Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I | TAR115 | 1 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Dilara USLU |
Ders Veren | Doç. Dr. Dilara USLU |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilerin Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminden Cumhuriyet’in kuruluşuna kadar olan süreçteki siyasi, sosyal ve ekonomik gelişmeleri kavramalarını sağlamaktır. Öğrencilerin, Türk Kurtuluş Savaşı’nın sebeplerini, önemli olaylarını ve sonuçlarını analiz edebilme becerisi kazanmaları hedeflenmektedir. Ders, Atatürk’ün fikirlerini, ilkelerini ve inkılaplarını anlamaya yönelik eleştirel bir bakış açısı kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin, Türkiye Cumhuriyeti’nin temel değerlerini ve çağdaşlaşma sürecini tarihsel bağlamda değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca, ders aracılığıyla öğrencilerin tarih bilinci ve ulusal kimlik anlayışlarını geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Ders, Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemindeki siyasi yapıyı inceleyerek başlar. Tanzimat ve Islahat Fermanları’nın getirdiği değişiklikler ele alınır. Osmanlı toplumunda eğitim ve hukuk alanındaki reformlar tartışılır. Meşrutiyet dönemindeki siyasi gelişmeler incelenir. I. Dünya Savaşı öncesi Osmanlı dış politikası analiz edilir. I. Dünya Savaşı’nın Osmanlı üzerindeki etkileri değerlendirilir. Savaş sırasında yaşanan ekonomik ve sosyal sorunlar ele alınır. Mondros Mütarekesi’nin içerikleri ve sonuçları incelenir. İşgaller karşısında Türk halkının tepkileri tartışılır. Mustafa Kemal’in Samsun’a çıkışı ve Milli Mücadele’nin başlangıcı anlatılır. Erzurum ve Sivas Kongreleri’nin önemi vurgulanır. Ulusal direnişin örgütlenme süreci açıklanır. Kuvayı Milliye hareketi ve yerel direnişler değerlendirilir. İstanbul Hükümeti ve işgal güçleri arasındaki çatışmalar incelenir. TBMM’nin açılışı ve yapısı ele alınır. Meclisin aldığı temel kararlar ve yasalar tartışılır. Kurtuluş Savaşı’nda cepheler ve stratejiler açıklanır. Sakarya ve Büyük Taarruz’un önemi üzerinde durulur. Lozan Antlaşması’nın Türk diplomasi tarihi açısından önemi anlatılır. Cumhuriyet’in ilan süreci ve gerekçeleri incelenir. Saltanatın kaldırılması ve halifeliğin sonlandırılması ele alınır. Atatürk’ün Cumhuriyet’in temel ilkeleri üzerine düşünceleri tartışılır. Hukuk alanında yapılan reformlar ve önemi anlatılır. Eğitim sisteminde yapılan değişiklikler ve çağdaşlaşma hedefleri ele alınır. Kadın hakları ve sosyal hayatta yapılan yenilikler değerlendirilir. Ekonomi politikaları ve devletçilik anlayışı üzerinde durulur. Dil ve kültür alanında yapılan inkılaplar tartışılır. Harf Devrimi ve okuryazarlık hareketleri anlatılır. Takvim, saat ve ölçü birimlerinde yapılan değişiklikler incelenir. Giyim ve sosyal yaşamda gerçekleştirilen reformlar ele alınır. Atatürk’ün milliyetçilik anlayışı açıklanır. Devletin laiklik ilkesine geçiş süreci değerlendirilir. Atatürk ilke ve inkılaplarının çağdaş Türkiye’ye etkisi tartışılır. Türk toplumu üzerinde inkılapların kısa ve uzun vadeli etkileri incelenir. Atatürk’ün eğitim ve kültür politikaları detaylandırılır. Öğrencilere birinci dönem inkılaplarının kronolojik sırası sunulur. Ders kapsamında önemli tarihi belgeler ve fotoğraflar analiz edilir. Savaş ve inkılap döneminde halkın yaşam koşulları tartışılır. Öğrencilere Atatürk’ün düşünce sistemine dair kaynaklar okunur. Ders, Mustafa Kemal’in liderlik özelliklerini ele alır. Öğrenciler, inkılapların toplumsal etkilerini değerlendirmeye teşvik edilir. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş sürecinde kadın ve çocuk hakları tartışılır. Ders, kültürel değişim ve modernleşme süreçlerini inceler. Toplumsal tepkiler ve inkılap karşıtlıkları üzerinde durulur. Ders kapsamında Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişin sosyo-ekonomik etkileri anlatılır. Öğrenciler, inkılapların bugünkü Türkiye üzerindeki etkilerini tartışır. Ders, eleştirel düşünme ve tarih analizi becerilerini geliştirmeye yöneliktir. Öğrencilerden dönem olaylarıyla ilgili sunum ve rapor hazırlamaları istenir. Ders, ulusal bilinç ve tarih farkındalığı kazandırmayı amaçlar. Dersin sonunda öğrenciler, Atatürk ilkeleri ve inkılaplarını bütüncül bir perspektifle değerlendirebilir hâle gelir. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. A. Afetinan – Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Anılar Ahmet Emin Yalman – Kurtuluş Savaşı Günlüğü Ali Fuat Cebesoy – Hatıralar Ali Kemal – İstanbul’un İşgali Mektupları Ali Rıza Akıncı – Milli Mücadele Arşivi Atatürk – Nutuk Bedii Faik – Kurtuluş Savaşı Mecmuası Celal Bayar – Ben de Yazdım Cevat Abbas Gürer – Osmanlı Sonrası Hatıralar Derviş Vahdeti – Meşrutiyet Günlükleri Ebubekir Hazım Tepeyran – Savaş Günlüğü Enver Paşa – Hatıralar Erol Güngör – Türk Modernleşmesi Arşivi Faik Reşit Unat – Anadolu Günlükleri Falih Rıfkı Atay – Çankaya Halide Edib Adıvar – Türk’ün Ateşle İmtihanı Hüseyin Cahit Yalçın – Meşrutiyet Günlükleri İsmail Hakkı Uzunçarşılı – Kurtuluş Savaşı Belgeleri İzzet Ulvi Aykurt – Gazete Yazıları Mehmet Akif Ersoy – Safahat Mehmet Emin Yurdakul – Hatıralar Midhat Cemal Kuntay – Hatıralar Mustafa Kemal Atatürk – Söylevler Nabi Avcı – Kurtuluş Savaşı Mecmuası Necip Fazıl Kısakürek – Anılar Nuri Conker – Hatıralar Ömer Lütfi Barkan – Osmanlı Arşivi Peyami Safa – Kurtuluş Savaşı Günlüğü Rıfat Ilgaz – Gazete Yazıları Refik Halit Karay – Anılar Sait Faik Abasıyanık – Hatıralar Samiha Ayverdi – Kurtuluş Savaşı Anıları Süleyman Nazif – Meşrutiyet Günlükleri Tevfik Fikret – Mecmualar Turhan Selçuk – Savaş Günlükleri Vasıf Çınar – Hatıralar Ziya Gökalp – Türkçülük Mecmuası Zübeyde Hanım – Anılar . ÇALIŞMA ESERLER . Ahmet Hakan – Modern Türkiye’de Siyasal Dönüşümler Andrew Mango – Atatürk: The Biography of the Founder of Modern Turkey Ayşe Kulin – Mustafa Kemal ve Cumhuriyet Benedict Anderson – Imagined Communities Berna Moran – Türk Modernleşmesi ve Kültürel Yapı Eric J. Hobsbawm – The Age of Extremes Cemil Koçak – Kurtuluş Savaşı’nda Diplomasi Feroz Ahmad – The Making of Modern Turkey Feridun Kandemir – Atatürk’ün Eğitim Reformları Gareth Jenkins – Contexts of Turkish Nationalism Haluk Gerçek – Cumhuriyet’in İlk Yılları Hugh Pope – Turkey Unveiled İlber Ortaylı – Türkiye’nin Yakın Tarihi Karen Barkey – Empire of Difference Mehmet Genç – Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Ekonomi Michael Reynolds – The Ottoman Crisis in the 19th Century Murat Bardakçı – Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Geçiş Norman Stone – Turkey: A Short History Nuray Mert – Atatürk ve Demokrasi Peter Mansfield – A History of the Middle East Refik Arslan – Atatürk’ün Siyasi Mirası Roderic Davison – Reform in the Ottoman Empire Seda Kaptan – Cumhuriyet’in Toplumsal Değişimi Stanford J. Shaw – History of the Ottoman Empire and Modern Turkey Şerif Mardin – Türk Modernleşmesi Üzerine Denemeler Taner Akçam – A Shameful Act: The Armenian Genocide and the Question of Turkish Responsibility Ufuk Uludağ – Kurtuluş Savaşı ve Diplomasi W. Bruce Lincoln – The Great Powers and the Ottoman Empire Yasemin İnceoğlu – Cumhuriyet Dönemi Siyaset Tarihi Zeki Sarıhan – Atatürk’ün İlkeleri Ziauddin Sardar – Turkey: A Modern History . KENDİ ÇALIŞMALARIM |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 2021 - 2022 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | 10 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 2,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Osmanlı İmparatorluğu Son Dönem Siyasi Yapı | Ders |
2 | Tanzimat Ve Islahat Fermanları | Ders |
3 | Meşrutiyet Dönemi Siyasi Gelişmeler | Ders |
4 | I. Dünya Savaşı Öncesi Dış Politika | Ders |
5 | I. Dünya Savaşı Ve Sonuçları | Ders |
6 | Mondros Mütarekesi Ve İşgaller | Ders |
7 | Milli Mücadele’nin Başlangıcı | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Erzurum Ve Sivas Kongreleri | Ders |
10 | Kuva-yi Milliye Ve Yerel Direnişler | Ders |
11 | TBMM’nin Açılışı Ve Yasalar | Ders |
12 | Sakarya Ve Büyük Taarruz | Ders |
13 | Lozan Antlaşması | Ders |
14 | Cumhuriyet’in İlanı Ve Saltanatın Kaldırılması | Ders |
15 | İlk Dönem İnkılapları | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Atatürk’ün ilkelerini açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Kurtuluş Savaşı’nın nedenlerini ve sonuçlarını analiz edebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Cumhuriyet’in ilan sürecini değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
İnkılapların toplumsal etkilerini tartışabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş dönemindeki temel politikaları açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Atatürk’ün ilkelerini açıklayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Kurtuluş Savaşı’nın nedenlerini ve sonuçlarını analiz edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Cumhuriyet’in ilan sürecini değerlendirebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
İnkılapların toplumsal etkilerini tartışabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş dönemindeki temel politikaları açıklayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |