EN
  • Anasayfa
  • TAR115 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I (2025 - 2026 / 1. Yarıyıl)
  • EN
TAR115 - Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I TAR115 1 2 + 0 2,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Dilara USLU
Ders Veren Doç. Dr. Dilara USLU
Amaç

Bu dersin amacı, öğrencilerin Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminden Cumhuriyet’in kuruluşuna kadar olan süreçteki siyasi, sosyal ve ekonomik gelişmeleri kavramalarını sağlamaktır. Öğrencilerin, Türk Kurtuluş Savaşı’nın sebeplerini, önemli olaylarını ve sonuçlarını analiz edebilme becerisi kazanmaları hedeflenmektedir. Ders, Atatürk’ün fikirlerini, ilkelerini ve inkılaplarını anlamaya yönelik eleştirel bir bakış açısı kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin, Türkiye Cumhuriyeti’nin temel değerlerini ve çağdaşlaşma sürecini tarihsel bağlamda değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca, ders aracılığıyla öğrencilerin tarih bilinci ve ulusal kimlik anlayışlarını geliştirmeleri amaçlanmaktadır.

Ders İçeriği

Ders, Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemindeki siyasi yapıyı inceleyerek başlar. Tanzimat ve Islahat Fermanları’nın getirdiği değişiklikler ele alınır. Osmanlı toplumunda eğitim ve hukuk alanındaki reformlar tartışılır. Meşrutiyet dönemindeki siyasi gelişmeler incelenir. I. Dünya Savaşı öncesi Osmanlı dış politikası analiz edilir. I. Dünya Savaşı’nın Osmanlı üzerindeki etkileri değerlendirilir. Savaş sırasında yaşanan ekonomik ve sosyal sorunlar ele alınır. Mondros Mütarekesi’nin içerikleri ve sonuçları incelenir. İşgaller karşısında Türk halkının tepkileri tartışılır. Mustafa Kemal’in Samsun’a çıkışı ve Milli Mücadele’nin başlangıcı anlatılır. Erzurum ve Sivas Kongreleri’nin önemi vurgulanır. Ulusal direnişin örgütlenme süreci açıklanır. Kuvayı Milliye hareketi ve yerel direnişler değerlendirilir. İstanbul Hükümeti ve işgal güçleri arasındaki çatışmalar incelenir. TBMM’nin açılışı ve yapısı ele alınır. Meclisin aldığı temel kararlar ve yasalar tartışılır. Kurtuluş Savaşı’nda cepheler ve stratejiler açıklanır. Sakarya ve Büyük Taarruz’un önemi üzerinde durulur. Lozan Antlaşması’nın Türk diplomasi tarihi açısından önemi anlatılır. Cumhuriyet’in ilan süreci ve gerekçeleri incelenir. Saltanatın kaldırılması ve halifeliğin sonlandırılması ele alınır. Atatürk’ün Cumhuriyet’in temel ilkeleri üzerine düşünceleri tartışılır. Hukuk alanında yapılan reformlar ve önemi anlatılır. Eğitim sisteminde yapılan değişiklikler ve çağdaşlaşma hedefleri ele alınır. Kadın hakları ve sosyal hayatta yapılan yenilikler değerlendirilir. Ekonomi politikaları ve devletçilik anlayışı üzerinde durulur. Dil ve kültür alanında yapılan inkılaplar tartışılır. Harf Devrimi ve okuryazarlık hareketleri anlatılır. Takvim, saat ve ölçü birimlerinde yapılan değişiklikler incelenir. Giyim ve sosyal yaşamda gerçekleştirilen reformlar ele alınır. Atatürk’ün milliyetçilik anlayışı açıklanır. Devletin laiklik ilkesine geçiş süreci değerlendirilir. Atatürk ilke ve inkılaplarının çağdaş Türkiye’ye etkisi tartışılır. Türk toplumu üzerinde inkılapların kısa ve uzun vadeli etkileri incelenir. Atatürk’ün eğitim ve kültür politikaları detaylandırılır. Öğrencilere birinci dönem inkılaplarının kronolojik sırası sunulur. Ders kapsamında önemli tarihi belgeler ve fotoğraflar analiz edilir. Savaş ve inkılap döneminde halkın yaşam koşulları tartışılır. Öğrencilere Atatürk’ün düşünce sistemine dair kaynaklar okunur. Ders, Mustafa Kemal’in liderlik özelliklerini ele alır. Öğrenciler, inkılapların toplumsal etkilerini değerlendirmeye teşvik edilir. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş sürecinde kadın ve çocuk hakları tartışılır. Ders, kültürel değişim ve modernleşme süreçlerini inceler. Toplumsal tepkiler ve inkılap karşıtlıkları üzerinde durulur. Ders kapsamında Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişin sosyo-ekonomik etkileri anlatılır. Öğrenciler, inkılapların bugünkü Türkiye üzerindeki etkilerini tartışır. Ders, eleştirel düşünme ve tarih analizi becerilerini geliştirmeye yöneliktir. Öğrencilerden dönem olaylarıyla ilgili sunum ve rapor hazırlamaları istenir. Ders, ulusal bilinç ve tarih farkındalığı kazandırmayı amaçlar. Dersin sonunda öğrenciler, Atatürk ilkeleri ve inkılaplarını bütüncül bir perspektifle değerlendirebilir hâle gelir.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
A. Afetinan – Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Anılar
Ahmet Emin Yalman – Kurtuluş Savaşı Günlüğü
Ali Fuat Cebesoy – Hatıralar
Ali Kemal – İstanbul’un İşgali Mektupları
Ali Rıza Akıncı – Milli Mücadele Arşivi
Atatürk – Nutuk
Bedii Faik – Kurtuluş Savaşı Mecmuası
Celal Bayar – Ben de Yazdım
Cevat Abbas Gürer – Osmanlı Sonrası Hatıralar
Derviş Vahdeti – Meşrutiyet Günlükleri
Ebubekir Hazım Tepeyran – Savaş Günlüğü
Enver Paşa – Hatıralar
Erol Güngör – Türk Modernleşmesi Arşivi
Faik Reşit Unat – Anadolu Günlükleri
Falih Rıfkı Atay – Çankaya
Halide Edib Adıvar – Türk’ün Ateşle İmtihanı
Hüseyin Cahit Yalçın – Meşrutiyet Günlükleri
İsmail Hakkı Uzunçarşılı – Kurtuluş Savaşı Belgeleri
İzzet Ulvi Aykurt – Gazete Yazıları
Mehmet Akif Ersoy – Safahat
Mehmet Emin Yurdakul – Hatıralar
Midhat Cemal Kuntay – Hatıralar
Mustafa Kemal Atatürk – Söylevler
Nabi Avcı – Kurtuluş Savaşı Mecmuası
Necip Fazıl Kısakürek – Anılar
Nuri Conker – Hatıralar
Ömer Lütfi Barkan – Osmanlı Arşivi
Peyami Safa – Kurtuluş Savaşı Günlüğü
Rıfat Ilgaz – Gazete Yazıları
Refik Halit Karay – Anılar
Sait Faik Abasıyanık – Hatıralar
Samiha Ayverdi – Kurtuluş Savaşı Anıları
Süleyman Nazif – Meşrutiyet Günlükleri
Tevfik Fikret – Mecmualar
Turhan Selçuk – Savaş Günlükleri
Vasıf Çınar – Hatıralar
Ziya Gökalp – Türkçülük Mecmuası
Zübeyde Hanım – Anılar
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Ahmet Hakan – Modern Türkiye’de Siyasal Dönüşümler
Andrew Mango – Atatürk: The Biography of the Founder of Modern Turkey
Ayşe Kulin – Mustafa Kemal ve Cumhuriyet
Benedict Anderson – Imagined Communities
Berna Moran – Türk Modernleşmesi ve Kültürel Yapı
Eric J. Hobsbawm – The Age of Extremes
Cemil Koçak – Kurtuluş Savaşı’nda Diplomasi
Feroz Ahmad – The Making of Modern Turkey
Feridun Kandemir – Atatürk’ün Eğitim Reformları
Gareth Jenkins – Contexts of Turkish Nationalism
Haluk Gerçek – Cumhuriyet’in İlk Yılları
Hugh Pope – Turkey Unveiled
İlber Ortaylı – Türkiye’nin Yakın Tarihi
Karen Barkey – Empire of Difference
Mehmet Genç – Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Ekonomi
Michael Reynolds – The Ottoman Crisis in the 19th Century
Murat Bardakçı – Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Geçiş
Norman Stone – Turkey: A Short History
Nuray Mert – Atatürk ve Demokrasi
Peter Mansfield – A History of the Middle East
Refik Arslan – Atatürk’ün Siyasi Mirası
Roderic Davison – Reform in the Ottoman Empire
Seda Kaptan – Cumhuriyet’in Toplumsal Değişimi
Stanford J. Shaw – History of the Ottoman Empire and Modern Turkey
Şerif Mardin – Türk Modernleşmesi Üzerine Denemeler
Taner Akçam – A Shameful Act: The Armenian Genocide and the Question of Turkish Responsibility
Ufuk Uludağ – Kurtuluş Savaşı ve Diplomasi
W. Bruce Lincoln – The Great Powers and the Ottoman Empire
Yasemin İnceoğlu – Cumhuriyet Dönemi Siyaset Tarihi
Zeki Sarıhan – Atatürk’ün İlkeleri
Ziauddin Sardar – Turkey: A Modern History
.
KENDİ ÇALIŞMALARIM
Açıldığı Öğretim Yılı 2019 - 2020 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 2021 - 2022
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev (Sunum) 10
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 2,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Osmanlı İmparatorluğu Son Dönem Siyasi Yapı Ders
2 Tanzimat Ve Islahat Fermanları Ders
3 Meşrutiyet Dönemi Siyasi Gelişmeler Ders
4 I. Dünya Savaşı Öncesi Dış Politika Ders
5 I. Dünya Savaşı Ve Sonuçları Ders
6 Mondros Mütarekesi Ve İşgaller Ders
7 Milli Mücadele’nin Başlangıcı Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Erzurum Ve Sivas Kongreleri Ders
10 Kuva-yi Milliye Ve Yerel Direnişler Ders
11 TBMM’nin Açılışı Ve Yasalar Ders
12 Sakarya Ve Büyük Taarruz Ders
13 Lozan Antlaşması Ders
14 Cumhuriyet’in İlanı Ve Saltanatın Kaldırılması Ders
15 İlk Dönem İnkılapları Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Atatürk’ün ilkelerini açıklayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Kurtuluş Savaşı’nın nedenlerini ve sonuçlarını analiz edebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Cumhuriyet’in ilan sürecini değerlendirebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
İnkılapların toplumsal etkilerini tartışabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş dönemindeki temel politikaları açıklayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Atatürk’ün ilkelerini açıklayabilir. - - - - - - - - - -
Kurtuluş Savaşı’nın nedenlerini ve sonuçlarını analiz edebilir. - - - - - - - - - -
Cumhuriyet’in ilan sürecini değerlendirebilir. - - - - - - - - - -
İnkılapların toplumsal etkilerini tartışabilir. - - - - - - - - - -
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş dönemindeki temel politikaları açıklayabilir. - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - -