Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Tıp Tarihi | TAR379 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK |
Amaç |
Bu dersin temel amacı, tıp tarihini tarih bilimi disiplini içinde kavramsallaştırmak ve öğrencilerin tıp tarihini tarihsel süreçlerin bir parçası olarak anlamalarını sağlamaktır. Öğrencilerin, tıp tarihine sadece tıbbi gelişmeler açısından değil; sosyal, kültürel, ekonomik ve politik bağlamlarla etkileşim halinde bir olgu olarak yaklaşmaları hedeflenir. Tarih biliminin metodolojik araçlarını kullanarak, tıp tarihine ait birincil ve ikincil kaynakları eleştirel bir bakışla değerlendirebilmeleri amaçlanır. Böylece, farklı dönemlerdeki tıp uygulamalarının toplumsal yapılar üzerindeki etkisini ve karşılıklı ilişkilerini analiz etme becerisi kazandırılır. Ders, tıp tarihi araştırmalarında disiplinlerarası yaklaşımların önemini vurgular. Tarih öğrencilerinin, tıp ve sağlık alanındaki değişimleri daha geniş tarihsel çerçevede yorumlamalarını destekler. Ayrıca, tıp tarihinin etik ve sosyal boyutlarını da tartışarak, tarihsel perspektiften multidisipliner düşünme yeteneği geliştirilir. Bu sayede öğrenciler, hem tarih hem de tıp tarihinin temel kavramlarını kavrayarak akademik araştırma ve sunum becerilerini geliştirirler. Dersin sonunda öğrencilerin, tarih biliminin gerektirdiği eleştirel düşünceyle tıp tarihini analiz etmeleri beklenir. |
Ders İçeriği |
Tarih bilimi ve tıp tarihinin kesişim noktaları: Tarih metodolojisi ve disiplinlerarası çalışma Tarihî tıp kaynaklarının tanıtımı ve eleştirel analizi (antropolojik, arkeolojik, yazılı kaynaklar) Antik tıbbın sosyal ve kültürel bağlamları: Mezopotamya, Mısır, Hint ve Çin tıbbı Yunan ve Roma tıbbında felsefe, bilim ve toplum ilişkisi (Hipokrat, Galen) İslam dünyasında tıbbın gelişimi ve tıp ilminin tarihsel rolü (İbn Sînâ, Râzî, İbn Nefis) Ortaçağ Avrupa’sında tıp ve din: Skolastik yaklaşım ve üniversite kuramları Rönesans ve modern bilim devrimi: Tıp biliminin tarihsel dönüşümü ve 20. yüzyılda tıbbın toplumsal ve politik boyutları Tıp etiği tarihinin tarih bilimi açısından değerlendirilmesi Tıp tarihi araştırmalarında kaynak kullanımı, arşiv çalışmaları ve disiplinlerarası yöntemler |
Ders Kaynakları |
İslam Ansiklopedisi, MEB Yayınları
İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ https://dergipark.org.tr/tr/ Şehsuvaroğlu, B. N. (1983); “Tıbbi Deontoloji”, Geliştirilmiş 2. Basımı Hazırlayan Arslan Terzioğlu, İstanbul Tıp Fakültesi Vakfı – BAYDA yayını, İstanbul. Atabek, E. (1983); “Tıbbi Deontoloji Konuları”, İstanbul. (Emine Atabek ve Mebrure Değer, Tıbbi Deontoloji Konuları, İstanbul 2000) Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tıp Tarihi, sosyal tıp ve hijyen | Ders |
2 | Tarihte tıp uygulamaları | Ders |
3 | Tıbbın felsefi temelleri | Ders |
4 | Tıbba çağdaş bakış ve amacı | Ders |
5 | Tarihsel süreçte insan anatomisi ve çizimleri | Ders |
6 | Tarihsel bakış açısı ile organların fonksiyonları | Ders |
7 | Bilimsel dönemlerden önce teşhiste hastalıkların teşhisi | Ders |
8 | Vize Sınavı | Ders |
9 | Tarihte Salgın hastalıklarla mücadele | Ders |
10 | Cerrahinin ve cerrahi aletlerin gelişimi | Ders |
11 | Tıbbi aletler ve ölçmenin tanıtımı | Ders |
12 | Kanıta dayalı tıbbın gelişimi | Ders |
13 | Tıp alanında enstitüleşme | Ders |
14 | Tıpta Mahremiyet | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tıp tarihi bilincini yorumlayabilecektir. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tıp tarihi bilincini yorumlayabilecektir. | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 | ;
Ortalama Değer | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 |