Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı'dan Cumhuriyete Türk Kadını | TAR263 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Dilara USLU |
Ders Veren | Doç. Dr. Dilara USLU |
Amaç |
Osmanlı Devleti’nin Batılılaşma adımları içinde kadını hareketinin ortaya çıkışını ve gelişimini açıklama, Türk kadınının Millî Mücadele içindeki hem siyasal hem de askeri alandaki katkılarını ortaya koyma Cumhuriyetin ilanı ile birlikte Türk kadının aile, çalışma ve siyasi hayat, hukuk, eğitim, kültür alanlarında değişen ve gelişen statüsünü ortaya koyma ve Batı dünyası ile karşılaştırmaktır. |
Ders İçeriği |
Osmanlı Devleti’nde Tazimatla birlikte başlayan Batılılaşma hareketleri kadının hayatında değişimleri de beraberinde getirmiştir. Şehirlerde evin içinde olan kadın çok az da olsa toplum içinde yer almaya başlamıştır. 1908 yılında II. Meşrutiyet’in ilanı ile birlikte esmeye başlayan özgürlük rüzgarları kadınları da etkilemiş, kadın toplum hayatında yer almaya başlamıştır. Özellikle bu dönemdeki fikir akımlarının (Türkçülük, İslamcılık, Batıcılık) temsilcileri arasında kadının eğitimi, aile ve toplum içindeki statüsü, çalışma hayatında var olma mücadelesi, birden fazla kadınla evlenilmesi ve tesettür meselesi ile ilgili farklı görüşler ortay çıkmış ve bu görüşler dönemin gazete ve dergilerine yansımıştır. Anadolu’nun işgali ile kadınlar savaş içinde ve gerisinde hizmet vermeye başlamışlar ve büyük kahramanlıklar göstermişlerdir. Millî Mücadele dönemdeki bu hizmetleri Mustafa Kemal Atatürk tarafından takdirle karşılanmış ve Türk kadınına Cumhuriyetin ilanı ile hak ettiği toplumsal, hukuksal ve siyasal haklar verilmiştir. |
Ders Kaynakları |
Serpil Çakır – Osmanlı Kadın Hareketi
Fatmagül Berktay – Kadınlar ve Siyasal Toplumsallaşma Şefika Kurnaz-Osmanlı kadınının yükselişi : (1908-1918) Şefika Kurnaz-Cumhuriyet Öncesinde Türk Kadını (1839-1923) Ayşe Durakbaşa, Halide Edip; Türk Modernleşmesi ve Feminizm Fatma Kılıç Denman, İkinci Meşrutiyet Döneminde Bir Jön Türk Dergisi: Kadın Lucy M. J. Garnett, Türkiye’nin Kadınları ve Folklorik Özellikleri Madeline C. Zilfi, Modernleşmenin Eşiğinde Osmanlı Kadınları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 13 | 39 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 137 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,37 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kadın Tarihi kuram, yöntem ve kavramlar | Ders |
2 | Osmanlı Batılılaşmasına Genel Bakış | Tartışmalı Ders |
2 | Osmanlı Batılılaşmasına Genel Bakış | Tartışmalı Ders |
4 | Tanzimat Döneminde Kadın (Hukuk, Aile, Günlük Yaşam, Eğitim) | Ders |
4 | Tanzimat Döneminde Kadın (Hukuk, Aile, Günlük Yaşam, Eğitim) | Ders |
6 | II. Meşrutiyet Döneminde Kadın (Kadın Hareketinin Canlanışı-Dönemin Fikir Akımlarında Kadın Algısı, ) | Ders Tartışmalı Ders |
6 | II. Meşrutiyet Döneminde Kadın (Kadın Hareketinin Canlanışı-Dönemin Fikir Akımlarında Kadın Algısı, ) | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Sözlü |
9 | II. Meşrutiyet döneminde kadın süreli yayınları | Tartışmalı Ders Seminer |
10 | Milli Mücadele tarihi içinde Türk Kadını | Tartışmalı Ders |
11 | Cumhuriyetin ilanı sonrası sosyal, kültürel, ekonomi alanında Türk Kadını | Tartışmalı Ders |
12 | Cumhuriyetin ilanı sonrası siyasal ve eğitim alanında Türk Kadını | Ders |
13 | Cumhuriyet dönemi kadın gazeteleri ve dergileri | Ders |
14 | Osmanlı'dan Cumhuriyete rol model olan kadınlardan örnekler üzerinden Türk kadın tarihinin kırılma noktalarını değerlendirme | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, Kadın tarihi konusunda yeterli bibliyografik bilgiye sahibi olur | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Modernleşme, batılılaşma, çağdaşlaşma, Avrupalılaşma kavramlarını açıklama ve karşılaştırma, bu kavramları Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti açısından değerlendirir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci,Osmanlı Devleti’ndeki batılılaşma hareketlerini anlamlandırma ve Avrupa ile karşılaştırır | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Batılılaşma kavramını Türk Kadın Tarihi içinde tanımlar | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Tanzimat’tan günümüze kadar kadın hakları konusunda gerçekleşen gelişmeleri analiz eder | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, Kadın tarihi konusunda yeterli bibliyografik bilgiye sahibi olur | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Öğrenci, Modernleşme, batılılaşma, çağdaşlaşma, Avrupalılaşma kavramlarını açıklama ve karşılaştırma, bu kavramları Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti açısından değerlendirir | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Öğrenci,Osmanlı Devleti’ndeki batılılaşma hareketlerini anlamlandırma ve Avrupa ile karşılaştırır | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Öğrenci, Batılılaşma kavramını Türk Kadın Tarihi içinde tanımlar | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Öğrenci, Tanzimat’tan günümüze kadar kadın hakları konusunda gerçekleşen gelişmeleri analiz eder | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Ortalama Değer | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,2 |