Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İslam Öncesi Türk Devletleri Tarihi | TAR105 | 1 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN |
Ders Veren | Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN |
Amaç |
Bu ders, Orta Asya ve çevresinde kurulmuş olan İslam öncesi Türk devletlerinin siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel yapısını incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin Göktürkler, Uygurlar, Hunlar ve diğer erken dönem Türk topluluklarının kuruluş, yükseliş ve çöküş süreçlerini analiz etmeleri hedeflenmektedir. Ders kapsamında ayrıca bu devletlerin diplomasi, hukuk, ordu ve yönetim gelenekleri ele alınacaktır. Öğrencilerin arkeolojik bulgular, kronikler ve diğer tarihî kaynaklar ışığında tarihî yorum yapma becerilerini geliştirmeleri teşvik edilmektedir. Genel olarak ders, İslam öncesi Türk devletlerini bölgesel ve küresel tarih bağlamında kavrayabilme yetisi kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Ders İçeriği |
Ders, İslam öncesi Türk topluluklarının tarihî kökenleri ve Orta Asya’daki coğrafi dağılımlarıyla başlar. Hunlar’ın kuruluş ve göç hareketleri incelenir. Hun Devleti’nin siyasal yapısı, yönetim biçimi ve ordu organizasyonu tartışılır. Hunların Çin ile diplomatik ilişkileri değerlendirilir. Göktürk Devleti’nin kuruluş süreci ele alınır. Göktürk kağanlıklarının iç dinamikleri ve iktidar mücadeleleri işlenir. Orhun Yazıtları’nın tarihî ve kültürel önemi açıklanır. Göktürklerin Çin ve diğer komşu devletlerle ilişkileri incelenir. Uygur Devleti’nin kuruluşu ve Orta Asya’daki hâkimiyeti ele alınır. Uygur toplumsal ve ekonomik yapısı tartışılır. Uygur kültürü, yazı sistemi ve dini inançları değerlendirilir. Basmıl ve Karluk boylarının etkisi incelenir. Tatar, Kırgız ve diğer Türk boylarının erken dönem faaliyetleri ele alınır. Türklerin göç hareketleri ve bu göçlerin bölgesel etkileri tartışılır. Orta Asya’da devletler arası diplomasi örnekleri işlenir. Kağanlık sisteminin işleyişi ve hanedan yapısı açıklanır. Ordu ve askeri organizasyon üzerindeki etkiler değerlendirilir. Ekonomi ve ticaret yolları, özellikle İpek Yolu’nun önemi tartışılır. Tarım, hayvancılık ve el sanatlarının toplumsal yapıya etkisi ele alınır. Sosyal yapı, aile ve boy ilişkileri açıklanır. Türk töresi ve hukuk sistemleri incelenir. Dini inançlar ve şamanizm üzerine odaklanılır. Göçebelik yaşam tarzı ve kültürel ritüeller tartışılır. Sanat ve mimari örnekleri değerlendirilir. Türklerin Orta Asya’daki diğer halklarla etkileşimleri ele alınır. Çin kaynakları ve kroniklerden yararlanılarak tarihsel yorumlar yapılır. Arkeolojik bulguların önemi açıklanır. Yazılı ve sözlü tarih kaynaklarının kullanımı işlenir. Göktürklerin iki bölüm hâlinde yönetimi ve kağanlık müessesesi ele alınır. Uygurların şehirleşme ve kültürel gelişmeleri değerlendirilir. Hunların batı ve doğu yönlü göçleri incelenir. Türklerin İpek Yolu üzerindeki rolü tartışılır. Orta Asya’nın stratejik önemi açıklanır. Türk kağanlarının diplomatik ve askerî başarıları işlenir. Türk boylarının birleşme ve ayrılma süreçleri değerlendirilir. Kültürel mirasın sonraki Türk devletleri üzerindeki etkisi tartışılır. Şamanist inançların sosyal yapıya yansımaları ele alınır. Yazıt ve kitabelerin tarihî önemi vurgulanır. Orta Asya’nın etnik ve