Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yakınçağ Avrupa Tarihi | TAR376 | 6 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Galip VAROĞLU |
Ders Veren | |
Amaç |
Fransız ve Sanayi devrimi sonrası Avrupa'da yaşanan sosyal, siyasi ve ekonomik gelişmeleri aktarmak ve makaleler eşliğinde tartışmak. |
Ders İçeriği |
Bu ders, Fransız Devrimi (1789) ve Sanayi Devrimi sonrası Avrupa'da ortaya çıkan siyasal, toplumsal ve ekonomik dönüşümleri ele almayı amaçlamaktadır. Devrimlerin getirdiği yapısal değişimler, ulus-devlet oluşumu, burjuvazinin yükselişi, işçi sınıfının doğuşu, sömürgecilik ve modernleşme süreçleri gibi başlıklar tarihsel bağlamı içinde incelenecektir. Ders kapsamında yalnızca olayların kronolojik sıralanması değil, aynı zamanda tarihsel süreçlerin neden-sonuç ilişkileri, çok boyutlu etkileri ve tarih yazımı üzerindeki yansımaları da tartışılacaktır. Bu çerçevede öğrenciler, hem birincil kaynakları hem de akademik makaleleri eleştirel bir bakışla okuyarak tarihsel analiz becerilerini geliştireceklerdir. Metodolojik olarak ders, tarihsel yorumlama, karşılaştırmalı analiz, kavramsal çözümleme ve eleştirel düşünme becerilerine dayanır. Öğrenciler, farklı tarihsel yaklaşımların (sosyal tarih, ekonomik tarih, kültürel tarih vb.) nasıl uygulandığını inceleyerek, tarih disiplininin kuramsal yönlerini pratiğe dökme fırsatı bulacaklardır. |
Ders Kaynakları |
Norman Stone. (2022). Dönüşen Avrupa (1878-1919), İstanbul: Ketebe Yayınları.
Norman Davies. (2011). Avrupa Tarihi, Ankara: İmge Yayınları. John Breuilly. (2022). Avusturya, Prusya ve Almanya'nın Oluşumu (1806-1871), İstanbul: İletişim Yayınları. Fahir Armaoğlu. (1997). 19. Yüzyıl Siyasî Tarihi, Ankara: Türk Tarih Kurumu. Eric R. Wolf. (2023). Avrupa ve Tarihsiz Halklar, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Eric J. Hobsbawm. (2025). Devrim Çağı, Ankara: Dost. Eric J. Hobsbawm. (2024). İmparatorluk Çağı, Ankara: Dost. E.H. Gombrich. (1997). Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitapevi. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Fransız İhtilali | Ders |
2 | Napoleon ve I. Dünya Savaşına Kadar Fransa | Ders |
3 | İngiltere İmparatorluğu ve Sömürgeleri | Ders |
4 | Sanayi Devrimi ve İşçi Hareketleri | Ders |
5 | Bismarck ve Almanya'nın Siyasi Birliğini Sağlaması | Ders |
6 | II. Wilhelm ve Alman Kolonileri | Ders |
7 | Amerika Birleşik Devletleri'nin Kurulması ve Dünya Tarihine Etkisi | Ders |
8 | Vize Sınavı | Ders |
9 | I. Dünya Savaşı Öncesi Avrupa | Ders |
10 | Yeni Emperyalizm ve Sömürgecilik Sonrası | Ders |
11 | Mimari Akımlar | Ders |
12 | Edebiyat | Ders |
13 | Felsefi Akımlar | Ders |
14 | Sekizinci Sanat ve Kitle İletişim | Ders |
15 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Fransız ve Sanayi Devrimi sonrası Avrupa’da yaşanan siyasal, toplumsal ve ekonomik dönüşümleri tarihsel bağlamlarıyla analiz eder. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Britanya İmparatorluğu’nun sanayileşme sonrası küresel genişleme stratejilerini ve kolonilerle kurduğu ekonomik-siyasal ilişkileri karşılaştırmalı olarak inceler. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Alman İmparatorluğu’nun geç 19. yüzyıldaki siyasi birliğini ve bu birliğin Avrupa güç dengeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Avrupa merkezli sömürgecilik pratiklerini sosyal, kültürel ve ekonomik tarih perspektiflerinden yorumlayarak emperyal ideolojileri eleştirel biçimde çözümler. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
19. yüzyılın sonlarından Birinci Dünya Savaşı’na giden süreçteki diplomatik, ekonomik ve ideolojik gelişmeleri çok yönlü biçimde analiz eder. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fransız ve Sanayi Devrimi sonrası Avrupa’da yaşanan siyasal, toplumsal ve ekonomik dönüşümleri tarihsel bağlamlarıyla analiz eder. | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 5 | 3 | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 | ;
Britanya İmparatorluğu’nun sanayileşme sonrası küresel genişleme stratejilerini ve kolonilerle kurduğu ekonomik-siyasal ilişkileri karşılaştırmalı olarak inceler. | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 5 | 3 | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 | ;
Alman İmparatorluğu’nun geç 19. yüzyıldaki siyasi birliğini ve bu birliğin Avrupa güç dengeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 5 | 3 | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 | ;
Avrupa merkezli sömürgecilik pratiklerini sosyal, kültürel ve ekonomik tarih perspektiflerinden yorumlayarak emperyal ideolojileri eleştirel biçimde çözümler. | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 | ;
19. yüzyılın sonlarından Birinci Dünya Savaşı’na giden süreçteki diplomatik, ekonomik ve ideolojik gelişmeleri çok yönlü biçimde analiz eder. | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 5 | 3 | 1 | 4 | 3 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 3 | 5 | 5 | 3,2 | 3 | 2 | 5 | 3 | 1 | 4 | 3 | 2,6 | 5 |