EN
  • Anasayfa
  • TAR404 Osmanlı Tarihi (1774-1922) (2024 - 2025 / 8. Yarıyıl)
  • EN
TAR404 - Osmanlı Tarihi (1774-1922)
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı Tarihi (1774-1922) TAR404 8 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Refik ARIKAN
Ders Veren Prof. Dr. Refik ARIKAN
Amaç

Bu ders, 1774 Küçük Kaynarca Antlaşması’ndan 1922’de saltanatın kaldırılmasına kadar olan dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik dönüşümünü analiz etmeyi amaçlar. Öğrencilere, modernleşme hareketleri, dış müdahaleler, iç isyanlar ve reform çabaları çerçevesinde Osmanlı’nın çözülme sürecini tarihsel bağlamıyla kavrama yetisi kazandırılır. Ayrıca, dönemin kaynakları ve tarih yazımı üzerinden eleştirel düşünme becerileri geliştirilir.

Ders İçeriği

Bu ders, Osmanlı Devleti’nin 1774 Küçük Kaynarca Antlaşması’ndan 1922’de saltanatın kaldırılmasına kadar geçen süredeki siyasi, sosyal ve ekonomik gelişmeleri inceler. Dersin ilk bölümü, 18. yüzyıl sonlarında Osmanlı Devleti’nin iç ve dış durumuna odaklanır. Küçük Kaynarca Antlaşması’nın sonuçları, özellikle Osmanlı-Rus ilişkileri bağlamında ele alınır. III. Selim dönemi ve Nizam-ı Cedid reformlarının içeriği ve tepkiler değerlendirilir. 1807 Kabakçı Mustafa İsyanı ve III. Selim’in tahttan indirilmesi ayrıntılarıyla incelenir. II. Mahmud döneminde yapılan reformlar, Yeniçeri Ocağı’nın kaldırılmasıyla birlikte açıklanır. 1826’da gerçekleşen Vak’a-i Hayriye ve askeri sistemdeki değişimler tartışılır. 1839 Tanzimat Fermanı’nın ilanı, içerdiği ilkeler ve uygulanışı incelenir. Tanzimat dönemiyle birlikte merkeziyetçi devlet yapısının güçlenmesi ele alınır. 1856 Islahat Fermanı’nın gayrimüslimlerle ilgili düzenlemeleri değerlendirilir. Kırım Savaşı (1853–1856) ve Osmanlı’nın ilk dış borçlanmaları analiz edilir. Osmanlı dış borçlanması ve Düyun-u Umumiye İdaresi’nin kuruluşu işlenir. Vilayet Nizamnamesi ve yerel idare reformları ders kapsamında ele alınır. 1876 I. Meşrutiyet’in ilanı ve Kanun-ı Esasi’nin kabulü anayasal gelişmeler olarak değerlendirilir. II. Abdülhamid’in tahta çıkışı ve I. Meşrutiyet’in askıya alınması anlatılır. II. Abdülhamid dönemi mutlakiyet yönetimi, sansür ve istihbarat politikaları ile incelenir. Bu dönemde eğitim, sağlık ve ulaştırma alanlarında yapılan yatırımlar değerlendirilir. 93 Harbi (1877–1878) ve Berlin Antlaşması’nın Osmanlı üzerindeki etkileri tartışılır. Ermeni meselesi ve büyük devletlerin müdahaleleri ders kapsamında analiz edilir. 1908 II. Meşrutiyet’in ilanı ve Meclis-i Mebusan’ın yeniden açılması anlatılır. İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin siyasette etkin hale gelişi ele alınır. 31 Mart Vakası ve II. Abdülhamid’in tahttan indirilmesi ayrıntılarıyla işlenir. 1912–1913 Balkan Savaşları ile Osmanlı’nın Avrupa’daki son topraklarını kaybetmesi ele alınır. Ders, Bab-ı Âli Baskını ve İttihatçıların iktidar üzerindeki kontrolünü irdeler. I. Dünya Savaşı öncesi Osmanlı-Alman yakınlaşması ve İttifaklar sistemi değerlendirilir. Osmanlı’nın savaş cepheleri (Çanakkale, Kafkasya, Kanal, Hicaz vb.) detaylı incelenir. Seferberlik uygulamaları ve cephe gerisi sosyal etkiler ele alınır. Ermeni tehciri, savaşın olağanüstü koşullarında değerlendirilen bir konu olarak ele alınır. 1916 Sykes-Picot Antlaşması ve Osmanlı topraklarının paylaşım planı açıklanır. 1917 Balfour Deklarasyonu’nun uzun vadeli etkileri tartışılır. 1918 Mondros Mütarekesi sonrası işgaller ve Osmanlı’nın siyasal çöküşü incelenir. 1920 Sevr Antlaşması’nın Osmanlı toprak bütünlüğü üzerindeki yıkıcı etkisi tartışılır. Saltanat yanlıları ile Anadolu’daki direniş hareketleri karşılaştırmalı olarak incelenir. Ders kapsamında Osmanlı’nın çözülme sürecinde toplumsal ve kültürel değişimler de ele alınır. Meclis-i Mebusan’ın son toplantısı ve Misak-ı Millî kararları analiz edilir. 1922’de saltanatın kaldırılması ve Osmanlı hanedanının tasfiyesi dersin son konularındandır. Bu süreçte Osmanlı’dan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçişin tarihî temelleri değerlendirilir. Ders boyunca orijinal belgeler, hatıratlar ve kroniklerden alıntılarla analizler desteklenir. Öğrencilerin kaynaklara eleştirel bakışı teşvik edilir. Genel olarak ders, Osmanlı’nın son 150 yılındaki siyasi, toplumsal ve kurumsal dönüşümü bütüncül bir bakışla ele almayı amaçlar.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
Abdurrahman Şeref Efendi – Tarih-i Abdurrahman Şeref
Ahmed Ağaoğlu – Siyasi Hatıralar
Ahmed Cevdet Paşa – Tarih-i Cevdet
Ahmed Lütfi Efendi – Tarih-i Lütfi
Ahmed Rasim – Şehir Mektupları
Ahmed Rasim – Tarihten Sayfalar
Ahmet Mithat Efendi – Üss-i İnkılâb
Ahmet Refik Altınay – Hicri On İkinci Asırda İstanbul Hayatı
Ahmet Refik Altınay – İki Komite İki Kıyamet
Ali Fuat Türkgeldi – Görüp İşittiklerim
Ali Suavi – Makâlât-ı Ali Suavi
Es’ad Efendi – Üss-i Zafer
Halide Edib Adıvar – Mor Salkımlı Ev
Halide Edib Adıvar – Türk’ün Ateşle İmtihanı
Hasan Tahsin – Yıldız Hatıraları
Hayrullah Efendi – Tarih-i Hayrullah
Hoca Sâdık – Vekayi-i Devlet-i Aliyye
Lütfi Efendi – Vekayi-i Lütfi
Mehmed Emin – Tarih-i Ali Osman
Mehmed Rauf Paşa – Tarih-i Rauf
Midhat Paşa – Hatırat-ı Midhat Paşa
Rıza Tevfik Bölükbaşı – Hatıralar
Süleyman Nazif – Çal Çoban Çal
Şanizade Ataullah Efendi – Şanizade Tarihi
Şevket Bey – Tarih-i Şevket
Yusuf Akçura – Üç Tarz-ı Siyaset
Ziya Gökalp – Türkçülüğün Esasları
Ziya Paşa – Zafername
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Abdülhamid Kırmızı – Osmanlı Bürokratik Modernleşmesi
Ahmet Refik Altınay – Layiha ve Telhisler
Ahmet Refik Altınay – Sadrazamlar
Albert Hourani – A History of the Arab Peoples
Ali Akyıldız – Taht ve Siyaset: II. Abdülhamid Döneminde Bürokrasi ve İktidar
Ali Arslan – Osmanlı’da Meşrutiyet Hareketleri
Ali Himmet Berki – II. Abdülhamid ve Dönemi
Andrew Mango – Atatürk
Ariel Salzmann – Tocqueville in the Ottoman Empire
Avigdor Levy – Jews, Turks, Ottomans
Baskın Oran – Türk Dış Politikası Cilt 1
Benjamin Fortna – Imperial Classroom: Islam, State and Education in the Late Ottoman Empire
Bernard Lewis – The Emergence of Modern Turkey
Bruce Masters – Christians and Jews in the Ottoman Arab World
Caroline Finkel – Osman's Dream
Carter Vaughn Findley – Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire
Christine Philliou – Biography of an Empire
Daniel Goffman – The Ottoman Empire and Early Modern Europe
David Fromkin – A Peace to End All Peace
Donald Quataert – The Ottoman Empire, 1700–1922
Douglas Howard – A History of the Ottoman Empire
Edhem Eldem – Pomp and Circumstance at the Ottoman Court
Engin Akarlı – Osmanlı’da Devlet ve Toplum
Enver Ziya Karal – Osmanlı Tarihi (5–8. ciltler)
Erik Jan Zürcher – The Young Turk Legacy and Nation Building
Erik Jan Zürcher – Turkey: A Modern History
Eugene Rogan – The Fall of the Ottomans
Fatma Müge Göçek – Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Toplumsal Dönüşüm
Feroz Ahmad – From Empire to Republic
Feroz Ahmad – İttihatçılıktan Kemalizme (çeviri)
Feroz Ahmad – The Young Turks and the Ottoman Nationalities
Frederick Anscombe – State, Faith and Nation in Ottoman and Post-Ottoman Lands
Geoffrey Lewis – The Turkish Language Reform
Gershon Shafir – Land, Labor and the Origins of the Israeli–Palestinian Conflict
H. Naci Barlas – Tanzimat ve Islahat Fermanı Üzerine Notlar
Halil İnalcık – Devlet-i Aliyye Cilt 3–4
Halil İnalcık – Osmanlı ve Modern Türkiye
İlber Ortaylı – İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı
İlber Ortaylı – Osmanlı’yı Yeniden Keşfetmek
İlber Ortaylı – Son İmparatorluk Osmanlı
İsmail Hakkı Uzunçarşılı – Osmanlı Tarihi (5. ve 6. ciltler)
James L. Gelvin – The Modern Middle East: A History
Karen Barkey – Empire of Difference
M. Akif Tural – Osmanlı’da Yenileşme ve Fikir Hareketleri
M. Şükrü Hanioğlu – Atatürk: An Intellectual Biography
M. Şükrü Hanioğlu – Preparation for a Revolution: The Young Turks, 1902–1908
M. Şükrü Hanioğlu – The Young Turks in Opposition
M. Tayyib Gökbilgin – Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi
Mark Mazower – The Balkans: A Short History
Mehmet Ali Kılıçbay – Modernleşme ve Osmanlı Siyasal Kültürü
Mehmet Genç – Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi
Michael Provence – The Last Ottoman Generation
Necdet Sakaoğlu – Bu Mülkün Sultanları
Niyazi Berkes – Türkiye’de Çağdaşlaşma
Norman Itzkowitz – The Ottoman Empire and Islamic Tradition
Nurettin Gemici – Tanzimat Döneminde Osmanlı Modernleşmesi
Roderic Davison – Reform in the Ottoman Empire, 1856–1876
Sina Akşin – 1908 Devrimi
Sina Akşin – II. Meşrutiyet Dönemi
Sina Akşin – Jön Türkler ve İttihat ve Terakki
Stanford J. Shaw – History of the Ottoman Empire and Modern Turkey (Vol. II)
Stephen Duguid – Politics and Islam in the Late Ottoman Empire
Şerif Mardin – Jön Türklerin Siyasi Fikirleri
Ussama Makdisi – Ottoman Orientalism
Yüksel Çelik – Osmanlı Modernleşmesi
Zafer Toprak – İttihat ve Terakki’den Cumhuriyet’e
Zafer Toprak – Türkiye’de “Millî İktisat” 1908–1918
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
50
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
50
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 13 3 39
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 1 1 1
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 127
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,98
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin tanıtımı, kaynaklar, kronolojiye genel bakış Ders
2 1774 Küçük Kaynarca Antlaşması ve Osmanlı-Rus İlişkileri Ders
3 III. Selim ve Nizam-ı Cedid Reformları Ders
4 II. Mahmud Dönemi ve Merkeziyetçi Yenilikler Ders
5 Tanzimat Fermanı ve Reform Süreci Ders
6 Islahat Fermanı ve Gayrimüslim Politikaları Ders
7 I. Meşrutiyet, Kanun-i Esasi ve Parlamento Denemesi Ders
8 Ara Sınav Ders
9 II. Meşrutiyet ve Jön Türk Hareketi Ders
10 İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin Yükselişi Ders
11 Balkan Savaşları ve Osmanlı’nın Avrupa’daki Çöküşü Ders
12 I. Dünya Savaşı’nda Osmanlı: Cepheler ve Politikalar Ders
13 Mondros Mütarekesi, İşgaller ve Son Parlamento Ders
14 Saltanatın Kaldırılması ve Osmanlı’nın Sona Erişi Ders
15 Son Dönemde Dünyada Yaşanan Gelişmeler Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, 1774–1922 yılları arasındaki Osmanlı siyasi tarihini ana hatlarıyla açıklayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Tanzimat ve Islahat Fermanları gibi modernleşme girişimlerinin neden ve sonuçlarını değerlendirebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, II. Abdülhamid dönemi yönetim yapısını ve Meşrutiyet hareketlerini karşılaştırabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Osmanlı'nın son döneminde yaşanan savaşların toplumsal ve ekonomik etkilerini analiz edebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Osmanlı Devleti'nin yıkılış sürecini ve saltanatın kaldırılmasına giden süreci tarihsel bağlam içinde yorumlayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, 1774–1922 yılları arasındaki Osmanlı siyasi tarihini ana hatlarıyla açıklayabilir. 3 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Öğrenci, Tanzimat ve Islahat Fermanları gibi modernleşme girişimlerinin neden ve sonuçlarını değerlendirebilir. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 3 4 3 4
Öğrenci, II. Abdülhamid dönemi yönetim yapısını ve Meşrutiyet hareketlerini karşılaştırabilir. 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4
Öğrenci, Osmanlı'nın son döneminde yaşanan savaşların toplumsal ve ekonomik etkilerini analiz edebilir. 5 3 5 3 5 3 5 3 5 3 5 3 5 3
Öğrenci, Osmanlı Devleti'nin yıkılış sürecini ve saltanatın kaldırılmasına giden süreci tarihsel bağlam içinde yorumlayabilir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 3 4 3 4 3
Ortalama Değer 4 4,2 4,2 4,2 4,2 4,2 4,2 4,2 4,2 4 3,8 3,8 3,8 3,8