Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çağdaş Türk Dünyası Tarihi | TAR415 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin temel amacı, 19. yüzyılın sonlarından günümüze kadar Türk halklarının yaşadığı coğrafyalardaki siyasi, sosyal ve kültürel dönüşümleri karşılaştırmalı bir şekilde analiz etmektir. Öğrencilerin, Çarlık Rusyası ve Sovyetler Birliği dönemlerindeki Türk topluluklarının modernleşme çabalarını, milli kimlik inşa süreçlerini ve bağımsızlık mücadelelerini kavraması hedeflenir. Ayrıca, Sovyetler Birliği'nin dağılması sonrasında bağımsızlıklarını kazanan Türk cumhuriyetlerinin iç ve dış politikadaki gelişimleri ile karşılaştıkları ortak sorunlar ele alınır. Disiplinler arası bir yaklaşımla, tarihsel arka planın günümüz Türk dünyasındaki ekonomik entegrasyon, dil politikaları ve uluslararası ilişkiler üzerindeki etkisi değerlendirilir. Nihai olarak, öğrencilerin Türk dünyasının tarihsel bütünlüğünü ve çeşitliliğini anlayarak, bölgeye dair eleştirel ve bütüncül bir tarih perspektifi kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Bu ders, 19. yüzyılın sonlarından itibaren Türk dünyasının geçirdiği büyük tarihsel dönüşümleri ele alarak başlar ve öncelikle Çarlık Rusyası'nın Türk hanlıklarını ilhak sürecini detaylandırır. İdil-Ural bölgesindeki Cedidcilik hareketinin doğuşu, amaçları ve önemli figürleri incelenirken, aynı zamanda İsmail Gaspıralı'nın "Dilde, Fikirde, İşte Birlik" fikrinin etkisi tüm Türk dünyası bağlamında değerlendirilir. 1905 Devrimi'nin Rusya Müslümanları üzerindeki etkileri ve I. Rusya Müslümanları Kongresi analiz edilir; 1917 Ekim Devrimi'nin ardından yaşanan siyasi kaos içinde bağımsızlığını ilan eden Türk cumhuriyetlerinin (örneğin Azerbaycan Halk Cumhuriyeti, Buhara Cumhuriyeti) kısa ömürlü deneyimleri ve bu devletlerin kurumsal yapılanmaları mercek altına alınır. Sovyetler Birliği'nin kuruluş sürecinde uygulanan Milliyetler Politikası (korenizatsiia) ve bu politikanın başlangıçta yerel kültürleri teşvik ederken sonrasında nasıl merkezi kontrol aracına dönüştüğü irdelenir; 1920'ler ve 1930'larda gerçekleştirilen Latin alfabesinden Kiril alfabesine geçişin kültürel ve entelektüel kopuş üzerindeki derin etkileri tartışmaya açılır. Stalin Büyük Temizlik döneminde Türk aydınlarının ve siyasi liderlerinin maruz kaldığı sistematik baskı ve sürgünlerin toplum üzerindeki yıkıcı sonuçları vurgulanır; II. Dünya Savaşı sırasında Sovyet hükümeti tarafından "güvenilmez" addedilen Ahıska Türkleri, Kırım Tatarları gibi toplulukların topyekün sürgün edilmesi ve bu trajedinin demografik ve kültürel mirası irdelenir. Savaş sonrası dönemde Soğuk Savaş dinamiklerinin Türk dünyasını nasıl etkilediği ve Sovyetler içindeki Türk toplulukları arasında yaşanan entegrasyon ve asimilasyon süreçlerinin karşılaştırmalı bir analizi yapılır; 1970'lerde ve 1980'lerde ortaya çıkan dissident (muhalif) hareketler ve bunların bağımsızlık taleplerinin oluşumundaki rolleri değerlendirilir. Mihail Gorbaçov'un Perestroyka ve Glasnost politikalarının Türk cumhuriyetlerinde yarattığı siyasi liberalleşme ortamı ve bu ortamın milliyetçi hareketleri nasıl güçlendirdiği analiz edilir; 1990'lara gelindiğinde, Sovyetler Birliği'nin dağılmasıyla birlikte Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan, Türkmenistan ve Azerbaycan'ın bağımsızlıklarını kazanma süreçleri ve bu süreçteki ortaklıklar ile farklılıklar karşılaştırmalı olarak incelenir. Bağımsızlık sonrası dönemde her bir cumhuriyetin benimsediği farklı yönetim modelleri (örneğin, Türkmenistan'da kişi kültüne dayalı otoriter yapı, Kırgızistan'daki nispi çoğulculuk denemeleri) ve pazar ekonomisine geçişte yaşanan zorluklar ve fırsatlar ele alınır; ayrıca, dil politikaları çerçevesinde Kiril alfabesinden tekrar Latin alfabesine geçiş tartışmalarının simgesel ve pratik boyutları derinlemesine irdelenir. 21. yüzyılda Türk dünyasını şekillendiren yeni aktörler ve dinamikler, özellikle Rusya ve Çin'in bölgedeki artan etkisi ve Türkiye'nin soft power (yumuşak güç) politikalarının etkinliği bağlamında değerlendirilir; bölgesel işbirliği örgütleri olan Türk Keneşi (Türk Devletleri Teşkilatı) ve TÜRKPA'nın kuruluş amaçları, faaliyetleri ve karşılaştıkları zorluklar detaylandırılır. Güncel meseleler bağlamında, Dağlık Karabağ çatışmasının tarihsel arka planı ve 2020'deki İkinci Karabağ Savaşı'nın bölgesel denge üzerindeki etkileri analiz edilir; Orta Asya'da su kaynakları yönetiminden kaynaklanan gerilimler ve enerji nakil hatları diplomasisinin bölge ülkeleri arasındaki ilişkileri nasıl şekillendirdiği tartışılır. Ders, Türk dünyasının geleceğine ilişkin projeksiyonlar ile öğrencilerin tarihsel bir perspektiften hareketle güncel olayları yorumlama becerisi kazanmasını sağlayarak son bulur; nihai hedef, öğrencilerin Çağdaş Türk Dünyası'nı oluşturan karmaşık tarihsel süreçler, iç içe geçmiş kimlikler ve geleceğe dönük stratejik tercihler hakkında eleştirel ve bütünleştirici bir kavrayış geliştirmeleridir. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Abdülkadir İnan - Türkistan Hatıraları Abdülrauf Fitrat - Münazara Buharalı Bir Müderris İle Frengistanlı Bir Talebenin Görüşmesi Abdürreşid İbrahim - Alem-i İslam Aka Gündüz - Dikmen Yıldızı Roman Ali Bey Hüseyinzade - Hayat Mecmuası Makaleleri Alimcan İdrisi - Kırım Tarihi Yazıları Ayaz İshaki - İdil Ural Hatıratı Bekir Çobanzade - Kırım Tatar Edebiyatı İncelemeleri Çokay, Mustafa - Türkistan Sovyet Hâkimiyetinden Önce Feyzullah Hocayev - Buhara İnkılabının Tarihine Materyaller Gasprinski, İsmail - Tercüman Gazetesi Makaleleri Galiyev, Sultan - Tüm Rusya Müslüman Komünist Partisi Belgeleri Hasan Sabri Ayvaz - Türkistan Bağımsızlık Mücadelesi Hatıratı Hüseyin Cavid - İblis Manzum Dram İbrahim Temo - İttihat ve Terakki Anıları Mağcan Cumabayulu - Halk Kahramanı Mehmet Emin Resulzade - Azerbaycan Cumhuriyeti'nin Kuruluşu Molla Bilal Nazımi - Kitâb-ı Guzât Der Mülk-i Çîn Molla Musa Sayrami - Tarih-i Emniyye Muhammed Alem - Tarih-i Kaşgar Muhammed Hüseyin Han - Tarih-i Şahruhi Nasır Han Töre - Türkistan’da Rus İstilası Rizaeddin Fahreddin - Asar Şakir Sabir - Türkistan Hatıraları Yusuf Akçura - Üç Tarz-ı Siyaset Makalesi Zeki Velidi Togan - Hatıralar Türkistan ve Diğer Türk Ellerine Dair Zeynelabidin Maragayî - Seyahatname-i İbrahim Bey Roman . ÇALIŞMA ESERLER . Aka, İsmail - Türk Dünyası Tarihi Allworth, Edward - The Modern Uzbeks From the Fourteenth Century to the Present Atabaki, Touraj - Central Asia and the Caucasus Transnationalism and Diasporas Bennigsen, Alexandre - Les Musulmans Oubliés: L'Islam en Union Soviétique Bland, William B - The History of the Uzbek Soviet Socialist Republic Dudoignon, Stéphane A - The Baluchi and the Khanate of Kalat Erdem, Hakan - Osmanlı'dan Günümüze Türkistan Coğrafyasında Yaşananlar Findley, Carter V - The Turks in World History Gömeç, Saadettin Yağmur - Çağdaş Türk Dünyası Tarihi El Kitabı Golden, Peter B - An Introduction to the History of the Turkic Peoples Hambly, Gavin R G - Central Asia Hasanlı, Cemil - Azerbaycan Cumhuriyeti Tarihi Hatto, Arthur T - The Memorial Feast for Kökötöy Khan Henze, Paul B - The Stars Shells and the Sickle Hoca, Nazif - Çağdaş Türk Lehçeleri İnan, Abdülkadir - Türkistan Tarihi ve Kültürü Karpat, Kemal H - Ottoman Population 1830–1914 Demographic and Social Characteristics Kafesoğlu, İbrahim - Türk Millî Kültürü Kemaloğlu, İlyas - Türk Dünyası Tarihi Lewis, Bernard - The Emergence of Modern Turkey Menges, Karl H - The Turkic Languages and Peoples Nazarbayev, Nursultan - Strateji ve Bağımsızlık Yolları Paksoy, Hasan - Alpamysh: Central Asian Identity Under Russian Rule Pipes, Richard - The Formation of the Soviet Union Communism and Nationalism 1917–1923 Rorlich, Azade-Ayşe - The Volga Tatars: A Profile in National Resilience Sarınay, Yusuf - Türk Milliyetçiliğinin Tarihî Gelişimi ve Türk Ocakları Soucek, Svatopluk - A History of Inner Asia Togan, Zeki Velidi - Umumi Türk Tarihine Giriş Yılmaz, Salih - Azerbaycan Tarihi: Bağımsızlıktan Günümüze Zürcher, Erik J - Turkey: A Modern History . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | On Dokuzuncu Yüzyıl Sonu Çarlık Rusyası Ve Türk Halkları | Ders |
2 | Cedit Hareketi Ve Modernleşme Çabaları | Ders |
3 | Birinci Dünya Savaşı Ve Milli Mücadeleler | Ders |
4 | Sovyet Devrimi Ve Türk Halklarının Konumu | Ders |
5 | Sovyetler Birliği’nde Milliyetler Politikası | Ders |
6 | Stalin Dönemi Baskılar Ve Sürgünler | Ders |
7 | İkinci Dünya Savaşı’nın Etkileri | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Soğuk Savaş Dönemi Gelişmeleri | Ders |
10 | Bağımsızlık Sürecine Giden Yol | Ders |
11 | Sovyetler’in Dağılması Ve Bağımsız Devletler | Ders |
12 | Yeni Devletlerin Kuruluşu Ve Tanınması | Ders |
13 | Orta Asya’da Siyasi Ve Ekonomik Dönüşüm | Ders |
14 | Kafkasya’da Devletleşme Süreçleri | Ders |
15 | Güncel Sorunlar Ve Gelecek Perspektifi | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Çağdaş Türk Dünyasının Tarihsel Coğrafyasını Tanımlayabilir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
On Dokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Temel Siyasi Dönüşümleri Açıklayabilir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Sovyet Mirasının Bağımsız Devletler Üzerindeki Etkisini Analiz Edebilir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Türk Halklarının Kültürel Kimlik Mücadelelerini Karşılaştırabilir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Bölgesel İş Birlikleri Ve Çatışma Alanlarına İlişkin Eleştirel Yorum Yapabilir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Türk Dünyasının Tarihsel Coğrafyasını Tanımlayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
On Dokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Temel Siyasi Dönüşümleri Açıklayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Sovyet Mirasının Bağımsız Devletler Üzerindeki Etkisini Analiz Edebilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türk Halklarının Kültürel Kimlik Mücadelelerini Karşılaştırabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bölgesel İş Birlikleri Ve Çatışma Alanlarına İlişkin Eleştirel Yorum Yapabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |