Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türkiye Selçukluları Tarihi | TAR208 | 4 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilere Büyük Selçuklu Devleti'nin devamı olarak Anadolu'da kurulan Türkiye Selçuklu Devleti'nin siyasi tarihini, kuruluş, yükseliş ve çöküş süreçlerini kapsamlı bir şekilde öğretmektir. Ders, Malazgirt Savaşı sonrası Anadolu'nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecinde Selçukluların oynadığı kritik rolü, bu süreçte yaşanan iç ve dış mücadeleleri, Moğol istilasının etkilerini ve devletin idari, sosyal, ekonomik ve kültürel yapısını analiz etmeyi hedefler. Haçlı Seferleri'ne karşı verilen mücadeleler, Anadolu'daki ticari canlılığın teminatı olan kervansarayların önemi ve dönemin dinî-entelektüel hayatı üzerinde de durulacaktır. Temel kronikler ve modern akademik çalışmalar ışığında, öğrencilerin Türkiye Selçuklularını hem Orta Çağ İslam dünyası hem de sonrasında kurulan Osmanlı İmparatorluğu bağlamında değerlendirebilmesi sağlanacaktır. Nihai hedef, öğrencilerin Anadolu'nun etnik ve kültürel dokusunun şekillenmesinde Türkiye Selçuklularının bıraktığı mirası ve tarihsel önemi eleştirel bir bakış açısıyla kavramalarıdır. |
Ders İçeriği |
Anadolu'nun tarihî coğrafyasını ve Türkiye Selçukluları öncesi dönemde bölgede hüküm süren Bizans, Ermeni ve Gürcü devletlerinin siyasî durumunu ana hatlarıyla aktararak başlayan bu derste, ilk olarak Malazgirt Savaşı'nın (1071) hemen sonrasında Süleyman Şah liderliğinde İznik merkezli kurulan Türkiye Selçuklu Devleti'nin siyasî teşekkül süreci ve Büyük Selçuklularla olan bağı detaylandırılacak, kuruluş döneminde yaşanan iç çekişmeler, Haçlı Seferleri'nin ani ve yıkıcı etkisiyle devletin başkentini İznik'ten Konya'ya taşımak zorunda kalışı ve I. Kılıçarslan'ın bu olağanüstü koşullarda verdiği mücadeleler ele alınacaktır. Moğol istilası öncesi dönemde en parlak çağını yaşayan devletin, I. Mesud ve II. Kılıçarslan gibi hükümdarlar döneminde Anadolu'da siyasî birliği sağlama çabaları, 1176 Miryokefalon Savaşı'nın Bizans'ı Anadolu'dan atma noktasındaki stratejik önemi ve Anadolu'nun bir Türk yurdu olarak kesinleşmesi süreci tüm yönleriyle irdelenecek, ayrıca bu dönemde tarım, ticaret ve imar faaliyetlerinde kaydedilen ilerlemeler, özellikle uluslararası ticaret yollarının güvenliğini sağlamak amacıyla inşa edilen kervansaraylar ağı ve şehirlerdeki sosyo-ekonomik dönüşüm analiz edilecektir. III. Gıyaseddin Keyhüsrev'in kötü yönetimi, devlet otoritesinin zayıflaması, Baba İshak isyanı gibi iç karışıklıklar ve nihayetinde 1243 Kösedağ Savaşı'nda Moğollara karşı alınan kesin yenilginin ardından Türkiye Selçuklu Devleti'nin bir yarı sömürge haline gelerek İlhanlılar'a tabi olması, bu süreçte merkezî otoritenin tamamen çökmesi, taht kavgalarının yoğunlaşması ve Moğol valilerinin (Ilgın) fiilî yönetimi incelenecek, bu istikrarsız ortamda Türkmen beyliklerinin bağımsız hareket etmeye başlamasının, nihayetinde Osmanlı Beyliği de dahil olmak üzere, Anadolu'da yeni bir siyasî haritanın doğuşuna nasıl zemin hazırladığı değerlendirilecektir. Ders, siyasî tarihin yanı sıra, Türkiye Selçuklu toplumunun sosyo-kültürel ve ekonomik yapısını; gayrimüslim tebaayla olan ilişkileri ve İslam hukuku çerçevesindeki statülerini (zimmi); göçebe Türkmenler ile yerleşik Fars ve Rum nüfus arasındaki etkileşim ve çatışma dinamiklerini; Farsça'nın resmî dil olarak kullanımına rağmen Türkçe'nin edebî ve günlük hayattaki varlığını; tasavvufî akımların (Mevlevîlik, Bektâşîlik) yayılımını; Ahi teşkilatının iktisadî ve sosyal hayattaki merkezî rolünü; mimarîdeki abidevi eserlerin (Alâeddin Camii, Sırçalı Medrese, İnce Minareli Medrese) stilistik ve sembolik önemini; çini, hat ve tezhip gibi sanat dallarındaki estetik gelişmeleri; ve nihayetinde devletin yıkılışından sonra hem Anadolu beylikleri hem de Osmanlı İmparatorluğu üzerinde bıraktığı idarî, hukukî, askerî ve kültürel mirası kapsamlı bir şekilde işleyerek, öğrencilerin sadece bir hanedanın tarihini değil, bir coğrafyanın kimlik kazanma sürecini çok boyutlu olarak kavramasını amaçlamaktadır. Bu bağlamda, döneme ait başlıca kaynaklar olan İbn Bîbî'nin "el-Evâmirü'l-Alâiyye fi'l-umûri'l-Alâiyye"si, Kerîmüddin Mahmud-i Aksarayî'nin "Müsâmeretü'l-Ahbâr"ı gibi birincil kroniklerin yanı sıra, modern tarih yazımındaki farklı yorum ve metodolojiler de eleştirel bir bakış açısıyla tartışmaya açılacak, böylece öğrencilerin hem dönemin olaylarını hem de bu olayların nasıl kayda geçirildiği ve yorumlandığına dair bir historiyografik bilinç geliştirmesi hedeflenecektir. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Ahmed Eflaki – Menakıbü’l-Ârifin Alberic Of Aachen - Historia Hierosolymitana Anna Komnini - Aleksias Anonim Selçukname Ata-Melik Cüveynî - Târîh-i Cihângüşâ Fîrûzâbâdî ve Menâkıb-i Sultan Fulcher Of Chartres - Gesta Francorum Iherusalem Peregrinantium Georgios Akropolites - Vakainâme Ioannes Kinnamos - Historia İbn Bibi – el-Evâmîrü’l-‘Alâ’iyye fî’l-Umûri’l-‘Alâ’iyye İbnü’l-Esîr – el-Kâmil fi’t-Tarih İbnü'l-Adîm - Zübdetü'l-Haleb min Târîhi Haleb İbnü'l-Esîr - el-Kâmil fi't-Târîh Kadı Beyzâr - Nizâmü't-Tevârîh Kadı Beyzâvi - Nizâmü't-Tevârîh Kerimüddin Mahmud-i Aksarayi – Müsâmeretü’l-Ahbâr ve Müsâyeretü’l-Ahyâr Matta Of Edessa - Vekayinâme Mevlânâ İbnü’l-Cevzî – Miratü’l-Zeman Mhitâr Goş - Vakayinâme Mihail Psellos - Kronografya Muhammed Ravendî - Râhatü's-Sudûr ve Âyetü's-Sürûr Neşri – Cihannüma / Tarih-i Osmânî ve Selçukî Nizamülmülk – Siyasetnâme Niğdeli Kadı Ahmed – el-Veledü'ş-Şefîkve'l-Hâfidü'l-Halîk Niketas Honiatis - Vakainâme Reşîdüddin - Câmiü't-Tevârîh Sıbt İbnü'l-Cevzî - Mir'âtü'z-Zamân Vardan Areveltsi - Vakayinâme William Of Tyre - Historia Rerum In Partibus Transmarinis Gestarum Yazıcızâde Ali – Tevârih-i Âl-i Selçuk Zahîrüddin Nîşâbûrî - Selçuknâme . ÇALIŞMA ESERLER . Ali Sevim – Anadolu Fâtihi Kutalmışoğlu Süleymanşah Ali Sevim, Erdoğan Merçil – Selçuklu Devletleri Tarihi: Siyaset, Teşkilât ve Kültür Emine Uyumaz – Türkiye Selçuklu Devleti'ne Gelen ve Giden Elçiler Erdoğan Merçil – Müslüman Türk Devletleri Tarihi Erdoğan Merçil – Türkiye Selçuklularında Meslekler Erkan Göksu – Selçuklular & Muhteşem Çağın Mütevazı Çocukları Faruk Sümer – Oğuzlar (Türkmenler) Tarihleri - Boy Teşkilâtı - Destanları Hüseyin Kayhan – Türkiye Selçukluları Devleti Tarihi Ders Kitabı Işın Demirkent – Türkiye Selçuklu Hükümdarı Sultan I. Kılıç Arslan Mehmet Altay Köymen – Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi (I-II-III cilt) Mehmet Şeker – Türkiye (Anadolu) Selçukluları Tarihine Dair Bazı Kaynak Çalışmaları ve Menâkıb Mustafa Alican – Malazgirt 1071 Mustafa Alican, Mehmet Ersan – Osmanlı'dan Önce Onlar Vardı - Türkiye Selçukluları Osman Turan – Doğu Anadolu Türk Devletleri Tarihi Osman Turan – Selçuklular Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti Osman Turan – Selçuklular ve İslâmiyet Osman Turan – Türkiye Selçukluları Hakkında Resmî Vesikalar Salim Koca – Türkiye Selçukluları Tarihi Yavuz Selim Burgu – Anadolu Selçukluları Alâeddin Keykubad ve Zamanı A. C. S. Peacock – The Great Seljuk Empire C. E. Bosworth – The New Islamic Dynasties: A Chronological and Genealogical Manual Claude Cahen – Pre-Ottoman Turkey: A General Survey of the Material and Spiritual Culture and History c. 1071–1330 D. S. Rice – The Art of the Seljuks in Anatolia George Ostrogorsky – History of the Byzantine State Tamara Talbot Rice – The Seljuks in Asia Minor V. M. Zaporozhets – The Seljuks . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 5 | 5 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 15 | 3 | 45 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Anadolu'ya İlk Türk Akınları Ve Malazgirt Sonrası Süreç | Beyin Fırtınası |
2 | Türkiye Selçuklu Devleti'nin Kuruluşu Ve Şekillenmesi | Beyin Fırtınası |
3 | İlk Haçlı Seferleri'nin Anadolu'ya Etkileri | Beyin Fırtınası |
4 | Devletin Konsolidasyonu Ve I. Mesud Dönemi | Beyin Fırtınası |
5 | Altın Çağ: II. Kılıçarslan Ve Miryokefalon | Beyin Fırtınası |
6 | İdarî, Askerî Ve Sosyal Teşkilat Yapısı | Beyin Fırtınası |
7 | Ekonomi, Ticaret Ve Kervansaraylar Ağı | Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Beyin Fırtınası |
9 | Moğol Tehdidinin Ortaya Çıkışı Ve Kösedağ | Beyin Fırtınası |
10 | İlhanlı Hâkimiyeti Dönemi Ve Yönetim Krizi | Beyin Fırtınası |
11 | Son Selçuklu Sultanları Ve Merkezî Otoritenin Çözülüşü | Beyin Fırtınası |
12 | Bilim, Kültür Ve Sanat Hayatı | Beyin Fırtınası |
13 | Mimari Ve Şehircilikteki Gelişmeler | Beyin Fırtınası |
14 | Tasavvufi Akımlar Ve Ahi Teşkilatı | Beyin Fırtınası |
15 | Türkiye Selçukluları'nın Mirası Ve Beyliklere Etkisi | Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türkiye Selçuklu Devleti'nin siyasi tarihini ana hatlarıyla açıklar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Anadolu'nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecindeki rolünü analiz eder. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Devletin idari, sosyal ve ekonomik yapısını değerlendirir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Haçlı ve Moğol siyasetinin sonuçlarını yorumlar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Selçuklu mirasının beylikler ve Osmanlılar üzerindeki etkisini tartışır. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türkiye Selçuklu Devleti'nin siyasi tarihini ana hatlarıyla açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Anadolu'nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecindeki rolünü analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Devletin idari, sosyal ve ekonomik yapısını değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Haçlı ve Moğol siyasetinin sonuçlarını yorumlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Selçuklu mirasının beylikler ve Osmanlılar üzerindeki etkisini tartışır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |