Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı’da Bilim | TAR331 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilere Osmanlı bilim anlayışının teorik temellerini, kurumsal yapılarını ve pratik uygulamalarını, 14. yüzyıldan 20. yüzyıla uzanan geniş bir tarihsel perspektifte analiz etme becerisi kazandırmaktır. Osmanlı biliminin İslam bilim geleneği, önceki medeniyetlerin birikimi ve Batı dünyasıyla etkileşimler bağlamında nasıl şekillendiği ve evrildiği incelenecektir. Ders kapsamında, astronomi, tıp, coğrafya, matematik ve mimarlık gibi temel bilim alanlarındaki Osmanlı katkıları, özgün kaynaklar ve modern akademik çalışmalar ışığında ele alınacaktır. Ayrıca, bilim ve teknolojinin imparatorluk yönetimi, toplumsal dönüşüm ve askeri yeniliklerle olan karşılıklı ilişkisi değerlendirilecektir. Nihai hedef, öğrencilerin Osmanlı entelektüel tarihini ve bilimsel faaliyetlerini, Avrupa merkezci olmayan bir bakış açısıyla eleştirel bir şekilde yorumlayabilmelerini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu'nun kuruluşundan modernleşme dönemine kadar olan bilimsel faaliyetlerini kapsamlı bir şekilde incelemeyi hedefler. İlk haftalarda, Osmanlı bilim anlayışının dayandığı İslami ilimler geleneği ve klasik medreselerin müfredat yapısı ele alınacaktır. Daha sonra, erken dönem Osmanlı biliminin Bizans ve diğer komşu kültürlerden nasıl etkilendiği analiz edilecektir. On beşinci yüzyılda Semerkant ve Bağdat gibi merkezlerden İstanbul'a aktarılan bilimsel birikimin rolü üzerinde durulacaktır. Özellikle Ali Kuşçu'nun Fatih Sultan Mehmed döneminde İstanbul'a gelişi ve burada gerçekleştirdiği astronomi ve matematik çalışmaları detaylandırılacaktır. On altıncı yüzyıl, Osmanlı biliminin altın çağı olarak kabul edilir ve bu dönemdeki kurumsal yapılar irdelenecektir. Müneccimbaşılık kurumunun işlevi ve devlet yönetimindeki konumu tartışılacaktır. Takiyüddin er-Râsıd'ın İstanbul Rasathanesi'ndeki çalışmaları ve bu rasathanenin akıbeti üzerine derinlemesine bir inceleme yapılacaktır. Osmanlı tıbbının teorik temelleri ve pratik uygulamaları, hekimbaşılık kurumu özelinde mercek altına alınacaktır. Şerafeddin Sabuncuoğlu'nun cerrahi alanındaki özgün katkıları ve resimli eserleri tanıtılacaktır. Coğrafya ve haritacılık alanında Piri Reis'in Kitab-ı Bahriye'si ve dünya haritası, çağdaşı Batılı eserlerle karşılaştırmalı olarak incelenecektir. Matbaanın Osmanlı coğrafyasına geç gelişinin bilginin yayılımı üzerindeki olası etkileri eleştirel bir bakışla değerlendirilecektir. On yedinci yüzyılda yaşanan siyasi ve ekonomik dalgalanmaların bilimsel üretkenlik üzerindeki yansımaları sorgulanacaktır. Katip Çelebi'nin coğrafya ve bibliyografya alanındaki başyapıtları olan Cihannüma ve Keşfü'z-Zünun eserlerinin önemi vurgulanacaktır. Hezarfen Ahmed Çelebi ve Lagari Hasan Çelebi gibi isimler etrafında şekillenen erken dönem uçuş denemeleri, arka planlarındaki bilimsel düşünce ile birlikte tartışılacaktir. On sekizinci yüzyıla gelindiğinde, Batı bilimiyle artan temasın somut örnekleri olan tercüme bürolarının faaliyetleri inceleneceştir. Mühendishane-i Berr-i Hümayun ve Mühendishane-i Bahr-i Hümayun gibi modern askeri okulların kuruluş süreçleri ve Osmanlı bilim zihniyetinde yarattığı dönüşüm analiz edilecektir. İbrahim Müteferrika'nın sadece bir matbaacı değil, aynı zamanda bir bilim insanı olarak katkıları değerlendirilecektir. Ondokuzuncu yüzyılda tıp, mühendislik ve astronomi gibi alanlarda Avrupa'dan adapte edilen bilginin doğası ve sınırları irdelenecektir. Mekteb-i Tıbbiye-i Şahane'nin modern tıp eğitimindeki rolü ve buradan yetişen hekimlerin faaliyetleri mercek altına alınacaktır. Askeri alandaki teknolojik yeniliklerin, sivil bilimsel gelişmelerle olan etkileşimi araştırılacaktır. Osmanlı bilim tarihi yazımında sıklıkla ihmal edilen dil, din ve etnik köken çeşitliliğinin bilimsel topluluklara katkısı örneklerle gösterilecektir. Bilimsel araç-gereçlerin (usturlap, rubu tahtası vb.) kullanımı ve gelişimi, müfredattaki yerleriyle birlikte anlatılacaktır. Geleneksel medrese eğitimi ile modern okullar arasındaki gerilim ve bilim anlayışı farklılıkları masaya yatırılacaktır. Osmanlı bilimindeki "gerileme" naratifinin geçerliliği, son dönem akademik tartışmalar ışığında yeniden değerlendirilecektir. Son olarak, Cumhuriyet Türkiyesi'nin bilim politikalarının Osmanlı mirasını nasıl yorumladığı ve dönüştürdüğü ele alınacaktır. Bu dersin tamamlanmasının ardından öğrencilerin, Osmanlı bilim tarihini Batı-merkezci olmayan, eleştirel ve çok boyutlu bir perspektifle okuyabilme becerisi kazanmaları beklenmektedir. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Abdurrahman Hıbrî - Enîsü'l-Müsâmirîn fî Menâkıbi Ulemâi'l-Kudâti'l-Mısriyye Ali Kuşçu - Risâle fî'l-Hey'e Ebussuud Efendi - Ma'rûzât Evliya Çelebi – Seyahatnâme Fatih Sultan Mehmed - Kanunnâme-i Âl-i Osmân Gelenbevi İsmail Efendi - Burhân İbn-i Şerîf - Yâdigâr İbrahim Müteferrika - Usûlü'l-Hikem fî Nizâmi'l-Ümem İdris-i Bitlisî - Heşt Behişt Kâtip Çelebi - Cihannümâ Kâtip Çelebi - Keşfü'z-Zunûn an Esâmi'l-Kutub ve'l-Fünûn Kemalpaşazâde (İbn Kemal) - Tevârîh-i Âl-i Osmân Lütfi Paşa - Âsafnâme (Devlet yapısı ve bürokrasi eğitimi) Matrakçı Nasuh - Mecmu'a-i Menâzil Mehmed Âkif Efendi (İmamzâde) - Târîh-i Nâdir-i Hâdisât Pîrî Reis - Kitab-ı Bahriye Seydi Ali Reis - Mir'atü'l-Memâlik Şemseddin Semerkandî - Eşkâlü't-Te'sîs Şerefeddin Sabuncuoğlu - Cerrahiyyetü'l-Hâniyye Şeyh Vefâ - Risâle-i Ziraat Takîyüddîn er-Râsıd - Sidretü'l-Müntehâ Taşköprülüzâde Ahmed Efendi - eş-Şekâiku'n-Nu'mâniyye fî Ulemâi'd-Devleti'l-Osmâniyye Uluğ Bey - Zîc-i Uluğ Bey Yirmisekiz Mehmed Çelebi - Sefaretnâme Zembilli Ali Cemali Efendi - Fetâvâ-yı Aliyye . ÇALIŞMA ESERLER . Adıvar, Abdülhak Adnan - Osmanlı Türklerinde İlim Akkoyunlu, Zeynep - Ottoman Empire and the Rise of Sciences Aydın, Erkan - Osmanlı Mimarisinde Geometri ve Matematik Brentjes, Sonja - Science among the Ottomans The Cultural Creation and Exchange of Knowledge Çağatay, Neşet - Osmanlılarda Vakıf, Tekke ve Medrese Darling, Linda T - Science, Expertise, and the Transformation of the Ottoman Empire, 1750–1850 Dizer, Muammer - Geçmişten Günümüze Astronomi ve Türkler Dizer, Muammer - İslam'da Astronomi ve Matematik Ekmeleddin İhsanoğlu - History of Ottoman State, Society & Civilisation Ekmeleddin İhsanoğlu - Osmanlı Bilim Mirası Ekmeleddin İhsanoğlu - The Ottoman Scientific and Professional Institutions Ergun, Mustafa - Osmanlı Medreselerinde Eğitim ve Öğretim Erünsal, İsmail E - Osmanlılarda Kütüphaneler ve Kütüphanecilik Goodman, D C - The European Enlightenment and the Ottoman Empire Gürkan, Saim - İslam Kültür Tarihinde Rasathaneler Hagen, Gottfried - Ein Osmanischer Geograph bei der Arbeit Entstehung und Gedankenwelt von Kātib Čelebis Ğihānnümā Hofman, H F - Turkish Literature A Bio-bibliographical Survey İhsanoğlu, Ekmeleddin - Osmanlı Astronomi Literatürü Tarihi İhsanoğlu, Ekmeleddin - Osmanlı Matematik Literatürü Tarihi İhsanoğlu, Ekmeleddin - Osmanlı Tıp Literatürü Tarihi İzgi, Cevat - Osmanlı Medreselerinde İlim Kaya, Vural - The Ottoman Culture of Science and Technology Kuran, Aptullah - Sinan The Grand Old Master of Ottoman Architecture Lewis, Bernard - The Emergence of Modern Turkey Osmanlı Bilimi Araştırmaları (Dergi/Süreli Yayın) - Studies in Ottoman Science Ragep, F Jamil - Science, Islam and the West Ragep, F Jamil - Tusi and the Status of the Celestial Spheres An Original Interpretation of His Debt to Earlier Sources Sabra, A I - The Construction of the Heavens Studies in the History of Islamic Cosmology Sarıcaoğlu, Fatma - Klasik Dönem Osmanlı Edebiyatında Bilim ve İlim Sayılı, Aydın - Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir Sayılı, Aydın - The Observatory in Islam Tekeli, Sevim - Ali Kuşçu Hayatı ve Eserleri Tekeli, Sevim - Onsekizinci Yüzyılda Osmanlılarda Teknik Toksöz, Hatice - Science, Technology and Medicine in the Ottoman Empire Turning, J P - Intellectual and Cultural Life of the Ottoman Empire (1500–1700) Uluç, Lale - Türk Edebiyatında Bilim ve Kültür Ülken, Hilmi Ziya - Türk Tefekkürü Tarihi Yaman, Bahattin - Osmanlılarda Matbaa ve Basım Kültürü Zilfi, Madeline C - The Politics of Piety The Ottoman Ulema in the Postclassical Age . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Osmanlı Bilim Tarihine Giriş Ve Temel Kavramlar | Ders |
2 | İslam Bilim Geleneği İçinde Osmanlı Biliminin Yeri | Ders |
3 | Erken Dönem Osmanlı Bilimi Ve Kurumsal Yapılanma | Ders |
4 | On Beşinci Yüzyılda Bilim Ali Kuşçu Ve Fatih Dönemi | Ders |
5 | Osmanlı'da Astronomi Çalışmaları Ve Rasathaneler | Ders |
6 | On Altıncı Yüzyıl Altın Çağı Takiyüddin Ve Eserleri | Ders |
7 | Osmanlı Tıbbı Hekimbaşılık Ve Tıp Eğitimi | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Osmanlı'da Coğrafya Ve Haritacılık Piri Reis | Ders |
10 | Mühendishanelerin Kuruluşu Ve Modernleşme Çabaları | Ders |
11 | Batı Bilimi İle Temaslar Ve Tercüme Faaliyetleri | Ders |
12 | On Dokuzuncu Yüzyılda Bilimsel Değişim Ve Modern Kurumlar | Ders |
13 | Geleneksel İlimlerden Modern Bilime Geçiş Süreci | Ders |
14 | Osmanlı Bilim Mirası Ve Cumhuriyet Türkiyesi'ne Etkileri | Ders |
15 | Osmanlı Bilimi Hakkında Tartışmalar | Ders |
16 | Yılsonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Osmanlı Bilim Tarihini Ana Hatlarıyla Açıklar | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Osmanlı Bilim Kurumlarının Gelişimini Analiz Eder | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Osmanlı Bilim İnsanlarının Katkılarını Değerlendirir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Osmanlı Biliminin Küresel Tarihteki Yerini Sorgular | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Bilimsel Gelenekten Moderniteye Geçişi Yorumlar | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Bilim Tarihini Ana Hatlarıyla Açıklar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Osmanlı Bilim Kurumlarının Gelişimini Analiz Eder | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Osmanlı Bilim İnsanlarının Katkılarını Değerlendirir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Osmanlı Biliminin Küresel Tarihteki Yerini Sorgular | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bilimsel Gelenekten Moderniteye Geçişi Yorumlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |