| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Gıdalarda Temel İşlemler | GID105 | 1 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | GIDA TEKNOLOJİSİ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Eren YURTDAŞ (Yıl: 2021 - 2022) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Eren YURTDAŞ |
| Amaç |
Öğrencilere gıdaları tanıtarak, gıda işlemenin temel ilkelerini, gıdaların muhafaza edilmelerinin temel prensiplerini, fiziksel ve kimyasal özellikleri öğretmeyi amaçlar. |
| Ders İçeriği |
Gıda hammaddelerine uygulanan önişlemler, gıda bileşiminde bulunan maddelerin temel özellikleri, gıdalardaki suyun önemini, su aktivitesini, gıdaların bozulmalarındaki etmenleri ve gıdaların muhafaza edilmelerinde kullanılan yöntemlerin prensipleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
| Ders Kaynakları |
Acar,J.ve Cemeroğlu,B.(1998) Meyve Sebze Teknolojisi,Cilt II, Ankara:HÜ.Mühendislik Fakültesi Yayınları
Cemeroğlu B., (2005) Gıda Mühendisliğinde Temel İşlemler Saldamlı İ., ve Saldamlı E. (2004) Gıda Endüstrisi Makineleri, Savaş Kitabevi |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 45 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %55 |
| Toplam | %55 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %45 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %55 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 14 | 56 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 4 | 2 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
| Final | Final | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Ders içeriğinin tanıtılması ve ders ile ilgili birimlerin tanımlanması. Gıda işlemede temel bilgiler; sıcaklık, basınç, debi, yoğunluk, enerji kavramları | Ders |
| 2 | Gıdaların bazı temel özellikleri, faz geçişi, özgül ısı, ısı aktarım katsayısı, akış tipleri – vizkozite, yüzey aktiflik, emülsiyon oluşturma, dispersiyon oluşturma, reoloji ve tekstür | Ders |
| 3 | Kütle denkliği ve enerji denkliği | Ders |
| 4 | Suyun önemi | Ders |
| 5 | Gıdalara uygulanan ön işlemler; soğutma, dondurma, kurutma, nemlendirme, filtrasyon, ayırma | Ders |
| 6 | Gıdalarda bozulma etmenlerinin etkileri; fiziksel değişimler, biyokimyasal değişimler, mikrobiyolojik değişimler | Ders |
| 7 | Gıda muhafaza yöntemleri ve prensipleri | Ders |
| 8 | Gıdaların soğutularak muhafaza yöntemleri | Ders |
| 9 | Gıdaların dondurularak muhafaza yöntemleri | Ders |
| 10 | Gıdaların kurutularak muhafaza yöntemleri | Ders |
| 11 | Gıdaların ısıl işlemlerle muhafazası, sterilizasyon , pastorizasyon | Ders |
| 12 | Gıdalarda evaporasyon uyguamaları | Ders |
| 13 | Gıdalarda damıtma uyguamaları | Ders |
| 14 | Gıdalarda ekstraksiyon uyguamaları | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Gıda işlemede kullanılan fiziksel ve kimyasal prensipleri yorumlayabilmeli | |||
| Gıda işlemenin temel prensiplerini kavrayabilmeli | |||
| Gıdaların muhafaza teknikleri prensiplerini yorumlayabilmeli |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Gıda işlemede kullanılan fiziksel ve kimyasal prensipleri yorumlayabilmeli | - | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | 5 | 5 | ;
| Gıda işlemenin temel prensiplerini kavrayabilmeli | 5 | 5 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Gıdaların muhafaza teknikleri prensiplerini yorumlayabilmeli | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | 2 | ;
| Ortalama Değer | 1,67 | 1,67 | 1 | 1,67 | 1,67 | 1,67 | 1,67 | 1,67 | 1,67 | 1,67 | 1,67 | 1,67 | 1,67 | 1,67 | 2,33 |