EN
  • Anasayfa
  • TAR485 Türk Yenileşme Tarihi (2025 - 2026 / 7. Yarıyıl)
  • EN
TAR485 - Türk Yenileşme Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türk Yenileşme Tarihi TAR485 7 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Halim DEMİRYÜREK
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, Osmanlı Devleti’nin son döneminden Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar uzanan süreçte yaşanan siyasi, toplumsal ve kültürel yenileşme hareketlerini analiz etmektir. Öğrencilerin, modernleşme sürecinde gerçekleştirilen reformları tarihsel bağlamda değerlendirmeleri ve bunların etkilerini kavramaları hedeflenir. Ayrıca, farklı dönemlerde ortaya çıkan yenilikçi fikirlerin, kurumların ve aktörlerin Türk modernleşme tarihindeki yerini sorgulayıcı bir bakış açısıyla incelemeleri amaçlanır.

Ders İçeriği

Bu ders, Osmanlı Devleti'nin son döneminden başlayarak Cumhuriyet'in ilk yıllarına kadar uzanan yenileşme sürecini inceler. Yenileşme tarihi; sadece siyasi değişimleri değil, aynı zamanda toplumsal, kültürel, hukuki ve düşünsel dönüşümleri de kapsar. yüzyılda başlayan ilk ıslahat hareketlerinin arka planı ve etkileri ele alınır. III. Selim dönemiyle birlikte Nizam-ı Cedid reformları detaylı biçimde incelenir. II. Mahmud dönemi reformları, yeni kurumların kuruluşu ve geleneksel yapıyla çatışmaları değerlendirilir. 1826’da Yeniçeri Ocağı'nın kaldırılması ve modern ordu kurma çabaları anlatılır. Tanzimat Fermanı (1839) ile Osmanlı’da merkeziyetçilik, hukuk reformları ve birey hakları ele alınır. Tanzimat dönemi bürokrasisinin yapısı ve reformların uygulanma süreci tartışılır. 1856 Islahat Fermanı ile gayrimüslim tebaanın statüsündeki değişiklikler değerlendirilir. Tanzimat’ın eğitim ve basın üzerindeki etkileri örneklerle analiz edilir. Vilayet Nizamnameleri çerçevesinde taşra yönetimindeki değişim işlenir. Tanzimat döneminde ortaya çıkan yeni aydın tipi ve toplumsal refleksler irdelenir. yüzyılda hukuk, maliye, askerlik ve eğitim alanlarında yapılan düzenlemeler incelenir. Meclis-i Maarif, Encümen-i Daniş gibi kurumların etkisi değerlendirilir. 1860 sonrası Jön Türk hareketinin entelektüel ve siyasi kökenleri anlatılır. 1876 Kanun-ı Esasi’nin ilanı ve I. Meşrutiyet süreci işlenir. II. Abdülhamid dönemi otoriterleşme ve modernleşme ilişkisi açısından analiz edilir. II. Abdülhamid’in eğitim politikaları, okul sayılarındaki artış ve müfredat değişimleri ele alınır. Demiryolları, posta, telgraf gibi altyapı yatırımları modernleşme sürecinin parçaları olarak değerlendirilir. 1908’de II. Meşrutiyet’in ilanı ve anayasal yönetimin yeniden başlaması tartışılır. İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin siyasi kadroları ve modernleşme vizyonu tanıtılır. 31 Mart Vakası ve rejim krizleri dersin analiz konularındandır. Balkan Savaşları ve savaşların yenileşme sürecine etkisi değerlendirilir. I. Dünya Savaşı ve savaş ekonomisi çerçevesinde Osmanlı toplumundaki dönüşümler ele alınır. Tehcir ve göçler gibi toplumsal hareketler de yenileşme bağlamında değerlendirilir. Eğitim, kadın hakları ve sosyal yapıdaki değişimler tematik olarak işlenir. 1919–1922 yılları arasında Milli Mücadele sürecinde yenileşme ve devlet vizyonu tartışılır. Ankara’nın başkent ilanı ve yeni devletin kurumsal temelleri ders kapsamında analiz edilir. Cumhuriyetin ilanı ve yeni rejimin hukuki, siyasal temelleri açıklanır. 1924 Anayasası ve laikleşme sürecine giriş anlatılır. Halifeliğin kaldırılmasıyla siyasal modernleşme derinleşir. Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve eğitimdeki dönüşüm süreci ele alınır. Şapka Kanunu, harf inkılabı gibi kültürel değişim adımları analiz edilir. Kadın haklarının gelişimi ve medeni hukuk reformları değerlendirilir. 1930’larda devletçilik ve kalkınma politikaları incelenir. Halkevleri, Türk Ocakları gibi kültürel yapıların modernleşmeye katkıları anlatılır. Atatürk’ün inkılapları bütüncül bir reform süreci olarak yorumlanır. Ders boyunca farklı dönemlerden metinler, gazeteler, anılar ve görsel kaynaklar analiz edilir. Öğrencilerin tarihsel düşünce, değişim sürekliliği ve modernleşme karşısında geleneksel yapının direnci hakkında yorum yapmaları sağlanır. Genel olarak ders, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Türk toplumunun modernleşme serüvenini çok boyutlu bir yaklaşımla ele almayı amaçlar.

Ders Kaynakları ÇALIŞMA ESERLER
Ali Arslan – Tanzimat Sonrası Dönemde Basın ve Modernleşme
Ayhan Aktar – Türkiye’de Modernleşme ve Milliyetçilik
Benjamin Fortna – Imperial Classroom: Islam, the State, and Education in the Late Ottoman Empire
Bernard Lewis – The Emergence of Modern Turkey
Binnaz Toprak – Türkiye’de Laiklik ve Modernleşme
Büşra B. Çakmak – Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Kadın ve Modernleşme
Carter Vaughn Findley – Turkey, Islam, Nationalism, and Modernity
Cemil Aydın – The Idea of the Muslim World
Cemil Oktay – Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Siyasal Düşünceler
Charles Kurzman – Modernist Islam, 1840–1940
Doğan Avcıoğlu – Türkiye’nin Düzeni
Ebru Boyar – Kate Fleet – Osmanlı'dan Günümüze Türk Modernleşmesi
Edward Said – Orientalism
Elizabeth Özdalga – The Veiling Issue, Official Secularism and Popular Islam in Modern Turkey
Erhan Afyoncu – Osmanlı Yenileşme Sürecinde Ordu ve Reformlar
Erik Jan Zürcher – Modernleşen Türkiye’nin Tarihi
Fatma Müge Göçek – The Transformation of Turkey
Fatmagül Berktay – Kadınlar ve Modernleşme
Feroz Ahmad – Modern Türkiye’nin Oluşumu
Hakkı Uyar – Cumhuriyet Dönemi Modernleşme Tartışmaları
Hans-Lukas Kieser – Talaat Pasha: Father of Modern Turkey
Hasan Bülent Kahraman – Türk Modernleşmesi ve Postmodern Dönüşüm
Hilmi Ziya Ülken – Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi
İsmail Kara – Modern Türkiye’de Din ve Düşünce
James Gelvin – The Modern Middle East
Karen Barkey – Empire of Difference
Lucian Boia – The Myth of Modernity
M. Niyazi Berkes – Türkiye’de Çağdaşlaşma
M. Şükrü Hanioğlu – Preparation for a Revolution: The Young Turks, 1902–1908
Mehmet Ö. Alkan – Tanzimat ve Modernleşme Süreci
Mesut Yeğen – Türk Modernleşmesi ve Kimlik
Murat Belge – Modern Türk Edebiyatı Üzerine Yazılar
Mustafa Oral – Yerinden Yönetim ve Yerel Modernleşme
Necati Alkan – II. Abdülhamid Dönemi ve Yenileşme
Nilgün Toker – Aydınlanma, Modernite ve Türk Modernleşmesi
Roderic Davison – Reform in the Ottoman Empire
Samuel Huntington – Political Order in Changing Societies
Serpil Çakır – Kadın Hareketleri ve Modernleşme Süreci
Sibel Bozdoğan – Modernizm ve Ulusun İnşası
Taha Akyol – Atatürk ve Modernleşme
Taner Timur – Osmanlı-Türk Modernleşmesi
Zafer Toprak – Türkiye’de Popülizm ve Modernleşme
Ziya Gökalp – Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 14 2 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 12 1 12
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 127
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,98
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Tarih biliminin amacı, metodu ve felsefesi Ders
2 Lale devri, I. Mahmut, III. Mustafa devri yenileşme arayışları Ders
3 III. Selim devri gelişmeleri Ders
4 II. Mahmut devri yenilik teşebbüsleri Ders
5 Tanzimat dönemi yenileşmesi Ders
6 Gülhane Hatt-ı Hümayunu, tahlili Tanzimat’tan sonra gerçekleştirilen kanunlaştırma hareketleri Ders
7 Yeni Osmanlılar Ders
8 Ara Sınav Ders
9 I. Meşrutiyet’in ilanı sonrasındaki gelişmeler Ders
10 II. Abdülhamid ile İttihat ve Terakki İlişkileri Ders
11 II. Meşrutiyet’in ilanı Ders
12 Fikir Hareketleri Ders
13 Sosyal-kültürel alandaki gelişmeler Ders
14 Osmanlı Türkiyesi'nden Yeni Türkiye'ye Devr olunan Miras Ders
15 Türk Yenileşmesi Hakkında Modern Yorumlar Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, Osmanlı Devleti'nin son döneminde başlayan modernleşme ve reform hareketlerini tarihsel bağlamı içinde analiz edebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet dönemlerinin siyasal, sosyal ve kültürel dönüşümlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Türk modernleşmesinin fikir kaynaklarını ve bu süreçte etkili olan aydın, kurum ve hareketleri tanıyabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Cumhuriyet’in ilanına giden süreci ve erken Cumhuriyet dönemindeki yenileşme politikalarını açıklayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Türk yenileşme sürecine ilişkin farklı tarihsel yorumları eleştirel bir bakış açısıyla sorgulayabilir ve kendi tarihsel analizini geliştirebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, Osmanlı Devleti'nin son döneminde başlayan modernleşme ve reform hareketlerini tarihsel bağlamı içinde analiz edebilir. 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4
Öğrenci, Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet dönemlerinin siyasal, sosyal ve kültürel dönüşümlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3
Öğrenci, Türk modernleşmesinin fikir kaynaklarını ve bu süreçte etkili olan aydın, kurum ve hareketleri tanıyabilir. 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5
Öğrenci, Cumhuriyet’in ilanına giden süreci ve erken Cumhuriyet dönemindeki yenileşme politikalarını açıklayabilir. 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 3 4 5
Öğrenci, Türk yenileşme sürecine ilişkin farklı tarihsel yorumları eleştirel bir bakış açısıyla sorgulayabilir ve kendi tarihsel analizini geliştirebilir. 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5 4 5
Ortalama Değer 3,6 4 4,4 3,6 4 4,4 3,6 4 4,4 3,6 4 4 4 4,4