Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Sosyal Tarihi | TAR374 | 6 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu ders, Osmanlı toplumunun yapısını ve sosyal ilişkilerini tarihsel belgeler ve akademik yaklaşımlar ışığında incelemeyi amaçlar. Öğrencilere, Osmanlı’da gündelik yaşamı, toplumsal tabakalaşmayı ve cemaatler arası ilişkileri analiz etme becerisi kazandırılır. Ayrıca, Osmanlı sosyal tarihine dair farklı yorumları değerlendirme ve tarihsel olguları eleştirel bir bakışla yorumlama yetisi geliştirilir. |
Ders İçeriği |
Osmanlı Sosyal Tarihi dersi, modern Türkiye’nin kökenini oluşturan, Anadolu ve Trakya’daki ahalinin toplumsal yaşantısını, Osmanlı Devleti’nin merkez ve taşra kurumlarıyla münasebetlerini, sosyo-ekonomik faaliyetlerini, inanç dünyasını, şehir ve taşra hayatını kapsar. İlk dersin konusu “Osmanlı Sosyal Tarihi’nin Kaynakları” olup Osmanlı Arşiv malzemesi ve tasnifleri, kronikler, seyahatnameler ve başlıca araştırma eserler öğrenciye tanıtılır. İkinci derste Osmanlı'da Sosyal Tabakalaşma konusu işlenir ve Osmanlı toplum yapısının şehirli, köylü ve konar-göçer zümreleri ele alınır. Osmanlı toplumunda gündelik hayat da ders konuları içerisinde yer alır. İlerleyen derslerde toplum zümrelerinin Osmanlı taşra idarecileri ve görevlileriyle münasebetleri, devlet nezdindeki hak ve vergi gibi sorumlulukları işlenir. Ayrıca “Osmanlı Millet Sistemi”, “Muhtesiblik Kurumu”, “Narh Sistemi” gibi Osmanlı sosyal hayatını düzenleyen müesseseler izah edilir. Osmanlı şehir yapısı, imar ve beledî hizmetler ile tarihî işlevsel bina çeşitleri de ayrıca bir dersin konusudur. Bu derste vakıf müessesesinin şehircilikteki rolüne de değinilir ve bir sonraki derste vakıfların toplum hayatındaki yeri etraflıca anlatılır. Osmanlı’da tasavvufî ekoller ve zümreler ile tarikatlar da sosyal tarihi ilgilendirdiği veçhiyle değerlendirilir. Sonraki derste ise Ahilik ve esnaf kurumları, hem tasavvufî yönleriyle hem de zanaatkarlık açısından sosyo-ekonomik hayattaki yeriyle beraber işlenir. Yine sosyal hayatın vazgeçilmez bir unsuru olan kahvehaneler ve hamamlar da Sosyal Mekanlar başlığı altında ele alınır. Dersler işlenirken öğrencilere, hazırlanmaları istenen konularla alakalı söz verilerek derse katılımları sağlanır. Böylece tarihsel olayları neden–sonuç ilişkisi içinde değerlendirme yetkinliği gelişir. Öğrenciler, Osmanlı’nın kuruluşundan yıkılışına kadar giden süreçte Türkiye Cumhuriyeti’nin halkını oluşturan toplumun tarihsel devamlılık içinde kültürel arka planını öğrenir ve bağ kurar. Sonuç olarak ders, tarihsel bilgiyle güncel konjonktürü bağdaştırabilen ve bunu tarihsel derinlikle yapabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlar. Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu’nun toplumsal yapısını ve sosyal dinamiklerini tarihsel süreç içinde bütüncül bir bakışla incelemeyi amaçlamaktadır. Osmanlı toplumunun çok katmanlı ve çok kültürlü yapısı, dinî, etnik, meslekî ve sınıfsal temelleriyle ele alınır. Dersin ilk bölümünde Osmanlı toplumsal düzeninin temel yapı taşları olan aile, mahalle ve cemaat yapıları tanıtılır. Aile hayatı, cinsiyet rolleri, evlilik gelenekleri ve gündelik yaşam pratikleri tarihî belgeler ve seyahatnameler ışığında değerlendirilir. Mahalle teşkilatı, dayanışma ağları, komşuluk ilişkileri ve yerel toplumsal denetim mekanizmaları ayrıntılı olarak ele alınır. Sosyal tarih bağlamında, vakıflar ve hayır kurumları gibi sivil mekanizmaların toplumsal yaşamı şekillendirmedeki rolü işlenir. Osmanlı toplumunda İslam hukuku çerçevesinde işleyen adalet sistemi ve kadılık kurumunun sosyal hayattaki etkisi tartışılır. Bu çerçevede, şeriye sicilleri, tereke defterleri ve kadı kararları temel kaynak olarak değerlendirilir. Ders, sadece Müslüman toplulukları değil, aynı zamanda gayrimüslim cemaatlerin sosyal konumunu ve Osmanlı toplumu içindeki yerlerini de kapsar. Ermeniler, Rumlar, Yahudiler gibi cemaatlerin sosyal örgütlenmeleri ve millet sistemi çerçevesindeki yaşamları ayrıntılandırılır. Sosyal tabakalaşma konusu, kul sistemi, saray çevresi, ilmiye, askerî ve reaya sınıfları üzerinden ele alınır. Bu sınıflar arasındaki sosyal hareketlilik, yükselme ve düşüş mekanizmaları da tarihî örneklerle işlenir. Osmanlı toplumunda kadınların sosyal konumu, mülkiyet hakkı, eğitim olanakları ve ekonomik hayattaki rolleri çeşitli belgeler ışığında analiz edilir. Çocukların eğitimi, büyüme süreçleri ve sosyal rollerine de ders kapsamında yer verilir. Ayrıca esnaf teşkilatları, lonca sistemi ve üretim ilişkileri toplumsal düzenin ekonomik temelleriyle birlikte incelenir. Zanaatkârların, tüccarların ve pazarcıların toplumdaki yerleri, şehir hayatının yapısıyla ilişkilendirilir. Şehir ve kırsal yaşam karşılaştırmalı olarak ele alınır; köy topluluklarının üretim düzeni, dayanışma biçimleri ve yerel otoritelerle ilişkileri değerlendirilir. Göçebe gruplar, aşiretler ve konar-göçer toplulukların Osmanlı sosyal yapısındaki yeri ve merkezle ilişkileri de ders kapsamında analiz edilir. Osmanlı’da sosyal denetim, ahlaki normlar, dini pratikler ve halk inançları bağlamında da ele alınmaktadır. Ramazan, bayramlar, halk şenlikleri ve mevsimlik ritüeller gibi toplumsal olaylar üzerinden kolektif hafıza ve kimlik meseleleri tartışılır. Dersin ilerleyen bölümlerinde toplumsal kriz dönemleri ve bunların sosyal yapı üzerindeki etkileri ele alınır; savaşlar, salgın hastalıklar, kıtlıklar ve doğal afetlerin toplumda yarattığı dönüşümler üzerinde durulur. Bu çalkantılı dönemlerde toplumsal dayanışma, isyanlar ve sosyal çöküş gibi dinamikler detaylı olarak değerlendirilir. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Ahmed Cevdet Paşa – Târîh-i Cevdet Ahmet Lütfi Efendi – Vak‘anüvis Târihi Âli Mustafa Efendi – Künhü’l-Ahbâr Anonim – Tevârîh-i Âl-i Osmân Aşıkpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osmân Atâ Bey – Atâ Tarihi Celâlzâde Mustafa – Tabakâtü’l-Memâlik ve Derecâtü’l-Mesâlik Çelebizâde Asım – Târih-i Asım Çeşmizâde Tarihi – (Çeşmizâde Mehmed) Defterdar Sarı Mehmed Paşa – Zübde-i Vekayiât Derviş Ahmed (Âşık Ahmed) – Menâkıbnâme-i Sultan Murâd Ebubekir Ratib Efendi – Sefâretnâme-i Viyana Esad Efendi – Esad Efendi Tarihi Halil Nûri Bey – Netâyicü’l-Vukûât Hasan Beyzâde – Târîh-i