EN
  • Anasayfa
  • GKA205 Hijyen ve Sanitasyon (2023-2024 / 3. Yarıyıl)
  • EN
GKA205 - Hijyen ve Sanitasyon
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Hijyen ve Sanitasyon GKA205 3 2 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
GIDA KALİTE KONTROLÜ VE ANALİZİ
Derece Seviye Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Öğr. Gör. Çiğdem MUŞTU CEYLAN
Ders Veren Öğr. Gör. Çiğdem MUŞTU CEYLAN
Amaç

Gıda endüstrisinde hijyenin tanımı ve önemi, hastalıkların gıda yolu ile bulaşması, gıda kaynaklı enfeksiyonlar ve intoksikasyonlar, gıda tesislerinde hijyenik tasarım, temizlik ve sanitasyon bileşiklerinin anlatılması. İnsan sağlığını tehdit eden mikroorganizmaları bulundukları ortamdan uzaklaştırılması, sağlıklı ortamın korunması konularında öğrencilere bilgi kazandırılması.

Ders İçeriği

Gıda Hijyeninin tanımı ve önemi, gıdalarda bulunan önemli mikroorganizma grupları, mikrobiyal bulaşma kaynakları, gıda güvenliği sistemleri, gıda tesislerinde hijyenik tasarım, temizlik maddeleri ve dezenfektanlar, su ve personel hijyeninin önemi.

Ders Kaynakları Erol İ. Gıda Hijyeni ve Mikrobiyolojisi, Ankara, 2007
Marriott NG, Gravani RB. Principles of Food Sanitation, 2006
Ünlütürk A, Turantaş F. Gıda Mikrobiyolojisi, 2000
Kayaardı, S. Gıda Hijyeni ve Sanitasyonu, Sidas Yayınları, 2012.
Tayar, M., Kılıç, V. Gıda Endüstrisinde Hijyen ve Sanitasyon, Dora Yayınları, 2014.
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 8 4 32
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 15 1 15
Final Final 20 1 20
Toplam İş Yükü (Saat) 95
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,73
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Hijyen ve sanitasyonun tanımı ve önemi Ders Sınıf Dışı Çalışma
2 Temizlik ve dezenfeksiyonun tanımı ve temel kavramlar Ders Sınıf Dışı Çalışma
3 Gıda maddelerindeki zararlı etken ve maddeler, mikroorganizmaların çoğalma aşamaları, bulaşma kaynakları Ders Tartışmalı Ders
4 Besinlerde mikroorganizma gelişimini etkileyen faktörler: iç ve dış faktörler Ders
5 Hijyen ve sanitasyonda önemli mikroorganizmalar ve sağlık riskleri Ders
6 Temizlik ve temizlik maddeleri Ders
7 Dezenfektanlar ve dezenfeksiyon yöntemleri Ders
8 Sanitasyon Ekipmanları ve Sistemleri Ders Sınıf Dışı Çalışma
9 CIP (Yerinde Temizlik), Avantajları ve Dezavantajları Ders Sınıf Dışı Çalışma
10 Su hijyeni Ders Sınıf Dışı Çalışma
11 Personel hijyeni Ders Sınıf Dışı Çalışma
12 Gıda işletme hijyeni Ders Sınıf Dışı Çalışma
12 Gıda işletme hijyeni Ders Sınıf Dışı Çalışma
14 Pest Kontrolü Ders Sınıf Dışı Çalışma
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Gıda sektöründe hijyen ve sanitasyon hakkında bilgi sahibi olma Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Gıda kaynaklı sağlık riskleri ve kontaminasyon kaynakları, gıda güvenliği sistemleri hakkında bilgi sahibi olma Yazılı Sınav Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Personel, tesis, ekipman, hava ve gıda hijyeninin önemi, temizlik ve dezenfeksiyon yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma Yazılı Sınav Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Gıda sektöründe hijyen ve sanitasyon hakkında bilgi sahibi olma - - - - - - - 5 5 4 - - - - -
Gıda kaynaklı sağlık riskleri ve kontaminasyon kaynakları, gıda güvenliği sistemleri hakkında bilgi sahibi olma - - - - - - - 4 5 5 - - - - -
Personel, tesis, ekipman, hava ve gıda hijyeninin önemi, temizlik ve dezenfeksiyon yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma - - - - - - - 4 5 5 - - - - -