Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Gıda Katkı Maddeleri | GID260 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | GIDA TEKNOLOJİSİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Konu anlatımı ve uygulama |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Öğr. Gör. Ebru GÜNEY FUNDA |
Amaç |
Gıda katkı maddelerinin özelliklerini ve kullanımı sırasında dikkat edilmesi gereken hususları öğrenmek. |
Ders İçeriği |
Gıda katkı maddelerinin tanımı, Gıda katkı maddelerinin kullanımında dikkat edilecek hususlar, Gıda endüstrisinde kullanılan katkı maddelerinin sınıflandırılması (antioksidanlar, asitliği düzenleyiciler, emülgatörler, gamlar, koruyucular, lezzet maddeleri, lezzet arttırıcılar,renklendiriciler,şelat ajanları, tatlandırıcılar, topaklanmayı önleyiciler,un işleme ajanları,hacim arttırıcılar, itici gazlar,kabartma ajanları,köpürtme ajanları,köpürmeyi önleyici ajanlar,nem vericiler,parlatma ajanları,sıkılaştırıcı ajanlar ve stabilizörler) ve incelenmesi |
Ders Kaynakları |
Gıda Katkı Maddeleri, Sidas Yayınevi, 2009, İzmir
Gıdalardaki Katkı Meddeleri ve Zararları, Nobel Tıp Kitabevi, 2007 Gıda Katkı Maddeleri Analiz Yöntemleri, Ege Üniversitesi Basımevi, 2000, İzmir Gıda Katkı Maddeleri, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ofset Tesisi, 1994, Erzurum |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 2 | 14 | 28 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 156 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,12 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Gıda katkı maddelerinin tanımı, kullanım amaçları, sınıflandırılması ve kullanımındaki temel ilkeler, bu konudaki yasal düzenlemeler ve toksikolojik değerlendirmeler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
2 | Antioksidanların yapısı, özellikleri ve kullanım alanları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
3 | Asitliği düzenleyicilerin yapısı, kullanım alanları ve etki mekanizmaları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | Emülgatörlerin yapısı, özellikleri, kullanım alanları, etki mekanizmaları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Gamların yapısı, özellikleri ve gıda sanayiinde kullanım alanları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
6 | Koruyucuların genel özellikleri ve etki mekanizmaları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | Lezzet maddeleri ve lezzet artırıcılar hakkında genel bilgi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
8 | Renklendiriciler hakkında genel bilgi verilmesi ve ara sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
9 | Şelat ajanları hakkında genel bilgi verilmesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | Tatlandırıcıların yapısı, genel özellikleri, kullanım alanları ve etki mekanizmaları hakkında bilgi verilmesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Topaklanmayı önleyiciler ve kullanım alanlarının anlatılması | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | Un işleme ajanlarının yapısı, özellikleri ve etki mekanizmaları hakkında bilgi verilmesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | Hacim arttırıcılar, itici gazlar, kabartma ajanları hakkında bilgi ve kullanım alanlarının anlatılması | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | Köpürtme ajanları, köpürmeyi önleyici ajanlar, nem vericiler, parlatma ajanları, sıkılaştırıcı ajanlar ve stabilizörler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Gıda katkı maddelerini sınıflandırmak | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Gıda katkı maddelerinin kullanımı sırasında dikkat edilmesi gereken hususları sıralamak | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Bir maddenin gıda katkısı olabilmesi için hangi özelliklerinin incelendiğini sıralamak | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Gıda katkı maddelerinin tanımlamak ve kullanım amaçlarını sıralamak | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gıda katkı maddelerini sınıflandırmak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
Gıda katkı maddelerinin kullanımı sırasında dikkat edilmesi gereken hususları sıralamak | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 |
Bir maddenin gıda katkısı olabilmesi için hangi özelliklerinin incelendiğini sıralamak | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 2 | 4 |
Gıda katkı maddelerinin tanımlamak ve kullanım amaçlarını sıralamak | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 |