EN
  • Anasayfa
  • TAR374 Osmanlı Sosyal Tarihi (2025 - 2026 / 6. Yarıyıl)
  • EN
TAR374 - Osmanlı Sosyal Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı Sosyal Tarihi TAR374 6 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ
Ders Veren
Amaç

Bu ders, Osmanlı toplumunun yapısını ve sosyal ilişkilerini tarihsel belgeler ve akademik yaklaşımlar ışığında incelemeyi amaçlar. Öğrencilere, Osmanlı’da gündelik yaşamı, toplumsal tabakalaşmayı ve cemaatler arası ilişkileri analiz etme becerisi kazandırılır. Ayrıca, Osmanlı sosyal tarihine dair farklı yorumları değerlendirme ve tarihsel olguları eleştirel bir bakışla yorumlama yetisi geliştirilir.

Ders İçeriği

Osmanlı Sosyal Tarihi dersi, modern Türkiye’nin kökenini oluşturan, Anadolu ve Trakya’daki ahalinin toplumsal yaşantısını, Osmanlı Devleti’nin merkez ve taşra kurumlarıyla münasebetlerini, sosyo-ekonomik faaliyetlerini, inanç dünyasını, şehir ve taşra hayatını kapsar. İlk dersin konusu “Osmanlı Sosyal Tarihi’nin Kaynakları” olup Osmanlı Arşiv malzemesi ve tasnifleri, kronikler, seyahatnameler ve başlıca araştırma eserler öğrenciye tanıtılır. İkinci derste Osmanlı'da Sosyal Tabakalaşma konusu işlenir ve Osmanlı toplum yapısının şehirli, köylü ve konar-göçer zümreleri ele alınır. Osmanlı toplumunda gündelik hayat da ders konuları içerisinde yer alır. İlerleyen derslerde toplum zümrelerinin Osmanlı taşra idarecileri ve görevlileriyle münasebetleri, devlet nezdindeki hak ve vergi gibi sorumlulukları işlenir. Ayrıca “Osmanlı Millet Sistemi”, “Muhtesiblik Kurumu”, “Narh Sistemi” gibi Osmanlı sosyal hayatını düzenleyen müesseseler izah edilir. Osmanlı şehir yapısı, imar ve beledî hizmetler ile tarihî işlevsel bina çeşitleri de ayrıca bir dersin konusudur. Bu derste vakıf müessesesinin şehircilikteki rolüne de değinilir ve bir sonraki derste vakıfların toplum hayatındaki yeri etraflıca anlatılır. Osmanlı’da tasavvufî ekoller ve zümreler ile tarikatlar da sosyal tarihi ilgilendirdiği veçhiyle değerlendirilir. Sonraki derste ise Ahilik ve esnaf kurumları, hem tasavvufî yönleriyle hem de zanaatkarlık açısından sosyo-ekonomik hayattaki yeriyle beraber işlenir. Yine sosyal hayatın vazgeçilmez bir unsuru olan kahvehaneler ve hamamlar da Sosyal Mekanlar başlığı altında ele alınır. Dersler işlenirken öğrencilere, hazırlanmaları istenen konularla alakalı söz verilerek derse katılımları sağlanır. Böylece tarihsel olayları neden–sonuç ilişkisi içinde değerlendirme yetkinliği gelişir. Öğrenciler, Osmanlı’nın kuruluşundan yıkılışına kadar giden süreçte Türkiye Cumhuriyeti’nin halkını oluşturan toplumun tarihsel devamlılık içinde kültürel arka planını öğrenir ve bağ kurar. Sonuç olarak ders, tarihsel bilgiyle güncel konjonktürü bağdaştırabilen ve bunu tarihsel derinlikle yapabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlar. Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu’nun toplumsal yapısını ve sosyal dinamiklerini tarihsel süreç içinde bütüncül bir bakışla incelemeyi amaçlamaktadır. Osmanlı toplumunun çok katmanlı ve çok kültürlü yapısı, dinî, etnik, meslekî ve sınıfsal temelleriyle ele alınır. Dersin ilk bölümünde Osmanlı toplumsal düzeninin temel yapı taşları olan aile, mahalle ve cemaat yapıları tanıtılır. Aile hayatı, cinsiyet rolleri, evlilik gelenekleri ve gündelik yaşam pratikleri tarihî belgeler ve seyahatnameler ışığında değerlendirilir. Mahalle teşkilatı, dayanışma ağları, komşuluk ilişkileri ve yerel toplumsal denetim mekanizmaları ayrıntılı olarak ele alınır. Sosyal tarih bağlamında, vakıflar ve hayır kurumları gibi sivil mekanizmaların toplumsal yaşamı şekillendirmedeki rolü işlenir. Osmanlı toplumunda İslam hukuku çerçevesinde işleyen adalet sistemi ve kadılık kurumunun sosyal hayattaki etkisi tartışılır. Bu çerçevede, şeriye sicilleri, tereke defterleri ve kadı kararları temel kaynak olarak değerlendirilir. Ders, sadece Müslüman toplulukları değil, aynı zamanda gayrimüslim cemaatlerin sosyal konumunu ve Osmanlı toplumu içindeki yerlerini de kapsar. Ermeniler, Rumlar, Yahudiler gibi cemaatlerin sosyal örgütlenmeleri ve millet sistemi çerçevesindeki yaşamları ayrıntılandırılır. Sosyal tabakalaşma konusu, kul sistemi, saray çevresi, ilmiye, askerî ve reaya sınıfları üzerinden ele alınır. Bu sınıflar arasındaki sosyal hareketlilik, yükselme ve düşüş mekanizmaları da tarihî örneklerle işlenir. Osmanlı toplumunda kadınların sosyal konumu, mülkiyet hakkı, eğitim olanakları ve ekonomik hayattaki rolleri çeşitli belgeler ışığında analiz edilir. Çocukların eğitimi, büyüme süreçleri ve sosyal rollerine de ders kapsamında yer verilir. Ayrıca esnaf teşkilatları, lonca sistemi ve üretim ilişkileri toplumsal düzenin ekonomik temelleriyle birlikte incelenir. Zanaatkârların, tüccarların ve pazarcıların toplumdaki yerleri, şehir hayatının yapısıyla ilişkilendirilir. Şehir ve kırsal yaşam karşılaştırmalı olarak ele alınır; köy topluluklarının üretim düzeni, dayanışma biçimleri ve yerel otoritelerle ilişkileri değerlendirilir. Göçebe gruplar, aşiretler ve konar-göçer toplulukların Osmanlı sosyal yapısındaki yeri ve merkezle ilişkileri de ders kapsamında analiz edilir. Osmanlı’da sosyal denetim, ahlaki normlar, dini pratikler ve halk inançları bağlamında da ele alınmaktadır. Ramazan, bayramlar, halk şenlikleri ve mevsimlik ritüeller gibi toplumsal olaylar üzerinden kolektif hafıza ve kimlik meseleleri tartışılır. Dersin ilerleyen bölümlerinde toplumsal kriz dönemleri ve bunların sosyal yapı üzerindeki etkileri ele alınır; savaşlar, salgın hastalıklar, kıtlıklar ve doğal afetlerin toplumda yarattığı dönüşümler üzerinde durulur. Bu çalkantılı dönemlerde toplumsal dayanışma, isyanlar ve sosyal çöküş gibi dinamikler detaylı olarak değerlendirilir.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Ahmed Cevdet Paşa – Târîh-i Cevdet
Ahmet Lütfi Efendi – Vak‘anüvis Târihi
Âli Mustafa Efendi – Künhü’l-Ahbâr
Anonim – Tevârîh-i Âl-i Osmân
Aşıkpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osmân
Atâ Bey – Atâ Tarihi
Celâlzâde Mustafa – Tabakâtü’l-Memâlik ve Derecâtü’l-Mesâlik
Çelebizâde Asım – Târih-i Asım
Çeşmizâde Tarihi – (Çeşmizâde Mehmed)
Defterdar Sarı Mehmed Paşa – Zübde-i Vekayiât
Derviş Ahmed (Âşık Ahmed) – Menâkıbnâme-i Sultan Murâd
Ebubekir Ratib Efendi – Sefâretnâme-i Viyana
Esad Efendi – Esad Efendi Tarihi
Halil Nûri Bey – Netâyicü’l-Vukûât
Hasan Beyzâde – Târîh-i Hasan Beyzâde
Hezarfen Hüseyin Efendi – Telhîsü’l-Beyân fî Kavânîn-i Âl-i Osmân
Hoca Sadeddin – Tâcü’t-Tevârîh
İbn Kemal (Kemalpaşazâde) – Osmanlı Tarihi
İdris-i Bitlisî – Heşt Bihişt
Kânûnî Vekayinâmesi (Anonim)
Kâtib Çelebi – Fezleke
Kemalpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osmân
Lütfi Paşa – Tevârîh-i Âl-i Osmân
Mehmed Es’ad Efendi – Üss-i Zafer
Mehmed Halife – Gülşen-i Vekayi
Mehmed Râşid – Râşid Târihi (İkinci)
Mehmed Şevket – Tarih-i Şevket
Mustafa Nuri Paşa – Netâyicü’l-Vukûât
Naîmâ – Târîh-i Naîmâ
Neşrî – Kitâb-ı Cihannümâ
Nişancı Mehmed Paşa – Tarih-i Nişancı Paşa
Nuri Efendi – Mir’âtü’l-Vakâyı
Oruç Bey – Oruç Bey Tarihi
Peçevi İbrahim Efendi – Peçevi Tarihi
Pertev Paşa – Vekayinâme
Rûhî Çelebi – Târîh-i Rûhî
Saçaklızâde Mehmed – Târîh-i Saçaklızâde
Selânikî Mustafa – Târih-i Selânikî
Silahdar Fındıklılı Mehmed Ağa – Nusretnâme
Solakzâde Mehmed Hemdemî – Târih-i Solakzâde
Subhî Mehmed Efendi – Târîh-i Subhî
Süleyman İzzî – Târîh-i İzzî
Şükrullah – Behçetü't-Tevârîh
Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth
Vâsıf Mehmed – Mehâsinü’l-Âsâr ve Hakaikü’l-Ahbâr
Yirmisekiz Mehmed Çelebi – Sefâretnâme
Zâkirzâde Ahmed Efendi – Zâkirzâde Târihi
Zübde-i Vekayi – (Anonim)
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Ahmet Cihan, İlyas Doğan – Osmanlı Toplum Yapısı ve Sivil Toplum
Ahmet Refik – Eski İstanbul
Ahmet Yaşar Ocak – Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler
Ahmet Yaşar Ocak – Osmanlı Toplumunda Zındıklar ve Mülhidler
Ali Erbaşı – İktisadi Ve İdari Yönleriyle Ahilik
Ali İhsan Karataş – Osmanlı Devletinde Gayrimüslimlerin Toplum Hayatı
Arzu Terzi – Osmanlı Sosyal Tarihi
Bünyamin Duran, Ahmet Yavuz Çamlı - Klasik Dönem Osmanlı Toplumu'nun Sosyo-Ekonomik Yapısı
Donald Quatuert – Osmanlı İmparatorluğu'nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, C. 2
Erkan Işıktaş, Muhammet Nuri Tunç – Osmanlı'da Toplum, Şehir Ve Ticaret, 3 Cilt
Görgün Özcan – Osmanlı Şehirciliği ve Vakıflar
Halil İnalcık – Osmanlı İmparatorluğu'nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, C. 1
Hüseyin Öztürk – Ahilik Kültürü ve Meslek Ahlakı
İlber Ortaylı – Osmanlı Toplumu’nda Aile
Julius R. Van Millingen – Osmanlı Toplum Yapısı
Julius R. Van Millingen – Osmanlı’dan İnsan Manzaraları
Kemal H. Karpat – Osmanlı Devleti’nin Kısa Sosyal Tarihi
Kerim İlker Bulunur, Ömer Faruk Can – Osmanlı’da İktisadi Hayat ve Vakıflar
Mehmet Ali Ünal – Osmanlı Sosyal ve Ekonomik Tarihi
Mehmet Öz – Osmanlı Tarihi Üzerine II – İnsan, Toplum, Ekonomi
Murat Özyüksel – Feodalite ve Osmanlı Toplumu
Muzaffer Sencer - Osmanlı Toplum Yapısı, Eleştirel Bir Yaklaşım
Mübahat Kütükoğlu – Osmanlı'nın Sosyo-Kültürel ve İktisadi Yapısı
Nadir Özbek – Osmanlı’da Sosyal Devlet
Necdet Yılmaz – Osmanlı Toplumunda Tasavvuf
Nejla Günay – Osmanlı’da Toplum ve Millet Sistemi
Osman Özkul – Osmanlı Toplum Yapısı
Ömer Lütfi Barkan – Osmanlı İmparatorluğu'nun Sosyal ve Ekonomik Tarihi
Ömer Özkan – Osmanlı Toplum Hayatı
Ramazan Muslu – Osmanlı Toplumunda Tasavvuf
Reşat Öngören – Osmanlılarda Tasavvuf, Anadolu’da Sufiler, Devlet ve Ulema
Sadık Müfit Bilge – Osmanlı İstanbul'unda Esnaf ve Ticaret
Sevgi Işık Erol – Ahilik Teşkilatı
Yücel Özkaya – 18. Yüzyılda Osmanlı Toplumu
Ziya Kazıcı – Osmanlı'da Toplum Yapısı
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 14 2 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 12 1 12
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 127
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,98
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş: Sosyal tarih nedir? Osmanlı sosyal tarihine giriş ve kaynak türleri
2 Osmanlı toplum yapısının genel çerçevesi: Müslim–gayrimüslim ayrımı, reaya–askerî sınıf Tartışmalı Ders
3 Aile yapısı, evlilik gelenekleri ve gündelik yaşam pratikleri Tartışmalı Ders
4 Mahalle teşkilatı, toplumsal denetim ve yerel dayanışma ağları Tartışmalı Ders
5 Kadı sicilleri, tereke defterleri ve şeriye belgeleri ışığında sosyal yaşam Tartışmalı Ders
6 Kadınların toplumsal konumu, mülkiyet hakları ve kamusal alanla ilişkileri Tartışmalı Ders
7 Millet sistemi ve gayrimüslim cemaatlerin sosyal düzen içindeki yeri Tartışmalı Ders
8 Ara Sınav Tartışmalı Ders
9 Loncalar, esnaf teşkilatları ve ekonomik-sosyal işlevleri Tartışmalı Ders
10 Köylüler, konar-göçer topluluklar ve kırsal sosyal yapı Tartışmalı Ders
11 Eğitim kurumları, vakıflar ve sosyal hizmetler Tartışmalı Ders
12 Sosyal hareketlilik: Terfi, düşüş ve sınıflar arası geçişler Tartışmalı Ders
13 Toplumsal krizler: Savaşlar, salgınlar ve doğal afetlerin topluma etkisi Tartışmalı Ders
14 Gündelik yaşamda dinî ve kültürel pratikler: Bayramlar, törenler, halk inançları Tartışmalı Ders
15 Osmanlı sosyal tarih yazımı: Yaklaşımlar, yöntemler ve yeni eğilimler Tartışmalı Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Osmanlı toplum yapısını sosyal sınıflar, cinsiyet ve inanç grupları üzerinden analiz edebilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Gündelik yaşam, aile yapısı ve mahalle düzeni gibi temel sosyal kurumları tanımlayabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Kadı sicilleri, tereke defterleri ve vakıf belgeleri gibi sosyal tarih kaynaklarını yorumlayabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı’da kadınların, gayrimüslimlerin ve esnaf gruplarının toplumsal rollerini karşılaştırabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı sosyal tarihine ilişkin farklı akademik yaklaşımları eleştirel bir bakışla değerlendirebilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Osmanlı toplum yapısını sosyal sınıflar, cinsiyet ve inanç grupları üzerinden analiz edebilir. 3 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 3 5 4
Gündelik yaşam, aile yapısı ve mahalle düzeni gibi temel sosyal kurumları tanımlayabilir. 5 4 5 4 5 4 5 3 5 4 5 4 5 4
Kadı sicilleri, tereke defterleri ve vakıf belgeleri gibi sosyal tarih kaynaklarını yorumlayabilir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Osmanlı’da kadınların, gayrimüslimlerin ve esnaf gruplarının toplumsal rollerini karşılaştırabilir. 5 3 4 3 4 3 4 5 4 5 4 5 4 5
Osmanlı sosyal tarihine ilişkin farklı akademik yaklaşımları eleştirel bir bakışla değerlendirebilir. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Ortalama Değer 4,4 4 4,6 4 4,6 4 4,6 4,2 4,6 4,4 4,6 4,2 4,6 4,4