Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ortaçağ Avrupa Tarihi | TAR254 | 4 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilere Roma İmparatorluğu'nun çöküşünden (c. 5. yüzyıl) Rönesans'ın başlangıcına (c. 15. yüzyıl) kadar uzanan Ortaçağ Avrupa'sının siyasi, sosyal, ekonomik, dini ve kültürel temellerini kapsamlı bir şekilde öğretmektir. Feodalizmin, şövalyelik kültürünün ve manastır sisteminin toplum yapısını nasıl şekillendirdiğini analiz ederek, Haçlı Seferleri, Skolastik felsefe ve Romanesk-Gotik sanat gibi temel olay ve gelişmeleri derinlemesine inceler. Ders, aynı zamanda, Avrupa'nın bu dönemde İslam dünyası ve Bizans İmparatorluğu gibi diğer medeniyetlerle olan etkileşimini ve bu etkileşimlerin modern Avrupa kimliğinin oluşumundaki rolünü vurgular. Eleştirel düşünmeyi teşvik etmek amacıyla birincil kaynaklar (vakayinameler, destanlar, kanunnameler) üzerinden tarihsel analiz yöntemlerini uygulamalı olarak tanıtır. Nihai hedefi ise, "Karanlık Çağlar" olarak yanlış anlaşılan bu uzun dönemi, kendi bağlamı içinde anlamak ve günümüz Avrupa'sının kurumsal, entelektüel ve toplumsal yapılarının kökenlerini takip edebilmek için gerekli tarihsel perspektifi sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Bu ders, Roma İmparatorluğu'nun Batı'daki çözülme sürecini ve bunun yarattığı siyasi boşluğu analiz ederek başlayacaktır. Ardından, Hıristiyan Kilisesi'nin bu kaos ortamında nasıl bir istikrar unsuru ve birleştirici güç haline geldiği incelenecektir. Kavimler Göçü'nün yarattığı demografik ve kültürel dönüşüm, yeni Germen krallıklarının ortaya çıkışı bağlamında ele alınacaktır. Bizans İmparatorluğu'nun ise bin yıl boyunca nasıl bir Roma mirasını sürdürdüğü ve klasik bilginin muhafazasındaki rolü tartışılacaktır. Karolenj Rönesansı, bir kültürel canlanma hareketi olarak ve Avrupa'nın siyasi birliği fikrinin somutlaşmış hali olarak değerlendirilecektir. Feodalizmin (derebeylik), temelini oluşturan vassalık ve toprak yönetimi (fief) ilişkileri, bu sistemin siyasi parçalanmışlık ve yerel güçler üzerindeki etkisi vurgulanarak irdelenecektir. Manastır hayatının, özellikle Benedictus Kuralı çerçevesinde, hem dini pratikte hem de tarım, eğitim ve kültür alanlarındaki merkezi rolü üzerinde durulacaktır. 9. ve 10. yüzyıllarda Avrupa'nın Viking, Macar ve Müslüman akınları karşısındaki durumu ve bu tehditlerin savunma yapılarını (şatolar) ve toplumsal örgütlenmeyi nasıl şekillendirdiği araştırılacaktır. Haçlı Seferleri hareketi, dini motivasyonların yanı sıra siyasi, ekonomik ve sosyal dinamikleriyle birlikte kapsamlı bir şekilde işlenecektir. İlk Haçlı Devletleri'nin kuruluşu, Levant'taki varlıklarını sürdürme çabaları ve nihai çöküşlerinin nedenleri analiz edilecektir. Haçlı Seferleri'nin Akdeniz ticaretini, İslam dünyası ve Bizans ile ilişkileri ve Avrupa'nın kendi içindeki ticari ağları nasıl etkilediği değerlendirilecektir. Şövalyelik kültürünün ve saray aşkı (courtly love) geleneğinin ortaya çıkışı, bu ideallerin edebiyat ve toplumsal davranış normları üzerindeki etkisi incelenecektir. Romanesk ve Gotik sanat ile mimarinin gelişimi, bu stillerin teolojik anlamları ve inşaat tekniklerindeki devrimler göz önünde bulundurularak tartışılacaktır. Yüksek Orta Çağ'da gerçekleşen tarımsal devrim ve nüfus artışının, kentleşmeyi ve ticari canlanmayı nasıl tetiklediği açıklanacaktır. Ticaret yollarının, fuarların genişlemesi ve bir banker, tüccar sınıfının yükselişi, kapitalizmin erken temelleri bağlamında irdelenecektir. Üniversitelerin (Bologna, Paris, Oxford) kuruluşu, Skolastik düşünce yönteminin doğuşu ve Akıl-İnanç tartışmaları, Aquinas'ın Thomas gibi düşünürlerin sentez çabaları merkeze alınarak işlenecektir. Papalık monarşisinin ulaştığı zirve noktası, Kilise ile imparatorluk (Papalık-İmparatorluk Çatışması) arasındaki güç mücadelesi ve bu mücadelenin siyasi teoriye katkıları değerlendirilecektir. 13. yüzyılda yaşanan "Little Optimum" iklimsel dönemin refah üzerindeki olumlu etkileri ve 14. yüzyılda bunu takip eden "Küçük Buzul Çağı"nın yıkıcı sonuçları karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır. Kara Ölüm'ün (1347-1351) demografik, ekonomik, dini ve toplumsal yapıyı altüst edişi, antisemitizmin yükselişi ve mevcut düzene yönelik sorgulamalar (Gezerler hareketi gibi) bağlamında derinlemesine incelenecektir. Yüz Yıl Savaşları (1337-1453), bu çatışmanın feodal ordu yapılarından ulusal monarşiler ve erken dönem milliyetçilik duygularının oluşumuna etkisi açısından analiz edilecektir. İngiltere'de Magna Carta'nın (1215) uzun vadeli anayasal mirası ve parlamenter kurumların yavaş yavaş gelişimi izah edilecektir. Geç Orta Çağ'da yaşanan sosyal ayaklanmalar (Fransız Jacquerie İsyanı, İngiliz Köylü Ayaklanması), bunların arka planındaki ekonomik baskılar ve toplumsal huzursuzluklar ışığında yorumlanacaktır. Kültürel ve entelektüel hayatta yaşanan değişimler, Dante, Chaucer gibi yazarların vernaküler (yerel) dilleri kullanması ve hümanist düşüncenin İtalya'daki erken filizlenişi üzerinden takip edilecektir. Jan Hus ve John Wycliffe gibi isimlerin öncülük ettiği erken dini reform hareketleri ve bu hareketlerin Kilise otoritesine yönelttiği eleştiriler tartışılacaktır. Osmanlı İmparatorluğu'nun Balkanlar'a genişlemesi ve 1453'te Konstantinopolis'in düşüşünün Avrupa'da yarattığı siyasi ve psikolojik şok dalgasının etkileri değerlendirilecektir. Orta Çağ'ın sonunu hazırlayan teknolojik yenilikler (barut, matbaa, pusula) ve bu yeniliklerin savaş, bilginin yayılımı ve coğrafi keşifler üzerindeki dönüştürücü gücü vurgulanacaktır. Tüm bu süreçler, öğrencilerin "Karanlık Çağlar" olarak adlandırılan bu dönemi, kendi koşulları içinde anlamasını ve modern Avrupa'nın siyasi, ekonomik, kültürel ve entelektüel temellerinin büyük ölçüde bu dönemde atıldığını kavramasını sağlamak üzere bir araya getirilecektir. Ders, öğrencilerin birincil kaynakları (vakayinameler, kanunnameler, destanlar, dini metinler) eleştirel bir bakışla yorumlama becerilerini geliştirmeyi ve tarih yazımındaki farklı yaklaşımları (ekonomik, sosyal, kültürel tarih) tanıtmayı da hedeflemektedir. Sonuç olarak, bu ders, öğrenciye, günümüz Avrupa'sını şekillendiren kurumların, fikirlerin ve toplumsal yapıların kökenlerine dair sağlam ve nüanslı bir tarihsel perspektif kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Adam of Bremen - Gesta Hammaburgensis Ecclesiae Pontificum Asser - Vita Alfredi Aziz Augustinus - Tanrı Devleti Aziz Benedict - Manastır Kuralı Aziz Thomas Aquinas - Summa Theologiae Bartolus de Saxoferrato - Kanun Yorumları Bede - Anglians Halkının Kilise Tarihi Büyük Alfred - Kanunları Chrétien de Troyes - Perceval ya da Graal'in Hikayesi Dante Alighieri - İlahi Komedya Einhard - Büyük Karl'ın Hayatı Fredegar - Fredegar Kroniği Geoffrey of Monmouth - Britanya Kralları Tarihi Gregorius Tours Piskoposu - Frankların Tarihi Guillaume de Machaut - Notre Dame Massı Jordanes - Getika Justinianus I - Corpus Iuris Civilis Magna Carta İmzacısı Baronlar - Magna Carta Matthew Paris - Chronica Majora Procopius - Gotlar Savaşı Suger - Kral Louis'nin Hayatı Tacitus - Germania Thomas Malory - Kral Arthur'un Ölümü Villehardouin Geoffroi de - Konstantinopolis'in Fethi William of Tyre - Denizaşırı Diyarlarda Yapılan İşlerin Tarihi . ÇALIŞMA ESERLER . Adam of Bremen - Gesta Hammaburgensis Ecclesiae Pontificum Akalın, Şehabettin - Ortaçağ Avrupa Tarihi Akşin, Sina - Kısa Avrupa Tarihi Asser - Vita Alfredi Aziz Augustinus - Tanrı Devleti Aziz Benedict - Manastır Kuralı Aziz Thomas Aquinas - Summa Theologiae Bartolus de Saxoferrato - Kanun Yorumları Bede - Anglians Halkının Kilise Tarihi Beowulf Anonim - Beowulf Bloch, Marc - La Société Féodale Feodal Toplum Brooke, Christopher - The Twelfth Century Renaissance On İkinci Yüzyıl Rönesansı Brown, Peter - The World of Late Antiquity Geç Antik Çağ Dünyası Büyük Alfred - Kanunları Cantor, Norman F - Civilization of the Middle Ages Orta Çağ Uygarlığı Capitularia Karolenj Anonim - Capitularia Karolenj Yönetmelikleri Chanson de Roland Anonim - Chanson de Roland Roland'ın Şarkısı Chrétien de Troyes - Perceval ya da Graal'in Hikayesi Davies, Norman - Europe: A History Avrupa: Bir Tarih Davis, R H C - A History of Medieval Europe Ortaçağ Avrupa Tarihi Demirkent, Işın - Haçlı Seferleri Tarihi Duby, Georges - Le Temps des Cathédrales Katedrallerin Çağı Einhard - Vita Karoli Magni Büyük Karl'ın Hayatı Ferguson, Wallace K - Europe in Transition Geçiş Döneminde Avrupa Fredegar Anonim - Fredegar Kroniği Ganshof, François L - Feudalism Feodalizm Genç, Özlem - Orta Çağ Avrupası Geoffrey of Monmouth - Britanya Kralları Tarihi Gies, Frances - Life in a Medieval City Bir Ortaçağ Şehrinde Yaşam Gregorius Tours Piskoposu - Historia Francorum Frankların Tarihi Guillaume de Machaut - Notre Dame Massı Güneş, Ahmet - Erken Orta Çağ Avrupasında Hayat Holmes, George - The Oxford Illustrated History of Medieval Europe Oxford Resimli Ortaçağ Avrupa Tarihi Justinianus I - Corpus Iuris Civilis Jülyen Kanunları Koenigsberger, H G - Medieval Europe 400–1500 Matthew Paris - Chronica Majora Ortaylı, İlber - Avrupa ve Biz Pirenne, Henri - Mahomet et Charlemagne Hz. Muhammed ve Charlemagne Tacitus - Germania . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Geç Antik Çağ'dan Orta Çağ'a Geçiş | Ders |
2 | Roma İmparatorluğu'nun Çöküşü Ve Barbar Krallıkların Yükselişi | Ders |
3 | Hıristiyanlığın Yayılışı Ve Erken Kilise Kurumları | Ders |
4 | Karolenj İmparatorluğu: Siyaset, Kültür Ve Toplum | Ders |
5 | Feodalizm Ve Vasallık Sisteminin Ortaya Çıkışı | Ders |
6 | Manastır Hayatı Ve Benedictus Kuralı | Ders |
7 | Viking, Macar Ve Müslüman Akınlarının Etkileri | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Haçlı Seferleri'nin Başlangıcı Ve Motivasyonları | Ders |
10 | Şövalyelik Kültürü Ve Orta Çağ Edebiyatı | Ders |
11 | Romanesk Ve Gotik Sanat Ve Mimari | Ders |
12 | Orta Çağ'da Ticaretin Canlanması Ve Kentlerin Büyümesi | Ders |
13 | Skolastik Felsefe Ve Üniversitelerin Doğuşu | Ders |
14 | Kara Veba'nın Toplumsal Ve Ekonomik Etkileri | Ders |
15 | Geç Orta Çağ'da Siyasal Bunalım Ve Savaşlar | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Orta Çağ'ın Siyasi Yapısını Anlar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Toplumsal Kurumları Analiz Eder. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Temel Tarihsel Dönüşümleri Tanımlar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Kültür ve Sanat Eserlerini Yorumlar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Modern Avrupa'nın Orta Çağ Kökenlerini Açıklar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orta Çağ'ın Siyasi Yapısını Anlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Toplumsal Kurumları Analiz Eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Temel Tarihsel Dönüşümleri Tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Kültür ve Sanat Eserlerini Yorumlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Modern Avrupa'nın Orta Çağ Kökenlerini Açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |