| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Gıda Hijyeni ve Sanitasyon | AŞÇ111 | 1 | 2 + 0 | 2,0 |
| Birim Bölüm | AŞÇILIK |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Burak ÇITAK |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Burak ÇITAK |
| Amaç |
Gıda üretimi ve hizmetlerinde İnsan sağlığını tehdit eden mikroorganizmaların uzaklaştırılması, sağlıklı ortamın korunması konularında bilgi sahibi olmak. |
| Ders İçeriği |
Hijyen ve sanitasyonun tanımı, hijyen-kalite ilişkisi, toplu beslenme sistemlerinde hijyenin önemi, hijyen riskleri, önlemler, gıda hijyeni, kişisel hijyen, el yıkama, ISO 22000 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi |
| Ders Kaynakları |
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni (2015). Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık
Mustafa Tayar, Velaaddin Kılıç. 2014. Gıda Endüstrisinde Hijyen ve Sanitasyon, Dora Yayıncılık |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Ödev 1 | 15 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 48 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,88 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Mikroorganizmalar ve Hijyen/Sanitasyon Arasındaki İlişki | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 2 | Gıda Kontaminasyon Kaynakları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 3 | Hijyen/Sanitasyonda HACCP(Hazard Analysis of Critical Control Points)’in Rolü | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 4 | Gıda İşletmelerinde Hijyen/Sanitasyonu Etkileyen Faktörler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 5 | İşletmelerde Temizlik ve Dezenfeksiyonun Uygulanması | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 6 | Temizlik Maddeleri ve Dezenfektanlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 7 | Gıda İşletmelerinde Sanitasyon | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 8 | Ara Sınav/Hijyenin Uygulama Prensipleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 9 | Süt, Meyve -Sebze ve Et İşletmelerinde Hijyen/Sanitasyon ve Toplu Beslenme Yerlerinde Hijyen/Sanitasyon | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 10 | Gıda zehirlenmeleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 11 | Gıda muhafaza ilkeleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 12 | Gıda üretimi öncesi, üretim esnası ve üretim sonrası hijyen | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 13 | Hammadde, bina, alet, ekipman, personel hijyeni | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 14 | İşletmelerde temizlik ve dezenfeksiyon uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenci hijyen ve sanitasyon ile ilgili temel kavramları tanımlamak | |||
| Öğrenci, personel, su, alet-ekipman, işyeri ve gıda hijyeni konuları hakkında bilgi sahibi olur | |||
| Öğrenci gıda endüstrisinde uygulanan hijyen kurallarının önemini bilir | |||
| Öğrenci gıda güvenliği sistemlerinin önemini bilir. | |||
| Öğrenci gıda endüstrisinde uygulanan sanitasyon prensiplerini bilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenci hijyen ve sanitasyon ile ilgili temel kavramları tanımlamak | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 5 | 1 | 5 | ;
| Öğrenci, personel, su, alet-ekipman, işyeri ve gıda hijyeni konuları hakkında bilgi sahibi olur | 3 | 4 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 4 | 2 | 2 | 5 | 2 | 5 | ;
| Öğrenci gıda endüstrisinde uygulanan hijyen kurallarının önemini bilir | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 5 | 1 | 5 | ;
| Öğrenci gıda güvenliği sistemlerinin önemini bilir. | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 5 | 1 | 5 | ;
| Öğrenci gıda endüstrisinde uygulanan sanitasyon prensiplerini bilir. | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 5 | 1 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 2,4 | 4 | 2 | 2 | 1,8 | 2 | 2 | 1,8 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1,8 | 5 | 1,2 | 5 |