| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sürdürülebilir Gastronomi | AŞÇ264 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | AŞÇILIK |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Örgün, yüz yüze, teorik |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Ebubekir YILMAZ |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Ebubekir YILMAZ |
| Amaç |
Dersin amacı sürdürülebilirliğin önemini, gastronomi ve sürdürülebilirlik ilişkisini, sürdürülebilir beslenme modellerini, sürdürülebilir gıda sistemlerini açıklamaktır. |
| Ders İçeriği |
Bu ders sürdürülebilirlik, gastronomi ilişkisi, sürdürülebilir beslenme modelleri, gıda üretim sistemlerinin çevre ve insan sağlığı üzerindeki etkileri, sürdürülebilirlik ve gastronomi turizmi, gıda israfı ve yeni nesil alternatif gıdalar üzerine içeriğe sahiptir. |
| Ders Kaynakları |
1. Durlu Özkaya, F., Özkök, F., Sünnetçioğlu, A. ve Sünnetçioğlu, S. (2021). (Ed.). Sürdürülebilir Gastronomi. Detay Yayıncılık, Ankara.
2. Yakut Aymankuy, Ş. (2023). Gastronomide Sürdürülebilirlik Yaklaşımları ve Uygulamalar. Detay Yayıncılık, Ankara. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
50
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
50
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 15 | 1 | 15 |
| Final | Final | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,12 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Sürdürülebilirlik kavramı, gelişimi ve tanımları | Ders |
| 2 | Gıda üretim sistemleri ve küresel sağlık sorunları | Ders |
| 3 | Gıda üretim sistemlerinin çevreye etkileri | Ders |
| 4 | Besin üretiminde ayak izi sistemi | Ders |
| 5 | Sürdürülebilir besin üretim sistemleri | Ders |
| 5 | Sürdürülebilir besin üretim sistemleri | Ders |
| 7 | Sürdürülebilir beslenme ve sürdürülebilir gastronomi | Ders |
| 8 | Ara Sınav | Ders |
| 9 | Sürdürülebilir beslenme modelleri I | Ders |
| 10 | Sürdürülebilir beslenme modelleri II | Ders |
| 11 | Yöresel mutfaklar ile gastronomi sürdürülebilirliğinin ilişkisi | Ders |
| 12 | Besin israfı, kayıpları ve atıkları | Ders |
| 13 | Sürdürülebilir gastronomi turizmi | Ders |
| 14 | Eko gastronomi ve sürdürülebilirlik | Ders |
| 15 | Alternatif gıdalar | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Sürdürülebilirlik kavramını açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Sürdürülebilirlikte gastronominin yeri ve önemini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Sürdürülebilir beslenme modellerini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Sürdürülebilir gıda üretim sistemlerini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Sürdürülebilir gastronomi kapsamına uygun planlama ve uygulama yapar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sürdürülebilirlik kavramını açıklar. | 4 | 2 | 5 | 2 | 4 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | ;
| Sürdürülebilirlikte gastronominin yeri ve önemini açıklar. | 5 | 4 | 5 | 2 | 5 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 4 | 3 | 3 | ;
| Sürdürülebilir beslenme modellerini açıklar. | 5 | 4 | 5 | 2 | 5 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 4 | 1 | 5 | ;
| Sürdürülebilir gıda üretim sistemlerini açıklar. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 4 | 1 | 5 | ;
| Sürdürülebilir gastronomi kapsamına uygun planlama ve uygulama yapar. | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 1 | 5 | 3 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | ;
| Ortalama Değer | 4 | 3,2 | 4,8 | 2 | 4,2 | 1 | 3,2 | 3,2 | 1 | 1 | 1,2 | 3,2 | 1 | 3,4 | 1,8 | 3,2 |