Hasan Beyzâde Hezarfen Hüseyin Efendi – Telhîsü’l-Beyân fî Kavânîn-i Âl-i Osmân Hoca Sadeddin – Tâcü’t-Tevârîh İbn Kemal (Kemalpaşazâde) – Osmanlı Tarihi İdris-i Bitlisî – Heşt Bihişt Kânûnî Vekayinâmesi (Anonim) Kâtib Çelebi – Fezleke Kemalpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osmân Lütfi Paşa – Tevârîh-i Âl-i Osmân Mehmed Es’ad Efendi – Üss-i Zafer Mehmed Halife – Gülşen-i Vekayi Mehmed Râşid – Râşid Târihi (İkinci) Mehmed Şevket – Tarih-i Şevket Mustafa Nuri Paşa – Netâyicü’l-Vukûât Naîmâ – Târîh-i Naîmâ Neşrî – Kitâb-ı Cihannümâ Nişancı Mehmed Paşa – Tarih-i Nişancı Paşa Nuri Efendi – Mir’âtü’l-Vakâyı Oruç Bey – Oruç Bey Tarihi Peçevi İbrahim Efendi – Peçevi Tarihi Pertev Paşa – Vekayinâme Rûhî Çelebi – Târîh-i Rûhî Saçaklızâde Mehmed – Târîh-i Saçaklızâde Selânikî Mustafa – Târih-i Selânikî Silahdar Fındıklılı Mehmed Ağa – Nusretnâme Solakzâde Mehmed Hemdemî – Târih-i Solakzâde Subhî Mehmed Efendi – Târîh-i Subhî Süleyman İzzî – Târîh-i İzzî Şükrullah – Behçetü't-Tevârîh Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth Vâsıf Mehmed – Mehâsinü’l-Âsâr ve Hakaikü’l-Ahbâr Yirmisekiz Mehmed Çelebi – Sefâretnâme Zâkirzâde Ahmed Efendi – Zâkirzâde Târihi Zübde-i Vekayi – (Anonim) . ÇALIŞMA ESERLER . Ahmet Cihan, İlyas Doğan – Osmanlı Toplum Yapısı ve Sivil Toplum Ahmet Refik – Eski İstanbul Ahmet Yaşar Ocak – Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler Ahmet Yaşar Ocak – Osmanlı Toplumunda Zındıklar ve Mülhidler Ali Erbaşı – İktisadi Ve İdari Yönleriyle Ahilik Ali İhsan Karataş – Osmanlı Devletinde Gayrimüslimlerin Toplum Hayatı Arzu Terzi – Osmanlı Sosyal Tarihi Bünyamin Duran, Ahmet Yavuz Çamlı - Klasik Dönem Osmanlı Toplumu'nun Sosyo-Ekonomik Yapısı Donald Quatuert – Osmanlı İmparatorluğu'nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, C. 2 Erkan Işıktaş, Muhammet Nuri Tunç – Osmanlı'da Toplum, Şehir Ve Ticaret, 3 Cilt Görgün Özcan – Osmanlı Şehirciliği ve Vakıflar Halil İnalcık – Osmanlı İmparatorluğu'nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, C. 1 Hüseyin Öztürk – Ahilik Kültürü ve Meslek Ahlakı İlber Ortaylı – Osmanlı Toplumu’nda Aile Julius R. Van Millingen – Osmanlı Toplum Yapısı Julius R. Van Millingen – Osmanlı’dan İnsan Manzaraları Kemal H. Karpat – Osmanlı Devleti’nin Kısa Sosyal Tarihi Kerim İlker Bulunur, Ömer Faruk Can – Osmanlı’da İktisadi Hayat ve Vakıflar Mehmet Ali Ünal – Osmanlı Sosyal ve Ekonomik Tarihi Mehmet Öz – Osmanlı Tarihi Üzerine II – İnsan, Toplum, Ekonomi Murat Özyüksel – Feodalite ve Osmanlı Toplumu Muzaffer Sencer - Osmanlı Toplum Yapısı, Eleştirel Bir Yaklaşım Mübahat Kütükoğlu – Osmanlı'nın Sosyo-Kültürel ve İktisadi Yapısı Nadir Özbek – Osmanlı’da Sosyal Devlet Necdet Yılmaz – Osmanlı Toplumunda Tasavvuf Nejla Günay – Osmanlı’da Toplum ve Millet Sistemi Osman Özkul – Osmanlı Toplum Yapısı Ömer Lütfi Barkan – Osmanlı İmparatorluğu'nun Sosyal ve Ekonomik Tarihi Ömer Özkan – Osmanlı Toplum Hayatı Ramazan Muslu – Osmanlı Toplumunda Tasavvuf Reşat Öngören – Osmanlılarda Tasavvuf, Anadolu’da Sufiler, Devlet ve Ulema Sadık Müfit Bilge – Osmanlı İstanbul'unda Esnaf ve Ticaret Sevgi Işık Erol – Ahilik Teşkilatı Yücel Özkaya – 18. Yüzyılda Osmanlı Toplumu Ziya Kazıcı – Osmanlı'da Toplum Yapısı |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,98 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş: Sosyal tarih nedir? Osmanlı sosyal tarihine giriş ve kaynak türleri | |
