Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk İnkılabının Temelleri | TAR229 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Türk İnkılabının Temelleri dersinin amacı, Osmanlı İmparatorluğu'nun son döneminde ortaya çıkan fikir hareketlerini ve modernleşme çabalarını analiz ederek, Türk İnkılabı'nın tarihsel ve düşünsel köklerini anlamaktır. Bu bağlamda, Millî Mücadele sürecini, siyasi ve toplumsal dinamikleri ile birlikte ele almak ve cumhuriyetin ilanına giden süreci kritik etmek hedeflenmektedir. Atatürk ilke ve inkılaplarının felsefesini, dayandığı temel prensipleri ve bu ilkelerin Türk toplumunu şekillendirmedeki rolünü kavratmak dersin önemli bir hedefidir. Ayrıca, inkılapların Türkiye'yi çağdaş bir ulus-devlet olarak inşa etme sürecindeki işlevini ve karşılaştığı tepkileri değerlendirmek amaçlanır. Nihayetinde, öğrencilerin, modern Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş felsefesini, laik ve demokratik değerlerini derinlemesine anlamalarını sağlamak dersin temel gayesini oluşturur. |
Ders İçeriği |
Bu ders, Türk İnkılabı'nı hazırlayan tarihsel arka planı, Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemindeki çöküş sürecini ve bunun bir sonucu olarak ortaya çıkan fikir akımlarını derinlemesine inceler. Osmanlı modernleşme çabalarının, Lale Devri'nden Tanzimat'a, Islahat Fermanı'ndan I. ve II. Meşrutiyet dönemlerine kadar uzanan seyrini analiz eder. İmparatorluğun dağılmasını önlemek için geliştirilen Osmanlıcılık, İslamcılık ve Türkçülük gibi siyasi düşüncelerin toplum ve devlet yapısı üzerindeki etkileri irdelenir. 19. yüzyılın sonları ve 20. yüzyılın başlarında yaşanan büyük savaşların, özellikle Trablusgarp ve Balkan Savaşları'nın, ulus bilincinin oluşumundaki rolü değerlendirilir. I. Dünya Savaşı'nın imparatorluk üzerindeki yıkıcı etkisi ve savaşın sonunu getiren Mondros Ateşkes Antlaşması'nın işgal sürecini nasıl başlattığı ele alınır. İşgale karşı direnişin ilk kıvılcımları olan yerel cemiyetlerin kuruluşu ve faaliyetleri incelenir. Mustafa Kemal Atatürk'ün Samsun'a çıkışı, bu süreçte bir dönüm noktası olarak kabul edilir ve sonrasında Amasya Genelgesi, Erzurum ve Sivas Kongreleri ile ulusal mücadelenin teşkilatlı bir yapıya kavuşma süreci mercek altına alınır. Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin (TBMM) açılışı, bu yeni meclisin otoritesini kabul ettirme mücadelesi ve iç isyanlarla nasıl başa çıktığı tartışılır. Düzenli ordunun kurulması ve Kurtuluş Savaşı'nın askeri stratejileri, Doğu, Güney ve Batı cephelerindeki muharebeler detaylı bir şekilde işlenir. Mudanya Mütarekesi ile ateşkes sağlanması ve nihayet Lozan Barış Antlaşması'nın Türkiye Cumhuriyeti'nin tapusu olarak kabul edilmesinin sebepleri ve antlaşmanın getirdiği hükümler analiz edilir. Saltanatın kaldırılması, cumhuriyetin ilanı ve halifeliğin lağvı gibi köklü siyasi değişikliklerin altında yatan nedenler ve bunların toplumsal yankıları irdelenir. Hukuk inkılapları çerçevesinde, Medeni Kanun'un kabulü ile laik bir hukuk düzenine geçiş süreci ve bu geçişin kadın hakları başta olmak üzere toplum hayatında yarattığı dönüşüm ele alınır. Eğitim alanında gerçekleştirilen devrimler, Tevhid-i Tedrisat Kanunu, Harf İnkılabı ve Millet Mektepleri'nin milli bir kültür ve kimlik inşasındaki işlevi değerlendirilir. Laiklik ilkesi doğrultusunda, tekke, zaviye ve türbelerin kapatılması gibi toplumsal hayatı düzenleyen radikal adımlar incelenir. Ekonomik kalkınma için atılan adımlar, İzmir İktisat Kongresi'nde alınan kararlar ve devletçilik ilkesi çerçevesinde başlatılan sanayileşme hamleleri analiz edilir. Türk dil ve tarih alanlarında yapılan çalışmalar, Türk Tarih Kurumu ve Türk Dil Kurumu'nun kuruluş amaçları ve faaliyetleri çerçevesinde değerlendirilir. Atatürk ilkeleri olan cumhuriyetçilik, milliyetçilik, halkçılık, devletçilik, laiklik ve inkılapçılık, her biri ayrıntılı olarak ele alınarak, bu ilkelerin birbiriyle olan organik bağı ve Türkiye Cumhuriyeti'nin temel felsefesini nasıl oluşturduğu tartışılır. Çok partili hayata geçiş denemeleri, Serbest Cumhuriyet Fırkası'nın kuruluşu ve Menemen Olayı gibi erken cumhuriyet dönemindeki muhalefet hareketleri ve bunlara verilen tepkiler incelenir. Atatürk'ün ölümünün ardından, İsmet İnönü'nün cumhurbaşkanlığı dönemi ve bu dönemde iç ve dış politikada yaşanan gelişmeler değerlendirilir. II. Dünya Savaşı yıllarında Türkiye'nin izlediği denge politikası ve savaşın ülke ekonomisi üzerindeki etkileri irdelenir. Nihayetinde, bu ders, modern Türkiye Cumhuriyeti'nin, Osmanlı'nın enkazı üzerinde, bir dizi radikal reform ve milli mücadele ile nasıl inşa edildiğini bütüncül bir perspektifle anlamayı amaçlar. Öğrencilerin, Türk inkılaplarının felsefi temellerini, tarihsel bağlamını ve günümüz Türkiye'sinin siyasi, toplumsal ve kültürel yapısını şekillendirmedeki sürekliliğini kritik bir bakış açısıyla yorumlayabilmeleri hedeflenir. Bu çerçevede, inkılapların dayandığı akılcı ve bilimsel düşünce yapısının önemi vurgulanır. Ders, öğrencilere, geçmiş ile bugün arasında sağlam bağlar kurarak, ülkenin geleceğine dair eleştirel ve aydınlık bir vizyon geliştirme imkanı sunar. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Abdülhak Adnan Adıvar - Osmanlı Türklerinde İlim Ahmet Ağaoğlu - Üç Medeniyet Ahmet Hamdi Başar - Atatürk'le Üç Ay Ahmet Refik Altınay - İki Komite İki Kıtal Ali Haydar - Istılahat-ı Hukukıye Falih Rıfkı Atay - Çankaya Falih Rıfkı Atay - Zeytindağı Hüseyin Cahit Yalçın - Siyasal Anılar Kâzım Karabekir - İstiklal Harbimiz Mahmut Esat Bozkurt - Atatürk İhtilali Mehmet Akif Ersoy - Safahat Münir Süreyya Bey - Türk İnkilabının Ruhu Ruşen Eşref Ünaydın - Atatürk'ü Özleyiş Sadi Borak - Atatürk'ün Özel Mektupları Yakup Kadri Karaosmanoğlu - Sodom ve Gomore Yakup Kadri Karaosmanoğlu - Yaban Ziya Gökalp - Türkçülüğün Esasları . ÇALIŞMA ESERLER . Atatürk - Nutuk A.L. Macfie - Atatürk Ahmet Mumcu - Tarih Açısından Türk Devriminin Temelleri Ahmet Taner Kışlalı - Kemalizm Laiklik ve Demokrasi Ali Fuat Cebesoy - Sınıf Arkadaşım Atatürk Andrew Mango - Atatürk Ayşe Afet İnan - Atatürk Hakkında Hatıralar ve Belgeler Bernard Lewis - The Emergence of Modern Turkey Dankwart A. Rustow - Turkey: America's Forgotten Ally Erik Jan Zürcher - Turkey: A Modern History Feroz Ahmad - İttihatçılıktan Kemalizme Feroz Ahmad - The Making of Modern Turkey Geoffrey Lewis - Modern Turkey H.C. Armstrong - Grey Wolf: Mustafa Kemal - An Intimate Study of a Dictator İlber Ortaylı - Gazi Mustafa Kemal Atatürk Klaus Kreiser - Atatürk: Eine Biographie Lord Kinross - Atatürk: The Rebirth of a Nation Mehmet Altan - Atatürkçülüğün Felsefi Temelleri Michael M. Finefrock - The Atatürk Revolution: A Paradigm of Modernization Niyazi Berkes - The Development of Secularism in Turkey Niyazi Berkes - Türkiye'de Çağdaşlaşma Patrick Balfour - Atatürk: The Biography of the Founder of Modern Turkey Sina Akşin - Turkey from Empire to Revolutionary Republic: The Emergence of the Turkish Nation from 1789 to the Present Stanford J. Shaw - History of the Ottoman Empire and Modern Turkey Stefanos Yerasimos - Milliyetler ve Sınırlar: Balkanlar, Kafkasya ve Orta-Doğu Şerafettin Turan - Türk Devrim Tarihi Şevket Süreyya Aydemir - Tek Adam Turgut Özakman - Şu Çılgın Türkler William Hale - Turkish Politics and the Military . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Osmanlı Modernleşme Çabaları Ve Fikir Akımları | Tartışmalı Ders |
2 | Milli Mücadele’nin Başlaması Ve Teşkilatlanma | Tartışmalı Ders |
3 | Türkiye Büyük Millet Meclisi’Nin Açılışı Ve Yapısı | Tartışmalı Ders |
4 | Kurtuluş Savaşı Cepheleri Ve Askeri Stratejiler | Tartışmalı Ders |
5 | Mudanya Mütarekesi Ve Lozan Barış Antlaşması | Tartışmalı Ders |
6 | Siyasi İnkılaplar Saltanatın Kaldırılması | Tartışmalı Ders |
7 | Cumhuriyetin İlanı Ve Halifeliğin Kaldırılması | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Hukuk İnkılabı Ve Medeni Kanun’Un Kabulü | Tartışmalı Ders |
10 | Eğitim Ve Kültür Alanında İnkılaplar | Tartışmalı Ders |
11 | Laikleşme Süreci Ve Toplumsal Düzenlemeler | Tartışmalı Ders |
12 | Ekonomik Kalkınma Hamleleri Ve Devletçilik | Tartışmalı Ders |
13 | Türk Tarih Ve Dil Çalışmaları | Tartışmalı Ders |
14 | Atatürk İlkelerinin Analizi | Tartışmalı Ders |
15 | Çok Partili Hayata Geçiş Denemeleri | Tartışmalı Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türk İnkılabının tarihsel ve düşünsel köklerini açıklar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Milli Mücadele sürecini ve modern Türkiye'nin kuruluşunu analiz eder. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Atatürk ilke ve inkılaplarının temel prensiplerini tanımlar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
İnkılapların toplumsal ve kültürel dönüşümdeki rolünü değerlendirir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Modern Türkiye Cumhuriyeti'nin temel değerlerini yorumlar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türk İnkılabının tarihsel ve düşünsel köklerini açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Milli Mücadele sürecini ve modern Türkiye'nin kuruluşunu analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Atatürk ilke ve inkılaplarının temel prensiplerini tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
İnkılapların toplumsal ve kültürel dönüşümdeki rolünü değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Modern Türkiye Cumhuriyeti'nin temel değerlerini yorumlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |