EN
  • Anasayfa
  • TAR384 Türk Basın Tarihi (2025 - 2026 / 6. Yarıyıl)
  • EN
TAR384 - Türk Basın Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türk Basın Tarihi TAR384 6 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Dilara USLU
Ders Veren
Amaç

Dünyada matbaanın gelişiminin insanlık tarihi açsından önemini belirterek, Türkiye'ye matbaanın gelişinin gecikme sebeplerini ve buna bağlı olarak Türk Basın Yayın yaşamının tarihsel gelişim ve değişim sürecini anlamak, Osmanlı Devletinden Cumhuriyet'e Türkiye'de çıkan gazete ve dergileri basın tarihi kapsamında değerlendirme

Ders İçeriği

Dünyada matbaa ve matbaanın gelişimi, Türkiye’de ilk matbaalar: Azınlık matbaaları ve Türk matbaaları, Tanzimat öncesi basın ve yayın, yabancı gazeteler, Tanzimat dönemi basın yayın, Matbuat Nizamnamesi, İstibdat dönemi basın, ilk basın grevi, Jöntürk gazeteleri, Milli Mücadele dönemi basın ve yayın: İstanbul ve Anadolu basını, Anadolu Ajansı, Basına tam özgürlük: II. Meşrutiyet dönemi gazete ve dergi, Matbuat kanunu ve üzerinde yapılan değişikler, Cumhuriyet dönemi basın ve yayın hareketleri: Takrir-i Sükun, İstiklal Mahkemeleri, 1931 Matbuat ve Ceza Kanunları, Tek Parti Dönemi, Basına getirilen kısıtlamalar, 1939-1945 II. Dünya savaşı ve dönemin siyasi olaylarının basına yansımalarının gazete örnekleri üzerinden inceleme , 1946-1950 dönemi Türk Gazeteciliği, 1950-1960 Dönemi Türk Gazeteciliği ve DP’nin basın üzerine etkisi.

Ders Kaynakları https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
https://dergipark.org.tr/tr/
https://www.devletarsivleri.gov.tr/
Fuat Süreyya Oral, Türk Basın Tarihi - Birinci Kitap: Osmanlı İmparatorluğu Dönemi 1728-1922
Alpay Kabacalı, Başlangıcından Günümüze Türkiye'de Matbaa
Fuat Süreyya Oral, Türk Basın Tarihi - İkinci Kitap: Cumhuriyet Dönemi 1919-1965
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 14 42
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 12 12
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 2 1 2
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 128
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,02
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin tanıtımı ve dönemlendirme Ders
2 Osmanlı İmparatorluğu’nda İlk Gazeteler Ders
3 Meşrutiyet Dönemi Basını Ders Tartışmalı Ders
4 II.Abdülhamit Dönemi ve II. Meşrutiyetin İlanı Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
5 Milli Mücadele Basını Ders
6 Cumhuriyetin İlanı veTek Parti Dönemi Basın Rejimi Tartışmalı Ders
7 II. Dünya Savaşı Basın Rejimi Ders
8 ara sınav Sözlü
9 Çoğulcu demokrasiye geçiş ve basın Tartışmalı Ders
10 Demokrat Parti Dönemi Basın Rejimi Ders Tartışmalı Ders
11 1960-1980 Arası Basın Ders Tartışmalı Ders
12 1980 Darbesi ve Yeni Dünya Düzeninde Basın Rejimi Ders Tartışmalı Ders
13 1990'lardan 2000'lere basın ve toplum Ders Tartışmalı Ders
14 Genel Değerlendirme Ders Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler Osmanlı döneminde gazeteciliğin ortaya çıkışını açıklayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenciler Osmanlı basını ile modernleşmesi arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenciler Osmanlı basın tarihinin temel kaynaklarını değerlendirebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenciler Osmanlıdan Cumhuriyete Türk basın tarihinin anahatlarını açıklayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenciler Osmanlı gazeteciliğinin siyasal yaşama etkilerine kavrayabilirler. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenciler Osmanlı döneminde gazeteciliğin ortaya çıkışını açıklayabilir. 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3
Öğrenciler Osmanlı basını ile modernleşmesi arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Öğrenciler Osmanlı basın tarihinin temel kaynaklarını değerlendirebilir. 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3
Öğrenciler Osmanlıdan Cumhuriyete Türk basın tarihinin anahatlarını açıklayabilir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Öğrenciler Osmanlı gazeteciliğinin siyasal yaşama etkilerine kavrayabilirler. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Ortalama Değer 4,6 3,6 4,6 3,6 4,6 3,6 4,6 3,6 4,6 3,6 4,6 3,6 4,6 3,6