Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Tarihte Usul | TAR114 | 2 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Kadriye TOPAL DOĞAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Tarih biliminin temel kavramlarını, kaynak türlerini ve tarihsel araştırma yöntemlerini öğrencilere tanıtmak, öğrencilerin tarihsel bilgi üretim sürecini kavramasını ve akademik araştırmalara hazırlıklı hale gelmesini sağlamak. |
Ders İçeriği |
Bu ders, tarih disiplininin doğasını ve tarihsel bilginin nasıl üretildiğini anlamaya yönelik temel bir giriş niteliğindedir. Öğrencilere tarih yazımı sürecinde kullanılan kaynak türleri, bu kaynakların eleştirel değerlendirmesi ve tarihsel olayların bilimsel yöntemlerle nasıl analiz edileceği aktarılır. Ders kapsamında sözlü tarih, yazılı belgeler, arkeolojik buluntular gibi çeşitli kaynak türleri incelenir. Ayrıca, tarihsel olaylar arasındaki neden-sonuç ilişkileri, zaman kavramı, kronoloji ve bağlam oluşturma üzerine çalışmalar yapılır. Tarihyazımı tarihsel yaklaşımlarla birlikte ele alınarak antik çağdan modern döneme kadar tarih düşüncesinin gelişimi tartışılır. Osmanlı ve Avrupa tarihyazımı arasındaki farklılıklar karşılaştırmalı olarak değerlendirilir. Öğrenciler arşiv belgelerini tanır, belge türlerini ayırt eder ve basit belge çözümleme pratiği yapar. Akademik yazım teknikleri, etik ilkeler ve doğru atıf sistemleri uygulamalı olarak işlenir. Ders sonunda öğrenciler, küçük bir araştırma projesi yürüterek hem tarihsel kaynak kullanımına dayalı bir plan oluşturur hem de akademik araştırma etiğini içselleştirir. |
Ders Kaynakları |
Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul
Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul Fernand Braudel, Tarih Üzerine Yazılar Michael Stanford, Tarihin İncelenmesi İçin Bir Kılavuz Erdem Sönmez, Annales Okulu ve Türkiye'de Tarih Yazımı Ferdan Ergut, Tarihin Hakikatleri Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi Annales Okulu John Lukacs, Tarihsel Bilinç Abdulkadir Özcan, Osmanlı'da Tarih Yazımı ve Kaynak Türleri Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir? Robin George Collingwood, Tarih Tasarımı Edward Hallett Carr, Tarih Nedir? |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 4 | 8 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 30 | 1 | 30 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Final | Final | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tarih nedir? Bilim olarak tarih | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Tarihin kaynakları: Sözlü, yazılı, arkeolojik | |
3 | Tarihsel zaman ve kronoloji | |
4 | Nedensellik ve tarihsel bağlam | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Birincil ve ikincil kaynak ayrımı | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Tarih yazıcılığı: Antik çağdan modern döneme | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Osmanlı ve Avrupa tarihyazımı | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Belge türleri: Arşiv belgeleri, kronikler, seyahatnameler | |
10 | Arşiv kullanımı ve belge çözümleme | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
11 | Tarihsel metin okuma ve yorumlama | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
12 | Akademik yazım kuralları ve etik | Ders |
13 | Tarihsel araştırma planı hazırlama | Ders |
14 | Kaynakça oluşturma ve atıf sistemleri | Ders |
15 | Uygulamalı örnek: Küçük bir araştırma projesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
16 | Final Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tarihsel araştırma sürecinin temel aşamalarını tanımlayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bir tarihsel olayla ilgili araştırma planı oluşturabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Tarihyazımının gelişimini ve tarihsel yaklaşımları özetleyebilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Akademik araştırmalarda geçerli etik kuralları tanır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Farklı kaynak türlerini ayırt ederek analiz edebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarihsel araştırma sürecinin temel aşamalarını tanımlayabilir. | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | ;
Bir tarihsel olayla ilgili araştırma planı oluşturabilir. | 4 | 5 | 2 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 5 | ;
Tarihyazımının gelişimini ve tarihsel yaklaşımları özetleyebilir. | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | ;
Akademik araştırmalarda geçerli etik kuralları tanır. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 | ;
Farklı kaynak türlerini ayırt ederek analiz edebilir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 5 | ;
Ortalama Değer | 4 | 4,2 | 3 | 4,6 | 4,6 | 4 | 3,8 | 4 | 3 | 2,8 | 3,2 | 3 | 3,4 | 4,4 |