Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İlk Müslüman Türk Devletleri Tarihi | TAR251 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin temel amacı, Talas Savaşı sonrasında İslamiyet'i benimseyen Türk boylarının kurduğu Karahanlı, Gazneli, Büyük Selçuklu Devleti ve diğer hanedanlıkların siyasi, askeri, kültürel ve medeniyet tarihini ana hatlarıyla incelemektir. Söz konusu devletlerin İslam dünyası içindeki yerlerini, devlet ve ordu teşkilatlarını, toplum yapılarını ve idari anlayışlarını karşılaştırmalı olarak analiz etmek hedeflenir. Ayrıca, bu devletlerin İslam medeniyetine yaptıkları katkılar, Türk-İslam sentezinin oluşum süreci ve bu mirasın sonraki Türk devletleri üzerindeki kalıcı etkileri ele alınacaktır. Nihayetinde, öğrencilerin Türklerin İslamiyet'i kabulünün dünya tarihi üzerindeki derin etkilerini kavraması ve Orta Çağ Anadolu coğrafyasının Türkleşip İslamlaşmasının arka planını anlaması dersin nihai hedefleri arasındadır. |
Ders İçeriği |
Bu ders, Talas Savaşı'nın (751) ardından İslamiyet'i kitlesel olarak benimseyen Türk boylarının kurduğu ilk devletleri siyasi, kültürel, iktisadi ve askeri boyutlarıyla ele almayı hedefler. Ders, İslamiyet öncesi Türk devlet geleneğinin, özellikle Göktürk ve Uygur Kağanlıkları'nın idari ve askeri yapılarının, İslami dönemdeki devletlere nasıl bir temel oluşturduğunu analiz ederek başlar. Karahanlı Devleti'nin (840-1212) kuruluş süreci, etnik menşei ve İslamiyet'i resmi din olarak kabul eden ilk Türk devleti olması üzerinde durulur. Satuk Buğra Han'ın kişiliği ve etkisi, Karahanlı toplum yapısı, "tımar" sisteminin erken örnekleri ve Yusuf Has Hacip'in "Kutadgu Bilig" gibi temel eserleri detaylandırılır. Aynı zamanda, Kaşgarlı Mahmud'un "Divân-ı Lügati't-Türk" adlı eseri, Türk dili ve kültür tarihi açısından derinlemesine incelenir. Gazneli Devleti (963-1186) konusuna geçildiğinde, Alp Tegin'in kurucu rolü, Sebük Tegin ve bilhassa Sultan Mahmud döneminde devletin ulaştığı askeri ve siyasi güç mercek altına alınır. Gaznelilerin Hindistan'a düzenlediği seferlerin siyasi, ekonomik ve kültürel sonuçları, ayrıca Fars kültürüyle olan yoğun etkileşim ve Biruni gibi bilim adamlarının yetiştiği entelektüel ortam tartışılır. Büyük Selçuklu Devleti (1037-1194) ise, Oğuz boylarının İslamlaşma süreci, Tuğrul ve Çağrı Beylerin liderliğinde yeni bir yurt arayışı ve Dandanakan Savaşı (1040) ile bağımsızlıklarını kazanmaları bağlamında ele alınır. Selçukluların Abbasi Halifeliği ile kurdukları sembiyotik ilişki ve Sünni İslam dünyasının siyasi liderliğini üstlenmeleri, Pasinler (1048) ve Malazgirt (1071) Muharebeleri gibi Bizans'a karşı kazanılan kritik zaferlerle birlikte işlenir. Alp Arslan ve Melikşah dönemlerinde devletin zirveye ulaşması, Nizamülmülk'ün "Siyasetname"si ve kurduğu Nizamiye Medreseleri'nin devlet yönetimi ve eğitim sistemindeki devrim niteliğindeki etkileri vurgulanır. Hasan Sabbah'ın Bâtıni hareketinin Selçuklu otoritesine yönelttiği iç tehdit ve Sencer dönemi sonrasında yaşanan dağılma süreci detaylarıyla anlatılır. Büyük Selçuklu Devleti'nin mirasçıları olan Horasan, Irak, Kirman ve Suriye Selçukluları gibi alt devletlerin siyasi rolleri ve kültürel katkıları değerlendirilir. Anadolu'nun kapılarını Türklere açan Malazgirt sonrası süreçte, Anadolu Selçuklu Devleti'nin (1077-1308) kuruluşu, Haçlı Seferleri'ne karşı verdiği mücadele ve Alaeddin Keykubad dönemindeki altın çağı analiz edilir. Türkiye Selçuklularının idari teşkilatı, ordu yapısı (ikta sistemi), ve Anadolu'da inşa ettikleri kervansaraylar, medreseler ve camiler gibi mimari eserler üzerinden gerçekleştirdikleri imar faaliyetleri irdelenir. Harezmşahlar Devleti'nin (1077-1231) yükselişi, Alaaddin Tekiş döneminde bir imparatorluğa dönüşmesi ve nihayetinde Cengiz Han önderliğindeki Moğol istilası karşısında çöküş trajedisi ele alınır. Moğol istilasının İslam dünyası ve Türk devletleri üzerindeki yıkıcı etkileri, bu süreçten sonra ortaya çıkan yeni siyasi yapılanmalar kısaca değinilen konulardır. Ders, İlk Müslüman Türk Devletleri'nin ortak ve farklı özelliklerini, devlet yönetimi, ordu teşkilatı, toprak sistemi, bilim, sanat ve mimari alanlarındaki miraslarını karşılaştırmalı bir perspektifle sentezleyerek, bu devletlerin hem İslam medeniyetine hem de sonraki Türk-İslam devletlerine, özellikle de Osmanlı İmparatorluğu'na bıraktığı kalıcı mirası genel bir değerlendirme ile son bulur. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Abdullah b. Ömer el-Beyzavi - Nizamü't-Tevarih Alaaddin Ata Melik Cüveyni - Tarih-i Cihan Güşa Behaeddin Muhammed el-Bağdadi - et-Tevessül ile't-Teressül Ebu Ali Ahmed b. Muhammed b. Miskaveyh - Tecaribü'l-Ümem Ebu'l-Ferec İbnü'l-Cevzi - el-Muntazam fi Tarihi'l-Ümem ve'l-Mülük Ebu'l-Fida - el-Muhtasar fi Ahbari'l-Beşer Ebu'l-Gazi Bahadır Han - Şecere-i Terakime Gerdizi - Zeynü'l-Ahbar İbn Bibi - el-Evamirü'l-Ala'iye fi'l-Umuri'l-Ala'iye İbnü'l-Esir - el-Kamil fi't-Tarih İbnü'l-Ver'di - Tetimmetü'l-Muhtasar fi Ahbari'l-Beşer İmadüddin el-İsfahani - Nusratü'l-Fatre ve Usratü'l-Fıtre Kadı Ahmed Gaffarî - Cihan-Ârâ Kadı Beyzavi - Nizamü't-Tevarih Kemalüddin ibnü'l-Adim - Buğyetü't-Taleb fi Tarih-i Haleb Müneccimbaşı Ahmed Dede - Camiü'd-Düvel Nesevî - Siret-i Celaleddin Mengüberti Nizamüddin Şami - Zafername Reşidüddin Fazlullah - Cami'ü't-Tevarih Sibt İbnü'l-Cevzi - Mir'atü'z-Zaman fi Tarihi'l-Âyan Şebankarei - Mecmaü'l-Ensab Üneri - Müma'ilük-ül Ebsar fi Memalik-il Emsar Yakubi - Tarih-i Yakubi Yazıcızade Ali - Tevarih-i Âl-i Selçuk Zahireddin Nişaburi - Selçukname . ÇALIŞMA ESERLER . Ahmet Yaşar Ocak – Türkler, Türkiye ve İslam Ali Sevim – Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi C.E. Bosworth – The Ghaznavids, 994–1040 C.E. Bosworth – The Later Ghaznavids: Splendour and Decay Claude Cahen – Pre-Ottoman Turkey: A General Survey of the Material and Spiritual Culture and History c.1071–1330 Claude Cahen – The Formation of Turkey: The Seljuk Period Erdoğan Merçil – Gazneliler Devleti Tarihi Erdoğan Merçil – Müslüman-Türk Devletleri Tarihi Farhad Daftary – The Isma'ilis: Their History and Doctrines İbrahim Kafesoğlu – Selçuklu Tarihi Üzerine Araştırmalar İbrahim Kafesoğlu – Türk Milli Kültürü Marshall G.S. Hodgson – The Venture of Islam: Conscience and History in a World Civilization, Vol. 2 Mehmet Altay Köymen – Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi Nesimi Yazıcı – İlk Türk-İslam Devletleri Osman Gazi Özgüdenli – Selçuklular Osman Turan – Selçuklular Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti Peter B. Golden – An Introduction to the History of the Turkic Peoples Vladimir Minorsky – Iran and Islam . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Talas Savaşı Ve Türklerin İslamiyet'i Kabulünün Genel Değerlendirmesi | Tartışmalı Ders |
2 | Karahanlı Devleti'nin Siyasi Tarihi Ve Kurumsal Yapısı | Tartışmalı Ders |
3 | Karahanlı Kültür Ve Medeniyeti Kutadgu Bilig Ve Divan-ı Lügati't Türk | Tartışmalı Ders |
4 | Gazneli Devleti'nin Siyasi Tarihi Ve Sultan Mahmud Dönemi | Tartışmalı Ders |
5 | Gazneli Kültür Ve Medeniyeti Bilim Sanat Ve Mimari | Tartışmalı Ders |
6 | Büyük Selçuklu Devleti'nin Kuruluşu Ve Tuğrul Çağrı Beyler Dönemi | Tartışmalı Ders |
7 | Alp Arslan Dönemi Ve Malazgirt Savaşı'nın Anlamı | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav Haftası | Tartışmalı Ders |
9 | Melikşah Ve Nizamülmülk Dönemi Selçuklu Yönetim Yapısı | Tartışmalı Ders |
10 | Büyük Selçuklu Devleti'nde Dağılma Süresi Ve Hasan Sabbah | Tartışmalı Ders |
11 | Anadolu Selçuklu Devleti'nin Kuruluşu Ve Haçlı Seferleri | Tartışmalı Ders |
12 | Anadolu Selçuklu Devleti'nde Yönetim Ve Ordu Sistemi | Tartışmalı Ders |
13 | Anadolu Selçuklu Kültür Medeniyet Ve Mimari Eserler | Tartışmalı Ders |
14 | Harezmşahlar Devleti'nin Yükselişi Ve Moğol Tehdidi | Tartışmalı Ders |
15 | Moğol İstilası Ve Sonrasındaki Siyasi Durum | Tartışmalı Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İlk Müslüman Türk Devletlerinin Siyasi Tarihini Ana Hatlarıyla Açıklayabilir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Bu Devletlerin İslam Medeniyetine Yaptığı Katkıları Tanımlayabilir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Türk-İslam Sentezinin Oluşum Sürecunu Analiz Edebilir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Karahanlı Gazneli Ve Büyük Selçuklu Devletlerinin Karşılaştırmalı Analizini Yapabilir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Türklerin İslamlaşma Sürecinin Bölge Tarihine Etkilerini Yorumlayabilir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İlk Müslüman Türk Devletlerinin Siyasi Tarihini Ana Hatlarıyla Açıklayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bu Devletlerin İslam Medeniyetine Yaptığı Katkıları Tanımlayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türk-İslam Sentezinin Oluşum Sürecunu Analiz Edebilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Karahanlı Gazneli Ve Büyük Selçuklu Devletlerinin Karşılaştırmalı Analizini Yapabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türklerin İslamlaşma Sürecinin Bölge Tarihine Etkilerini Yorumlayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |