EN
  • Anasayfa
  • TAR304 Osmanlı Tarihi (1574-1774) (2025 - 2026 / 6. Yarıyıl)
  • EN
TAR304 - Osmanlı Tarihi (1574-1774)
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı Tarihi (1574-1774) TAR304 6 3 + 0 6,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Örgün ve yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Cem GÖRÜR
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, Osmanlı İmparatorluğu’nun 1574–1774 yılları arasındaki tarihsel sürecini çok yönlü biçimde analiz etmektir. Öğrencilerin, III. Murad’dan I. Abdülhamid’e kadar uzanan padişahlar döneminde gerçekleşen siyasal, askeri, idari ve sosyal dönüşümleri kavramaları hedeflenmektedir. 17. yüzyıldaki duraklama, isyanlar, saray entrikaları ve merkez-taşra ilişkileri detaylı biçimde incelenecektir. Aynı zamanda bu dönemin Avrupa’daki gelişmelerle olan karşılıklı etkileşimi vurgulanacaktır. Osmanlı’nın klasik dönemden çıkışı, reform arayışları ve modernleşme yönelimleri tartışılacaktır. Öğrenciler, arşiv belgeleri, kronikler, seyahatnameler ve diplomatik raporlar üzerinden dönemsel çözümlemeler yapmayı öğreneceklerdir. İktisadi yapının bozulması, mali krizler ve askeri dönüşümler üzerinde durulacaktır. Ayrıca ilmiyeye, ulemaya ve eğitim sistemine ilişkin gelişmeler de ele alınacaktır. Öğrencilerden bu dönemi hem iç dinamikleriyle hem de dış ilişkileriyle değerlendirmeleri beklenmektedir. Böylece Osmanlı tarihinin "Klasik-sonrası" evresine dair analitik bir bakış kazanmaları amaçlanmaktadır.

Ders İçeriği

Bu derste, III. Murad döneminden başlayarak I. Abdülhamid dönemine kadar uzanan süreç ele alınacaktır. 17. yüzyıldaki iç isyanlar, Celali hareketleri ve saray entrikaları detaylı şekilde incelenecektir. Osmanlı’nın Avrupa’daki gelişmeler karşısındaki tepkileri, savaşlar ve diplomatik ilişkiler bağlamında değerlendirilecektir. Bu dönemdeki ekonomik bozulmalar, vergi düzenlemeleri ve mali krizler üzerinde durulacaktır. Yeniçeri Ocağı’nın yapısı ve ordudaki dönüşümler tartışılacaktır. Taşra teşkilatındaki değişimler ve merkez-taşra ilişkileri analiz edilecektir. Ayrıca, ulema sınıfı, eğitim kurumları ve toplumsal yapıdaki dönüşümler ele alınacaktır. Ders kapsamında özgün kaynaklara dayalı dönemsel çözümleme ve yorumlama becerileri kazandırılacaktır.

Ders Kaynakları İslam Ansiklopedisi, MEB Yayınları
İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
https://dergipark.org.tr/tr/
https://www.devletarsivleri.gov.tr/
Erhan Afyoncu, Sorularla Osmanlı Tarihi, İstanbul 2010. N. Jorga, Osmanlı İmparatorluğu Tarihi, c. 3-4, İstanbul 2005.
Uzunçarşılı, İsmail H., Osmanlı Tarihi, c. III/2-1-2, İstanbul 1984
Erhan Afyoncu – Osmanlı'da İsyanlar ve Darbeler
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 14 2 28
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 12 1 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 2 2 4
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 131
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,14
AKTS 6,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 II. Selim dönemi ve onun zamanındaki politik olaylar Ders
2 III. Murad dönemi ve onun zamanındaki politik olaylar Ders
3 III. Murad zamanı Osmanlı ve Avusturya III. Murad zamanı Osmanlı ve Avusturya III. Murad zamanı Osmanlı ve Avusturya III. Murad zamanı Osmanlı ve Avusturya III. Murad zamanı Osmanlı ve Avusturya Ders
4 Osmanlı ve Avrupa'nın mali vaziyeti ve I. Ahmedin tahta çıkışı Ders
5 II. Osman dönemi ve onun zamanındaki politik olaylar Ders
6 Abaza Mehmed Paşa isyanı ve I. Mustafa Ders
7 Osmanlı taşra isyanları Ders
8 Vize Sınavı Ders
9 IV. Murad zamanı ve Anadolu isyanı Ders
10 Osmanlı İmparatorlu ve İran arasındaki savaşlar Ders
11 Kasr-ı Şirin Antlaşması ve etkileri Ders
12 Deli Hüseyin Paşa ve onun Girid komutanlığı Ders
13 Köprülü devri olayları Ders
14 III. Ahmed dönemi politik gelişmeler Ders
15 I. Mahmud, III. Osman ve IIII. Mustafa dönemleri politik gelişmeleri Ders
16 Final Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
574–1774 yılları arasındaki Osmanlı siyasi tarihini ana hatlarıyla açıklar. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Seminer Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
17. ve 18. yüzyıllarda Osmanlı toplum yapısında meydana gelen ekonomik, sosyal ve kültürel dönüşümleri analiz eder. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Seminer Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Osmanlı’nın Avrupa devletleriyle olan diplomatik ve askerî ilişkilerini tarihsel bağlamda değerlendirir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Seminer Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Dönemin kaynaklarını (kronikler, arşiv belgeleri, seyahatnameler vb.) kullanarak özgün yorumlar geliştirir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Seminer Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Osmanlı’nın klasik dönem sonrası dönüşümünü merkez-taşra ilişkileri, yönetim reformları ve toplumsal dinamikler açısından karşılaştırmalı olarak tartışır. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Seminer Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
574–1774 yılları arasındaki Osmanlı siyasi tarihini ana hatlarıyla açıklar. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 3 5 4
17. ve 18. yüzyıllarda Osmanlı toplum yapısında meydana gelen ekonomik, sosyal ve kültürel dönüşümleri analiz eder. 3 5 4 5 4 5 4 5 4 5 5 4 4 5
Osmanlı’nın Avrupa devletleriyle olan diplomatik ve askerî ilişkilerini tarihsel bağlamda değerlendirir. 4 4 5 5 5 4 4 5 5 5 4 5 4 5
Dönemin kaynaklarını (kronikler, arşiv belgeleri, seyahatnameler vb.) kullanarak özgün yorumlar geliştirir. 4 5 4 5 4 5 5 4 5 4 5 4 4 5
Osmanlı’nın klasik dönem sonrası dönüşümünü merkez-taşra ilişkileri, yönetim reformları ve toplumsal dinamikler açısından karşılaştırmalı olarak tartışır. 5 5 5 5 5 4 5 4 5 5 5 5 5 5
Ortalama Değer 4,2 4,6 4,6 4,8 4,6 4,4 4,6 4,4 4,8 4,6 4,8 4,2 4,4 4,8