| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Arşiv Vesikaları I | TAR413 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | TARİH |
| Ön Koşul Dersler | |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Dersler, öğrencilerin dersten önce haftalık içeriğe uygun olarak hazırlanmaları; öğretim üyesinin dersi anlatması, tartışma ve soru-cevap şeklinde dersin değerlendirilmesi şeklinde işlenecektir. |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. İlhami YURDAKUL (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | Prof. Dr. İlhami YURDAKUL |
| Amaç |
Osmanlı arşiv belgelerinin türleri, belgelerde kullanılan yazı cinslerinin hangi tür belgelerde kullanıldığı, bu yazı türlerinin öğretilmesi. Belgelerin diplomatik özelliklerinin tanıtılması. Belgelerin değerlendirilmesi ve yararlanma usullerinin öğretilmesi. |
| Ders İçeriği |
Yeniçağ arşiv belgelerinin sınıflandırılması; Yeniçağ arşiv belgelerinde kullanılan yazı çeşitleri; Yeniçağ arşiv belgelerinde kullanılan yazı çeşitleri; Divani yazı türünün özellikleri ve alt türleri; Mühimme Defterlerinin çözümü; Fermanlarının çözümü; Defter harici arşiv belgelerinden örnekler; Kadı Sicillerinden örnekler. |
| Ders Kaynakları |
Mübahat S. Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili (Diplomatik), İstanbul 1994. Türkiye Diyanet Vakfi İslâm Ansiklopedisi, ilgili maddeler
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev (Sunum) | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 15 | 30 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 15 | 30 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 15 | 3 | 45 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 164 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,43 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Yeniçağ arşiv belgelerinin sınıflandırılması | |
| 2 | Yeniçağ arşiv belgelerinde kullanılan yazı çeşitleri | |
| 3 | Divani yazı türünün özellikleri ve alt türleri | |
| 6 | Mühimme Defterlerinin çözümü | |
| 6 | Mühimme Defterlerinin çözümü | |
| 6 | Mühimme Defterlerinin çözümü | |
| 6 | Mühimme Defterlerinin çözümü | |
| 8 | Fermanların çözümü, Ara Sınav | |
| 9 | Fermanların çözümü. | |
| 11 | Defter harici arşiv belgelerinden örnekler | |
| 11 | Defter harici arşiv belgelerinden örnekler | |
| 13 | Kadı Sicillerinden örnekler | |
| 13 | Kadı Sicillerinden örnekler | |
| 14 | Final hazırlık |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenci, konuya dair kaynak bilgisine sahip olur ve bunlara istinaden yeni bilgi üretebilir. | |||
| Öğrenci, konuya dair şahsî bilgiye sahip olur. | |||
| Öğrenci, konunun ana meselelerini öğrenir. | |||
| Öğrenci, öğrendiklerini başkalarına öğretebilme birikimine sahip olur. | |||
| Öğrenci, öğrendiklerini, Türk ve dünya tarihi ile mukayese edebilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |