| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Fıkıh Usûlü | TİB5016 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Bayram DEMİR |
| Ders Veren | |
| Amaç |
İslam hukukunda hükümlerin delillerini öğrenmek ve Kur’an, Sünnet, İcma, Kıyas, İstihsan Maslahat vb. deliller hakkında bilgi sahibi olmak; İslam hukukunda hüküm ve çeşitlerini, mükellefte aranan şartları, lafız konularını, ictihad ve taklidi anlama. |
| Ders İçeriği |
İslam hukukunun kaynakları ve bu kaynaklardan hüküm elde etmenin yol ve yöntemleri ve ilgili konular |
| Ders Kaynakları |
Şaban, Zekiyyüdin, Usulu'l-Fıkhi'l-İslâmi; Zeydan, Abdulkadir, el-Veciz fi usuli'l-fıkh
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 24 | 1 | 24 |
| Final | Final | 24 | 1 | 24 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 25 | 1 | 25 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 199 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,80 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Fıkıh usulüne giriş, Fıkıh usulü metodları ve tarihi gelişimi | Tartışmalı Ders |
| 2 | Kur´an-ı Kerîm (Kitab) | Ders |
| 3 | Sünnet | Tartışmalı Ders |
| 4 | İcma | Ders |
| 5 | Kıyas | Ders |
| 6 | İstihsan, Mesalih-i mürsele, Sahabe kavli, Şer'u men kablena, Örf, Sed-i zerai, İstıshab | Ders |
| 7 | İctihad | Ders |
| 8 | Hüküm ve türleri a) Teklîfî hükümler b) Vadî hükümler | Ders |
| 9 | Hâkim , Mahkûm fîh, Mahkûm aleyh (Mükellef) | Ders |
| 10 | Vazolunduğu Mana Bakımından Lafızlar, Kullanıldığı Mana Bakımından Lafızlar | Ders |
| 11 | Kullanıldığı Mana Bakımından Lafızlar, Kullanıldığı Mana Bakımından Lafızlar, | Ders |
| 12 | Manaya Delaletinin Açıklık Kapalılığı Bakımından Lafızlar, Manaya delalet şekli bakımından lafızlar | Ders |
| 13 | İslam Hukukunun Gayeleri, Delillerin teâruzu | Ders |
| 14 | Nesh, İctihad, Taklid | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Fıkıh usulü ilmini tanımlayabilir, konusunu, temel meselelerini açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Fıkıh usulü ilminin diğer ilmi disiplinlerle ilişkisini kurabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Fıkıh usulünün doğuşu ve tarihi gelişimini özetleyebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Fıkıh usulünün elfaz konularını anlayabilir ve örneklerle açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Hüküm çıkarma yöntemlerini açıklayabilir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fıkıh usulü ilmini tanımlayabilir, konusunu, temel meselelerini açıklayabilir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Fıkıh usulü ilminin diğer ilmi disiplinlerle ilişkisini kurabilir. | 3 | 1 | 3 | 4 | 5 | - | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | ;
| Fıkıh usulünün doğuşu ve tarihi gelişimini özetleyebilir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | ;
| Fıkıh usulünün elfaz konularını anlayabilir ve örneklerle açıklayabilir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | - | - | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
| Hüküm çıkarma yöntemlerini açıklayabilir | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | - | - | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 0,4 | 1,4 | 3,6 | 4 | 3,4 | 3,8 | 3,8 |