EN
  • Anasayfa
  • TAR262 Osmanlı Denizcilik Tarihi (2025 - 2026 / 4. Yarıyıl)
  • EN
TAR262 - Osmanlı Denizcilik Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı Denizcilik Tarihi TAR262 4 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ali KARAHAN
Ders Veren
Amaç

Bu ders, Osmanlı Devleti'nin denizcilik faaliyetlerini siyasi, askeri ve ekonomik yönleriyle incelemeyi amaçlar. Erken dönemden itibaren donanmanın kuruluşu, tersaneler, kaptan-ı deryalık kurumu ve deniz seferleri ayrıntılı şekilde ele alınır. Barbaros Hayreddin Paşa, Turgut Reis gibi ünlü denizciler ve Akdeniz'deki Osmanlı hâkimiyeti değerlendirilir. Ayrıca Osmanlı donanmasının modernleşme çabaları, teknolojik dönüşümleri ve 19. yüzyıldaki reform girişimleri incelenir. Ders süresince denizcilik tarihine dair kronikler, seyahatnameler ve arşiv belgeleri üzerinden uygulamalı okuma çalışmaları yapılır.

Ders İçeriği

Bu ders, Osmanlı Devleti'nin denizcilik faaliyetlerini siyasi, askeri, ekonomik ve kültürel boyutlarıyla ele alır. Osmanlılar denizcilikle ilk olarak Marmara ve Ege kıyılarında, küçük filolar kurarak ilgilenmişlerdir. Gelibolu’nun fethedilmesiyle birlikte Osmanlıların ilk tersanelerinden biri burada kurulmuştur. Erken dönem Osmanlı donanması, Bizans ve Venedik gibi denizci devletlerle mücadeleye girişmiştir. I. Bayezid döneminde Osmanlı donanması ilk kez Karadeniz ve Ege'de düzenli seferler yapmıştır. Ankara Savaşı sonrası donanma büyük zarar görmüş ve fetret döneminde zayıflamıştır. II. Mehmed, İstanbul’un fethinde donanmayı etkin şekilde kullanarak Haliç’e gemi indirmiştir. Bu başarı, deniz gücünün kara fetihlerini desteklemede nasıl stratejik kullanılabileceğini göstermiştir. Fethin ardından İstanbul ve Gelibolu tersaneleri büyütülmüş, donanma yeniden yapılandırılmıştır. 15. yüzyılın sonlarında Osmanlı donanması Ege Adaları’na ve Akdeniz’e yönelmeye başlamıştır. Cem Sultan olayı, Osmanlıların denizcilikteki diplomatik ilişkilerini de etkileyen bir kriz olmuştur. II. Bayezid döneminde donanma güçlenmiş, korsanlar denetim altına alınmaya çalışılmıştır. Yavuz Sultan Selim’in Mısır Seferi, Osmanlıların Kızıldeniz ve Hint Okyanusu’na açılmasına zemin hazırlamıştır. 16. yüzyıl, Osmanlı denizcilik tarihinin altın çağıdır. Barbaros Hayreddin Paşa, Osmanlı denizciliğinin en önemli isimlerinden biri olmuştur. 1533’te kaptan-ı derya olarak atanmış ve Osmanlı donanmasını Akdeniz’de üstün kılmıştır. 1538 Preveze Deniz Savaşı, Osmanlı donanmasının Venedik ve Haçlı donanmalarına karşı büyük zaferidir. Preveze, Osmanlıların Akdeniz’de uzun süre deniz üstünlüğünü elinde tutmasını sağlamıştır. Tersane-i Amire, İstanbul’da kurularak donanmanın üretim ve bakım merkezi olmuştur. Tersane bürokrasisi ve gemi inşa teknolojisi bu dönemde gelişmiştir. Kaptanpaşa Eyaleti, donanmanın lojistik ve yönetimsel ihtiyaçlarını karşılamak için kurulmuştur. Osmanlı donanması sadece savaş gemilerinden değil, kadırga, kalyon ve ticaret gemilerinden de oluşmaktaydı. Osmanlılar, Kuzey Afrika’daki egemenliklerini de donanma gücüyle sağlamışlardır. Cerbe, Trablusgarp ve Tunus gibi merkezler Osmanlı deniz gücünün uzantılarıydı. Hint Okyanusu seferleri, Osmanlıların Portekiz ile rekabet ettiği denizaşırı faaliyetlerdir. Seydi Ali Reis’in seferi ve eseri "Miratü’l-Memalik" bu dönemi yansıtan önemli bir denizci anlatısıdır. yüzyılda Osmanlı donanması yeni teknolojilere adapte olmakta zorlanmıştır. Gelişen Avrupa donanmaları karşısında Osmanlı donanması zaman zaman geride kalmıştır. Venedik ile yapılan Girit Seferi, donanmanın lojistik gücünü ve sınırlarını göstermiştir. Bu savaş 24 yıl sürmüş ve Osmanlı tarihinde deniz seferlerinin zorluğunu ortaya koymuştur. 18. yüzyılda Osmanlı donanması modernleşme ihtiyacıyla karşı karşıya kalmıştır. Kalyon tipi gemilerin inşası başlamış, yeni denizcilik teknikleri uygulanmaya çalışılmıştır. Cezayirli Gazi Hasan Paşa bu yüzyılda öne çıkan kaptan-ı deryalardandır. 1770 Çeşme Baskını, Osmanlı donanması için ağır bir yenilgi olmuştur. Bu olay sonrası deniz reformları hız kazanmış, yabancı uzmanlardan yardım alınmıştır. III. Selim dönemi, Nizam-ı Cedid politikalarıyla denizciliğin yeniden düzenlenmesini hedeflemiştir. II. Mahmud döneminde kurumsal reformlarla Tersane-i Amire yeniden yapılandırılmıştır. Deniz Harp Okulu (Mühendishâne-i Bahrî-i Hümâyûn) bu süreçte kurulmuştur. 19. yüzyılda buharlı gemilerin kullanımı Osmanlı donanmasını dönüştürmüştür. Tanzimat ve Islahat dönemleri, denizcilikte modernleşmenin ivme kazandığı dönemlerdir. Donanma Cemiyeti, halkın da desteğiyle Osmanlı donanmasının güçlendirilmesine katkı sağlamıştır. Abdülhamid döneminde donanma Haliç’e çekilmiş, uzun süre etkin kullanılmamıştır. II. Meşrutiyet’le birlikte donanma tekrar canlandırılmaya çalışılmıştır. Osmanlı donanması, I. Dünya Savaşı'na Alman iş birliğiyle hazırlanmıştır. Savaş sırasında Osmanlı donanması Karadeniz ve Çanakkale’de aktif rol oynamıştır. Nusret Mayın Gemisi, Çanakkale Savaşı’nda stratejik başarıya imza atmıştır. Ders kapsamında Osmanlı deniz savaşları, stratejileri ve önemli kaptanların biyografileri işlenecektir. Ayrıca donanmanın örgütlenmesi, tersaneler, gemi tipleri ve eğitim kurumları ele alınacaktır. Osmanlı denizciliği sadece askeri değil, ticari ve diplomatik bir araç olarak da değerlendirilecektir. Bu dersle öğrenciler, Osmanlı denizcilik tarihini çok yönlü bir perspektifle analiz etme becerisi kazanacaktır.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Âlî Mustafa Efendi – Künhü’l-Ahbâr
Anonim – Bahriye Defteri (Tersane-i Amire kayıtlarından)
Anonim – Gemi İnşa Nizâmnâmeleri (16–18. yy arası)
Anonim – Girit Seferi Kroniği
Anonim – Kaptanpaşa Sefer Risaleleri (çeşitli anonim yazarlar)
Anonim – Reisî Tezkireleri (denizci biyografileri)
Anonim – Rodos’un Fethi Kroniği
Anonim – Sefer-i Hümayun Risaleleri (deniz seferlerini içeren)
Anonim – Trablusgarp Seferi Risalesi
Anonim – Tunus Seferi Kroniği
Anonim – Vekayi‘nâme-i Çeşme (1770 baskını kroniği)
Aşıkpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osman
Atâ Bey – Atâ Tarihi
Barbaros Hayreddin Paşa – Gazavât-ı Hayreddin Paşa
Celâlzâde Mustafa – Tabakâtü’l-Memâlik
Çelebizâde Âsım Efendi – Târîh-i Âsım
Defterdar Sarı Mehmed Paşa – Zübde-i Vekayiât
Ebubekir Râtib Efendi – Sefâretnâme-i Viyana
Esad Efendi – Üss-i Zafer
Hafız Mehmed Efendi – Vekâyi‘nâme-i Hafız Mehmed
Halil Nûri Bey – Netâyicü’l-Vukûât
Hasan Beyzâde – Hasan Beyzâde Tarihi
Hezarfen Hüseyin Efendi – Telhîsü’l-Beyân fî Kavânîn-i Âl-i Osman
Hoca Sadeddin – Tâcü’t-Tevârîh
Hüseyin Ayvansarayi – Hadîkatü’l-Cevâmi
Kâtib Çelebi – Fezleke
Kâtib Çelebi – Tuhfetü’l-Kibâr fî Esfâri’l-Bihâr
Kemalpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osman
Lütfi Paşa – Tevârîh-i Âl-i Osman
Mehmed Halife – Gülşen-i Vekayi
Mehmed Şevket – Târîh-i Şevket
Mustafa Kâtib – Tersane Risalesi
Müneccimbaşı Ahmed Dede – Câmiü’d-Düvel
Naîmâ Mustafa Efendi – Tarih-i Naîmâ
Neşrî – Cihannümâ
Nişancı Mehmed Paşa – Tarih-i Nişancı
Nuhzâde Ali – Donanma Masrafları Üzerine Rapor
Peçevi İbrahim Efendi – Peçevi Tarihi
Râşid Mehmed Efendi – Tarih-i Râşid
Rûhî Çelebi – Târîh-i Rûhî
Saçaklızâde Mehmed – Târîh-i Saçaklızâde
Seydi Ali Reis – Mir’âtü’l-Memâlik
Silahdar Fındıklılı Mehmed Ağa – Nusretnâme
Solakzâde Mehmed Hemdemî – Tarih-i Solakzâde
Subhî Mehmed Efendi – Tarih-i Subhî
Şerif Efendi – Akdeniz Seferleri Hakkında Raporu
Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth
Vecihî Hasan Efendi – Târîh-i Vecihî
Yirmisekiz Mehmed Çelebi – Sefâretnâme-i Paris
Zâkirzâde Ahmed Efendi – Zâkirzâde Tarihi
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Abdülkadir Özcan – Osmanlı Deniz Seferleri ve Kaptanpaşalar
Ahmet Arı – Osmanlı'da Gemi İnşası ve Bahriye Politikaları
Ahmet Önal – Osmanlı Denizcilik Tarihi Üzerine Makaleler
Ali Ahmetbeyoğlu – Osmanlı'da Kaptanpaşalık Müessesesi
Ali Satan – Donanma Cemiyeti ve Osmanlı Deniz Gücü
Ayhan Demir – Osmanlı Akdeniz Politikası ve Denizcilik Stratejileri
Bekir Türetken – Osmanlı-Venedik Deniz Savaşları ve Diplomasi
Beyhan Karakuş – Osmanlı Deniz Savaşları Tarihi (XV.–XVII. Yüzyıl)
Cengiz Orhonlu – Osmanlılar ve Korsanlık
Cihan Yemişçi – Doğu ile Batı’nın Sınırında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1592-1714)
Cihan Yemişçi – Dubrovnik’te Osmanlılar Osmanlı Dubrovnik İlişkilerinin Sosyal ve Hukuki Yönü
Cihan Yemişçi – Hilal ile Haç’ın Arasında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1326-1592)
Colin Imber – The Ottoman Empire, 1300–1650: The Structure of Power
Daniel Goffman – The Ottoman Empire and Early Modern Europe
E. Natalie Rothman – Brokering Empire: Trans-Imperial Subjects between Venice and Istanbul
Emrah Safa Gürkan – Sultanın Korsanları
Feridun M. Emecen – Osmanlı’da Deniz Gücü ve Strateji
Frederic C. Lane – Venetian Ships and Shipbuilders of the Renaissance
Giancarlo Casale – The Ottoman Age of Exploration
Hakan Yılmaz – Osmanlı’da Deniz Gücünün Sınırları: Hint Okyanusu Seferleri
Halil Inalcik (ed.) – An Economic and Social History of the Ottoman Empire, 1300–1914
Heather Sharkey (ed.) – The Ottoman Empire: A Historical Encyclopedia
İdris Bostan – Kadırgadan Kalyona: Osmanlı Donanması ve Tersaneleri
İdris Bostan – Osmanlı Bahriyesi
İdris Bostan – Osmanlı Denizciliği ve Bahriye Teşkilatı
İdris Bostan – Osmanlıların Karadeniz Hâkimiyeti
İdris Bostan – XVIII. Yüzyılda Osmanlı Denizciliği: Tersâne-i Âmire ve Kalyonlar
İsmail Hakkı Göksoy – Osmanlı Deniz Gücünün Afrika Kıyılarındaki Faaliyetleri
İsmail Hakkı Uzunçarşılı – Osmanlı Tersaneleri ve Bahriye Teşkilatı (21. yüzyıl baskısıyla)
John Francis Guilmartin Jr. – Gunpowder and Galleys: Changing Technology and Mediterranean Warfare at Sea in the Sixteenth Century
Kate Fleet – European and Islamic Trade in the Early Ottoman State: The Merchants of Genoa and Turkey
Kris Lane – Pillaging the Empire: Global Piracy on the High Seas, 1500–1750
Linda T. Darling – Revenue-Raising and Legitimacy: Tax Collection and Finance Administration in the Ottoman Empire, 1560–1660
Maria Fusaro – Political Economies of Empire in the Early Modern Mediterranean: The Decline of Venice and the Rise of England, 1450–1700
Mehmet Ali Beyhan – Osmanlı Donanmasında Eğitim ve Mühendishâne
Michael P. Malcom – The Crescent and the Cross: Naval Conflict Between the Ottomans and the Portuguese in the Indian Ocean
Michel Balard (ed.) – La Méditerranée: Espaces, itinéraires, sociétés (XVe–XVIIIe siècle)
Molly Greene – A Shared World: Christians and Muslims in the Early Modern Mediterranean
Murat Yıldız – Osmanlı Donanmasında Yenileşme Hareketleri (1770–1839)
Pál Fodor (ed.) – Ottomans, Hungarians, and Habsburgs in Central Europe: The Military Confines in the Era of Ottoman Conquest
Palmira Brummett – Ottoman Seapower and Levantine Diplomacy in the Age of Discovery
Peter Malcolm Holt – Egypt and the Fertile Crescent, 1516–1922: A Political History
Recep Ahıskalı – Osmanlı Tersaneleri ve Bahriye Organizasyonu
Robert C. Davis – Christian Slaves, Muslim Masters: White Slavery in the Mediterranean, the Barbary Coast, and Italy, 1500–1800
Suraiya Faroqhi – The Ottoman Empire and the World Around It
Süleyman Kocabaş – Osmanlı Denizcilik Tarihi Üzerine Belgeler ve Yorumlar
Tuncay Zorlu – Innovation and Empire in Turkey: Sultan Selim III and Modernisation of the Ottoman Navy
Virginia H. Aksan – Ottoman Wars 1700–1870: An Empire Besieged
Yavuz Ercan – Osmanlıların Ege Adaları’ndaki Deniz Hâkimiyeti
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 12 1 12
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 14 2 28
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 127
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,98
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Denizlere Açılma Süreci: İlk Deniz Üssü Gelibolu Ders
2 İstanbul'un Fethi Sonrasında Osmanlıların Ege'de Faaliyetleri Ders
3 Ege Denizi'nde Osmanlı-Venedik, Osmanlı-Ceneviz İlişkileri Ders
4 Doğu Akdeniz'de Osmanlılar: Rodos ve İtalya Seferleri Ders
5 II. Mehmed Döneminde Osmanlı Donanması: Osmanlıların Bir Akdeniz Gücü Haline Gelmeleri Ders
6 II. Bayezıd Döneminde Osmanlı Deniz Gücü Ders
7 Yavuz Selim Dönemimde Osmanlı Deniz Gücü ve Tersane Ders
8 Ara Sınav Ders
9 İmparatorluk Donanmasının Ortaya Çıkışı: Barbaros Hayreddin Paşa Ders
10 Kanuni ve Akdeniz Dünyası: Osmanlı-Venedik. Osmanlı-Fransa Dostluk İlişkileri Ders
11 Akdeniz'de Osmanlı Yayılması: Preveze'den İnebahtı'ya Ders
12 Sessizlik Dönemi: İmparatorluk Donanmalarının Üslerine Çekilmesi Ders
13 Tersane-i Amire ve Osmanlı Denizciliğinin Yönetimi Ders
14 Osmanlı Gemi Teknolojisinde Değişim Süreci, Osmanlı Donanmasında Kadırgadan Kalyona Geçiş Ders
15 18. yüzyılda Çeşme Baskını sonrası Osmanlı donanmasının durumu ve reform girişimleri incelenir Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, Osmanlı donanmasının tarihsel gelişimini, kurumsal yapısını ve teknolojik dönüşümünü dönemsel olarak açıklayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Osmanlı deniz seferlerini, Akdeniz ve Hint Okyanusu’ndaki stratejik faaliyetlerini analiz ederek küresel bağlamda değerlendirebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Osmanlı denizcilik tarihine dair birincil kaynakları (kronikler, seyahatnameler, sefernâmeler) yorumlayarak tarihî bilgi üretme becerisi kazanır. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Tersaneler, kaptanpaşalık kurumu ve Bahriye teşkilatına ilişkin yapıları karşılaştırmalı olarak inceleyebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Osmanlı denizciliğinin, imparatorluğun siyasi, askeri ve ekonomik gücüne katkılarını sorgulayıcı ve eleştirel bir bakış açısıyla tartışabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, Osmanlı donanmasının tarihsel gelişimini, kurumsal yapısını ve teknolojik dönüşümünü dönemsel olarak açıklayabilir. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Osmanlı deniz seferlerini, Akdeniz ve Hint Okyanusu’ndaki stratejik faaliyetlerini analiz ederek küresel bağlamda değerlendirebilir. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Osmanlı denizcilik tarihine dair birincil kaynakları (kronikler, seyahatnameler, sefernâmeler) yorumlayarak tarihî bilgi üretme becerisi kazanır. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Tersaneler, kaptanpaşalık kurumu ve Bahriye teşkilatına ilişkin yapıları karşılaştırmalı olarak inceleyebilir. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Osmanlı denizciliğinin, imparatorluğun siyasi, askeri ve ekonomik gücüne katkılarını sorgulayıcı ve eleştirel bir bakış açısıyla tartışabilir. 3 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3
Ortalama Değer 3,8 4,6 4 4,6 4 4,6 4 4,6 4 4,6 4 4,6 4 4,6