2 | Osmanlı toplum yapısının genel çerçevesi: Müslim–gayrimüslim ayrımı, reaya–askerî sınıf | Tartışmalı Ders |
3 | Aile yapısı, evlilik gelenekleri ve gündelik yaşam pratikleri | Tartışmalı Ders |
4 | Mahalle teşkilatı, toplumsal denetim ve yerel dayanışma ağları | Tartışmalı Ders |
5 | Kadı sicilleri, tereke defterleri ve şeriye belgeleri ışığında sosyal yaşam | Tartışmalı Ders |
6 | Kadınların toplumsal konumu, mülkiyet hakları ve kamusal alanla ilişkileri | Tartışmalı Ders |
7 | Millet sistemi ve gayrimüslim cemaatlerin sosyal düzen içindeki yeri | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Loncalar, esnaf teşkilatları ve ekonomik-sosyal işlevleri | Tartışmalı Ders |
10 | Köylüler, konar-göçer topluluklar ve kırsal sosyal yapı | Tartışmalı Ders |
11 | Eğitim kurumları, vakıflar ve sosyal hizmetler | Tartışmalı Ders |
12 | Sosyal hareketlilik: Terfi, düşüş ve sınıflar arası geçişler | Tartışmalı Ders |
13 | Toplumsal krizler: Savaşlar, salgınlar ve doğal afetlerin topluma etkisi | Tartışmalı Ders |
14 | Gündelik yaşamda dinî ve kültürel pratikler: Bayramlar, törenler, halk inançları | Tartışmalı Ders |
15 | Osmanlı sosyal tarih yazımı: Yaklaşımlar, yöntemler ve yeni eğilimler | Tartışmalı Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Osmanlı toplum yapısını sosyal sınıflar, cinsiyet ve inanç grupları üzerinden analiz edebilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Gündelik yaşam, aile yapısı ve mahalle düzeni gibi temel sosyal kurumları tanımlayabilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kadı sicilleri, tereke defterleri ve vakıf belgeleri gibi sosyal tarih kaynaklarını yorumlayabilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı’da kadınların, gayrimüslimlerin ve esnaf gruplarının toplumsal rollerini karşılaştırabilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı sosyal tarihine ilişkin farklı akademik yaklaşımları eleştirel bir bakışla değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı toplum yapısını sosyal sınıflar, cinsiyet ve inanç grupları üzerinden analiz edebilir. | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | ;
Gündelik yaşam, aile yapısı ve mahalle düzeni gibi temel sosyal kurumları tanımlayabilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Kadı sicilleri, tereke defterleri ve vakıf belgeleri gibi sosyal tarih kaynaklarını yorumlayabilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Osmanlı’da kadınların, gayrimüslimlerin ve esnaf gruplarının toplumsal rollerini karşılaştırabilir. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Osmanlı sosyal tarihine ilişkin farklı akademik yaklaşımları eleştirel bir bakışla değerlendirebilir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Ortalama Değer | 4,4 | 4 | 4,6 | 4 | 4,6 | 4 | 4,6 | 4,2 | 4,6 | 4,4 | 4,6 | 4,2 | 4,6 | 4,4 |