Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Yenileşme Tarihi | TAR485 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Halim DEMİRYÜREK |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, Osmanlı Devleti’nin son döneminden Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar uzanan süreçte yaşanan siyasi, toplumsal ve kültürel yenileşme hareketlerini analiz etmektir. Öğrencilerin, modernleşme sürecinde gerçekleştirilen reformları tarihsel bağlamda değerlendirmeleri ve bunların etkilerini kavramaları hedeflenir. Ayrıca, farklı dönemlerde ortaya çıkan yenilikçi fikirlerin, kurumların ve aktörlerin Türk modernleşme tarihindeki yerini sorgulayıcı bir bakış açısıyla incelemeleri amaçlanır. |
Ders İçeriği |
Bu ders, Osmanlı Devleti'nin son döneminden başlayarak Cumhuriyet'in ilk yıllarına kadar uzanan yenileşme sürecini inceler. Yenileşme tarihi; sadece siyasi değişimleri değil, aynı zamanda toplumsal, kültürel, hukuki ve düşünsel dönüşümleri de kapsar. yüzyılda başlayan ilk ıslahat hareketlerinin arka planı ve etkileri ele alınır. III. Selim dönemiyle birlikte Nizam-ı Cedid reformları detaylı biçimde incelenir. II. Mahmud dönemi reformları, yeni kurumların kuruluşu ve geleneksel yapıyla çatışmaları değerlendirilir. 1826’da Yeniçeri Ocağı'nın kaldırılması ve modern ordu kurma çabaları anlatılır. Tanzimat Fermanı (1839) ile Osmanlı’da merkeziyetçilik, hukuk reformları ve birey hakları ele alınır. Tanzimat dönemi bürokrasisinin yapısı ve reformların uygulanma süreci tartışılır. 1856 Islahat Fermanı ile gayrimüslim tebaanın statüsündeki değişiklikler değerlendirilir. Tanzimat’ın eğitim ve basın üzerindeki etkileri örneklerle analiz edilir. Vilayet Nizamnameleri çerçevesinde taşra yönetimindeki değişim işlenir. Tanzimat döneminde ortaya çıkan yeni aydın tipi ve toplumsal refleksler irdelenir. yüzyılda hukuk, maliye, askerlik ve eğitim alanlarında yapılan düzenlemeler incelenir. Meclis-i Maarif, Encümen-i Daniş gibi kurumların etkisi değerlendirilir. 1860 sonrası Jön Türk hareketinin entelektüel ve siyasi kökenleri anlatılır. 1876 Kanun-ı Esasi’nin ilanı ve I. Meşrutiyet süreci işlenir. II. Abdülhamid dönemi otoriterleşme ve modernleşme ilişkisi açısından analiz edilir. II. Abdülhamid’in eğitim politikaları, okul sayılarındaki artış ve müfredat değişimleri ele alınır. Demiryolları, posta, telgraf gibi altyapı yatırımları modernleşme sürecinin parçaları olarak değerlendirilir. 1908’de II. Meşrutiyet’in ilanı ve anayasal yönetimin yeniden başlaması tartışılır. İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin siyasi kadroları ve modernleşme vizyonu tanıtılır. 31 Mart Vakası ve rejim krizleri dersin analiz konularındandır. Balkan Savaşları ve savaşların yenileşme sürecine etkisi değerlendirilir. I. Dünya Savaşı ve savaş ekonomisi çerçevesinde Osmanlı toplumundaki dönüşümler ele alınır. Tehcir ve göçler gibi toplumsal hareketler de yenileşme bağlamında değerlendirilir. Eğitim, kadın hakları ve sosyal yapıdaki değişimler tematik olarak işlenir. 1919–1922 yılları arasında Milli Mücadele sürecinde yenileşme ve devlet vizyonu tartışılır. Ankara’nın başkent ilanı ve yeni devletin kurumsal temelleri ders kapsamında analiz edilir. Cumhuriyetin ilanı ve yeni rejimin hukuki, siyasal temelleri açıklanır. 1924 Anayasası ve laikleşme sürecine giriş anlatılır. Halifeliğin kaldırılmasıyla siyasal modernleşme derinleşir. Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve eğitimdeki dönüşüm süreci ele alınır. Şapka Kanunu, harf inkılabı gibi kültürel değişim adımları analiz edilir. Kadın haklarının gelişimi ve medeni hukuk reformları değerlendirilir. 1930’larda devletçilik ve kalkınma politikaları incelenir. Halkevleri, Türk Ocakları gibi kültürel yapıların modernleşmeye katkıları anlatılır. Atatürk’ün inkılapları bütüncül bir reform süreci olarak yorumlanır. Ders boyunca farklı dönemlerden metinler, gazeteler, anılar ve görsel kaynaklar analiz edilir. Öğrencilerin tarihsel düşünce, değişim sürekliliği ve modernleşme karşısında geleneksel yapının direnci hakkında yorum yapmaları sağlanır. Genel olarak ders, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Türk toplumunun modernleşme serüvenini çok boyutlu bir yaklaşımla ele almayı amaçlar. |
Ders Kaynakları |
ÇALIŞMA ESERLER
Ali Arslan – Tanzimat Sonrası Dönemde Basın ve Modernleşme Ayhan Aktar – Türkiye’de Modernleşme ve Milliyetçilik Benjamin Fortna – Imperial Classroom: Islam, the State, and Education in the Late Ottoman Empire Bernard Lewis – The Emergence of Modern Turkey Binnaz Toprak – Türkiye’de Laiklik ve Modernleşme Büşra B. Çakmak – Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Kadın ve Modernleşme Carter Vaughn Findley – Turkey, Islam, Nationalism, and Modernity Cemil Aydın – The Idea of the Muslim World Cemil Oktay – Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Siyasal Düşünceler Charles Kurzman – Modernist Islam, 1840–1940 Doğan Avcıoğlu – Türkiye’nin Düzeni Ebru Boyar – Kate Fleet – Osmanlı'dan Günümüze Türk Modernleşmesi Edward Said – Orientalism Elizabeth Özdalga – The Veiling Issue, Official Secularism and Popular Islam in Modern Turkey Erhan Afyoncu – Osmanlı Yenileşme Sürecinde Ordu ve Reformlar Erik Jan Zürcher – Modernleşen Türkiye’nin Tarihi Fatma Müge Göçek – The Transformation of Turkey Fatmagül Berktay – Kadınlar ve Modernleşme Feroz Ahmad – Modern Türkiye’nin Oluşumu Hakkı Uyar – Cumhuriyet Dönemi Modernleşme Tartışmaları Hans-Lukas Kieser – Talaat Pasha: Father of Modern Turkey Hasan Bülent Kahraman – Türk Modernleşmesi ve Postmodern Dönüşüm Hilmi Ziya Ülken – Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi İsmail Kara – Modern Türkiye’de Din ve Düşünce James Gelvin – The Modern Middle East Karen Barkey – Empire of Difference Lucian Boia – The Myth of Modernity M. Niyazi Berkes – Türkiye’de Çağdaşlaşma M. Şükrü Hanioğlu – Preparation for a Revolution: The Young Turks, 1902–1908 Mehmet Ö. Alkan – Tanzimat ve Modernleşme Süreci Mesut Yeğen – Türk Modernleşmesi ve Kimlik Murat Belge – Modern Türk Edebiyatı Üzerine Yazılar Mustafa Oral – Yerinden Yönetim ve Yerel Modernleşme Necati Alkan – II. Abdülhamid Dönemi ve Yenileşme Nilgün Toker – Aydınlanma, Modernite ve Türk Modernleşmesi Roderic Davison – Reform in the Ottoman Empire Samuel Huntington – Political Order in Changing Societies Serpil Çakır – Kadın Hareketleri ve Modernleşme Süreci Sibel Bozdoğan – Modernizm ve Ulusun İnşası Taha Akyol – Atatürk ve Modernleşme Taner Timur – Osmanlı-Türk Modernleşmesi Zafer Toprak – Türkiye’de Popülizm ve Modernleşme Ziya Gökalp – Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 3 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 14 | 2 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,98 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tarih biliminin amacı, metodu ve felsefesi | Ders |
2 | Lale devri, I. Mahmut, III. Mustafa devri yenileşme arayışları | Ders |
3 | III. Selim devri gelişmeleri | Ders |
4 | II. Mahmut devri yenilik teşebbüsleri | Ders |
5 | Tanzimat dönemi yenileşmesi | Ders |
6 | Gülhane Hatt-ı Hümayunu, tahlili Tanzimat’tan sonra gerçekleştirilen kanunlaştırma hareketleri | Ders |
7 | Yeni Osmanlılar | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | I. Meşrutiyet’in ilanı sonrasındaki gelişmeler | Ders |
10 | II. Abdülhamid ile İttihat ve Terakki İlişkileri | Ders |
11 | II. Meşrutiyet’in ilanı | Ders |
12 | Fikir Hareketleri | Ders |
13 | Sosyal-kültürel alandaki gelişmeler | Ders |
14 | Osmanlı Türkiyesi'nden Yeni Türkiye'ye Devr olunan Miras | Ders |
15 | Türk Yenileşmesi Hakkında Modern Yorumlar | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, Osmanlı Devleti'nin son döneminde başlayan modernleşme ve reform hareketlerini tarihsel bağlamı içinde analiz edebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet dönemlerinin siyasal, sosyal ve kültürel dönüşümlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Türk modernleşmesinin fikir kaynaklarını ve bu süreçte etkili olan aydın, kurum ve hareketleri tanıyabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Cumhuriyet’in ilanına giden süreci ve erken Cumhuriyet dönemindeki yenileşme politikalarını açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Türk yenileşme sürecine ilişkin farklı tarihsel yorumları eleştirel bir bakış açısıyla sorgulayabilir ve kendi tarihsel analizini geliştirebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, Osmanlı Devleti'nin son döneminde başlayan modernleşme ve reform hareketlerini tarihsel bağlamı içinde analiz edebilir. | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | ;
Öğrenci, Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet dönemlerinin siyasal, sosyal ve kültürel dönüşümlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | ;
Öğrenci, Türk modernleşmesinin fikir kaynaklarını ve bu süreçte etkili olan aydın, kurum ve hareketleri tanıyabilir. | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | ;
Öğrenci, Cumhuriyet’in ilanına giden süreci ve erken Cumhuriyet dönemindeki yenileşme politikalarını açıklayabilir. | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | ;
Öğrenci, Türk yenileşme sürecine ilişkin farklı tarihsel yorumları eleştirel bir bakış açısıyla sorgulayabilir ve kendi tarihsel analizini geliştirebilir. | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Ortalama Değer | 3,6 | 4 | 4,4 | 3,6 | 4 | 4,4 | 3,6 | 4 | 4,4 | 3,6 | 4 | 4 | 4 | 4,4 |