EN
  • Anasayfa
  • TAR392 Yakınçağ'da Türkistan Tarihi (2025 - 2026 / 6. Yarıyıl)
  • EN
TAR392 - Yakınçağ'da Türkistan Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yakınçağ'da Türkistan Tarihi TAR392 6 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN
Ders Veren
Amaç

Bu ders, 18. yüzyıldan 20. yüzyıl başlarına kadar Türkistan coğrafyasındaki siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmeleri incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin Rus ve Çin yayılmacılığının Türkistan üzerindeki etkilerini, bölgedeki hanlıkların dönüşümünü ve toplumsal yapıyı analiz etmeleri hedeflenmektedir. Ders kapsamında ayrıca Türkistan aydınlarının modernleşme girişimleri ve millî kimlik arayışları değerlendirilecektir. Öğrencilerin farklı tarihî kaynak ve yaklaşımları eleştirel bir bakışla yorumlamaları teşvik edilmektedir. Genel olarak ders, Türkistan’ın Yakınçağ tarihini küresel ve bölgesel bağlamda kavrayabilme becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır.

Ders İçeriği

Ders, Yakınçağ kavramının tanımı ve Türkistan tarihi açısından kapsamı ile başlar. 18. yüzyılda Türkistan coğrafyasının siyasi, sosyal ve ekonomik durumu ele alınır. Buhara, Hive ve Hokand hanlıklarının siyasal yapıları incelenir. Hanlıkların iç dinamikleri ve birbirleriyle olan rekabetleri tartışılır. Hanlıkların komşu devletlerle ilişkileri değerlendirilir. Türkistan’da tarım, hayvancılık ve ticaretin toplumsal yaşama etkileri üzerinde durulur. İpek Yolu’nun Yakınçağ’daki işlevi ve öneminin azalması analiz edilir. Rus Çarlığı’nın Orta Asya’ya yönelik ilk ilgileri ve seferleri ele alınır. Rusya’nın Kazak bozkırları üzerinden Türkistan’a nüfuz etme süreci işlenir. Çin’in özellikle Doğu Türkistan üzerindeki hakimiyet politikaları incelenir. Qing Hanedanı’nın Türkistan’daki askeri ve idari uygulamaları tartışılır. Türkistan’daki hanlıkların dış baskılara karşı verdiği tepkiler üzerinde durulur. 19. yüzyılda Buhara Emirliği’nin Rusya ile ilişkileri ele alınır. Hive Hanlığı’nın Ruslarla olan mücadeleleri ve sonuçları incelenir. Hokand Hanlığı’nın iç karışıklıkları ve Rus yayılmacılığına direnme çabaları işlenir. Hanlıklar arasındaki iç mücadelelerin bölgeyi zayıflatıcı etkileri tartışılır. Rusya’nın Türkistan’a yönelik askeri seferleri kronolojik olarak ele alınır. Türkistan’ın Rus İmparatorluğu’na dahil edilme süreci incelenir. Türkistan Genel Valiliği’nin kuruluşu ve idari yapısı açıklanır. Rus idaresi altında bölgenin ekonomik dönüşümleri tartışılır. Tarımsal üretimin Rus pazarına entegrasyonu incelenir. Pamuk tarımının artışı ve bunun toplumsal sonuçları üzerinde durulur. Rusya’nın Türkistan’daki askeri üsleri ve stratejik şehirleşme politikaları tartışılır. Demiryolu projelerinin Türkistan’ı Rusya’ya bağlamadaki rolü açıklanır. Doğu Türkistan’da Çin egemenliğinin bölgesel toplumsal yapıya etkileri değerlendirilir. Kaşgar ve çevresinde ortaya çıkan isyan hareketleri işlenir. Yakup Beg yönetimi ve Doğu Türkistan’daki bağımsızlık girişimleri incelenir. 19. yüzyılda Türkistan’da dini hayatın ve ulemanın rolü tartışılır. Medreselerin eğitim faaliyetleri ve modernleşme karşısındaki konumları ele alınır. Nakşibendî tarikatının toplumsal etkileri üzerinde durulur. Ceditçilik hareketinin doğuşu ve amaçları işlenir. Ceditçi aydınların eğitim ve basın yoluyla modernleşme çabaları tartışılır. Türkistan’da matbaanın gelişimi ve gazetelerin yaygınlaşması ele alınır. Abdürreşid İbrahim, İsmail Gaspıralı gibi aydınların bölgedeki etkileri açıklanır. Türkistanlı öğrencilerin Osmanlı ve Avrupa ile bağlantıları işlenir. Türkistan toplumunda modernleşme ile geleneksel yapılar arasındaki gerilim tartışılır. Rus idaresinde Müslümanların hukuki ve dini durumları değerlendirilir. Vakıf kurumlarının zayıflaması ve toplumsal sonuçları ele alınır. Türkistan’da milliyetçilik fikrinin doğuşu ve yayılışı işlenir. Rusya’daki 1905 Devrimi’nin Türkistan üzerindeki etkileri incelenir. Bölgedeki aydınların siyasi örgütlenme girişimleri tartışılır. 1916 Türkistan Ayaklanması’nın nedenleri ve sonuçları ele alınır. Çarlık ordusunun isyanı bastırma yöntemleri değerlendirilir. İsyanın bölge halkı üzerindeki demografik ve sosyal etkileri işlenir. Birinci Dünya Savaşı sürecinde Türkistan’ın stratejik önemi tartışılır. Şubat ve Ekim Devrimleri sonrası Türkistan’da ortaya çıkan otorite boşluğu işlenir. Hokand Muhtar Hükümeti ve bağımsızlık girişimleri incelenir. Bolşeviklerin Türkistan’a yönelik politikaları tartışılır. Ders, Yakınçağ sonlarında Türkistan’ın Rus ve Çin hakimiyeti altındaki durumu ile tamamlanır. Genel değerlendirmede Türkistan’ın Yakınçağ’daki siyasi, sosyal ve kültürel dönüşüm süreci öğrencilerin eleştirel bakışıyla analiz edilir.

Ders Kaynakları ÇALIŞMA ESERLER
.
Adeeb Khalid – Islam after Communism: Religion and Politics in Central Asia
Adeeb Khalid – Making Uzbekistan: Nation, Empire, and Revolution in the Early USSR
Adeeb Khalid – The Politics of Muslim Cultural Reform: Jadidism in Central Asia
Ahmet Kanlıdere – Türkistan’da Yenileşme Hareketleri: Cedidcilik
Ahmet Yesevi Üniversitesi Yay. (derleme) – Türkistan: Tarih ve Medeniyet
Alexander Morrison – Russian Rule in Samarkand, 1868–1910: A Comparison with British India
Alexander Morrison, Aminat Chokobaeva, Cloé Drieu (eds.) – The Central Asian Revolt of 1916: A Collapsing Empire in the Age of War and Revolution
Allen J. Frank – Bukhara and the Muslims of Russia: Sufism, Education, and the Paradox of Islamic Prestige
Aziz Bektöre – Türkistan Kaygısı
Bayram Kodaman – Türkistan ve Rusya
Beatrice Forbes Manz – Power, Politics and Religion in Timurid Iran
Cengiz Orhonlu – Osmanlıların Türkistan Politikası
Daniel Brower – Turkestan and the Fate of the Russian Empire
Edward Allworth – The Modern Uzbeks: From the Fourteenth Century to the Present
Edward Allworth – The Nationality Question in Soviet Central Asia
Edward Allworth (ed.) – Central Asia: 120 Years of Russian Rule
Geoffrey Wheeler – The Empire and the Steppe: Russia’s Colonial Experience in Central Asia
Geoffrey Wheeler – The Modern History of Soviet Central Asia
Hamit Zübeyir Koşay – Türkistan Türkleri Üzerine Araştırmalar
Hüseyin Güneş – Yakınçağda Türkistan Hanlıkları Tarihi
Hüseyin Nihal Atsız – Türk Tarihi Üzerine Makaleler (Türkistan bölümü)
İbrahim Kafesoğlu – Türk Dünyası El Kitabı
İbrahim Kafesoğlu – Türk Milli Kültürü
James H. Meyer – Turks Across Empires: Marketing Muslim Identity in the Russian–Ottoman Borderlands
Kemal Karpat – Osmanlı’dan Günümüze Etnik Yapılanma ve Türkistan
Kürşat Yıldırım – Türkistan’da Modernleşme Hareketleri
M. Fahrettin Kırzıoğlu – Milli Mücadele Yıllarında Azerbaycan ve Türkistan
Marco Buttino – Revolution and Civil War in Central Asia: The Experience of Soviet Power
Martha Brill Olcott – The Kazakhs
Mehmet Saray – Rus İşgali Devrinde Osmanlı Devleti ile Türkistan Hanlıkları Arasındaki Siyasi Münasebetler
Mehmet Saray – Rus İşgali Devrinde Türkistan: 1865–1917
Mehmet Saray – Rusya’da ve Türkiye’de Cedidcilik Hareketleri
Mehmet Saray – Türkistan Tarihi
Mehmet Saray – Türkistan’da Türk Milli Mücadeleleri Tarihi (1917–1934)
Mustafa Kafalı – Türkistan Türklüğü ve Tarihi
Osman Karatay – Orta Asya’dan Balkanlar’a: Avrasya’nın Tarihi Derinliği
Osman Karatay – Türkistan Tarihi
Pauline Jones Luong – Institutional Change and Political Continuity in Post-Soviet Central Asia
Peter B. Golden – Central Asia in World History
R. D. McChesney – Central Asia: Foundations of Change
Recep Çelik – Türkistan’da Rus Sömürgeciliği ve Cedidcilik
Richard A. Pierce – Russian Central Asia, 1867–1917: A Study in Colonial Rule
Scott C. Levi – The Bukharan Crisis: A Connected History of 18th-Century Central Asia
Scott C. Levi – The Rise and Fall of Khoqand, 1709–1876: Central Asia in the Global Age
Seymour Becker – Russia’s Protectorates in Central Asia: Bukhara and Khiva, 1865–1924
Shoshana Keller – Russia and Central Asia: Coexistence, Conquest, Convergence
Yaacov Ro’i – Islam in the Soviet Union: From the Second World War to Gorbachev
Yusuf Sarınay – Milli Mücadele’de Türkistanlılar
Zeki Velidi Togan – Bugünkü Türkili (Türkistan) ve Yakın Tarihi
Zeki Velidi Togan – Hatıralar
.
KAYNAKLAR
.
Agahi (Muhammad Riza Erniyaz Beg) - Gulshan-i Davlat
Agahi (Muhammad Riza Erniyaz Beg) - Nusratnama
Agahi (Muhammad Riza Erniyaz Beg) - Tarikh-i Duwlat-i Khvarazm
Agahi (Muhammad Riza Erniyaz Beg) - Tarikh-i Khiva
Agahi (Muhammad Riza Erniyaz Beg) - Zubdat at-Tavarikh
Avaz Muhammad Attar - Tarikh-i Jadid-i Toshkent
Bayani - Jami‘ al-Tavarikh-i Khvarazmshahi
Bayani - Riyaz ad-Davla
Hakimkhan Tura - Tarikh-i Shahrukhi
Hakimkhan Tura - Tuhfat at-Tavarikh-i Khani
Mirza Abdulazim Sami - Tarikh-i Abd al-Ahad
Mirza Abdulazim Sami - Tarikh-i Amir Haydar
Mirza Abdulazim Sami - Tarikh-i Amir Nasrullah
Mirza Muhammad Haidar - Tarikh-i Jadid-i Kashgar
Mirza Muhammad Hakim - Tarikh-i Muhammadi
Mirza Muhammad Rahim - Tarikh-i Rahimquli Khan
Muhammad Ali Baljuvani - Tarikh-i Muhammad Ali Baljuvani
Muhammad Hakim Khan - Ansab as-Salatin va Tavarikh al-Khavakin
Muhammad Hakimhan Tura - Muntahab at-Tavarikh-i Khani
Muhammad Hakimkhan Tura - Tuhfat at-Tavarikh-i Khani
Muhammad Riza Agahi - Firdaws al-Iqbal
Muhammad Solih Toshkandi - Tarikh-i Jadidi Toshkand
Muhammad Yunus Khwaja - Tarikh-i Rashidi-yi Jadid
Muhammad Yusuf Bayani - Tarikh-i Rahimquli Khan
Muhammad Yusuf Munshi - Tarikh-i Muqimkhani
.
KENDİ ÇALIŞMALARIM
.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Türk Dünyası Kavramı ve Coğrafyası Tartışmalı Ders
2 Orta Asya Türkleri Tartışmalı Ders
3 Karadeniz Civarındaki Türk Unsurlar Tartışmalı Ders
4 İran Türkleri Tartışmalı Ders
5 Ortadoğu’daki Türk Unsurlar Tartışmalı Ders
6 Doğu Avrupa’daki Türk Unsurlar Tartışmalı Ders
7 Çarlık Rusyası’nın Yıkılışının Türk Dünyası Üzerindeki Etkileri Tartışmalı Ders
8 Ara Sınav Tartışmalı Ders
9 Sovyetler’in Türk Dünyası’na Uyguladığı Politikalar Tartışmalı Ders
10 I.Dünya Savaşı’nın Türk Dünyası’na Etkileri Tartışmalı Ders
11 Sovyet Rusya’nın Yıkılışının Türk Dünyası’na Etkileri Tartışmalı Ders
12 Orta Asya’daki Türkî Cumhuriyetler Tartışmalı Ders
13 Azerbaycan ve Kazakistan Tartışmalı Ders
14 Özbekistan ve Türkmenistan Tartışmalı Ders
15 Kırgızistan ve Diğerleri Tartışmalı Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, 18. ve 19. yüzyılda Türkistan’daki hanlıkların siyasi yapısını analiz edebilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, Rus ve Çin yayılmacılığının Türkistan üzerindeki etkilerini değerlendirebilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, Türkistan’daki modernleşme ve Cedidcilik hareketlerini açıklayabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, Yakınçağ’da Türkistan toplumunun ekonomik ve sosyal dönüşümlerini yorumlayabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, döneme ait kronik ve tarihî kaynakları eleştirel bir şekilde kullanabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Öğrenciler, 18. ve 19. yüzyılda Türkistan’daki hanlıkların siyasi yapısını analiz edebilir. - - - - - - - - - -
Öğrenciler, Rus ve Çin yayılmacılığının Türkistan üzerindeki etkilerini değerlendirebilir. - - - - - - - - - -
Öğrenciler, Türkistan’daki modernleşme ve Cedidcilik hareketlerini açıklayabilir. - - - - - - - - - -
Öğrenciler, Yakınçağ’da Türkistan toplumunun ekonomik ve sosyal dönüşümlerini yorumlayabilir. - - - - - - - - - -
Öğrenciler, döneme ait kronik ve tarihî kaynakları eleştirel bir şekilde kullanabilir. - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - -