Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Rusya Tarihi | TAR325 | 8 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, Rusya’nın tarihsel gelişimini ilk Slav topluluklarından başlayarak Sovyetler Birliği’nin kuruluşuna kadar kronolojik ve tematik olarak incelemektir. Ders; siyasi, toplumsal, ekonomik ve kültürel dönüşümleri, devletleşme süreçlerini, hanedan değişimlerini, imparatorluk politikalarını ve devrimleri kapsamlı biçimde ele alır. Ayrıca, Rusya’nın Avrasya’daki rolü, komşu toplumlarla ilişkileri ve Rus tarih yazımındaki temel tartışmalar analiz edilir. |
Ders İçeriği |
Rusya tarihinin coğrafi ve etnik temelleri, başlıca tarihsel kaynaklar, arkeolojik bulgular ve kronikler tanıtılarak derse başlanır. İlk Slav topluluklarının tarih sahnesine çıkışı, Kiev Rusyası’nın kuruluşu, Bizans ile ilişkiler, Hristiyanlığın kabulü, feodal yapı, Kiev Rusyası’nın siyasi ve ekonomik yapısı, iç çatışmalar ve dağılma süreci ele alınır. 13. yüzyılda Moğol istilaları ve Altın Orda Devleti’nin Rus toprakları üzerindeki etkisi, Moskova Knezliği’nin yükselişi, siyasi ve dini liderliğin Moskova’ya geçişi ve Altın Orda’dan bağımsızlaşma süreçleri anlatılır. Ivan III ve Ivan IV dönemlerinde merkezi devletin güçlendirilmesi, ilk “çar” unvanının kullanılması, toprak düzenlemeleri, Oprichnina politikası, fetret devri ve Romanov Hanedanı’nın iktidara gelişi incelenir. yüzyıldan itibaren Rusya’nın Batılılaşma girişimleri, Büyük Petro ve Büyük Katerina dönemlerinde yapılan askeri, idari ve toplumsal reformlar, imparatorluğun Karadeniz, Kafkasya, Orta Asya ve Sibirya’ya yayılması ve çok uluslu imparatorluk yapısının güçlendirilmesi tartışılır. 19. yüzyılda serfliğin kaldırılması, sanayileşme ve kentleşme süreçleri, toplumsal hareketler, aydınlar ve devrimci akımlar, milliyetçilik ve çok uluslu imparatorluk yapısı, Osmanlı ve İran ile ilişkiler, Panislavizm ve Batıcılık-Slavcılık tartışmaları üzerinde durulur. yüzyıl başında Rusya’nın yaşadığı ekonomik ve toplumsal krizler, 1905 Devrimi ve anayasal düzen arayışları, Birinci Dünya Savaşı’nın getirdiği siyasi ve ekonomik sorunlar, 1917 Şubat ve Ekim Devrimleri ile Çarlık rejiminin yıkılışı ve Bolşeviklerin iktidarı ele geçirmesi ayrıntılı biçimde incelenir. Bolşevik yönetiminin ilk yılları, iç savaş dönemi, savaş komünizmi politikaları, Yeni Ekonomi Politikası (NEP), Sovyetler Birliği’nin ilanı ve yeni devletin siyasi, toplumsal ve ekonomik yapısı işlenir. |
Ders Kaynakları |
İslam Ansiklopedisi, MEB Yayınları
İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ https://dergipark.org.tr/tr/ https://www.devletarsivleri.gov.tr/ Rusya Tarihi: Başlangıçtan 1917'ye kadar, Akdes Nimet KURAT Geoffrey Hosking, Rusya Tarihi: Bin Yıllık Bir İmparatorluğun Hikâyesi |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve amaçları. Rusların kökeni | Ders |
1 | Slavların Etnik Kökeni, Doğu Slav Devleti’nin Kurulması ve Kiev Rusya’sı | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
2 | Rusların kökenine dair Normanist ve Antinormanist teoriler | Ders |
3 | Rusların yaşam şekilleri ve slavların karakter yapısı | Ders |
4 | Rus devletinin kuruluşu | Ders |
5 | Svyatoslav dönemi | Ders |
6 | Knez Vlademir dönemi ve Rusların Ortodoksluğu kabulü | Ders |
7 | Knyaz Vlademir'in oğulları arasındaki çatışma ve Yaroslav Mudrıy dönemi | Ders |
8 | Vize Sınavı | Ders |
9 | Vlademir Monamah dönemi | Ders |
10 | Tatar akınları | Ders |
11 | Katolik akınları ve Aleksandır Nevskiy dönemi | Ders |
12 | Tatar egemenliği ve Moskova'nın yükselişi | Ders |
13 | Moskova Devleti'nin kuruluşu ve gelişimi | Ders |
14 | Kulikova Savaşı ve önemi | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Rusların kökenine dair olan teorileri öğrenir. Rusların ve Slavların yaşam tarzı hakkında bilgi edinir. Eski Rus Knezlikleri hakkında bilgi edinir. Rus Devletlerinin yaptığı savaşları ve sonuçlarını öğrenir. Tatar istilası hakkında bilgi edinir. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rusların kökenine dair olan teorileri öğrenir. Rusların ve Slavların yaşam tarzı hakkında bilgi edinir. Eski Rus Knezlikleri hakkında bilgi edinir. Rus Devletlerinin yaptığı savaşları ve sonuçlarını öğrenir. Tatar istilası hakkında bilgi edinir. | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 | ;
Ortalama Değer | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 |