kültürel çeşitliliği incelenir. Hun, Göktürk ve Uygur devletlerinin çöküş nedenleri tartışılır. Devletlerin iç ve dış sorunlarının analizi yapılır. Göçebelik yaşam tarzının siyasi ve ekonomik etkileri işlenir. Çin, Sasani ve Bizans ile ilişkiler incelenir. Türklerin denizaşırı kültürlerle etkileşimleri ele alınır. Dini ve kültürel değişim süreçleri açıklanır. Siyasi iktidar mücadelesi ve kağanlık yapısı detaylandırılır. Ekonomik ve ticari faaliyetlerin devlet yapısına etkisi değerlendirilir. Sanat ve kültürün devlet politikalarıyla ilişkisi incelenir. Arkeolojik ve tarihî kaynaklardan elde edilen verilerle öğrencilerin eleştirel analiz yapması sağlanır. Ders, İslam öncesi Türk devletlerinin bölgesel ve küresel tarih bağlamındaki öneminin kavranmasıyla tamamlanır. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Abulgazi Bahadır Han - Şecere-i Terakime Abulgazi Bahadır Han - Şecere-i Türk Ban Gu - Han Kitabı Bilge Kağan - Orhun Yazıtları Fang Xuanling - Tang Kitabı Ishbara Kağan - Orhun Yazıtları Kharşid Tigin - Uygur Tarihi Kül Tigin - Orhun Yazıtları Li Yanshou - Kuzey Hanedanları Kitabı Mahmud Kaşgari - Divanü Lügati’t-Türk Muntahab Tarikhi (anonim) - Türk Kağanlarının Kronikleri Ordu-Baliq kronikleri derleyeni anonim - Uygur Kronikleri Sima Qian - Tarihçi Sima Qian’in Tarih Kitabı Tarikh-i Uygur (anonim) - Uygur Tarih Kroniği Tonyukuk - Tonyukuk Yazıtları Tun Bilge - Bilge Kağan Yazıtı Wei Shou - Wei Kitabı Yan Shigu - Tang Kitabı Üzerine Yorumlar Yu Huan - Weilüe Zhang Qian - Batı Bölgeleri Kayıtları Kutadgu Bilig kaynakları derleyen anonim yazarlar - Uygur Kağanlarının Divanı Yusuf Has Hacip - Kutadgu Bilig . ÇALIŞMA ESERLER . Ahmet Demir - Orta Asya’da Türk Devletleri Ahmet Taşağıl - Göktürkler Ahmet Taşağıl - Hunlar Ahmet Taşağıl - Uygurlar Ahmet Yesevi Üniversitesi Yayınları - Orta Asya Türk Tarihi Aziz Bektöre - İslam Öncesi Türk Devletleri Tarihi B. Spuler - History of the Turks in the Middle Ages Bayram Kodaman - Türklerin İlk Devletleri C. E. Bosworth - The Early Turks in the Islamic World Cengiz Orhonlu - Türklerin İlk Devletleri ve Kültürü D. Christian - A History of Russia, Central Asia and Mongolia Denis Sinor - The Cambridge History of Early Inner Asia F. Altheim - Die Völker Zentralasiens Fuat Sezgin - İslam Öncesi Türk Kültürü ve Devletleri H. B. Paksoy - Alp Arslan and the Early Turks H. Barthold - Turkestan Down to the Mongol Invasion H. J. Klimkeit - Gokturks and Uighurs: Art, Culture and History Halil İnalcık - Osmanlı Öncesi Türkler ve Orta Asya Hamit Zübeyir Koşay - Türkistan Türkleri Üzerine Araştırmalar Hüseyin Güneş - Orta Asya’da Göçebe Türkler Hüseyin Nihal Atsız - Hunlar ve Göktürkler I. de Rachewiltz - The Mongols and the Turks Before Islam İbrahim Kafesoğlu - Türk Dünyası El Kitabı İbrahim Kafesoğlu - Türk Milli Kültürü L. N. Gumilev - The Ancient Turks M. A. Shaban - Islam and the Early Turks M. L. Gasparov - Turkic Nomads in the Early Centuries Mehmet Fuat Köprülü - Türk Tarihinin Ana Hatları Mehmet Fuat Köprülü - Türkler ve İslamiyet Öncesi Kültürleri Mehmet Saray - Orta Asya Türk Tarihi Mehmet Saray - Türkistan ve İlk Türk Devletleri Mustafa Kafalı - İslam Öncesi Türk Tarihi Mustafa Kafalı - Türklerin Erken Dönemleri O. Spies - The Political History of the Huns Osman Karatay - İslam Öncesi Türk Devletleri Osman Karatay - Türklerin Tarihi P. B. Golden - Central Asia in World History P. Zieme - The Early Turks and their Relations with China Peter B. Golden - An Introduction to the History of the Turkic Peoples Peter B. Golden - The History of the Turkic Peoples in the Early Middle Ages R. F. G. Wheeler - Early Turkic States R. Foltz - The Silk Road and the Early Turks R. Grousset - The Empire of the Steppes S. Frederick Starr - Lost Enlightenment: Central Asia’s Golden Age S. G. Klyashtorny - Turkic History and Culture in Central Asia S. K. Balogh - The Steppe Nomads: From Huns to Turks Thomas Barfield - The Perilous Frontier: Nomadic Empires and China W. C. Brunner - The Nomads of the Central Asian Steppes Zeki Velidi Togan - İslam Öncesi Türk Tarihi Zeki Velidi Togan - Türk Tarihi . KENDİ ÇALIŞMALARIM |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
50
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
50
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,98 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Hun İmparatorluğu | Tartışmalı Ders |
2 | Tabgaç Devleti Ve Göktürk Devleti | Tartışmalı Ders |
3 | Uygurlar Ve Kırgızlar | Tartışmalı Ders |
4 | Türgişler Ve Karluklar | Tartışmalı Ders |
5 | Oğuzlar Ve Sabar Devleti | Tartışmalı Ders |
6 | Avar Hakanlığı Ve Hazar Hakanlığı | Tartışmalı Ders |
7 | Peçenekler Ve Bulgarlar | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Eski Türk Topluluğunun Sosyal Yapısı, Aile, Urug, Boy, Budun, Devlet Yapısı | Tartışmalı Ders |
10 | Türklerde Töre Anlayışı, Kut Ve Cihan Hakimiyeti Düşüncesi | Tartışmalı Ders |
11 | Türklerde Din, Düşünce Ve Ahlak | Tartışmalı Ders |
12 | Türk Devletlerinin Teşkilat Yapısı | Tartışmalı Ders |
13 | Türk Devletlerinde İktisadi Hayat | Tartışmalı Ders |
14 | Türklerde Kültür | Tartışmalı Ders |
15 | Türklerde Sanat | Tartışmalı Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler, Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar gibi İslam öncesi Türk devletlerinin tarihî gelişimini açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenciler, bu devletlerin siyasi, sosyal ve ekonomik yapılarını analiz edebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenciler, Orhun Yazıtları ve diğer kronik kaynakları eleştirel bir şekilde kullanabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenciler, İslam öncesi Türk topluluklarının kültürel ve dini yapısını yorumlayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenciler, bu devletlerin Orta Asya ve çevresindeki etkilerini tarihî bağlamda değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler, Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar gibi İslam öncesi Türk devletlerinin tarihî gelişimini açıklayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenciler, bu devletlerin siyasi, sosyal ve ekonomik yapılarını analiz edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenciler, Orhun Yazıtları ve diğer kronik kaynakları eleştirel bir şekilde kullanabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenciler, İslam öncesi Türk topluluklarının kültürel ve dini yapısını yorumlayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenciler, bu devletlerin Orta Asya ve çevresindeki etkilerini tarihî bağlamda değerlendirebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |