Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı İdaresinde Balkanlar | TAR264 | 4 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu ders, Osmanlı Devleti’nin Balkanlar’daki idari yapısını, bölgesel yönetim uygulamalarını ve merkez-taşra ilişkilerini incelemektedir. Eyalet sistemi, tımar düzeni ve yerel halklarla kurulan idari-siyasi ilişkiler tarihsel belgeler ışığında değerlendirilir. Ayrıca Osmanlı idaresinin Balkan toplumları üzerindeki uzun vadeli etkileri ve bölgenin sosyo-politik dönüşümü ele alınır. |
Ders İçeriği |
Yeniçağ Avrupa Tarihi dersi, Türk milletinin en fazla münasebet kurduğu ve tarihinin şekillendiği olaylarla gelişmeleri havi medeniyetlerden biri olan Avrupa’nın tarihini, coğrafyasını, ülkelerini, sosyal ve kültürel atılımlarını Yeniçağ döneminin zaman sınırlaması içerisinde konu almaktadır. Bahsi geçen zaman kesiti ise İstanbul’un fethedildiği 1453’ten Fransız İhtilali’nin meydana geldiği 1789 yılına kadar olan, günümüzün fikriyatını, anlayışını ve temel meselelerini doğrudan ya da dolaylı olarak etkilemiş birçok olayın yaşanmış olduğu 336 senedir. İlk haftalardaki dersler, Yeniçağ Avrupa’sını hazırlayan Ortaçağ’daki tarihî gelişmelerin anlatımına ayrılmıştır. Kavimler Göçü, Roma İmparatorluğu’nun bölünmesi ve Batı kanadının yıkılması, Avrupa uluslarının şekillenmesi, Feodalite ve Skolastik düşünce, Avrupa’nın siyasi konjonktürü gibi meseleler bu derslerde anlatılarak Yeniçağ Avrupa Tarihi’nin zemini hazırlanır. Sonraki derslerde Yeniçağ’ın başındaki dönüm noktası olan olaylar İstanbul’un fethiyle Bizans’ın yıkılışı, Amerika’nın keşfi, Büyük Coğrafya Keşifleri, Rönesans, Reform, Askerî Devrim, Aydınlanma Çağı ve düşünürleri gibi konular kronolojik olarak ele alınır ve bu gelişmelerin Avrupa ve dünya tarihine etkileri tartışılır. Bunların yanı sıra Modern Avrupa’nın kuruluna giden süreçte ülkelerin ve devletlerin şekillenmesi işlenerek Papalık, İngiltere, Fransa, Almanya, İtalya, İspanya, Portekiz, Lehistan, Felemenk, İskandinav ülkeleri ile çoğu günümüzde mevcut olmayan bazı küçük devletçikler ve şehir devletleri anlatılır. Coğrafi keşiflerin Avrupa ekonomisi ve dünya ile ilişkiler üzerindeki etkisi incelenir. Reform ve Karşı-Reform hareketleriyle birlikte dinî yapının kırılması ve mezheplerin oluşumu değerlendirilir. Rönesans’ın düşünce, sanat ve bilim üzerindeki etkileri tartışılır. Mutlak monarşilerin yükselişi ve merkeziyetçi devlet yapılarının oluşumu analiz edilir. Habsburglar, Bourbonlar, Tudorlar gibi önemli hanedanlar incelenir. Otuz Yıl Savaşları ve Westphalia Barışı’nın Avrupa dengelerine etkisi ele alınır. Yeniçağ’da Avrupa’da ticaretin gelişimi, merkantilizm ve sömürgecilik süreçleri işlenir. Bilimsel Devrim’in düşünce hayatına etkisi ve Aydınlanma fikirleri üzerinde durulur. Burjuvazinin yükselişi ve sınıfsal yapının değişimi incelenir. Avrupa’daki şehirleşme, eğitim ve gündelik yaşam koşulları gözden geçirilir. Osmanlı-Avrupa ilişkileri, diplomasi ve savaşlar bağlamında değerlendirilir. 17. ve 18. yüzyıldaki ekonomik krizler ve isyan hareketleri tartışılır. Fransa'daki 1789 Devrimi ile Yeniçağ'ın son bulması süreci incelenir. Yeniçağ zaman kesitinde meydana gelen önemli gelişmeler, olaylar, savaşlar, bilimsel atılımlar, literatüre geçen önemli yazınsal ve sanatsal aktiviteler de yine dersin konuları arasında yer almaktadır. Dersler işlenirken öğrencilere, hazırlanmaları istenen konularla alakalı söz verilerek derse katılımları sağlanır. Böylece tarihsel olayları neden–sonuç ilişkisi içinde değerlendirme yetkinliği gelişir. Bu ders, 15. yüzyıldan 18. yüzyıla kadar Avrupa’nın siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmelerini inceler. Dersin başlangıcında Rönesans’ın Avrupa’da yarattığı entelektüel ve kültürel dönüşüm ele alınır. Reform hareketleri ve Protestanlık ile Katoliklik arasındaki mücadeleler detaylandırılır. Avrupa’da merkezi devletlerin güçlenmesi ve mutlak monarşilerin yükselişi incelenir. Keşifler çağı ve sömürgecilik faaliyetleri, ekonomik ve politik sonuçlarıyla tartışılır. Ders, Osmanlı ve Avrupa ilişkilerini ve diplomatik gelişmeleri de kapsar. Avrupa’daki sosyal yapılar, feodalizmden modern topluma geçiş süreçleri üzerinden değerlendirilir. Ticaret devrimi ve kapitalizmin ilk izleri üzerinde durulur. Bilim Devrimi ve Aydınlanma düşüncesinin Avrupa toplumuna etkileri ayrıntılı olarak işlenir. Avrupa’da savaşlar ve diplomasi pratiği, özellikle 30 Yıl Savaşı ve Westphalia Antlaşması üzerinde durulur. Fransa, İngiltere, İspanya, Hollanda gibi önemli devletlerin iç ve dış politikaları incelenir. Ders boyunca önemli tarihi figürlerin etkileri ve düşünce akımları analiz edilir. Sanat, edebiyat ve mimarideki gelişmeler kültürel tarih perspektifiyle ele alınır. Yeniçağ Avrupa’sında ekonomik yapılar, ticaret yolları ve şehirleşme incelenir. Toplumsal hareketler ve halk ayaklanmaları dersin önemli konuları arasındadır. Aile, kadın ve günlük yaşam alanları sosyal tarih perspektifiyle değerlendirilir. Avrupa’da eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeler tartışılır. Ders, Avrupa’nın küresel etkisini artırdığı sömürgecilik ve denizaşırı ilişkilerle sonlanır. Öğrenciler, Avrupa’nın bu dönemdeki dönüşümünü çok boyutlu olarak kavrayarak, modern Avrupa’nın temellerini anlamayı amaçlar. Öğrenciler, Avrupa tarihinin oluşumunu sağlayan olay ve vakaları öğrenir ve bunların çağımıza intikal ederken geçirdiği safhaları görerek bağlantı kurar. Sonuç olarak ders, tarihsel bilgiyle güncel konjonktürü bağdaştırabilen ve bunu tarihsel derinlikle yapabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlar. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Ahmedî – Dâstân ve Tevârîh-i Mülûk-i Âl-i Osmân Âli Mustafa Efendi – Künhü’l-Ahbâr Anonim Târih-i Âl-i Osmanlar Âsafnâme Aşıkpaşazade – Tevârîh-i Âl-i Osman Celâlzâde Mustafa Çelebi – Tabakâtü’l-Memâlik Derviş Mehmed (Nakşî) – Tarih-i Nakşî Enverî – Düstûrnâme-i Enverî Feridun Bey – Münşeâtü’s-Selâtîn Hasan b. Mahmûd el-Busnevî – Târih-i Âl-i Osman Hoca Nişancı – Kanunnâme-i Âl-i Osman Hoca Saadeddin Efendi – Tâcü’t-Tevârîh İdris-i Bitlisî – Heşt Behişt Karamanlı Nişancı Mehmed Paşa – Târih-i Âl-i Osman Kâtibî – Tevârîh-i Âl-i Osmân Kemalpaşazâde (İbn Kemal) – Tevârîh-i Âl-i Osman Lütfi Paşa – Tevârîh-i Âl-i Osman Matrakçı Nasuh – Mecmû‘atü’t-Tevârîh Neşrî (Mehmed Neşrî) – Kitâb-ı Cihannümâ Nişancı Tâcızâde Câfer Çelebi – Târîh-i Pâdişâhân-ı Osmâniyye Oruç Bey – Tevârîh-i Âl-i Osman Şemseddin Ahmed Sivâsî – Târih-i Selâtîn-i Osmaniyye Şükrullah – Behcetü’t-Tevârîh Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth . ÇALIŞMA ESERLER . Abidin Temizer – Balkan Tarihi Araştırmalarına Metodolojik Yaklaşımlar Ali Arslan – Balkanlar’da Osmanlı-Türk Kimliği Ali Özsoy – Balkanlarda Türk Soykırımı Andrew B. Wachtel – Balkanlar Tarihi Aron Rodrigue, Ayşe Atasoy – Türkiye ve Balkan Yahudileri Tarihi: 14. - 20. Yüzyıllar Ayhan Yüksel – Osmanlı Balkanlarında Ayanlar ve Yerel Güçler Ayşegül Can, Melih Duman – Geçmişten Günümüze Türkiye-Balkan Ülkeleri İlişkileri Barbara Jelavich – Balkan Tarihi, I ve II Bilal N. Şimşir – Balkan Savaşlarında Rumeli Türkleri: Kırımlar - Kıyımlar - Göçler (1821- 1913) Bilal N. Şimşir – Rumeli’de Türk Göçleri Bilgin Çelik – Balkan İttifakı ve Osmanlı Diplomasisi Cihan Yemişçi – Doğu ile Batı’nın Sınırında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1592-1714) Cihan Yemişçi – Dubrovnik’te Osmanlılar, Osmanlı-Dubrovnik İlişkilerinin Sosyal ve Hukuki Yönü Cihan Yemişçi – Hilal ile Haç Arasında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1326-1592) Dennis P. Hupchick – Balkanlar, İki Dünya Arasında Bir Tarih Divna Djuric-Zamolo – “Belgrad”, TVDİA Edgar Hösch – Balkan Tarihi Ellis Ashmead-Bartlett – Türklerin Rumeli’ye Vedası Fatma Aysel Ilgın – Avarlar Feride Bozcu – Balkanlar ve Osmanlı’nın Kuruluş Yılları Fikret Adanır, Suraiya Faroqhi – Osmanlı ve Balkanlar Galip Çağ – Balkanlar, Öteki Avrupa’nın Kökleri ve İnşası Geza David – “Macaristan”, TVDİA Gürsoy Şahin – Osmanlı Dönemi Balkan Tarihi Üzerine Araştırmalar Hakan Yavuz – Osmanlı’dan Günümüze Balkanlar ve Kimlik Halil İnalcık – “Rumeli”, TVDİA Halil İnalcık – Balkanlar ve Osmanlı Mirası Halil İnalcık – Osmanlı Hakimiyetinde Ortadoğu ve Balkanlar Halil İnalcık – Stefan Duşan’dan Osmanlı’ya Halil İnalcık – Türkler ve Balkanlar I. E. Gueshoff – The Balkan League Igor Despot, Mete Tunçay – Savaşan Tarafların Gözüyle Balkan Savaşları: Algılar ve Yorumlar İbrahim Sezgin – “Paşa Livası”, TVDİA İdris Bostan – Osmanlı Denizciliği ve Balkan Coğrafyası İlber Ortaylı – Balkanlar ve Osmanlı Hakimiyeti John Reed – Balkanlarda Savaş Kemal H. Karpat – Balkanlarda Osmanlı Mirası ve Milliyetçilik Lionel James – Türklerin Balkan Hezimeti Machiel Kiel – “Silistire”, TVDİA Mehmet Ün – 93 Harbi’nden Balkan Savaşı’na: Rumeliye Veda Münir Aktepe – Osmanlı’nın Rumeli’de İlk Fethettikleri Çimbi Kalesi Necati Efendi – Tarih-i Balkan (yayına hazırlayan: M. A. Yekta Saraç) Nevill Forbes, D.G. Hogarth – Balkanlar (1830-1913) Nilgün Nurhan Kara, Şayan Ulusan – Türklerin Balkanları Orhan Kılıç – Balkanlar’da Osmanlı İdaresi Osman Karatay, Bilgehan Atsız Gökdağ – Balkanlar El Kitabı Ö. Lutfi Barkan – Osmanlı İmparatorluğu’nda Bir İskan ve Kolonizasyon Metodu Olarak Sürgünler Ramazan Balcı – Balkanlar’da Osmanlı Mirası ve Günümüz Ramazan Özey – Balkanlar ve Balkan Ülkeleri Coğrafyası Salih Özbaran – Osmanlı’nın Balkan Politikası Üzerine Denemeler Seçil Akgün – Osmanlı Devleti’nin Balkanlar’daki Toplumsal Yapısı Serap Toprak – 19. Yüzyılda Balkanlarda Ulusçuluk Hareketleri ve Avrupalı Devletlerin Balkanlar Politikası Serap Toprak – Balkanlarda İslamlaşma (16. Yüzyıl) Skender Rizaj – “Dalmaçya”, TVDİA Tuğrul Kıhtır – Balkanların Osmanlı Tarihi (1352-1913) Uluslararası Balkan Tarihi ve Kültürü Sempozyumu, Bildiri Kitabı Yücel Öztürk, Mehmet İnbaşı, Mehmet Kerim – Osmanlı Hakimiyetinde Balkanlar - Sosyo-Ekonomik ve İdari Bakış Zafer Gölen, Abidin Temizer – Balkan Tarihi Zafer Gölen, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkan Şehirleri Zafer Gölen, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkanlar'da Gündelik Hayat Zafer Gölen, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkanlar'da Kültürel ve Sosyal Hayat Zafer Gölen, Birol Çetin, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkan Ekonomisi Zekeriya Kurşun – Osmanlı Döneminde Balkan Coğrafyası |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,98 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş: Osmanlı’nın Balkanlar’a Yerleşme Süreci ve İlk Fetihler | Ders |
2 | Balkanlar’da Osmanlı Hakimiyetinin Kurumsal Temelleri: İlk İdari Yapılanmalar | Ders |
3 | Eyalet Sistemi: Sancaklar, Beylerbeyilikler ve Merkez-Taşra İlişkileri | Ders |
4 | Tımar Sistemi ve Toprak Yönetimi: Uygulamalar ve Yerel Yansımalar | Ders |
5 | Balkanlar’da Osmanlı Adalet ve Vergi Sistemi | Ders |
6 | Gayrimüslim Toplumlarla İdari İlişkiler: Millet Sistemi ve İltizam Uygulamaları | Ders |
7 | Osmanlı İdaresinde Balkan Şehirleri: Yerel Yönetimler ve Kentsel Kurumlar | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Balkanlar’da Osmanlı Askerî Teşkilatı ve İskân Politikaları | Ders |
10 | Balkanlarda İsyanlar ve Merkezi İdarenin Müdahale Yöntemleri | Ders |
11 | XVI.-XVIII. Yüzyıllarda Balkanlar’da İdari Dönüşümler | Ders |
12 | XIX. Yüzyılda Tanzimat Reformlarının Balkanlar’daki Uygulama Süreci | Ders |
13 | Vilayet Nizamnameleri ve Balkanlar’da Modern İdareye Geçiş | Ders |
14 | Milliyetçilik Akımları, Ayrılıkçı Hareketler ve Osmanlı İdaresinin Tepkisi | Ders |
15 | Osmanlı’nın Balkanlar’daki İdari Mirası: Günümüze Yansımaları | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Osmanlı Devleti'nin Balkanlar’daki idari yapılanmasını ve taşra teşkilatını açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Eyalet ve tımar sistemlerinin Balkanlar’daki toplumsal yapıya etkilerini analiz edebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Osmanlı’nın Balkanlardaki gayrimüslim topluluklarla kurduğu idari ilişkileri değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Tanzimat sonrası Balkanlar’daki idari reformları ve sonuçlarını yorumlayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Osmanlı idaresinin Balkanlar’daki uzun vadeli mirasını tarihsel kaynaklara dayalı olarak tartışabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Devleti'nin Balkanlar’daki idari yapılanmasını ve taşra teşkilatını açıklayabilir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Eyalet ve tımar sistemlerinin Balkanlar’daki toplumsal yapıya etkilerini analiz edebilir. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Osmanlı’nın Balkanlardaki gayrimüslim topluluklarla kurduğu idari ilişkileri değerlendirebilir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Tanzimat sonrası Balkanlar’daki idari reformları ve sonuçlarını yorumlayabilir. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Osmanlı idaresinin Balkanlar’daki uzun vadeli mirasını tarihsel kaynaklara dayalı olarak tartışabilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4,2 | 4 | 4,2 | 4 | 4,2 | 4 | 4,2 | 4 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4,4 |