İzmir: Ege Üniversitesi
Halkman A.K. Gıda Mikrobiyolojisi Uygulamaları (2005) Başak Matbaacılık, Ankara. Ray B. ve Bhunia, A. (2016). Temel Gıda Mikrobiyolojisi. 5. bs. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (Çeviri Editörü: Prof. Dr. Dilek Heperkan) Erkmen, O. (2021). Gıda Mikrobiyolojisi. 6. bs. Efil Yayınevi, Ankara. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 14 | 56 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 8 | 1 | 8 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 8 | 1 | 8 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,08 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Gıdalarda bulunan mikroorganizmaların kaynakları, gıdalarda mikroorganizma gelişimine etki eden faktörler | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 2 | İndikatör mikroorganizmalar | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 3 | Gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar: aktif ve pasif gıda enfeksiyonları | Ders Gösterim |
| 4 | Gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar: gıda intoksikasyonları | Ders Gösterim |
| 5 | Laboratuvar ortamında, aseptik koşullarda gıdalardan örnek alma ve ekim yöntemleri | Grup Çalışması Laboratuar |
| 6 | Süt ve ürünlerinde bozulmalar ve muhafaza yöntemleri | Ders Beyin Fırtınası |
| 7 | Et ve ürünlerinde bozulmalar ve muhafaza yöntemleri | Ders Beyin Fırtınası |
| 8 | Gıdalarda toplam aerofilik-mezofilik bakteri sayımı | Ders Grup Çalışması Laboratuar |
| 9 | Meyve-sebze ve konserve ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar ve muhafaza yöntemleri | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Kontaminasyonun önlenmesi (asepsis) ve mikroorganizmaların uzaklaştırılması | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Mikrobiyal gelişmenin engellenmesi (inhibisyon) için kullanılan yöntemler | Ders Tartışmalı Ders |
| 12 | Gıdalarda toplam maya-küf sayımı | Ders Grup Çalışması Laboratuar |
| 13 | Mikroorganizmaların öldürülmesi ve uygulanan yöntemler | Ders Küçük Grup Tartışması |
| 14 | Gıdalarda EMS yöntemi ile koliform bakteri tayini | Ders Grup Çalışması Laboratuar |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Temel kavramlar, gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar hakkında bilgi sahibi olma. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Ders Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Gıda enfeksiyonları ve intoksikasyonları hakkında bilgi sahibi olma. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Ders Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Gıda muhafazası, gıdalarda mikrobiyolojisi analizleri hakkında bilgi sahibi olma. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Ders Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Temel kavramlar, gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar hakkında bilgi sahibi olma. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | 5 | ;
| Gıda enfeksiyonları ve intoksikasyonları hakkında bilgi sahibi olma. | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | ;
| Gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar. | 5 | - | - | 3 | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | ;
| Gıda muhafazası, gıdalarda mikrobiyolojisi analizleri hakkında bilgi sahibi olma. | - | - | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 3,25 | 2 | 2 | 2,75 | 1,25 | 1,25 | 3,75 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 1,25 | 1,25 | 1,25 | 2,5 |