| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Cahiliye Kültürü ve Hadis | TİB5021 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Teorik |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Fatma AYDIN |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Fatma AYDIN |
| Amaç |
Hadislerin vürûd ortamı olarak câhiliyye kültürünün incelenmesi ve hadis metinlerinin anlaşılmasına katkısının tartışılması. |
| Ders İçeriği |
Arapların cahiliye dönemindeki sosyo-kültürel yapısı, ekonomik yapısı, siyasi yapısı, inançları, ibadetleri, değer ve normları, halk inanışları, gelenek ve görenekleri ve bunların hadislerle olan bağlantısı, Arap dili-hadis ilişkisi. |
| Ders Kaynakları |
Cahiliye Kültürü Çerçevesinde Hadislerde Sosyal Gerçeklik, Fatma Aydın, Basılmamış Doktora Tezi
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ödev 1 | 20 |
| Ödev 2 | 20 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 7 | 5 | 35 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 4 | 20 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 12 | 1 | 12 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 12 | 1 | 12 |
| Ödev 2 | Ödev 2 | 12 | 1 | 12 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 193 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,57 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | CAHİLİYENİN DİNÎ YAPISI | Ders |
| 2 | CAHİLİYE DİN ANLAYIŞININ HADİSLERDEKİ YANSIMALARI | Ders |
| 3 | CAHİLİYE DÖNEMİNDEKİ SOSYO-KÜLTÜREL YAPI | Ders |
| 4 | SOSYAL ŞARTLAR VE İHTİYAÇLARIN HADİSLERE YANSIMASI | Ders |
| 5 | İSLAM ÖNCESİ HALK İNANÇLARININ HADİSLERE YANSIMASI | Ders |
| 6 | CAHİLİYE DEĞER VE NORMLARI EKSENİNDE HADİSLERE BAKIŞ | Ders |
| 7 | DÖNEMİN KÜLTÜREL YAPISI VE HADİSLERE YANSIMASI | Ders |
| 8 | CAHİLİYE DÖNEMİNİN SİYASÎ YAPISI | Ders |
| 9 | CAHİLİYENİN SİYASİ YAPISININ HADİSLERE YANSIMASI | Ders |
| 10 | CAHİLİYE DÖNEMİ EKONOMİSİ | Ders |
| 11 | MEVCUT EKONOMİK YAPININ HADİSLERE YANSIMASI | Ders |
| 12 | HADİS-DİL İLİŞKİSİ | Ders |
| 13 | HADİSLERİ ANLAMADA ETKİLİ OLAN DİL UNSURLARI | Ders |
| 14 | İslam Toplumundan Silinmeyen Cahiliye Âdetleri | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| âyetlerin nüzul ortamı, hadislerin de vürûd ortamı olan Câhiliye dönemine ait bilgilere sahip olur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Câhiliye kültürünün bilinmesinin hadislerin doğru anlaşılması açısından büyük bir öneme sahip olduğunu anlar, bu ikisi arasındaki irtibat hakkında fikir sahibi olur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| âyetlerin nüzul ortamı, hadislerin de vürûd ortamı olan Câhiliye dönemine ait bilgilere sahip olur. | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | ;
| Câhiliye kültürünün bilinmesinin hadislerin doğru anlaşılması açısından büyük bir öneme sahip olduğunu anlar, bu ikisi arasındaki irtibat hakkında fikir sahibi olur. | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 3,5 | 3 | 4 | 3,5 | 4 | 4 | 2,5 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 |