EN
  • Anasayfa
  • TAR208 Türkiye Selçukluları Tarihi (2025 - 2026 / 4. Yarıyıl)
  • EN
TAR208 - Türkiye Selçukluları Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türkiye Selçukluları Tarihi TAR208 4 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, öğrencilere Büyük Selçuklu Devleti'nin devamı olarak Anadolu'da kurulan Türkiye Selçuklu Devleti'nin siyasi tarihini, kuruluş, yükseliş ve çöküş süreçlerini kapsamlı bir şekilde öğretmektir. Ders, Malazgirt Savaşı sonrası Anadolu'nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecinde Selçukluların oynadığı kritik rolü, bu süreçte yaşanan iç ve dış mücadeleleri, Moğol istilasının etkilerini ve devletin idari, sosyal, ekonomik ve kültürel yapısını analiz etmeyi hedefler. Haçlı Seferleri'ne karşı verilen mücadeleler, Anadolu'daki ticari canlılığın teminatı olan kervansarayların önemi ve dönemin dinî-entelektüel hayatı üzerinde de durulacaktır. Temel kronikler ve modern akademik çalışmalar ışığında, öğrencilerin Türkiye Selçuklularını hem Orta Çağ İslam dünyası hem de sonrasında kurulan Osmanlı İmparatorluğu bağlamında değerlendirebilmesi sağlanacaktır. Nihai hedef, öğrencilerin Anadolu'nun etnik ve kültürel dokusunun şekillenmesinde Türkiye Selçuklularının bıraktığı mirası ve tarihsel önemi eleştirel bir bakış açısıyla kavramalarıdır.

Ders İçeriği

Anadolu'nun tarihî coğrafyasını ve Türkiye Selçukluları öncesi dönemde bölgede hüküm süren Bizans, Ermeni ve Gürcü devletlerinin siyasî durumunu ana hatlarıyla aktararak başlayan bu derste, ilk olarak Malazgirt Savaşı'nın (1071) hemen sonrasında Süleyman Şah liderliğinde İznik merkezli kurulan Türkiye Selçuklu Devleti'nin siyasî teşekkül süreci ve Büyük Selçuklularla olan bağı detaylandırılacak, kuruluş döneminde yaşanan iç çekişmeler, Haçlı Seferleri'nin ani ve yıkıcı etkisiyle devletin başkentini İznik'ten Konya'ya taşımak zorunda kalışı ve I. Kılıçarslan'ın bu olağanüstü koşullarda verdiği mücadeleler ele alınacaktır. Moğol istilası öncesi dönemde en parlak çağını yaşayan devletin, I. Mesud ve II. Kılıçarslan gibi hükümdarlar döneminde Anadolu'da siyasî birliği sağlama çabaları, 1176 Miryokefalon Savaşı'nın Bizans'ı Anadolu'dan atma noktasındaki stratejik önemi ve Anadolu'nun bir Türk yurdu olarak kesinleşmesi süreci tüm yönleriyle irdelenecek, ayrıca bu dönemde tarım, ticaret ve imar faaliyetlerinde kaydedilen ilerlemeler, özellikle uluslararası ticaret yollarının güvenliğini sağlamak amacıyla inşa edilen kervansaraylar ağı ve şehirlerdeki sosyo-ekonomik dönüşüm analiz edilecektir. III. Gıyaseddin Keyhüsrev'in kötü yönetimi, devlet otoritesinin zayıflaması, Baba İshak isyanı gibi iç karışıklıklar ve nihayetinde 1243 Kösedağ Savaşı'nda Moğollara karşı alınan kesin yenilginin ardından Türkiye Selçuklu Devleti'nin bir yarı sömürge haline gelerek İlhanlılar'a tabi olması, bu süreçte merkezî otoritenin tamamen çökmesi, taht kavgalarının yoğunlaşması ve Moğol valilerinin (Ilgın) fiilî yönetimi incelenecek, bu istikrarsız ortamda Türkmen beyliklerinin bağımsız hareket etmeye başlamasının, nihayetinde Osmanlı Beyliği de dahil olmak üzere, Anadolu'da yeni bir siyasî haritanın doğuşuna nasıl zemin hazırladığı değerlendirilecektir. Ders, siyasî tarihin yanı sıra, Türkiye Selçuklu toplumunun sosyo-kültürel ve ekonomik yapısını; gayrimüslim tebaayla olan ilişkileri ve İslam hukuku çerçevesindeki statülerini (zimmi); göçebe Türkmenler ile yerleşik Fars ve Rum nüfus arasındaki etkileşim ve çatışma dinamiklerini; Farsça'nın resmî dil olarak kullanımına rağmen Türkçe'nin edebî ve günlük hayattaki varlığını; tasavvufî akımların (Mevlevîlik, Bektâşîlik) yayılımını; Ahi teşkilatının iktisadî ve sosyal hayattaki merkezî rolünü; mimarîdeki abidevi eserlerin (Alâeddin Camii, Sırçalı Medrese, İnce Minareli Medrese) stilistik ve sembolik önemini; çini, hat ve tezhip gibi sanat dallarındaki estetik gelişmeleri; ve nihayetinde devletin yıkılışından sonra hem Anadolu beylikleri hem de Osmanlı İmparatorluğu üzerinde bıraktığı idarî, hukukî, askerî ve kültürel mirası kapsamlı bir şekilde işleyerek, öğrencilerin sadece bir hanedanın tarihini değil, bir coğrafyanın kimlik kazanma sürecini çok boyutlu olarak kavramasını amaçlamaktadır. Bu bağlamda, döneme ait başlıca kaynaklar olan İbn Bîbî'nin "el-Evâmirü'l-Alâiyye fi'l-umûri'l-Alâiyye"si, Kerîmüddin Mahmud-i Aksarayî'nin "Müsâmeretü'l-Ahbâr"ı gibi birincil kroniklerin yanı sıra, modern tarih yazımındaki farklı yorum ve metodolojiler de eleştirel bir bakış açısıyla tartışmaya açılacak, böylece öğrencilerin hem dönemin olaylarını hem de bu olayların nasıl kayda geçirildiği ve yorumlandığına dair bir historiyografik bilinç geliştirmesi hedeflenecektir.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Ahmed Eflaki – Menakıbü’l-Ârifin
Alberic Of Aachen - Historia Hierosolymitana
Anna Komnini - Aleksias
Anonim Selçukname
Ata-Melik Cüveynî - Târîh-i Cihângüşâ
Fîrûzâbâdî ve Menâkıb-i Sultan
Fulcher Of Chartres - Gesta Francorum Iherusalem Peregrinantium
Georgios Akropolites - Vakainâme
Ioannes Kinnamos - Historia
İbn Bibi – el-Evâmîrü’l-‘Alâ’iyye fî’l-Umûri’l-‘Alâ’iyye
İbnü’l-Esîr – el-Kâmil fi’t-Tarih
İbnü'l-Adîm - Zübdetü'l-Haleb min Târîhi Haleb
İbnü'l-Esîr - el-Kâmil fi't-Târîh
Kadı Beyzâr - Nizâmü't-Tevârîh
Kadı Beyzâvi - Nizâmü't-Tevârîh
Kerimüddin Mahmud-i Aksarayi – Müsâmeretü’l-Ahbâr ve Müsâyeretü’l-Ahyâr
Matta Of Edessa - Vekayinâme
Mevlânâ İbnü’l-Cevzî – Miratü’l-Zeman
Mhitâr Goş - Vakayinâme
Mihail Psellos - Kronografya
Muhammed Ravendî - Râhatü's-Sudûr ve Âyetü's-Sürûr
Neşri – Cihannüma / Tarih-i Osmânî ve Selçukî
Nizamülmülk – Siyasetnâme
Niğdeli Kadı Ahmed – el-Veledü'ş-Şefîkve'l-Hâfidü'l-Halîk
Niketas Honiatis - Vakainâme
Reşîdüddin - Câmiü't-Tevârîh
Sıbt İbnü'l-Cevzî - Mir'âtü'z-Zamân
Vardan Areveltsi - Vakayinâme
William Of Tyre - Historia Rerum In Partibus Transmarinis Gestarum
Yazıcızâde Ali – Tevârih-i Âl-i Selçuk
Zahîrüddin Nîşâbûrî - Selçuknâme
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Ali Sevim – Anadolu Fâtihi Kutalmışoğlu Süleymanşah
Ali Sevim, Erdoğan Merçil – Selçuklu Devletleri Tarihi: Siyaset, Teşkilât ve Kültür
Emine Uyumaz – Türkiye Selçuklu Devleti'ne Gelen ve Giden Elçiler
Erdoğan Merçil – Müslüman Türk Devletleri Tarihi
Erdoğan Merçil – Türkiye Selçuklularında Meslekler
Erkan Göksu – Selçuklular & Muhteşem Çağın Mütevazı Çocukları
Faruk Sümer – Oğuzlar (Türkmenler) Tarihleri - Boy Teşkilâtı - Destanları
Hüseyin Kayhan – Türkiye Selçukluları Devleti Tarihi Ders Kitabı
Işın Demirkent – Türkiye Selçuklu Hükümdarı Sultan I. Kılıç Arslan
Mehmet Altay Köymen – Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi (I-II-III cilt)
Mehmet Şeker – Türkiye (Anadolu) Selçukluları Tarihine Dair Bazı Kaynak Çalışmaları ve Menâkıb
Mustafa Alican – Malazgirt 1071
