Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Basın Tarihi | TAR384 | 6 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Dilara USLU |
Ders Veren | |
Amaç |
Dünyada matbaanın gelişiminin insanlık tarihi açsından önemini belirterek, Türkiye'ye matbaanın gelişinin gecikme sebeplerini ve buna bağlı olarak Türk Basın Yayın yaşamının tarihsel gelişim ve değişim sürecini anlamak, Osmanlı Devletinden Cumhuriyet'e Türkiye'de çıkan gazete ve dergileri basın tarihi kapsamında değerlendirme |
Ders İçeriği |
Dünyada matbaa ve matbaanın gelişimi, Türkiye’de ilk matbaalar: Azınlık matbaaları ve Türk matbaaları, Tanzimat öncesi basın ve yayın, yabancı gazeteler, Tanzimat dönemi basın yayın, Matbuat Nizamnamesi, İstibdat dönemi basın, ilk basın grevi, Jöntürk gazeteleri, Milli Mücadele dönemi basın ve yayın: İstanbul ve Anadolu basını, Anadolu Ajansı, Basına tam özgürlük: II. Meşrutiyet dönemi gazete ve dergi, Matbuat kanunu ve üzerinde yapılan değişikler, Cumhuriyet dönemi basın ve yayın hareketleri: Takrir-i Sükun, İstiklal Mahkemeleri, 1931 Matbuat ve Ceza Kanunları, Tek Parti Dönemi, Basına getirilen kısıtlamalar, 1939-1945 II. Dünya savaşı ve dönemin siyasi olaylarının basına yansımalarının gazete örnekleri üzerinden inceleme , 1946-1950 dönemi Türk Gazeteciliği, 1950-1960 Dönemi Türk Gazeteciliği ve DP’nin basın üzerine etkisi. |
Ders Kaynakları |
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
https://dergipark.org.tr/tr/ https://www.devletarsivleri.gov.tr/ Fuat Süreyya Oral, Türk Basın Tarihi - Birinci Kitap: Osmanlı İmparatorluğu Dönemi 1728-1922 Alpay Kabacalı, Başlangıcından Günümüze Türkiye'de Matbaa Fuat Süreyya Oral, Türk Basın Tarihi - İkinci Kitap: Cumhuriyet Dönemi 1919-1965 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve dönemlendirme | Ders |
2 | Osmanlı İmparatorluğu’nda İlk Gazeteler | Ders |
3 | Meşrutiyet Dönemi Basını | Ders Tartışmalı Ders |
4 | II.Abdülhamit Dönemi ve II. Meşrutiyetin İlanı | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Milli Mücadele Basını | Ders |
6 | Cumhuriyetin İlanı veTek Parti Dönemi Basın Rejimi | Tartışmalı Ders |
7 | II. Dünya Savaşı Basın Rejimi | Ders |
8 | ara sınav | Sözlü |
9 | Çoğulcu demokrasiye geçiş ve basın | Tartışmalı Ders |
10 | Demokrat Parti Dönemi Basın Rejimi | Ders Tartışmalı Ders |
11 | 1960-1980 Arası Basın | Ders Tartışmalı Ders |
12 | 1980 Darbesi ve Yeni Dünya Düzeninde Basın Rejimi | Ders Tartışmalı Ders |
13 | 1990'lardan 2000'lere basın ve toplum | Ders Tartışmalı Ders |
14 | Genel Değerlendirme | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler Osmanlı döneminde gazeteciliğin ortaya çıkışını açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenciler Osmanlı basını ile modernleşmesi arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenciler Osmanlı basın tarihinin temel kaynaklarını değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenciler Osmanlıdan Cumhuriyete Türk basın tarihinin anahatlarını açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenciler Osmanlı gazeteciliğinin siyasal yaşama etkilerine kavrayabilirler. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler Osmanlı döneminde gazeteciliğin ortaya çıkışını açıklayabilir. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Öğrenciler Osmanlı basını ile modernleşmesi arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Öğrenciler Osmanlı basın tarihinin temel kaynaklarını değerlendirebilir. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Öğrenciler Osmanlıdan Cumhuriyete Türk basın tarihinin anahatlarını açıklayabilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Öğrenciler Osmanlı gazeteciliğinin siyasal yaşama etkilerine kavrayabilirler. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 |