EN
  • Anasayfa
  • TAR379 Tıp Tarihi (2024 - 2025 / 5. Yarıyıl)
  • EN
TAR379 - Tıp Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Tıp Tarihi TAR379 5 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK
Amaç

Bu dersin temel amacı, tıp tarihini tarih bilimi disiplini içinde kavramsallaştırmak ve öğrencilerin tıp tarihini tarihsel süreçlerin bir parçası olarak anlamalarını sağlamaktır. Öğrencilerin, tıp tarihine sadece tıbbi gelişmeler açısından değil; sosyal, kültürel, ekonomik ve politik bağlamlarla etkileşim halinde bir olgu olarak yaklaşmaları hedeflenir. Tarih biliminin metodolojik araçlarını kullanarak, tıp tarihine ait birincil ve ikincil kaynakları eleştirel bir bakışla değerlendirebilmeleri amaçlanır. Böylece, farklı dönemlerdeki tıp uygulamalarının toplumsal yapılar üzerindeki etkisini ve karşılıklı ilişkilerini analiz etme becerisi kazandırılır. Ders, tıp tarihi araştırmalarında disiplinlerarası yaklaşımların önemini vurgular. Tarih öğrencilerinin, tıp ve sağlık alanındaki değişimleri daha geniş tarihsel çerçevede yorumlamalarını destekler. Ayrıca, tıp tarihinin etik ve sosyal boyutlarını da tartışarak, tarihsel perspektiften multidisipliner düşünme yeteneği geliştirilir. Bu sayede öğrenciler, hem tarih hem de tıp tarihinin temel kavramlarını kavrayarak akademik araştırma ve sunum becerilerini geliştirirler. Dersin sonunda öğrencilerin, tarih biliminin gerektirdiği eleştirel düşünceyle tıp tarihini analiz etmeleri beklenir.

Ders İçeriği

Tarih bilimi ve tıp tarihinin kesişim noktaları: Tarih metodolojisi ve disiplinlerarası çalışma Tarihî tıp kaynaklarının tanıtımı ve eleştirel analizi (antropolojik, arkeolojik, yazılı kaynaklar) Antik tıbbın sosyal ve kültürel bağlamları: Mezopotamya, Mısır, Hint ve Çin tıbbı Yunan ve Roma tıbbında felsefe, bilim ve toplum ilişkisi (Hipokrat, Galen) İslam dünyasında tıbbın gelişimi ve tıp ilminin tarihsel rolü (İbn Sînâ, Râzî, İbn Nefis) Ortaçağ Avrupa’sında tıp ve din: Skolastik yaklaşım ve üniversite kuramları Rönesans ve modern bilim devrimi: Tıp biliminin tarihsel dönüşümü ve 20. yüzyılda tıbbın toplumsal ve politik boyutları Tıp etiği tarihinin tarih bilimi açısından değerlendirilmesi Tıp tarihi araştırmalarında kaynak kullanımı, arşiv çalışmaları ve disiplinlerarası yöntemler

Ders Kaynakları İslam Ansiklopedisi, MEB Yayınları
İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
https://dergipark.org.tr/tr/
Şehsuvaroğlu, B. N. (1983); “Tıbbi Deontoloji”, Geliştirilmiş 2. Basımı Hazırlayan Arslan Terzioğlu, İstanbul Tıp Fakültesi Vakfı – BAYDA yayını, İstanbul.
Atabek, E. (1983); “Tıbbi Deontoloji Konuları”, İstanbul. (Emine Atabek ve Mebrure Değer, Tıbbi Deontoloji Konuları, İstanbul 2000)
Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara.
Açıldığı Öğretim Yılı 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Tıp Tarihi, sosyal tıp ve hijyen Ders
2 Tarihte tıp uygulamaları Ders
3 Tıbbın felsefi temelleri Ders
4 Tıbba çağdaş bakış ve amacı Ders
5 Tarihsel süreçte insan anatomisi ve çizimleri Ders
6 Tarihsel bakış açısı ile organların fonksiyonları Ders
7 Bilimsel dönemlerden önce teşhiste hastalıkların teşhisi Ders
8 Vize Sınavı Ders
9 Tarihte Salgın hastalıklarla mücadele Ders
10 Cerrahinin ve cerrahi aletlerin gelişimi Ders
11 Tıbbi aletler ve ölçmenin tanıtımı Ders
12 Kanıta dayalı tıbbın gelişimi Ders
13 Tıp alanında enstitüleşme Ders
14 Tıpta Mahremiyet Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Tıp tarihi bilincini yorumlayabilecektir. Sunum / Seminer Ders Dinleme ve anlamlandırma
;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Tıp tarihi bilincini yorumlayabilecektir. 3 1 1 3 3 3 5 1 3 3 5 1 1 5
Ortalama Değer 3 1 1 3 3 3 5 1 3 3 5 1 1 5