Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Kültür Tarihi | TAR215 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, Orta Asya’da ortaya çıkan ve gelişen Türk kültürünün tarihsel süreç içerisindeki oluşumunu, temel özelliklerini, toplumsal yapısını, sanatını, inanç sistemlerini ve diğer kültürel unsurlarını kapsamlı biçimde incelemektir. Öğrencilerin, Orta Asya Türk kültürünün kökenleri, tarihsel evreleri, çevre uygarlıklarla ilişkileri ve günümüze uzanan etkileri hakkında bilgi ve analiz yeteneği kazanmaları hedeflenmektedir. |
Ders İçeriği |
Türk Kültür Tarihi (Türkistan Kültürü) dersi, Türklerin tarih sahnesine çıktıkları Türkistan bozkırlarında şekillenen kültürel yapılarını çok boyutlu olarak ele alır. Dersin başlangıcında, Türkistan’ın coğrafi özellikleri ve bu coğrafyanın Türk kültürünün oluşumundaki rolü incelenir. İlk Türk topluluklarının sosyal organizasyonları, göçebe yaşam tarzı, aile ve boy yapısı, liderlik ve yönetim anlayışı detaylandırılır. Hunlar, Göktürkler, Uygurlar, Karluklar, Kırgızlar, Oğuzlar ve diğer Türk topluluklarının kültürel mirası, devlet teşkilatlanmaları ve toplumsal düzenleri karşılaştırmalı olarak değerlendirilir. Türkistan Türklerinin tarihinde Şamanizm, Maniheizm, Budizm ve İslamiyet ile ilişkileri anlatılır. Türklerin sözlü edebiyatı, destanları (Alp Er Tunga, Oğuz Kağan, Manas vb.), mitolojileri, halk hikâyeleri ve atasözleri üzerinde durulur. Sanat ve el sanatları, süsleme, mimari, halı-kilim dokumacılığı, madencilik ve taş işçiliği gibi alanlarda ortaya çıkan özgün eserler örneklerle ele alınır. Dil ve yazı tarihindeki gelişmeler, Orhun Yazıtları, Uygur alfabesi ve diğer yazılı belgeler üzerinden incelenir. Türkistan Türk kültüründe müzik, dans, eğlence ve spor (örneğin atlı sporlar, güreş ve geleneksel oyunlar) gibi sosyal hayatın vazgeçilmez unsurları da dersin önemli başlıkları arasındadır. Ayrıca, göçebe ve yerleşik yaşam tarzlarının kültürel sonuçları, şehirleşme ve ticaretin kültüre etkisi, komşu uygarlıklarla (Çin, İran, Hint, Bizans) karşılıklı etkileşimler detaylandırılır. Son olarak, Türkistan Türk kültürünün günümüze ve modern Türk toplumlarına yansımaları, kültürel süreklilik ve değişim süreçleri tartışılır. Bu ders, öğrencilerin Türkistan Türk kültürünü bütüncül, karşılaştırmalı ve analitik bir bakış açısıyla kavramalarını amaçlar. |
Ders Kaynakları |
İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul 1997.
Bahaeddin Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları Zeki Velidi Togan, Umumi Türk Tarihine Giriş Timur Kocaoglu, Türkistan’da Yenileşme Hareketleri Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 5 | 5 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 15 | 3 | 45 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 1 | 1 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin Amacı, Kaynakları, Kültür ve Kültür Kavramı, Kültür ve Medeniyet Farkı, Kültürel değerlerin oluşumunu etkileyen faktörler | |
2 | Türklerde devlet fikri (Millet, ülke, hâkimiyet, teşkilat); Hakimiyet anlayışı (hakimiyetin ilahi temelleri, hakimiyetin intikali) | |
3 | Türklerde devlet başkanı (hükümdarlık sembolleri, devlet başkanının özellikleri); idari yapı ve özellikleri; Hukuk | |
4 | Türklerde Ordu (Teşkilat, Savaş araç ve gereçleri, askeri eğitim) | |
5 | Türklerde Sosyal Hayat: Sosyal Yapı (Aile, boy, bodun); Orta Asya Türklerinde bayram ve festivaller | |
6 | Türklerde ekonomik hayat: besicilik, tarım ve ticaret | |
7 | Türklerde beslenme ve giyim-kuşam | |
8 | ARASINAV | |
9 | Türklerde din ve din kültürü: Gök Tanrı Dini, Atalara saygı ve bağlılık, tabiat kuvvetlerine inanma, diğer dinler | |
10 | Türklerde Sanat ve Türk Sanatı kavramının oluşumu: Resim, heykel, mimarlık ve müzik | |
11 | Türklerde yerleşik hayata geçiş ve şehirleşme | |
12 | Türklerde yazı dili ve edebiyatı: Yazı, dil, edebiyat (destanlar, efsaneler) | |
13 | Türklerde Bilim ve Zaman Hesabı (takvim) | |
14 | Türklerde Düşünce ve Ahlak- Değerlendirme |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kültür ve Medeniyet kavramları ile bu kavramlar arasındaki farklılıkları karşılaştırır. | |||
Türklerde Sosyal hayatı değerlendirir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kültür ve Medeniyet kavramları ile bu kavramlar arasındaki farklılıkları karşılaştırır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türklerde Sosyal hayatı değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |