EN
  • Anasayfa
  • TAR114 Tarihte Usul (2025 - 2026 / 2. Yarıyıl)
  • EN
TAR114 - Tarihte Usul
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Tarihte Usul TAR114 2 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Kadriye TOPAL DOĞAN
Ders Veren
Amaç

Tarih biliminin temel kavramlarını, kaynak türlerini ve tarihsel araştırma yöntemlerini öğrencilere tanıtmak, öğrencilerin tarihsel bilgi üretim sürecini kavramasını ve akademik araştırmalara hazırlıklı hale gelmesini sağlamak.

Ders İçeriği

Bu ders, tarih disiplininin doğasını ve tarihsel bilginin nasıl üretildiğini anlamaya yönelik temel bir giriş niteliğindedir. Öğrencilere tarih yazımı sürecinde kullanılan kaynak türleri, bu kaynakların eleştirel değerlendirmesi ve tarihsel olayların bilimsel yöntemlerle nasıl analiz edileceği aktarılır. Ders kapsamında sözlü tarih, yazılı belgeler, arkeolojik buluntular gibi çeşitli kaynak türleri incelenir. Ayrıca, tarihsel olaylar arasındaki neden-sonuç ilişkileri, zaman kavramı, kronoloji ve bağlam oluşturma üzerine çalışmalar yapılır. Tarihyazımı tarihsel yaklaşımlarla birlikte ele alınarak antik çağdan modern döneme kadar tarih düşüncesinin gelişimi tartışılır. Osmanlı ve Avrupa tarihyazımı arasındaki farklılıklar karşılaştırmalı olarak değerlendirilir. Öğrenciler arşiv belgelerini tanır, belge türlerini ayırt eder ve basit belge çözümleme pratiği yapar. Akademik yazım teknikleri, etik ilkeler ve doğru atıf sistemleri uygulamalı olarak işlenir. Ders sonunda öğrenciler, küçük bir araştırma projesi yürüterek hem tarihsel kaynak kullanımına dayalı bir plan oluşturur hem de akademik araştırma etiğini içselleştirir.

Ders Kaynakları Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul
Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul
Fernand Braudel, Tarih Üzerine Yazılar
Michael Stanford, Tarihin İncelenmesi İçin Bir Kılavuz
Erdem Sönmez, Annales Okulu ve Türkiye'de Tarih Yazımı
Ferdan Ergut, Tarihin Hakikatleri
Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi Annales Okulu
John Lukacs, Tarihsel Bilinç
Abdulkadir Özcan, Osmanlı'da Tarih Yazımı ve Kaynak Türleri
Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir?
Robin George Collingwood, Tarih Tasarımı
Edward Hallett Carr, Tarih Nedir?
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 4 8
Ödev 1 Ödev 1 30 1 30
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 3 1 3
Final Final 3 1 3
Toplam İş Yükü (Saat) 128
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,02
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Tarih nedir? Bilim olarak tarih Ders Tartışmalı Ders
2 Tarihin kaynakları: Sözlü, yazılı, arkeolojik
3 Tarihsel zaman ve kronoloji
4 Nedensellik ve tarihsel bağlam Ders Tartışmalı Ders
5 Birincil ve ikincil kaynak ayrımı Ders Tartışmalı Ders
6 Tarih yazıcılığı: Antik çağdan modern döneme Ders Tartışmalı Ders
7 Osmanlı ve Avrupa tarihyazımı Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Belge türleri: Arşiv belgeleri, kronikler, seyahatnameler
10 Arşiv kullanımı ve belge çözümleme Ders Sınıf Dışı Çalışma
11 Tarihsel metin okuma ve yorumlama Ders Sınıf Dışı Çalışma
12 Akademik yazım kuralları ve etik Ders
13 Tarihsel araştırma planı hazırlama Ders
14 Kaynakça oluşturma ve atıf sistemleri Ders
15 Uygulamalı örnek: Küçük bir araştırma projesi Ders Sınıf Dışı Çalışma
16 Final Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Tarihsel araştırma sürecinin temel aşamalarını tanımlayabilir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Bir tarihsel olayla ilgili araştırma planı oluşturabilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Dinleme ve anlamlandırma
Tarihyazımının gelişimini ve tarihsel yaklaşımları özetleyebilir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Akademik araştırmalarda geçerli etik kuralları tanır. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Farklı kaynak türlerini ayırt ederek analiz edebilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Dinleme ve anlamlandırma
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Tarihsel araştırma sürecinin temel aşamalarını tanımlayabilir. 4 4 3 5 5 4 4 5 3 2 4 4 4 5
Bir tarihsel olayla ilgili araştırma planı oluşturabilir. 4 5 2 5 5 4 3 5 4 3 2 3 4 5
Tarihyazımının gelişimini ve tarihsel yaklaşımları özetleyebilir. 4 3 2 3 3 3 3 2 2 3 3 2 2 2
Akademik araştırmalarda geçerli etik kuralları tanır. 4 5 4 5 5 4 5 4 3 4 4 2 4 5
Farklı kaynak türlerini ayırt ederek analiz edebilir. 4 4 4 5 5 5 4 4 3 2 3 4 3 5
Ortalama Değer 4 4,2 3 4,6 4,6 4 3,8 4 3 2,8 3,2 3 3,4 4,4