EN
  • Anasayfa
  • TAR376 Yakınçağ Avrupa Tarihi (2025 - 2026 / 6. Yarıyıl)
  • EN
TAR376 - Yakınçağ Avrupa Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yakınçağ Avrupa Tarihi TAR376 6 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Galip VAROĞLU
Ders Veren
Amaç

Fransız ve Sanayi devrimi sonrası Avrupa'da yaşanan sosyal, siyasi ve ekonomik gelişmeleri aktarmak ve makaleler eşliğinde tartışmak.

Ders İçeriği

Bu ders, Fransız Devrimi (1789) ve Sanayi Devrimi sonrası Avrupa'da ortaya çıkan siyasal, toplumsal ve ekonomik dönüşümleri ele almayı amaçlamaktadır. Devrimlerin getirdiği yapısal değişimler, ulus-devlet oluşumu, burjuvazinin yükselişi, işçi sınıfının doğuşu, sömürgecilik ve modernleşme süreçleri gibi başlıklar tarihsel bağlamı içinde incelenecektir. Ders kapsamında yalnızca olayların kronolojik sıralanması değil, aynı zamanda tarihsel süreçlerin neden-sonuç ilişkileri, çok boyutlu etkileri ve tarih yazımı üzerindeki yansımaları da tartışılacaktır. Bu çerçevede öğrenciler, hem birincil kaynakları hem de akademik makaleleri eleştirel bir bakışla okuyarak tarihsel analiz becerilerini geliştireceklerdir. Metodolojik olarak ders, tarihsel yorumlama, karşılaştırmalı analiz, kavramsal çözümleme ve eleştirel düşünme becerilerine dayanır. Öğrenciler, farklı tarihsel yaklaşımların (sosyal tarih, ekonomik tarih, kültürel tarih vb.) nasıl uygulandığını inceleyerek, tarih disiplininin kuramsal yönlerini pratiğe dökme fırsatı bulacaklardır.

Ders Kaynakları Norman Stone. (2022). Dönüşen Avrupa (1878-1919), İstanbul: Ketebe Yayınları.
Norman Davies. (2011). Avrupa Tarihi, Ankara: İmge Yayınları.
John Breuilly. (2022). Avusturya, Prusya ve Almanya'nın Oluşumu (1806-1871), İstanbul: İletişim Yayınları.
Fahir Armaoğlu. (1997). 19. Yüzyıl Siyasî Tarihi, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
Eric R. Wolf. (2023). Avrupa ve Tarihsiz Halklar, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Eric J. Hobsbawm. (2025). Devrim Çağı, Ankara: Dost.
Eric J. Hobsbawm. (2024). İmparatorluk Çağı, Ankara: Dost.
E.H. Gombrich. (1997). Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitapevi.
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Fransız İhtilali Ders
2 Napoleon ve I. Dünya Savaşına Kadar Fransa Ders
3 İngiltere İmparatorluğu ve Sömürgeleri Ders
4 Sanayi Devrimi ve İşçi Hareketleri Ders
5 Bismarck ve Almanya'nın Siyasi Birliğini Sağlaması Ders
6 II. Wilhelm ve Alman Kolonileri Ders
7 Amerika Birleşik Devletleri'nin Kurulması ve Dünya Tarihine Etkisi Ders
8 Vize Sınavı Ders
9 I. Dünya Savaşı Öncesi Avrupa Ders
10 Yeni Emperyalizm ve Sömürgecilik Sonrası Ders
11 Mimari Akımlar Ders
12 Edebiyat Ders
13 Felsefi Akımlar Ders
14 Sekizinci Sanat ve Kitle İletişim Ders
15 Genel Değerlendirme ve Tartışma Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Fransız ve Sanayi Devrimi sonrası Avrupa’da yaşanan siyasal, toplumsal ve ekonomik dönüşümleri tarihsel bağlamlarıyla analiz eder. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Britanya İmparatorluğu’nun sanayileşme sonrası küresel genişleme stratejilerini ve kolonilerle kurduğu ekonomik-siyasal ilişkileri karşılaştırmalı olarak inceler. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Alman İmparatorluğu’nun geç 19. yüzyıldaki siyasi birliğini ve bu birliğin Avrupa güç dengeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Avrupa merkezli sömürgecilik pratiklerini sosyal, kültürel ve ekonomik tarih perspektiflerinden yorumlayarak emperyal ideolojileri eleştirel biçimde çözümler. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
19. yüzyılın sonlarından Birinci Dünya Savaşı’na giden süreçteki diplomatik, ekonomik ve ideolojik gelişmeleri çok yönlü biçimde analiz eder. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Fransız ve Sanayi Devrimi sonrası Avrupa’da yaşanan siyasal, toplumsal ve ekonomik dönüşümleri tarihsel bağlamlarıyla analiz eder. 5 3 5 5 3 3 2 5 3 1 4 3 2 5
Britanya İmparatorluğu’nun sanayileşme sonrası küresel genişleme stratejilerini ve kolonilerle kurduğu ekonomik-siyasal ilişkileri karşılaştırmalı olarak inceler. 5 3 5 5 3 3 2 5 3 1 4 3 2 5
Alman İmparatorluğu’nun geç 19. yüzyıldaki siyasi birliğini ve bu birliğin Avrupa güç dengeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir. 5 3 5 5 3 3 2 5 3 1 4 3 2 5
Avrupa merkezli sömürgecilik pratiklerini sosyal, kültürel ve ekonomik tarih perspektiflerinden yorumlayarak emperyal ideolojileri eleştirel biçimde çözümler. 5 3 5 5 4 3 2 5 3 1 4 3 2 5
19. yüzyılın sonlarından Birinci Dünya Savaşı’na giden süreçteki diplomatik, ekonomik ve ideolojik gelişmeleri çok yönlü biçimde analiz eder. 5 3 5 5 3 3 2 5 3 1 4 3 5 5
Ortalama Değer 5 3 5 5 3,2 3 2 5 3 1 4 3 2,6 5