Mustafa Alican, Mehmet Ersan – Osmanlı'dan Önce Onlar Vardı - Türkiye Selçukluları
Osman Turan – Doğu Anadolu Türk Devletleri Tarihi
Osman Turan – Selçuklular Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti
Osman Turan – Selçuklular ve İslâmiyet
Osman Turan – Türkiye Selçukluları Hakkında Resmî Vesikalar
Salim Koca – Türkiye Selçukluları Tarihi
Yavuz Selim Burgu – Anadolu Selçukluları Alâeddin Keykubad ve Zamanı
A. C. S. Peacock – The Great Seljuk Empire
C. E. Bosworth – The New Islamic Dynasties: A Chronological and Genealogical Manual
Claude Cahen – Pre-Ottoman Turkey: A General Survey of the Material and Spiritual Culture and History c. 1071–1330
D. S. Rice – The Art of the Seljuks in Anatolia
George Ostrogorsky – History of the Byzantine State
Tamara Talbot Rice – The Seljuks in Asia Minor
V. M. Zaporozhets – The Seljuks
.
KENDİ ÇALIŞMALARIM
.
Açıldığı Öğretim Yılı 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 1 5 5
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 2 2 4
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 15 3 45
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 1 1 1
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 128
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,02
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Anadolu'ya İlk Türk Akınları Ve Malazgirt Sonrası Süreç Beyin Fırtınası
2 Türkiye Selçuklu Devleti'nin Kuruluşu Ve Şekillenmesi Beyin Fırtınası
3 İlk Haçlı Seferleri'nin Anadolu'ya Etkileri Beyin Fırtınası
4 Devletin Konsolidasyonu Ve I. Mesud Dönemi Beyin Fırtınası
5 Altın Çağ: II. Kılıçarslan Ve Miryokefalon Beyin Fırtınası
6 İdarî, Askerî Ve Sosyal Teşkilat Yapısı Beyin Fırtınası
7 Ekonomi, Ticaret Ve Kervansaraylar Ağı Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Beyin Fırtınası
9 Moğol Tehdidinin Ortaya Çıkışı Ve Kösedağ Beyin Fırtınası
10 İlhanlı Hâkimiyeti Dönemi Ve Yönetim Krizi Beyin Fırtınası
11 Son Selçuklu Sultanları Ve Merkezî Otoritenin Çözülüşü Beyin Fırtınası
12 Bilim, Kültür Ve Sanat Hayatı Beyin Fırtınası
13 Mimari Ve Şehircilikteki Gelişmeler Beyin Fırtınası
14 Tasavvufi Akımlar Ve Ahi Teşkilatı Beyin Fırtınası
15 Türkiye Selçukluları'nın Mirası Ve Beyliklere Etkisi Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Beyin Fırtınası
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Türkiye Selçuklu Devleti'nin siyasi tarihini ana hatlarıyla açıklar. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Anadolu'nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecindeki rolünü analiz eder. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Devletin idari, sosyal ve ekonomik yapısını değerlendirir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Haçlı ve Moğol siyasetinin sonuçlarını yorumlar. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Selçuklu mirasının beylikler ve Osmanlılar üzerindeki etkisini tartışır. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Türkiye Selçuklu Devleti'nin siyasi tarihini ana hatlarıyla açıklar. - - - - - - - - - -
Anadolu'nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecindeki rolünü analiz eder. - - - - - - - - - -
Devletin idari, sosyal ve ekonomik yapısını değerlendirir. - - - - - - - - - -
Haçlı ve Moğol siyasetinin sonuçlarını yorumlar. - - - - - - - - - -
Selçuklu mirasının beylikler ve Osmanlılar üzerindeki etkisini tartışır. - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - -