Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Taşra Teşkilatı Tarihi | TAR306 | 6 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Dersin hocası tarafından derste işlenecek konular ve kaynaklar önceden öğrencilere duyurularak hazırlıklı yapılması istenir; ancak ders bizzat hoca tarafından anlatılır ve sorular sorularak müzakereye açılır. |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. İlhami YURDAKUL |
Ders Veren | |
Amaç |
İslam'dan önce ve sonra Türkler'de devlet teşkilatını genel manada anlattıktan sonra öğrencilere, Osmanlı'da taşranın tanımı ve örnekleri hakkında bilgi verilir. |
Ders İçeriği |
Osmanlı Devleti'nin geleneksel teşkilatında eyelat idaresi, Beylerbeylikler, Sancak idaresi ve sancak beyleri, paşa sancağı, timar sistemi; şehir ve kasabalar; karye, kent, köy, nahiye, kasaba, şehir kavramları, müftülük, kadılık ve eğitim sistemi üzerinde durulacak. Ardından da II. Mahmud ve Tanzimat sonrası taşra idaresindeki düzenlemeler ile Vilayet Nizamnamesi ve Arazi Kanunnamesi üzerinden değişim izah edilecektir. |
Ders Kaynakları |
İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ https://dergipark.org.tr/tr/ https://www.devletarsivleri.gov.tr/ İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedid Neşriyat, İstanbul, 2008 İlhami Yurdakul, Kudüs Mezhep Müftüleri, Naibleri ve Kadıları, Osmanlı Döneminde Kudüs'te İlmi Hayat ve Eğitim, İstanbul 2019. İlhami Yurdakul, Kıbrıs (Lefkoşa) Kadılığı ve Kadıları (1517-1878), Osmanlı Döneminde Kıbrıs, İstanbul 2016. İlhami Yurdakul, Gebze Nahiyesi'ne Bağlı Vakıf Karyeler, Uluslararası Karamürsel Alp ve Kocaeli Sempozyumu, II, Kocaeli 2016, s. 1225-1254 Musa Çadırcı, Tanzimat Döneminde Anadolu Kentlerinin Sosyal ve Ekonomik Yapısı, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 1997. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Eski Türkler'de devlet anlayışı ve onun kurumları | Ders |
2 | Türk İslam devletlerinde devlet anlayışı ve onun kurumları | Ders |
3 | Osmanlı'da devlet anlayışı ve onun kurumları | Ders |
4 | Taşra Örgütlenmesinin Oluşumu | Ders |
5 | Osmanlı Eyalet Sistemi | Ders |
6 | Osmanlı Sancakları | Ders |
7 | Osmanlı’da İdari Anlamda Kaza ve Kadı | Ders |
8 | Vize Sınavı | Ders |
9 | Kırsal ve kentsel yaşam | Ders |
10 | Uc kavramı | Ders |
11 | Toprak sistemi | Ders |
12 | Osmanlı Şehri Erzurum | Ders |
13 | Osmanlı Şehri Manisa | Ders |
14 | Osmanlı Şehri Trabzon | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Eski Türklerden Osmanlı’ya kadar devlet anlayışının tarihsel gelişimini analiz eder ve farklı dönemleri karşılaştırır. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Türk-İslam ve Osmanlı taşra teşkilatlanmasını ve yönetim yapısını tarihsel bir perspektifle açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı toprak sistemi, eyalet ve sancak düzenini değerlendirerek yönetsel coğrafyanın oluşumunu açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı'da kırsal ve kentsel yaşamı tarihsel örneklerle (Erzurum, Manisa, Trabzon) analiz eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı idari yapısındaki temel kavram ve kurumları (kadı, kaza, uç vb.) eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Eski Türklerden Osmanlı’ya kadar devlet anlayışının tarihsel gelişimini analiz eder ve farklı dönemleri karşılaştırır. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ;
Türk-İslam ve Osmanlı taşra teşkilatlanmasını ve yönetim yapısını tarihsel bir perspektifle açıklar. | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | ;
Osmanlı toprak sistemi, eyalet ve sancak düzenini değerlendirerek yönetsel coğrafyanın oluşumunu açıklar. | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ;
Osmanlı'da kırsal ve kentsel yaşamı tarihsel örneklerle (Erzurum, Manisa, Trabzon) analiz eder. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | ;
Osmanlı idari yapısındaki temel kavram ve kurumları (kadı, kaza, uç vb.) eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 4 | 4,6 | 4,8 | 4,6 | 4 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,8 | 4,6 |