Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Tarihi (1774-1922) | TAR404 | 8 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Refik ARIKAN |
Ders Veren | Prof. Dr. Refik ARIKAN |
Amaç |
Bu ders, 1774 Küçük Kaynarca Antlaşması’ndan 1922’de saltanatın kaldırılmasına kadar olan dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik dönüşümünü analiz etmeyi amaçlar. Öğrencilere, modernleşme hareketleri, dış müdahaleler, iç isyanlar ve reform çabaları çerçevesinde Osmanlı’nın çözülme sürecini tarihsel bağlamıyla kavrama yetisi kazandırılır. Ayrıca, dönemin kaynakları ve tarih yazımı üzerinden eleştirel düşünme becerileri geliştirilir. |
Ders İçeriği |
Bu ders, Osmanlı Devleti’nin 1774 Küçük Kaynarca Antlaşması’ndan 1922’de saltanatın kaldırılmasına kadar geçen süredeki siyasi, sosyal ve ekonomik gelişmeleri inceler. Dersin ilk bölümü, 18. yüzyıl sonlarında Osmanlı Devleti’nin iç ve dış durumuna odaklanır. Küçük Kaynarca Antlaşması’nın sonuçları, özellikle Osmanlı-Rus ilişkileri bağlamında ele alınır. III. Selim dönemi ve Nizam-ı Cedid reformlarının içeriği ve tepkiler değerlendirilir. 1807 Kabakçı Mustafa İsyanı ve III. Selim’in tahttan indirilmesi ayrıntılarıyla incelenir. II. Mahmud döneminde yapılan reformlar, Yeniçeri Ocağı’nın kaldırılmasıyla birlikte açıklanır. 1826’da gerçekleşen Vak’a-i Hayriye ve askeri sistemdeki değişimler tartışılır. 1839 Tanzimat Fermanı’nın ilanı, içerdiği ilkeler ve uygulanışı incelenir. Tanzimat dönemiyle birlikte merkeziyetçi devlet yapısının güçlenmesi ele alınır. 1856 Islahat Fermanı’nın gayrimüslimlerle ilgili düzenlemeleri değerlendirilir. Kırım Savaşı (1853–1856) ve Osmanlı’nın ilk dış borçlanmaları analiz edilir. Osmanlı dış borçlanması ve Düyun-u Umumiye İdaresi’nin kuruluşu işlenir. Vilayet Nizamnamesi ve yerel idare reformları ders kapsamında ele alınır. 1876 I. Meşrutiyet’in ilanı ve Kanun-ı Esasi’nin kabulü anayasal gelişmeler olarak değerlendirilir. II. Abdülhamid’in tahta çıkışı ve I. Meşrutiyet’in askıya alınması anlatılır. II. Abdülhamid dönemi mutlakiyet yönetimi, sansür ve istihbarat politikaları ile incelenir. Bu dönemde eğitim, sağlık ve ulaştırma alanlarında yapılan yatırımlar değerlendirilir. 93 Harbi (1877–1878) ve Berlin Antlaşması’nın Osmanlı üzerindeki etkileri tartışılır. Ermeni meselesi ve büyük devletlerin müdahaleleri ders kapsamında analiz edilir. 1908 II. Meşrutiyet’in ilanı ve Meclis-i Mebusan’ın yeniden açılması anlatılır. İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin siyasette etkin hale gelişi ele alınır. 31 Mart Vakası ve II. Abdülhamid’in tahttan indirilmesi ayrıntılarıyla işlenir. 1912–1913 Balkan Savaşları ile Osmanlı’nın Avrupa’daki son topraklarını kaybetmesi ele alınır. Ders, Bab-ı Âli Baskını ve İttihatçıların iktidar üzerindeki kontrolünü irdeler. I. Dünya Savaşı öncesi Osmanlı-Alman yakınlaşması ve İttifaklar sistemi değerlendirilir. Osmanlı’nın savaş cepheleri (Çanakkale, Kafkasya, Kanal, Hicaz vb.) detaylı incelenir. Seferberlik uygulamaları ve cephe gerisi sosyal etkiler ele alınır. Ermeni tehciri, savaşın olağanüstü koşullarında değerlendirilen bir konu olarak ele alınır. 1916 Sykes-Picot Antlaşması ve Osmanlı topraklarının paylaşım planı açıklanır. 1917 Balfour Deklarasyonu’nun uzun vadeli etkileri tartışılır. 1918 Mondros Mütarekesi sonrası işgaller ve Osmanlı’nın siyasal çöküşü incelenir. 1920 Sevr Antlaşması’nın Osmanlı toprak bütünlüğü üzerindeki yıkıcı etkisi tartışılır. Saltanat yanlıları ile Anadolu’daki direniş hareketleri karşılaştırmalı olarak incelenir. Ders kapsamında Osmanlı’nın çözülme sürecinde toplumsal ve kültürel değişimler de ele alınır. Meclis-i Mebusan’ın son toplantısı ve Misak-ı Millî kararları analiz edilir. 1922’de saltanatın kaldırılması ve Osmanlı hanedanının tasfiyesi dersin son konularındandır. Bu süreçte Osmanlı’dan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçişin tarihî temelleri değerlendirilir. Ders boyunca orijinal belgeler, hatıratlar ve kroniklerden alıntılarla analizler desteklenir. Öğrencilerin kaynaklara eleştirel bakışı teşvik edilir. Genel olarak ders, Osmanlı’nın son 150 yılındaki siyasi, toplumsal ve kurumsal dönüşümü bütüncül bir bakışla ele almayı amaçlar. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
Abdurrahman Şeref Efendi – Tarih-i Abdurrahman Şeref Ahmed Ağaoğlu – Siyasi Hatıralar Ahmed Cevdet Paşa – Tarih-i Cevdet Ahmed Lütfi Efendi – Tarih-i Lütfi Ahmed Rasim – Şehir Mektupları Ahmed Rasim – Tarihten Sayfalar Ahmet Mithat Efendi – Üss-i İnkılâb Ahmet Refik Altınay – Hicri On İkinci Asırda İstanbul Hayatı Ahmet Refik Altınay – İki Komite İki Kıyamet Ali Fuat Türkgeldi – Görüp İşittiklerim Ali Suavi – Makâlât-ı Ali Suavi Es’ad Efendi – Üss-i Zafer Halide Edib Adıvar – Mor Salkımlı Ev Halide Edib Adıvar – Türk’ün Ateşle İmtihanı Hasan Tahsin – Yıldız Hatıraları Hayrullah Efendi – Tarih-i Hayrullah Hoca Sâdık – Vekayi-i Devlet-i Aliyye Lütfi Efendi – Vekayi-i Lütfi Mehmed Emin – Tarih-i Ali Osman Mehmed Rauf Paşa – Tarih-i Rauf Midhat Paşa – Hatırat-ı Midhat Paşa Rıza Tevfik Bölükbaşı – Hatıralar Süleyman Nazif – Çal Çoban Çal Şanizade Ataullah Efendi – Şanizade Tarihi Şevket Bey – Tarih-i Şevket Yusuf Akçura – Üç Tarz-ı Siyaset Ziya Gökalp – Türkçülüğün Esasları Ziya Paşa – Zafername . ÇALIŞMA ESERLER . Abdülhamid Kırmızı – Osmanlı Bürokratik Modernleşmesi Ahmet Refik Altınay – Layiha ve Telhisler Ahmet Refik Altınay – Sadrazamlar Albert Hourani – A History of the Arab Peoples Ali Akyıldız – Taht ve Siyaset: II. Abdülhamid Döneminde Bürokrasi ve İktidar Ali Arslan – Osmanlı’da Meşrutiyet Hareketleri Ali Himmet Berki – II. Abdülhamid ve Dönemi Andrew Mango – Atatürk Ariel Salzmann – Tocqueville in the Ottoman Empire Avigdor Levy – Jews, Turks, Ottomans Baskın Oran – Türk Dış Politikası Cilt 1 Benjamin Fortna – Imperial Classroom: Islam, State and Education in the Late Ottoman Empire Bernard Lewis – The Emergence of Modern Turkey Bruce Masters – Christians and Jews in the Ottoman Arab World Caroline Finkel – Osman's Dream Carter Vaughn Findley – Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire Christine Philliou – Biography of an Empire Daniel Goffman – The Ottoman Empire and Early Modern Europe David Fromkin – A Peace to End All Peace Donald Quataert – The Ottoman Empire, 1700–1922 Douglas Howard – A History of the Ottoman Empire Edhem Eldem – Pomp and Circumstance at the Ottoman Court Engin Akarlı – Osmanlı’da Devlet ve Toplum Enver Ziya Karal – Osmanlı Tarihi (5–8. ciltler) Erik Jan Zürcher – The Young Turk Legacy and Nation Building Erik Jan Zürcher – Turkey: A Modern History Eugene Rogan – The Fall of the Ottomans Fatma Müge Göçek – Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Toplumsal Dönüşüm Feroz Ahmad – From Empire to Republic Feroz Ahmad – İttihatçılıktan Kemalizme (çeviri) Feroz Ahmad – The Young Turks and the Ottoman Nationalities Frederick Anscombe – State, Faith and Nation in Ottoman and Post-Ottoman Lands Geoffrey Lewis – The Turkish Language Reform Gershon Shafir – Land, Labor and the Origins of the Israeli–Palestinian Conflict H. Naci Barlas – Tanzimat ve Islahat Fermanı Üzerine Notlar Halil İnalcık – Devlet-i Aliyye Cilt 3–4 Halil İnalcık – Osmanlı ve Modern Türkiye İlber Ortaylı – İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı İlber Ortaylı – Osmanlı’yı Yeniden Keşfetmek İlber Ortaylı – Son İmparatorluk Osmanlı İsmail Hakkı Uzunçarşılı – Osmanlı Tarihi (5. ve 6. ciltler) James L. Gelvin – The Modern Middle East: A History Karen Barkey – Empire of Difference M. Akif Tural – Osmanlı’da Yenileşme ve Fikir Hareketleri M. Şükrü Hanioğlu – Atatürk: An Intellectual Biography M. Şükrü Hanioğlu – Preparation for a Revolution: The Young Turks, 1902–1908 M. Şükrü Hanioğlu – The Young Turks in Opposition M. Tayyib Gökbilgin – Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi Mark Mazower – The Balkans: A Short History Mehmet Ali Kılıçbay – Modernleşme ve Osmanlı Siyasal Kültürü Mehmet Genç – Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi Michael Provence – The Last Ottoman Generation Necdet Sakaoğlu – Bu Mülkün Sultanları Niyazi Berkes – Türkiye’de Çağdaşlaşma Norman Itzkowitz – The Ottoman Empire and Islamic Tradition Nurettin Gemici – Tanzimat Döneminde Osmanlı Modernleşmesi Roderic Davison – Reform in the Ottoman Empire, 1856–1876 Sina Akşin – 1908 Devrimi Sina Akşin – II. Meşrutiyet Dönemi Sina Akşin – Jön Türkler ve İttihat ve Terakki Stanford J. Shaw – History of the Ottoman Empire and Modern Turkey (Vol. II) Stephen Duguid – Politics and Islam in the Late Ottoman Empire Şerif Mardin – Jön Türklerin Siyasi Fikirleri Ussama Makdisi – Ottoman Orientalism Yüksel Çelik – Osmanlı Modernleşmesi Zafer Toprak – İttihat ve Terakki’den Cumhuriyet’e Zafer Toprak – Türkiye’de “Millî İktisat” 1908–1918 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
50
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
50
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 3 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 13 | 3 | 39 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,98 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, kaynaklar, kronolojiye genel bakış | Ders |
2 | 1774 Küçük Kaynarca Antlaşması ve Osmanlı-Rus İlişkileri | Ders |
3 | III. Selim ve Nizam-ı Cedid Reformları | Ders |
4 | II. Mahmud Dönemi ve Merkeziyetçi Yenilikler | Ders |
5 | Tanzimat Fermanı ve Reform Süreci | Ders |
6 | Islahat Fermanı ve Gayrimüslim Politikaları | Ders |
7 | I. Meşrutiyet, Kanun-i Esasi ve Parlamento Denemesi | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | II. Meşrutiyet ve Jön Türk Hareketi | Ders |
10 | İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin Yükselişi | Ders |
11 | Balkan Savaşları ve Osmanlı’nın Avrupa’daki Çöküşü | Ders |
12 | I. Dünya Savaşı’nda Osmanlı: Cepheler ve Politikalar | Ders |
13 | Mondros Mütarekesi, İşgaller ve Son Parlamento | Ders |
14 | Saltanatın Kaldırılması ve Osmanlı’nın Sona Erişi | Ders |
15 | Son Dönemde Dünyada Yaşanan Gelişmeler | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, 1774–1922 yılları arasındaki Osmanlı siyasi tarihini ana hatlarıyla açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Tanzimat ve Islahat Fermanları gibi modernleşme girişimlerinin neden ve sonuçlarını değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, II. Abdülhamid dönemi yönetim yapısını ve Meşrutiyet hareketlerini karşılaştırabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Osmanlı'nın son döneminde yaşanan savaşların toplumsal ve ekonomik etkilerini analiz edebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Osmanlı Devleti'nin yıkılış sürecini ve saltanatın kaldırılmasına giden süreci tarihsel bağlam içinde yorumlayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, 1774–1922 yılları arasındaki Osmanlı siyasi tarihini ana hatlarıyla açıklayabilir. | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Öğrenci, Tanzimat ve Islahat Fermanları gibi modernleşme girişimlerinin neden ve sonuçlarını değerlendirebilir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | ;
Öğrenci, II. Abdülhamid dönemi yönetim yapısını ve Meşrutiyet hareketlerini karşılaştırabilir. | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | ;
Öğrenci, Osmanlı'nın son döneminde yaşanan savaşların toplumsal ve ekonomik etkilerini analiz edebilir. | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | ;
Öğrenci, Osmanlı Devleti'nin yıkılış sürecini ve saltanatın kaldırılmasına giden süreci tarihsel bağlam içinde yorumlayabilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Ortalama Değer | 4 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 |