EN
  • Anasayfa
  • TAR257 Farsça I (2025 - 2026 / 3. Yarıyıl)
  • EN
TAR257 - Farsça I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Farsça I TAR257 3 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Ahmet ALTUNGÖK
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, öğrencilere Farsçanın temel alfabe ve telaffuz kurallarını öğretmektir. Ayrıca, günlük hayatta kullanılan basit selamlaşma, tanışma ve temel cümle yapıları konusunda yeterlilik kazandırmaktır. Böylece öğrenciler, basit sorular sorup cevap verebilecek seviyeye ulaşacaklardır.

Ders İçeriği

Bu ders Farsça diline giriş içindir. Öncelikle Fars alfabesini öğreneceksiniz. Fars alfabesi sağdan sola doğru yazılır. Harflerin farklı pozisyonlardaki yazılış biçimlerini göreceksiniz. Bazı harfler Arap alfabesinden farklıdır. Alfabe konusunu tamamladıktan sonra temel kelimelere geçilecektir. Selamlaşma ifadeleri üzerinde duracağız. Günlük hayatta kullanılan basit selamlaşma kalıplarını öğreneceksiniz. İnsanlarla nasıl tanışılır öğreneceksiniz. Kendinizi tanıtmak için gerekli cümleleri kuracaksınız. Kişi zamirlerini tanıyacaksınız. “Ben”, “sen”, “o” gibi zamirleri kullanabileceksiniz. Basit cümle yapıları üzerinde durulacak. “Olmak” fiilini nasıl kullanacağınızı öğreneceksiniz. Bu fiil ile kimlik ve durum bildiren cümleler kuracaksınız. Olumsuz cümle kurmayı öğreneceksiniz. “Değil” anlamı veren yapılarla cümleler oluşturacaksınız. Sayıları 1’den 10’a kadar öğreneceksiniz. Bu sayılarla basit sayma ve sayı kullanma çalışmaları yapacağız. Günlük hayatta sık kullanılan kelimeleri öğreneceksiniz. Evet, hayır, teşekkür ederim gibi ifadeler üzerinde durulacak. Lütfen ve özür dileme cümleleri de anlatılacak. Zaman kavramları tanıtılacak. Bugün, yarın, dün gibi kelimelerin kullanımı anlatılacak. Sabah ve gece gibi zaman ifadelerini öğreneceksiniz. Basit sorular sorma teknikleri gösterilecek. “Bu nedir?” gibi soruları sorabileceksiniz. Bu sorulara cevap verme pratiği yapacaksınız. Öğrendiğiniz kelimelerle kısa cümleler kuracaksınız. Okuma ve yazma çalışmalarıyla öğrendiklerinizi pekiştireceksiniz. Dinleme alıştırmaları ile konuşulanları anlamaya çalışacaksınız. Temel konuşma pratiği yaparak kendinizi ifade edeceksiniz. Telaffuz kuralları üzerinde durulacak. Doğru ve anlaşılır konuşma için ipuçları verilecektir. Dersler pratik ağırlıklıdır ve katılım önemlidir. Yeni kelimeler günlük hayattan seçilmiştir. Öğrendiklerinizi kısa diyaloglarla kullanacaksınız. Hata yapmaktan korkmayın, öğrenme sürecinin parçasıdır. Her ders sonunda küçük tekrarlar yapılacaktır. Öğrenme hızınıza göre ders ilerleyecektir. Gerekirse ek kaynak önerilecektir. Dil bilgisi kuralları basit ve anlaşılır şekilde açıklanacaktır. Kendi cümlelerinizi kurma fırsatı sağlanacaktır. Derslerde öğrenciler birbirleriyle iletişim kurmaya teşvik edilir. Yeni kültürel bilgilerle dil öğrenmeniz desteklenecektir. Farsçanın temel yapısı ve günlük kullanımı üzerinde durulacaktır. Ders sonunda kısa metinler okuyup anlayabileceksiniz. Basit sohbetlere katılacak kadar dil bilgisi kazanacaksınız. Temel ifadelerle ihtiyaçlarınızı dile getirebileceksiniz. Bu ders, Farsça öğrenme yolculuğunuzda sağlam bir başlangıç olacaktır.

Ders Kaynakları ÇALIŞMA ESERLER
.
AZFA Çalışma Seti, Ders Notları
Behrengi, S. Farsça Öğretim Seti, Say Yayınları
Bolelli, N, Farsça Dilbilgisi, MÜ İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları
Celali, B, Farsça Öğretim Seti, Say Yayınları
Değirmenci, N, Farsça ve Zazaca Arasındaki Ortak Sözcükler Etimolojisi
FÖMER, Farsça Konuşma Dili, Astana Yayınları
Ghabool, E, Farsça Modern Öğretim Seti, Demavend Yayınları
Hayyam, Ö. Farsça-Türkçe Rubailer
Hidayet, S. Farsça Öğretim Seti, Say Yayınları
Jabbari, A, Farsça Basın Dili, Astana Yayınları
Jabbari, A. Farsça Eğitim Seti, Astana Yayınları
Jabbari, A. Farsça Eğitim Seti, Astana Yayınları
Kanar, M, Farsça Dilbilgisi, Say Yayınları
Kanar, M. Farsça-Türkçe Sözlük, Say Yayınları
Karasu, O, Farsça-Türkçe 100 Kısa Metin, Global Words Yayınları
Kollektif, Edebiyat Temalı Farsça-Türkçe 300 Dipnot, Global Words Yayınları
Shahed, P. G, Farsça Konuşalım, Altınordu Yayınları
Şehriyar, M. H, Farsça Divandan Seçmeler, Bilge Kültür Sanat Yayınları
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 12 2 24
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 14 1 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 125
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,90
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Fars Alfabesine Giriş
2 Alfabe ve Temel Yazım Kuralları
3 Selamlaşma ve Tanışma İfadeleri
4 Kişi Zamirleri
5 Temel Fiil: “Olmak” ve Cümle Kurma
6 Olumsuz Cümle Kurma
7 Sayılar (1-10) ve Basit Sayma
8 Ara Sınav
9 Günlük Hayatta Temel Kelimeler
10 Zaman Kavramları
11 Basit Soru Kalıpları ve Cevapları
12 Telaffuz ve Doğru Konuşma
13 Basit Okuma ve Yazma Alıştırmaları
14 Günlük Konuşma Pratiği
15 Tekrar ve Genel Değerlendirme
16 Yarıyıl Sonu Sınavı
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Tarih araştırmalarıyla ilgili olarak önemli bir kaynak dili olan Farsçanın yeri ve önemi hakkında bilgi edinir. Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Bir kaynak dili olarak Farsçanın Türk tarihi açısından önemini kavrar. Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Öğrencinin temel ve orta düzeyde Farsça öğrenmesi hedeflenmektedir. Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Öğrenci Farsça olarak basit düzeyde kendisini ifade etme becerisi geliştirir. Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Öğrenci temel ve orta düzeyde Farsça okuma parçalarını okur ve Türkçeye çevirir. Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Tarih araştırmalarıyla ilgili olarak önemli bir kaynak dili olan Farsçanın yeri ve önemi hakkında bilgi edinir. 4 5 5 4 4 4 5 4 4 5 5 4 5 4
Bir kaynak dili olarak Farsçanın Türk tarihi açısından önemini kavrar. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Öğrencinin temel ve orta düzeyde Farsça öğrenmesi hedeflenmektedir. 5 4 4 5 4 5 4 5 4 4 5 5 4 4
Öğrenci Farsça olarak basit düzeyde kendisini ifade etme becerisi geliştirir. 4 5 5 4 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Öğrenci temel ve orta düzeyde Farsça okuma parçalarını okur ve Türkçeye çevirir. 4 5 4 4 4 5 4 5 4 5 5 4 5 4
Ortalama Değer 4,2 4,8 4,4 4,4 4 4,8 4,2 4,8 4 4,8 4,6 4,6 4,4 4,4